Dredd (2012)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / India / Zuid-Afrika
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Pete Travis
met Karl Urban, Olivia Thirlby en Lena Headey

Dredd neemt ons mee naar de ruige straten van Mega City One, een eenzame oase van quasi-beschaving op de vervloekte Aarde. Judge Dredd (Karl Urban) is de meest gevreesde rechter van de Straatrechters, met de macht om de wet te handhaven, overtreders te bestraffen en hen – indien nodig – ter plekke te executeren. Hij neemt het samen met de aspirant-rechter Cassandra Anderson (Olivia Thirlby), die paranormale krachten bezit, op tegen Ma-Ma (Lena Headey), het hoofd van een drugsbende die handelt in een nieuwe drug die de realiteitszin aantast en zich schuilhoudt in een enorm flatgebouw genaamd Peach Trees.

avatar van sinterklaas
Net als Total Recall weer een sf film die nog redelijk vroeg geremaked word. Maar ben wel benieuwd. Wel een beetje een ander verhaal als ik het zo lees.

as
Makers besloten weer terug te gaan naar de origine van de strip in 2000 AD, met een script dat van Alex Garland is. Klinkt interessant maar de eerste verhalen zijn dat de regisseur uit het montage hok is geschopt. Stemt niet heel hoopvol maar veel slechter dan het Stallone vehicle kan het niet worden.

djelle
Die met Stallone is juist schitterend! Gewoon veels te serieus opgevat en misbegrepen. Wat mij betreft kan de eerste Judge Dredd nooit overtroffen worden.

as
Volgens mij hebben de makers juist het hele Dredd concept nooit helemaal begrepen.

Leg uit.

as
Dredd is een streetwise agent in een toekomstige megastad. Een soort dirty harry van de toekomst, judge jury and executioner. In de handen van Danny Cannon ( die trouwens ook van die film werd ontslagen) en Stalone werd het een circus met flauwe grappen ( hoe kwam scheider in godesnaam in de film terecht?). En ja, noem me maar puriteins maar Dredd zet nooit zijn hem af. Dat hoort gewoonweg bij zijn karakter. Daarnaast zijn alle maatschappij kritische noten en zwarte humor uit de Stallone versie achterwege gelaten en vervalt de film in overdadige Hollywood bagger. Veel explosies en actie maar nul inzicht in het zeer interessante originele materiaal. Trouwens script is ook niet best te noemen.

djelle
Lees anders mijn laatste stukje over Judge Dredd uit 95 eens na, want volgens mij ben jij het dat die verfilming heeft misbegrepen. Er zit wel degelijk zwarte humor in. En zeer zeker ook maatschappijkritische noten. Schneider's personage speelt een vrij cruciale rol als Dredd zijn kritisch geweten, want Sly speelt dirty harry op zijn extreemst. Het werd natuurlijk in een heerlijke campy actiekader gegoten waar alles heel bewust aangedikt werd om vooral met een dikke knipoog te entertainen en zo moet je het dan ook zien, deze prent gaat zichzelf vermoedelijk veels te serieus nemen wat rampzalig gaat aflopen.

Het enige waar je als purist kan over vallen is inderdaad die helm (persoonlijk hoeven strips/games van mij nooit per se een letterlijke 100% kopie te vormen in hun filmadaptatie) maar voor de rest denk ik wel dat het de belangrijkste lijnen van het Dredd-idee overgenomen heeft. Sowieso staat het op zichzelf als geinige actiefilm (mét maatschappijkritische/politieke boodschap en alles).

Maar nogmaals, lees mijn revisie erover als je mijn punt wil snappen.

as
Leuk stuk heb je geschreven Djelle maar het onderstreept alleen hoe subjectief het toch allemaal wel weer is. Voor mij zou een ideale Dredd film niet een geinige actiefilm moeten zijn maar een donkere harde film met een zwarte sarcastische (humoristische) ondertoon. Iets waar de Stallone versie niet in slaagt. Sterker nog: alles wordt ondergesneeuwd in pompeuze actie. Zoals ik het zie: jij hebt je ideale Dredd film, ik hoop dat ik de mijne ook mag krijgen

djelle
Het sarcastische zit er nochtans in. Maar het is inderdaad niet heel erg hard, vooral omdat de geinige insteek dat wat neutraliseert wellicht. Mooie afsluiter, ik gun je jouw ideale Dredd natuurlijk ook wel.

eindelijk, een release datum

avatar van Flipman
En 'n script van Alex Garland! Zeer benieuwd!

avatar van SnakeDoc
De poster is daar. Vind hem zelf heel aardig, en heb hem inmiddels ingezonden. Oordeel zelf .....

Beetje Robocop-achtig...

avatar van namingway24
De hele trailer staat nu online.

Positieve kanten: Karl Urban als Dredd ziet er badass uit, veel gestileerde actieballetten. Negatieve kanten: het verhaal lijkt niet echt bijzonder en de setting vind ik minder uniek dan de Stallone versie. Ik hoop van harte dat het wat wordt, maar ik weet niet zeker of deze film zich afgezien van Dredd weet te onderscheiden van andere science fiction films.

Ik wacht in spanning af, en wie weet als dit en succes wordt krijgen we in Dredd 2 wel de Cursed Earth

avatar van jacobine_rodijk
Zal ongetwijfeld toeval zijn gezien de productiedatums maar 't verhaal lijkt, afgezien van 't dystopische sfeertje, opvallend veel op The Raid.

avatar van jarno1975
Link van A&L werkt niet meer.

hier de trailer in HD

avatar van schram101
Ziet er toch best vet uit moet ik zeggen. Stallone blijft natuurlijk de baas, maar waarom zou Karl Urban niet ook een beetje cool kunnen zijn?

bierbak
Judge Dredd met Stallone vond ik echt een beestige versie, snap nog altijd geen snars van de lage waardering. Geen idee wat ik hier van mag verwachten, maar de futuristische decors zien er in elk geval mooi uit. Karl Urban haalt het niet bij Stallone zie ik nu al in de trailer. Maar ja, wie kan er dan ook met datzelfde allure brullen en paraderen...

avatar van Jawaddedadde
Eens met bierbak. De versie met Stallone is best vermakelijk. Toch ook benieuwd naar deze versie, trailer ziet er alvast niet slecht uit.

avatar van Mikemans
Dit is zoals Dredd hoort te zijn. Vies, grof, alles. Stallone was een mode poppetje vergeleken met de strips en deze versie van de film. Volgens mij waren de kostuums ook ontworpen door Armani.

Stallone was aardig... hopelijk wordt dit BETER!

avatar van sofripa
Fijne trailer. Geweld, meer geweld. Geweldig...

judgement time

avatar van killer13
coole poster trouwens, veel beter dan die van de stallone-film

djelle schreef:

Ik ben blij dat er toch iemand ook zo over denkt. De Stallone versie had bijna alles in zich wat een mijlpaal was in de stripreeks. Enkel dat de humer in de strips soms zo goor en zwart is dat het op het grote doek, of voor het grote publiek waarschijnlijk nooit zou werken. Vandaar dat het wat luchtiger gemaakt is. Maar al bij al blijft het toch een film waarin enorm veel aspecten van de stripreeks aan bod komen.
Niet te vergeten dat ze toch erg trouw gebleven zijn aan het kostuum dat hij draagt. Dat ziet er in deze nieuwe versie wel een erg afgezwakte versie uit. Enkel aan de helm kan je nog zien dat het over dredd gaat...

bierbak
Ik ben het ook eens met Djelle hoor, en Jawaddedadde min of meer ook dus we zijn al met 3,5.

bierbak schreef:

mij mag je ook meerekenen hoor, de stallone-film kreeg van mij een dikke 10 op 10

Super!