Dredd (2012)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / India / Zuid-Afrika
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Pete Travis
met Karl Urban, Olivia Thirlby en Lena Headey

Dredd neemt ons mee naar de ruige straten van Mega City One, een eenzame oase van quasi-beschaving op de vervloekte Aarde. Judge Dredd (Karl Urban) is de meest gevreesde rechter van de Straatrechters, met de macht om de wet te handhaven, overtreders te bestraffen en hen – indien nodig – ter plekke te executeren. Hij neemt het samen met de aspirant-rechter Cassandra Anderson (Olivia Thirlby), die paranormale krachten bezit, op tegen Ma-Ma (Lena Headey), het hoofd van een drugsbende die handelt in een nieuwe drug die de realiteitszin aantast en zich schuilhoudt in een enorm flatgebouw genaamd Peach Trees.

avatar van mikey
Ik heb zelfs wel eens een crossover gelezen over batman en dredd..

Anyway: ik denk dat het geen goede film wordt als ik aan die oude dredd classic strips denkt. Die zijn extreem gewelddadig en Dredd is zo consequent in zijn hufterigheid dat je sympathie voor hem krijgt... wanneer geweld een komisch en anarchistisch effect krijgt. Beetje de sfeer van DeathRace 2000 en later Robocop. Ik durf te wedden dat ze die sfeer niet kunnen oppikken. En het inderdaad een boel gelikte geweldsscenes betreft volgens 't videospelletjes concept (iedereen afknallen en missie is volbracht)

avatar van Thorongil
Heeft potentieel, meeste reviews zijn goed, eentje om in de gaten te houden.

avatar van aSMoDeuS
Lekkere rip-ff van deze film: Serbuan Maut (2011)

avatar van Prudh
Dit script lag al jaren op de plank. Niet dus. Gewoon toeval en oud nieuws bovendien.

avatar van rep_robert
Dan hebben ze een behoorlijk crappy script al jaren op de plank liggen. Jammer dat het plot en de hoofdrolspeler de zo op het oog brute actie niet op een fatsoenlijke manier kunnen ondersteunen. Daarnaast getuigt het ook niet van creativiteit als een script jarenlang op de planken ligt en slechtst afgestoft wordt, terwijl er films zijn uitgekomen met een soortgelijk plot. Dan loop je achter de feiten aan, want vergelijkingen met een veel eerder uitgekomen film zullen snel gemaakt worden.

avatar van Iron Maiden
Prudh, recensie graag?

avatar van Prudh
Waar hebben we het over dan? Een megaflat van 200 verdiepingen (zoals beschreven in de originele comics die al 30 jaar meegaan), een leger van bad guys, een eindbaas op de bovenste verdieping en een bad ass politieman die zich naar boven moet knallen en knokken. Wat moet er nog meer bij verzonnen worden voor een film als deze? Simpelheid is dé troef die gespeeld moet worden voor een groffe knaller en dat siert Dredd evenveel als The Raid. Verder is dit een high budget sci-fi-knaller met geweren- en granatenactie en is The Raid een low budget Aziatische pencak silat-martial arts film. Dat mensen zich maar blijven blind staren op verhaal bij dit soort films verbaast me ten enemale. Hulde aan Pete Travis en de scnearisten dat ze zich niet hebben laten verleiden tot het vertellen van een verhaal. Ze begrijpen waar een botte actiefilm om draait: botte actie.

avatar van Naomi Watts
Zo'n miniem detail, en dan beweren dat het een rip-off is. Somebody pinch me .

avatar van Prudh
Ik wil toch nog even specifiek reageren.

rep_robert schreef:

Hoe kun je dit eigenlijk stellen? Je hebt de film nog niet gezien.

rep_robert schreef:

Ik weet niet wat er allemaal aan het script gedaan is toen men de draad weer oppakte, afgestoft is slechts een aanname. Verder heb ik begrepen dat de fims ongeveer tegelijkertijd gedraaid zijn, hoe groot is de kans dat ze van elkaar afwisten?

Maar stél dat jouw bericht klopt en ze hebben het script gewoon afgestoft terwijl ze The Raid al twintig keer hadden gezien voor inspiratie: so what? Zijn honderden films met dit thema. Zie ook mijn vorige bericht, want nogmaals: so what?

avatar van mikey
Iedereen afknallen, eindbaas afknallen... wat een nachtmerrie weer.

avatar van dutchtuga
Posts van Prudh stemmen mij zeer positief. Krijg ineens enorme zin in een remake, en dat overkomt mij niet vaak.

Zijn er overigens serieus mensen die hier een verwerpelijk verhaal bij verlangen? Laat me niet lachen...

avatar van mikey
waarom zou je dat willen?

avatar van dutchtuga
Wat willen?

avatar van Iron Maiden
kijk hier sowieso al gigantisch naar uit, vind Karl Urban echt een goed acteur en Judge Dredd bied ook genoeg ruimte voor knallende actie.

avatar van killer13
you read my mind iron maiden

toen ik de trailer zag.. dacht ik net als de meeste... dit lijkt wel heel veel op The Raid...maar bij het zien van de film blijken er nog veel meer overeenkomsten dan de trailer liet zien... Het kan dan ook bijna niet anders, dan dat de makers van Dredd The Raid als voorbeeld genomen hebben...

Alleen waar de The Raid een ware adrealine kick geeft en rauw en realistisch aanvoelt... krijgen we hier alle standaard holywood cliches voorgeschoteld.

Best jammer want de film had genoeg potentie om een goede actiefilm te worden. En het moet gezegd worden... de toren is echt geweldig in beeld gebracht.

Judge draak gezien in de sneak. Dacht dat wordt wat door imdb score maar weer niet. Stukje lopen paar x schieten verder lopen weer paar x schieten lekker boeien. Film werd al verpest door CGI bloed tegenwoordig veel gebruikt ziet er niet uit zelfde als bij expendables en heel de tijd zelfde irritante synthesizer deuntje tijdens lopen. Die met stallone was slecht maar die was beter dan deze. Karl Urban probeert stoer over te komen met zn zware stem. Wees gewaarschuwd Skip Dredd Tip kijk The Raid Redemption vele malen beter

avatar van Koert
Waar ik The Bachelorette verwachtte bij de sneak, kreeg ik Dredd voorgeschoteld. Met gratis 3D-bril als klap op de vuurpijl!

Dat deze film gelijkenissen toont met The Raid is duidelijk, maar dat mag wat mij betreft enkel een pluspunt heten. Heerlijke no-nonsense actiefilm, die naar mijn idee ook gewoon zo bedoeld is. Karl Urban zet een goede Dredd neer, inclusief Stallone-bekje. Daar zijn gezicht nergens in beeld komt kan hij ook weinig anders doen dan een badass smoel trekken. Het plot is uitermate simpel en leent zich dan ook perfect voor anderhalf uur schietvermaak. Het gebruik van gore in combinatie met 3D vond ik erg plezierig. Daarbij komt nog de aardige setting van dystopische futuristische kutstad die een prima sfeer weet over te brengen.

Een stuk beter dan het origineel. 4*

Dredd

Zojuist heb ik deze film mogen aanschouwen in de sneak preview van Pathé. Ik was aangenaam verrast. Leuke rollen van Olivia Thirlby (prachtige vrouw is dat zeg!) en Lena Headey maar Karl Urban kon me niet heel erg bekoren, slecht gespeeld vond ik het sowieso niet maar ik miste iets in zijn stem en houding, de over the top uitspraak van I AM THE LAW bijvoorbeeld. Kan aan mij liggen, maar goed.

Een klassiek beeld eigenlijk, de protagonist bevind zich in het hol van de leeuw, een appartementen complex en moet zich een weg naar de eindbaas vechten die uiteraard helemaal bovenaan is gelokaliseerd en eerst hordes vijanden moet verslaan op elke verdieping om daar te komen. Voorspelbaar en klassiek, maar daarom niet minder amusant.

Actie was volop aanwezig, bloederig en gewelddadig, prima dus voor een actiefilm als deze. Een paar leuke gewelddadige scenes waren o.a. de slowmotion shoot-out en het enorm bloederige machinegeweer spektakel. Achterlatend hoopjes as, plasjes bloed en een shitload aan lijken. De special effects waren mooi en het kleurgebruik vond ik ook wel interessant, vooral in de slow motion scenes. Toch had ik in deze slow motion scenes soms het gevoel een beetje een overdaad aan visualisatie mee te maken. Glitteringen en felle kleuren, zat ik soms in een twilight film? Nee het was Dredd.

Qua personages zaten er enkele leuke in, zo ook de gemuteerde? hacker onder toezicht van Ma-Ma en deze ijskoude bitch zelf. Lekker gewelddadig met een snufje gestoord. Dredd zelf leek wel een robot, streng en tja, rechtvaardig? Ik weet niet in hoeverre dit overeenkomt met het originele strip karakter aangezien ik deze nooit heb gelezen maar er mistte wel iets menselijks had ik het gevoel, of Stallone het personage veel beter heeft neergezet durf ik niet te zeggen, lekker over the top was hij wel maar ook bij vlagen sloom en onverstaanbaar.

Ik vond het in ieder geval een prima actie film!

4/5

Weet iemand eigenlijk of dit soort klassieke situaties een naam heeft? Zo'n setting waarbij de held de vijanden op elke verdieping moet verslaan om langzaamaan bij de eindbaas te komen?

De special efffects waren mooi? CGI shit

Denk dit jaar nog maar 1 goeie film Bond Skyfall

avatar van DiDa
Jammer dat deze film een grote flop is in de VS, terwijl hij zeer goede recensies krijgt. Waarschijnlijk trekt het personage Dredd toch weinig mensen naar de bios. Ik wil hem toch heel graag zien, want hij krijgt gewoon goede recensies.

Ik ben benieuw wat de film in andere landen gaat doen.

avatar van hannes64
Ridder Tentakel schreef:

Het heeft wel een benaming, alleen ik kan er ook niet opkomen.
Weet nog wel dat `t gezegd werd in de film van Bruce Lee....Enter the game of death geloof ik.
Ook Die Hard heeft zoiets, en natuurlijk Serbuan Maut.;

Over de film zelf......1 woord: schitterend.
Vooral de Slow-Mo Drug, dat Dredd afvuurt op de bad guys, is ongelooflijk mooi gemaakt....en ook zeer duidelijk.
Actie genoeg in deze nieuwe èn betere versie dan die van Stallone uit 1995.
De sfeer deed me denken aan Blade Runner.
Dit is 1 van de beste actiefilms die ik van dit jaar heb gezien....en ja, heeft ook veel weg van `t actiespektakel Serbuan Maut.
Mijn soort film.

Joek

YouTube - Kung-Fu Master arcade

(hihi!)

Joek

YouTube - Kung-Fu Master arcade

(hihi!)

avatar van Sanderkeuh
Die setting komt van de film Game of Death.
Werd ook in o.a. Dragonball (Muscle Tower) en zelfs Spongebob (Karate Island) gebruikt.

avatar van %%%%%%
Prudh schreef: