Dredd (2012)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / India / Zuid-Afrika
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Pete Travis
met Karl Urban, Olivia Thirlby en Lena Headey

Dredd neemt ons mee naar de ruige straten van Mega City One, een eenzame oase van quasi-beschaving op de vervloekte Aarde. Judge Dredd (Karl Urban) is de meest gevreesde rechter van de Straatrechters, met de macht om de wet te handhaven, overtreders te bestraffen en hen – indien nodig – ter plekke te executeren. Hij neemt het samen met de aspirant-rechter Cassandra Anderson (Olivia Thirlby), die paranormale krachten bezit, op tegen Ma-Ma (Lena Headey), het hoofd van een drugsbende die handelt in een nieuwe drug die de realiteitszin aantast en zich schuilhoudt in een enorm flatgebouw genaamd Peach Trees.

avatar van Koert
Waar ik The Bachelorette verwachtte bij de sneak, kreeg ik Dredd voorgeschoteld. Met gratis 3D-bril als klap op de vuurpijl!

Dat deze film gelijkenissen toont met The Raid is duidelijk, maar dat mag wat mij betreft enkel een pluspunt heten. Heerlijke no-nonsense actiefilm, die naar mijn idee ook gewoon zo bedoeld is. Karl Urban zet een goede Dredd neer, inclusief Stallone-bekje. Daar zijn gezicht nergens in beeld komt kan hij ook weinig anders doen dan een badass smoel trekken. Het plot is uitermate simpel en leent zich dan ook perfect voor anderhalf uur schietvermaak. Het gebruik van gore in combinatie met 3D vond ik erg plezierig. Daarbij komt nog de aardige setting van dystopische futuristische kutstad die een prima sfeer weet over te brengen.

Een stuk beter dan het origineel. 4*

Dredd

Zojuist heb ik deze film mogen aanschouwen in de sneak preview van Pathé. Ik was aangenaam verrast. Leuke rollen van Olivia Thirlby (prachtige vrouw is dat zeg!) en Lena Headey maar Karl Urban kon me niet heel erg bekoren, slecht gespeeld vond ik het sowieso niet maar ik miste iets in zijn stem en houding, de over the top uitspraak van I AM THE LAW bijvoorbeeld. Kan aan mij liggen, maar goed.

Een klassiek beeld eigenlijk, de protagonist bevind zich in het hol van de leeuw, een appartementen complex en moet zich een weg naar de eindbaas vechten die uiteraard helemaal bovenaan is gelokaliseerd en eerst hordes vijanden moet verslaan op elke verdieping om daar te komen. Voorspelbaar en klassiek, maar daarom niet minder amusant.

Actie was volop aanwezig, bloederig en gewelddadig, prima dus voor een actiefilm als deze. Een paar leuke gewelddadige scenes waren o.a. de slowmotion shoot-out en het enorm bloederige machinegeweer spektakel. Achterlatend hoopjes as, plasjes bloed en een shitload aan lijken. De special effects waren mooi en het kleurgebruik vond ik ook wel interessant, vooral in de slow motion scenes. Toch had ik in deze slow motion scenes soms het gevoel een beetje een overdaad aan visualisatie mee te maken. Glitteringen en felle kleuren, zat ik soms in een twilight film? Nee het was Dredd.

Qua personages zaten er enkele leuke in, zo ook de gemuteerde? hacker onder toezicht van Ma-Ma en deze ijskoude bitch zelf. Lekker gewelddadig met een snufje gestoord. Dredd zelf leek wel een robot, streng en tja, rechtvaardig? Ik weet niet in hoeverre dit overeenkomt met het originele strip karakter aangezien ik deze nooit heb gelezen maar er mistte wel iets menselijks had ik het gevoel, of Stallone het personage veel beter heeft neergezet durf ik niet te zeggen, lekker over the top was hij wel maar ook bij vlagen sloom en onverstaanbaar.

Ik vond het in ieder geval een prima actie film!

4/5

avatar van rep_robert
Afgaande op de trailers ben ik de afgelopen tijd erg kritisch geweest.
"Dredd lijkt teveel op Serbuan Maut, alweer een nieuwe reboot, Karl Urban die zijn stem te dik aanzet etc. etc. "

Gelukkig zat ik er toch wel naast toen ik vanmiddag in de bioscoop zat.
Wat je voorgeschoteld krijgt bij Dredd is toch een heerlijke actiefilm met veel brute (en op het oog lijkend) ongecensureerde actie. Dat helpt veel bij de beleving van de film, want wat je te zien krijgt komt gevarieerd , creatief, maar bovenal ook bruut en grof over. Dredd is recht voor z'n raap.
De actie is direct en er is weinig tijd voor slap gezeik of onnodig lange vechtscenes, Dredd is gewoon een baas en windt er geen doekje om.
Daardoor is Dredd een behoorlijk vlotte film geworden en vecht het niet tegen de langdradigheid of repetitieve actie, iets waar een (martial arts) film als Serbuan Maut wel last van heeft(wil verder niet meer vergelijken want de films zijn compleet anders).

De grootste verassing is voor mij ook de setting, waar ik een flauw torentje verwacht is Peach Trees een immens en indrukwekkend gebouw waar tienduizenden mensen in verblijven. Een mini stad op zichzelf. Erg fraai.

Visueel is de film om door een ringetje te halen. De actie ziet er bruut uit, de Slo-Mo(drugs) momenten zijn visueel erg kleurrijk en geven een prachtige visie op het gebruik van die drugs. De Slow-Mo effecten gebombineerd met de actiemomenten en prima gebruik van 3D zijn een lust voor het oog en leveren af en toe "oehh en aahh" momenten op.

Waar zelfs Karl Urban vreselijk leek in de trailer merk je daar weinig van in de film. Het is gewoon een bad-ass motherfucker zonder mededogen. Olivia Thirlby heeft ook een interessante rol als helderziende Judge. Ze is niet alleen voor de looks gecast, maar haar rol voegt ook daadwerkelijk iets toe aan het verloop van de film en op visueel vlak.

Ondanks dat pure actiefilms niet helemaal mijn genre zijn is Dredd gewoon een erg goede film. En juist tussen al die inspiratieloze remake/reboot meuk van de laatste tijd(Total Recall, Spider-Man etc.) is dit toch een verfrissing en daadwerkelijk een toevoeging op de al bestaande Judge Dredd uit de jaren 90.

avatar van namingway24
Dredd was inderdaad vet.

Ik had een groter spektakel verwacht, maar kon de low key sfeer uiteindelijk misschien wel meer waarderen. Zo kwamen de uitbarstingen van geweld nog beter uit de verf en was er genoeg ruimte voor enige ontwikkeling aan de kant van Anderson. De Slo-Mo werd gelukkig niet overdadig gebruikt, maar de scènes die er wel gebruik van maakten hadden een gruwelijke impact waarin de 3D het best tot zijn recht kwam. De balans tussen de Slo-Mo scènes en de normale actie was perfect en het bloed en de stukken uitééngereten vlees vlogen lekker in het rond; geen PG achtige tamme taferelen!

Karl Urban maakt na Stallone van Dredd weer een serieuze bad-ass. Niet dat ik Stallone slecht vond, maar ik vond Urban gewoon sterker overkomen. En ja, het ophouden van zijn helm gaf hem dat extra beetje authoriteit; zelfs tussen de kogelregens door was Urban's Dredd een imposante verschijning. Perfecte stem ook; niet te overdreven, gewoon lekker indrukwekkend.

Er wordt kritiek geleverd over Anderson's psychische kwaliteiten, vooral één moment waarin dit niet goed leek te werken. Dit zie ik door de vingers omdat dit een totaal nieuwe situatie voor haar was, en door de absoluut gruwelijke manier waarop ze haar gave gebruikte om één van de bad guys klein te krijgen. Dit was misschien wel de vetste scène in de hele film waardoor Thirlby's Anderson haar plaatsje naast Dredd totaal verdiende.

Ma-Ma is een goede tegenstander voor Dredd; natuurlijk had ik liever Judge Death of een ander bekend personage gezien, maar voor een eerste bad 'guy' was ze niet slecht. Haar look paste perfect in de setting en je geloofde Heady echt als totaalheerser van Peach Trees.

De hele look van de film vond ik ook wel vet; het is niet de super-futuristische Mega-City uit de comics, maar die indrukwekkende Mega-blocks tussen de oude vervallen gebouwen gaven de film dat dystopische gevoel dat goed in de film paste. De paar technische snufjes die er wel te zien waren paste goed in het geheel, en Dredd's gun is natuurlijk het ultieme wapen.

Het enige wat de film nog net dat tikkeltje beter had gemaakt zodat ik de volle score kon geven was iets meer afwisseling. Ik had graag nog één of twee scènes gezien die zich buiten Peach Trees afspeelde om zo de film iets epischer te maken, maar hopelijk komt dat in een sequel helemaal goed.

Maar om die sequel te krijgen moet iedereen Dredd in de bios gaan zien! De mogelijkheden zijn eindeloos!

Op naar de Cursed Earth en Judge Death!

avatar van dutchtuga
Zeer fijne revisie van het originele bronmateriaal. Dredd 3D is bruter, gewelddadiger, uitdagender en gewoon kick-ass! Het is jammer dat de villain een beetje tegenvalt en het gebouw erg fragmentarisch in beeld wordt gebracht, maar wat is deze film een feest voor de actieliefhebber! Die slo-mo scènes

Langere recensie:

Cult Movies Reviewed: Dredd 3D (2012, Pete Travis) - recensie - cultmoviesreviewed.com

avatar van Macmanus
Geinige film.

De sfeer zit er gelijk al best lekker in. Net als The Raid begint de film vrij rap in het gebouw. Dat gevoel dat een wereld in total chaos leeft werkt altijd wel bij mij. Op dat vlak scoort de film wel wat punten samen met de slo-mo's. Enige nadeel is dat itt The Raid de actie hier wel wat begint te trekken. Doordat Dredd eigenlijk niet veel meer kan dan schieten en een log pak aanheeft dus schoppen en slaan er ook weinig boeiend uitziet. Mist het wat variatie. Ook het steeds hoger komen in het gebouw gaat vrij simpel. Qua opbouw kon het wat leuker. Maar door de rappe speelduur en het leuke sfeertje blijft het genoeg vermaken. Urban doet Batman aardig goed na.

Jammer was wel dat in het begin. Met het schoonmaken van de lijken en dat het winkelcentrum zo weer open gaat. Het er even op leek dat er van die sterke satire inzat zoals bij Robocop en de reclame spotjes. Maar daar word helaas nooit echt meer op door gegaan in de film. Had echt perfect gepast.

3.5 sterren. 3D deed me bar weinig weer...

avatar van brawljeff
Dredd 3D

Prachtige film, wat ik niet verwacht had. Het lijkt op het eerste gezicht een standaard sci-fi actiefilm (Ik zeg: Total recall) en een rip-off van The Raid, maar dat was het zeker niet. Dingen die opvallen waren de vrij onbekende maar getalenteerde cast, het eindelijk eens goed gebruiken van slomotion en het prachtige visuele spektakel. Het verhaal daarentegen, was niet heel bijzonder. Ook vond ik de stem van Judge Dredd een beetje te veel lijken op die van Bale's Batman en die van Roschach. Kort samengevat: Ideale bioscoopfilm!

avatar van Honey Blossom
Heb zojuist deze film gezien, en alhoewel ik niet bekend was met het fenomeen van de Judges, was ik er met een ware fan naartoe. Ik liet de film maar op mij afkomen. Zelfs de persoon met wie ik was zat op een gegeven moment met zijn handen in zijn haar omdat hij het zo slecht vond vergeleken met Judge Dredd uiit 1995 en the comics.

Voor het eerst in mijn leven wordt het gebruik van Slow-Mo's in een film (waar ik mij behoorlijk aan kan irriiteren als dit te vaak gebeurt) waarlijk Gerechtvaardigd. vanwege de drug die gebruikt wordt En ja hoor, aan slow-mo's geen te kort.

Het verhaal zelf, is een totale kopie van de eerder dit jaar verschenen film: Serbuan maut. Alleen wordt er bij Dredd 3D gebruik gemaakt van de Judges. En de Judges gebruiken op hun beurt weer kogels, granaten en noem maar op. Op een gegeven moment leek het alsof ik naar een Game keek. Dan vond ik Resident Evil Retribution overigens beter, die ook ongeveer hetzelfde concept heeft.

Verder naar the bad guy, in dit geval Ma-Ma, dan. Ik vind de naam alleen al zo idioot klinken. Ik vond haar eng en vies. Niet zozeer gestoord, maar gewoon erg raar. Dit kan twee dingen betekenen: ze heeft geëxcelleerd in haar rol òf de plank mis geslagen. Either way, ik krijg een naar gevoel bij haar.

Het beste vind ik Olivia Thirlby (Anderson). Ik vond haar ontzettend goed en strak acteren. Het groentje die haar eerste missie krijgt. Bravo. Dat ze helderziend is, daar ga ik maar gewoon in mee

Van Karl Urban (Judge Dredd) krijgen we niet meer dan zijn mond en kaaklijn te zien. Op zich vind ik dat prima. Maar hij is no-where-near Sylvester Stallone. Mooie poging , maar helaas.

Verder blijft er weinig over om over te praten..
Mijn cijfer is dan ook laag.

Kleine 2*

O ja, de lijken die steeds naar beneden werden gegooid, leken op poppen met ketchup dankzij het gebruik van CGI bloed, pff

avatar van jipt
Niet bijster origineel maar wel een lekker bloederige geweldsexplosie. 4*

avatar van cordiacovens
Hoge entertainmentwaarde, visueel erg geslaagd met wat crappy shots ertussen (waarschijnlijk doordat het budget niet toereikend was) wat prima popcornvermaak is, daarnaast is karl urban goed als Dredd en het meisje is prima doordat ze geen helm op heeft.

wat minder is is natuurlijk het verhaal en de karakterontwikkeling e.d, als je deze film kijkt of andere films zoals the raid en andere actiefilm die het allen van de actie moeten hebben, denk dan ook niet aan deze aspecten. dan is de film erg vermakelijk, het tempo is prima en de slo-mo shots zijn leuk gedaan.

ik vond het cool de film te zien, maar ik hoef hem niet nog eens te zien.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nou, dit was een bioscoopbezoekje die ik puur heb gedaan dankzij een aantal lovende recensies op MovieMeter, want op basis van de trailer had ik gewacht totdat de film op DVD te krijgen was.

Maar gelukkig is Dredd 3D me erg goed bevallen. Enorm geweldadig en bruut, the way I like it. Het was een futuristische kopie van Serbuan Maut (2011) viel me al snel op. The Raid vond ik ook bovengemiddeld goed als actiefilm en dat geldt ook wel voor Dredd 3D. De setting is erg gaaf, de aankleding en effecten zijn echt uitstekend en de actie is bij vlagen weergaloos. Zeker de scene met de grote machinegeweren was echt geweldig! En gelukkig wordt er ook niet gekeken op een litertje bloed meer of minder. Bij zulke extreme films hoor je natuurlijk wel de details te zien!

Minpunten zijn er ook wel. De slowmotion momenten duurden soms wel erg lang, wat een beetje ging storen. Verder was het verhaal ook niet erg boeiend, maar gelukkig maakte dat weinig uit. Urban en Thirlby doen het goed als Judges. Recent zag ik nog de Dredd film met Stallone, wat een vrij beroerde film was. Deze Dredd van Urban is echt een stuk beter. Ook wel leuk dat de ''Iam de law'' quote er toch een keertje in zat. Ik had trouwens graag wat meer zelfspot en cynische momenten in de film willen zien. Het Starship Troopers sfeertje hadden ze best een beetje in Dredd mogen verwerken, daar was genoeg plek voor geweest denk ik. Maar dat is niet gedaan en daardoor houden we een directe, harde actiefilm over. Dat is ook goed natuurlijk. Benieuwd of de film bij herziening ooit overeind kan blijven.

Ruime voldoende: 3,5*

avatar van BoordAppel
Ik vind het juist een groot pluspunt dat er geen uitleg wordt gegeven over het ontstaan van deze dystopie. In de voice over in het begin wordt gezegd dat er buiten Mega City One slechts een "irradiated wasteland is, dus je kan dan ook wel raden wat er gebeurd is. Het zou niet zoveel toevoegen aan deze heerlijke rechttoe rechtaan actiefilm.

Dredd deed me wel wat aan klassieke actiefilms als The Terminator en Predator denken, ook daar niet te veel overbodige uitleg en ook heerlijk lomp. Hier is geen PG-13 gezanik te vinden zoals in de Sylvester Stallone versie van de comic. De actie is ook flink afwisselend en de scènes waarin mensen onder invloed zijn van slo-mo, de drugs die alles vertragen, zien er schitterend uit. Daar voegde het 3D ook werkelijk wat toe, het gaf een heel surreëel en etherisch tintje aan die scènes. Dat staat dan weer mooi in contrast met Dredd, die een kamer vol slo-mo gebruikers binnenstormt en iedereen gruwelijk aan gort schiet.

Het is jammer dat Dredd het zo slecht heeft gedaan in de bioscopen. Hopelijk doet de film het erg goed op blu-ray en DVD en komt er toch nog een sequel. PG-13 vernaait actiefilms en rated R films als deze mogen er wel meer gemaakt worden.

avatar van The One Ring
Toch wel een verrassend fijn filmpje, dat me nergens deed denken aan de versie met Stallone. Dredd 3D is vooral een film die werkt doordat de makers goed wisten wat voor een type film het was en niet was. Er wordt vooral op harde actie gemikt en dat levert een prima genrefilm op. Er zit genoeg verhaal in om de gebeurtenissen boeiend te maken en via Olivia Thirlby (die stiekem een interessanter personage heeft dan Dredd) zit er wat menselijkheid in waardoor je niet constant naar door cynische motieven gemotiveerde actie zit te kijken, maar het wordt nergens een drama of te serieus. Verder is het een prima mix tussen pulp die duidelijk voor de lol gemaakt is, zonder dat het echt jolig wordt. De donkere sfeer zit er goed in en enkele artistieke trucjes trekken het boven het gemiddeld uit (de slo-mo vooral). De actie is goed en overzichtelijk geregisseerd, met oog voor omgeving en met tevens leuk gebruik van de psychische krachten van Anderson.

Perfect is het verder niet. Het 3D is van het slechtste soort en slordig uitgevoerd. De satirische elementen uit het begin verlaten al snel de film. De lompe kleding van Dredd en de andere Judges zorgt ervoor dat sommige actiescènes net iets te log verlopen. En boven alles ontbreekt het aan een climax. Waar je verwacht dat de hel aan het einde nog eens goed losbarst, eindigt het met een verbale confrontatie waarna Dredd met gemak de grote schurk uit het raam gooit. Daar zat meer in. Aangezien deze film flink geflopt is zit een vervolg er niet in, maar dit is nou net een film waar ik wel een vervolg op had willen zien, want met wat extra moeite (en misschien een groter budget) had het zo iets echt speciaals kunnen worden. Niettemin is het verre van een slechte poging en het eindresultaat is gewoon zeer vermakelijk.

avatar van Flipman
Ik ben enigszins bevooroordeeld door mijn liefhebberij van de stripverhalen, maar Dredd 3D, een film waar ik al zo’n twee jaar op zit te wachten, faalde compleet om mij teleur te stellen. Sylvester Stallone moest als Dredd, in de flop uit ’95, zo nodig zijn helm afzetten maar die blijft in deze film, getrouw aan het bronmateriaal, de hele film op zijn hoofd. Maar goed, geen verse appels met rotte peren vergelijken. Terug naar deze film.

‘Style over substance’? Wellicht, want ondanks de felgekleurde ‘Slo-Mo’ scènes kent de film geen elementen die heel erg vernieuwend zijn. Het plot is niet eens heel bijzonder maar wel onderhoudend wegens de twee compleet tegengestelde hoofdpersonen; de naïeve Anderson en de onveranderlijke Dredd.

De mix van solide prestaties van Urban en zijn castgenoten, het gelikte script van Alex Garland, de gave visuals, een chronisch gebrek aan traanopwekkend slechte oneliners dit keer en de frisse dosis actie die bloederig geweld niet schuwt geven je een adrenalinerit van jewelste. Dus wat mij betreft mag Judge Dredd de wet blijven verkondigen in de bioscoop!

avatar van schram101
Dikke actieknaller die op einde na prima weet te vermaken. Karl Urban blijkt een prima opvolger van Stallone als Judge en Olivia Thirlby is zelfs een vooruitgang ten opzichte van Rob Schneider. Maar goed, dat was dan ook niet bepaald lastig.

Visueel is Dredd natuurlijk een stuk boeiender dan 'het origineel'. Volkomen logisch, maar toch, cinematografisch gezien voldoet het aan de verwachtingen, het ziet er namelijk op momenten schitterend uit. Qua 3D kunnen we tijdens de slowmo's spreken van een ware toevoeging, echter is het voor de rest niet zo heel waardevol. Maar ik ben ook behoorijk old fashioned en heb niet zo gek veel met de 3D gekte.

Ma-Ma is een aardige villain maar haar handlangers weten minder te overtuigen. Ondanks dat de nadruk niet op hen lag hadden ik best wat brutere bijrollen willen zien. Het einde was dan ook niet zo bijzonder. Plotseling zijn Dredd en Anderson bovenaan in de toren en krijgen we niet de climax die ik verwachtte. Gelukkig is de val (en dood) van Ma-Ma dan weer zo indrukwekkend dat je het Pete Travis bijna gelijk weer vergeeft.

avatar van Halcyon
Kwalitatief hoogstaande SF-actiethriller waarin Judge Dredd genadeloos afrekent met al het schorem in een dystopische wereld. Dredd is de wetgevende, rechterlijke en uitvoerende macht in Mega City 1, een betonnen jungle met gigantische spiraalsnelwegen, armoedige wijken en wolkenkrabbers die duizend meter hoog reiken. In één van die wolkenkrabbers zaait Ma-Ma dood en verderf onder iedereen die haar drugstrafiek belemmert. Want ze heeft zojuist een nieuwe, razend populaire drug ontwikkeld: slo-mo, een middel dat na inhalatie de perceptie tot slowmotionsnelheid vertraagt.

Nagenoeg de hele film speelt zich af in zo'n wolkenkrabber, waarin Dredd zich samen met een helderziend groentje een weg naar de top moet vechten nadat Ma-Ma het gebouw hermetisch heeft afgesloten en via de luidsprekers heeft aangekondigd dat ze de twee "judges" dood wil. Iedereen die hen helpt, zal dat met zijn leven bekopen. Liefhebbers van bikkelharde actie kunnen zich optrekken aan stoere oneliners, kogelregens en bruut in beeld gebracht geweld. Wat Dredd daarnaast echter zo interessant maakt, is het sombere toekomstbeeld dat opgehangen wordt. Problemen als overbevolking, normvervaging, corruptie en armoede zijn nu al dagelijkse kost, maar worden hier uitvergroot tot het speelterrein van criminelen.

De vormgeving (3D of niet) van het rechtlijnige scenario is niets minder dan fenomenaal. Het uitzicht van de megapolis en het interieur van de woontorens die op zich alle faciliteiten van een stad herbergen, ademen een soort visionair realisme uit. Etherische ambient enerzijds en opzwepende elektro anderzijds voorzien de beelden steeds van spankracht. Scènes die het langst zullen bijblijven zijn de adembenemend mooie slo-motrips, tevens een welgekomen breuk met de flitsende schietoefeningen die de koelbloedige Dredd op de bende van Ma-Ma houdt.

Stijlvol en pretentieloos actiefilmpje die regelmatig aan The Raid doet denken. Heb er ook maar weinig op aan te merken. De film neemt niet te veel hooi op zijn werk en weet waar zijn kracht ligt. Prima tussendoortje.

avatar van james_cameron
Aangename verrassing, deze ultra-gewelddadige aktiefilm met Karl Urban perfect gecast in de titelrol. Een simpel maar doeltreffend plot, dat weinig tijd verkwist aan onnodige bijzaken. De makers weten waar de fans voor komen: een naargeestige sfeer en bikkelharde aktie, virtuoos in beeld gebracht (vooral de slowmotion scenes zijn te gek). De cameravoering is vrij origineel, te danken aan de geweldige cameraman Anthony Dod Mantle, en door het aparte kleurgebruik weet de film een eigen stijl te realiseren. Rauw, grimmig en extreem bloederig. Maakt in ieder geval op ieder niveau korte metten met het Stallone-vehikel uit 1995.

avatar van DonOswaldo
Keiharde actie. Bloederig. Leuk geschoten. Vlot. Geen verveling. Toffe badguy. Gerechtigheid. Judge Dredd. 4,5*

Best een lekkere actiefilm die qua verhaal best veel overeenkomsten had met de film "Serbuan Maut". De film kijkt zich lekker weg (simpel verhaal) en zit vol met harde actie. Visueel zag het er ook best aardig uit en hetzelfde geldt voor de cast die het best leuk deed. Verder valt er eigenlijk weinig meer aan toe te voegen

avatar van Sergio Leone
Knaller(tje).

Niet zo lang geleden heb ik de versie met Sly gezien en wat ben ik blij dat die herinnering nu weggevaagd is.
Deze update is oneindig veel beter. Het uitgangspunt is veel interessanter: weg met de onnodige subplotjes en complotten, deze versie moet het van z'n no-nonsense hebben. Het tempo ligt niet bijster hoog, maar de actie is ongeremd. Judge Dredd is een harde bikkel, Cassandra Anderson een knap ding met een minimum aan inhoud en Ma-Ma een gestoord kreng.

Niet alleen het uitgangspunt is beter, ook de cast is een serieuze verbetering. Karl Urban heeft uitstraling, maar neemt zichzelf ook weer niet té serieus. Waar Sly eerder een clowneske brulaap is, zet Urban een evenwichtige comic book-held neer.
Verder is Olivia Thirlby wederom een heerlijke verschijning en zet Lena Headey met verve een degoutant, vies, vuil, krankzinnig onmens neer.

Een dik pluspunt aan Dredd is uiteraard dat het R-rated is. In tijden waarin superhelden met hun morele codes beperkt worden in hun aanpak schiet Judge Dredd er lustig op los. Op een spatje bloed meer of minder wordt niet gekeken en de kogels vliegen de kijker bij momenten om de oren.
Regisseur Pete Travis brengt dit allemaal met een zekere flair. De actie is fatsoenlijk in beeld gebracht, maar het zijn vooral de tripsequences die door hun kleurgebruik opvallen.

avatar van Naomi Watts
Fijne reimagination van de comic, vooral erg fijn omdat Judge Dredd niet het bevredigende resultaat had die de fanaten wilde zien. Ook nooit de pretentie geweest van die film dus ook helemaal geen verwijt.

Karl Urban is de perfecte Dredd, Thirlby de perfecte sidekick, Headey hoeft zich na Cersei niet meer te bewijzen als villain (ook al is Cersei niet echt een villain) en als je dan ook nog Wood 'Avon Barksdale' Harris in de gelederen hebt kan het qua cast niet meer misgaan. De kracht zit 'm vooral in decreatie van het Dredd universum. Perfecte futuristische schets en ook Dredd krijgt eindelijk de perfecte live-action transitie.

Met een gebouw under lockdown heb je al een prima kapstok voor een intense actieervaring maar het is toch vooral de visuele flair die hier een bovengemiddelde film van maakt. Ode voor het gebruiken van de Red One MX uitgestald met de Ultra Prime's van Carl Zeiss, zorgt echt voor een unieke stijl, vooral omdat Dredd niet echt een high end produktie is. Erg creatief.

Lekker tempo, solide cast, goede Dredd universe transitie, uitmuntende technische setup, alles wat je nodigt hebt in een film als deze. Altijd fijn dergelijek creatieve verrassingen als Dredd. Nog steeds spijtig dat ie hier niet in de bios draaide, had 'm graag in 3D gezien.

avatar van Jawaddedadde
Prima actiefilm.

Is in bijna niks te vergelijken met Judge Dredd, behalve het hoofdpersonage dan. Compromisloze rechttoe rechtaan actieknaller met behoorlijk wat harde scènes. Visueel ook heel aantrekkelijk met prachtige slowmotionsequenties en een rauwe look van een uitzichtloze maatschappij. Beetje jammer toch dat ik deze niet in de bios en in 3D heb gezien.

Urban is een uitstekende Judge. Meedogenloos en kil. Thirlby doet het ook prima als rookie. Aanvankelijk nog wat schuchter maar gaandeweg even bad-ass als Dredd. De scène waarin ze in het hoofd van een moordverdachte kruipt is memorabel.

Voeg daarbij nog een stoere soundtrack en het plaatje is compleet.

avatar van sinterklaas
Iewat anders dan verwacht maar alsnog wel een erg vette film, maar het origineel met Stallone wat ietsje beter. Dit keer word Dredd gespeeld door een acteur die ik nog niet ken maar evengoed weet hij nog wel bijna net zo ruig over te komen als Stallone. Mega City One is in vergelijking met het Origineel ook een stukje goedkoper neergezet. We krijgen eerst een fly over over de stad maar beneden rijden de oude busjes en auto's uit begin jaren 90 gewoon vrolijk rond en zie je meer Kaapstad (waar de film is opgenomen) dan Mega City One. Die hal van die hele Peach Trees was ook overduidelijk het centraal station van Kaapstad. Over het algemeen heeft het wel wat. Net zoals bij Lockout, dat ze een beetje een retro B-actiefilm neerschetsen. Verder is visueel gezien de film verder een lust voor het oog.

In het origineel was de inval in die grote blok (Block Wars) slechts een introductie. Hier word er nu uitgebreid aandacht aan besteed en de regisseur heeft zich overduidelijk laten inspireren door The Raid: Redemption. Judge Dredd krijgt samen met zijn collega's de opdracht om eens huis te houden in de massale flatgebouw genaamd: Peach Trees, en een gevaarlijke drugsbende moet oprollen. (die tripscenes waren wat kleurengebruik echt erg mooi gemaakt) Wat we dan inderdaad krijgen is dat de elite in de val loopt, en de flat hermetisch word afgesloten, en de missie moeilijker word dan gepland.

Ik had toen wel een hele aaneenschakeling aan actie verwacht maar dat viel opzich nog best wel mee. Er word meer in geonderhandeld dan dat de kogels je om je oren vliegen. (ok, je hebt wel toffe actiescenes, maar dan een beetje verspreid) De aanwezige actiescenes zagen er wel stijlvol uit, vooral met die slow-motion beelden hoe iemands gezicht helemaal werd doorboord met de kogels van de Judge pistool. Het gore gehalte is hier nog wel ruimschots aanwezig en Dredd weet ook als een John McClane te werk te gaan. Zijn collega daarintegen vond ik ook erg bijzonder met haar speciale gave waarin ze gedachte kan lezen en kwa visueel gebied word daar ook een hoop aan gedaan.

Dredd is zeker een prima reboot en visueel heel mooi uitgewerkt. Had er wel ietsje meer van verwacht kwa actie, maar dat geeft niet. Voor een gore liefhebber is dit in ieder geval ook goed te doen en natuurlijk.... verhaal?? Who needs it?

avatar van tukkerstein
Goede actiefilm. Mooie setting, behoorlijk wat actie, en de judges zijn leuke personages. Ik had toch ietsjes meer verhaal verwacht en wat originelere actiescènes. Ik vond de slowmotions soms de vaart uit de film halen en het blijft vooral bij pief-poef-paf (een paar hand-to-hand-combats waren wel leuk geweest).

avatar van filmamator
Judgement-Time

In een vervloekte stad met een hoog criminaliteitsgehalte zijn de Judges de dienders der wet. Niet te stoppen voeren zijn hun beleid uit, de wet altijd als uitgangspunt houdend.

Zo ook Judge Dredd. Met zijn vrouwelijke en bovenal hoogbegaafde partner proberen zijn rechtvaardigheid te brengen in een miljoenencomplex waarin misdaad de boventoon voert.

Het loopt uit op keiharde aktie verpakt in een aardig verhaal. Er had echter meer in het verhaal gezeten; het bleef vrij oppervlakkig. Zelfde geldt voor de karakters. Ook daar is er (te) weinig diepgang in gebracht.

Rauw. Zwaar. Net zoals de stem van Judge Dredd.

avatar van Insignificance
Dystopische actie onzin met een ingecalculeerd (comic) mankement. De rechter. Malle helm, norse blik en grommen maar. Het valt voor lief te nemen, al moet ik m'n best doen om dat niet dwaas te vinden. Het is echter niet het enige gebrek dat opspeelt. Een geweldige smeerlap zou helpen, maar Ma-Ma en haar clan komen niet echt in de buurt en zwarte humor is te sporadisch aanwezig om een factor van belang te vormen. De stilering van de film is wel iets om je aan te vergapen.

Dat geldt in mindere mate voor de bijkomende (Slo-Mo) effecten, maar de barbaarse ambiance staat als een toren. En toch, voor een film die de harde hand als troef heeft, staat het te vaak te neuzelen. Wat als adempauze zou moeten dienen, voelt hier te veel als ballast. De keren dat het dan een echte schiettent wordt, is het vaak meteen behoorlijk cool. De verder wat bleke rookie Anderson krijgt zowaar de meest brute kill op haar naam, maar alles bij elkaar stilt het de honger niet afdoende.

Kitsch.

Vergelijken met het origineel kan ik niet. Heb ooit wel stukken van de originele Judge Dredd gezien maar heb me er nooit toe kunnen overhalen om die film helemaal uit te kijken. Op basis van een halve trailer had ik nog best goeie hoop op deze reboot (remake, whatever), het resultaat valt echter belabberd uit.

Wat vanaf het begin al opvalt het vortlelijke kleurgebruik. Geen idee wat het was, deed me af en toe wat denken aan uitgekotste Gamer ripoff ofzo, maar het resultaat is niet om aan te zien. Wordt nog eens een stuk erger wanneer het slo-mo drugje in werking trad. Je mag er niet aan denken zoveel lelijkheid op groot scherm te bekijken.

Verder is ook Dredd zelf echt niet te pruimen. Dat belachelijke helmpje en veel te diepe stem zorgen ervoor dat hij als actieheld compleet door de mand valt. Hij moet dan macho en badass overkomen, veel verder dan een circusclown komt hij niet. Ook de bad guy is allesbehalve wat. Domme trees die absoluut niet de uitstraling heeft om een gebouw van 200 verdiepingen te runnen.

Opbouw is inderdaad gelijkend aan The Raid, vond het hier ook al snel vervelend worden. Wat verdiepjes afwerken, al wordt er echt weinig mee gedaan. Je hoort 5 of 6 keer een nummertje passeren tussen de 0 en 200, dat is het wel zowat geloof ik.

Enige wat de film nog wat credit geeft is het vuurgeweld. Die drie guns op statiefjes zijn kick-ass, ook het wapen van Dredd heeft een aantal interessante functietjes. Vooral die vuurbom zag er heerlijk uit. Het zijn van die schaarse momentjes die de film wat doen opleven.

Erg jammer, geen idee wat het is met die actiefilms van tegenwoordig maar ze mogen er wat mij betreft wat meer poeier tegenaan gooien. Wat minder belachelijke en/of ridicule hoofdpersonages, wat minder onelinertjes en een hoop meer actie. Ik stel The Expendables 2 nog maar weer eventjes uit.

avatar van JacoBaco
Bijna net zo goed als Judge Dredd met Stallone. Nee, het zijn twee totaal verschillende films. Judge Dredd is wel heel erg leuk met maar 1 nadeel en dat is Rob Schneider. De strips ken ik niet, maar het schijnt dat de strip Dredd een enorme onsympathieke bullebak is. Nu valt dit in de films nog wel mee geloof ik.

Dredd 3D is een vrij rauwe, bloederige, humorloze film geworden met bomvol actie en een prima bijpassende sound. Een groot pluspunt is meteen dat er niet moeilijk gedaan wordt over het verhaal. Het is gewoon een dag uit het leven van Judge Dredd en zo hoort het. Karl Urban is overtuigend als Dredd, maar valt soms een beetje uit de toon lijkt wel en dat is wat jammer.

Dredd 3D is een modern schoolvoorbeeld hoe een pretentieloze actiefilm moet zijn in de zin van eenvoudig. Wel had ik een iets betere villain willen zien.

Net geen 4,0*

avatar van Shinobi
Op voorhand verwachtte ik eigenlijk niks van deze film, maar het is me allemaal reuze meegevallen.

Dredd is een heerlijke actiefilm gevuld met bruut geweld. Ook deze film ontkomt helaas niet aan de slow mo's, er zit zelfs een drugs in genaamd 'Slo-Mo', maar gelukkig zijn deze scènes op één hand te tellen en worden best sfeervol in beeld gebracht waarbij het bloed rijkelijk vloeit.
Een klein minpuntje is wel dat ze tegen het einde wel erg snel en makkelijk de top van het flatgebouw hebben bereikt.

Karl Urban als Dredd was best goed te pruimen en ik was ook bijzonder gecharmeerd van Olivia Thirlby als Anderson. Al vond ik Lena Headey als Ma-Ma (what's in a name) maar irritant.

Qua verhaal stelt het uiteraard niks voor en ik ontkom er dan ook niet aan om de vergelijking met Serbuan Maut te maken waarin ook een flatgebouw bestormd wordt. Al vind ik laatstgenoemde wel een klasse beter, maar dat terzijde.

Al met al doet Dredd wat het moet doen en zorgt voor fijne hersenloze actie.

Kleine 3,5 sterren.