Dredd (2012)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / India / Zuid-Afrika
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Pete Travis
met Karl Urban, Olivia Thirlby en Lena Headey

Dredd neemt ons mee naar de ruige straten van Mega City One, een eenzame oase van quasi-beschaving op de vervloekte Aarde. Judge Dredd (Karl Urban) is de meest gevreesde rechter van de Straatrechters, met de macht om de wet te handhaven, overtreders te bestraffen en hen – indien nodig – ter plekke te executeren. Hij neemt het samen met de aspirant-rechter Cassandra Anderson (Olivia Thirlby), die paranormale krachten bezit, op tegen Ma-Ma (Lena Headey), het hoofd van een drugsbende die handelt in een nieuwe drug die de realiteitszin aantast en zich schuilhoudt in een enorm flatgebouw genaamd Peach Trees.

avatar van killer13
Captain Pervert schreef:

Ik had namelijk verwacht dat Dredd op een gegeven moment die zooi zou moeten gebruiken en dan een soort Matrix / Max Payne bullet-time zou gaan doen.

Dredd is Max Payne niet. Dredd is de belichaming van de wet. zoals Stallone in zijn film al zei; I am the Law!. Dredd zou dus nooit zelf de wet overtreden, dat past niet bij zijn personage. het verhaal van Max Payne gaat over het vonden van de moordenaar van zijn vrouw, over wraak. hij doet wel vaker dingen die buiten het boekje gaan. Dingen doen die buiten de wet vallen past dan weer perfect bij zijn personage/achtergrondverhaal.

avatar van Captain Pervert
killer13 schreef:

Dredd is Max Payne niet.

Klopt, maar juist in vertalingen naar het witte doek doen striphelden wel eens iets anders dan je zou verwachten. In die zin is deze film één van de weinige films die echt trouw blijven aan de strips, zonder ook maar een kleine twist.

avatar van killer13
Captain Pervert schreef:

vaak zijn het net die stripboekverfilmingen die niet echt gewaardeerd worden denk ik. zeker niet door de critici. kijk maar naar x-men: origins en Judge Dredd. die worden langs alle kanten afgekraakt door critici (en ook door veel gewone kijkers) terwijl The wolverine en Dredd trouw blijven en over het algemeen betere cijfers krijgen. Voor mij persoonlijk, als Dredd die drugs wel zou genomen hebben zou dat gewoon afbraak zijn van zijn personage en dat zou voor mij als stripboekliefhebber enorm tegenvallen. Bij een andere film zou ik dat waarschijnlijk prima kunnen waarderen, zou ook voor erg leuke shots/actievolle scenes zorgen, maar hier vind ik hetgewoon niet op zijn plaats. En dat Dredd trouw blijft vind ik een enorm pluspunt, toont ook aan dat Pete Travis en co respect hebben voor het bronmateriaal en de film met liefde hebben gemaakt

Domme aktie film met flinterdun verhaal. Ik ken de strips overigens niet. 2.5 ster voor de redelijke cgi.

avatar van John Lee Hooker
Een vrij duffe blockbuster waarin twee 'judges' in een groot complex terechtkomen en enkele hindernissen moeten doorstaan om uiteindelijk Ma-Ma te grazen te nemen. Ik geloof niet echt in psychics en ik vond het dan ook jammer dat Dredd werd bijgestaan door een blondine zonder helm. Hierdoor lijkt meteen alles kinderspel en het is niet erg aannemelijk dat je door een zesde zintuig deze hoofdbescherming weg zal laten. Ook vond ik het nogal stompzinnig om met drie mitrailleurs naar de overkant te schieten in de hoop je doelwit te raken (ze hadden 'm veel beter kunnen omsingelen). Daarnaast vervelend dat ze die neger voor een groot gedeelte van de tijd als een blok aan hun been vast moesten houden. Het bevordert de jacht niet ten goede. Dan, tegen het einde, schakelt Ma-Ma als laatste redmiddel wat corrupte judges in die het geld al kunnen ruiken. Helaas moet het weer op zo'n achterhaalde manier geschieden. Nee ik ben niet verkocht... meest toffe waren die slow-mo's.

avatar van MovieMind
Actie / Sciencefiction....sciencefiction spreekt voor zich en actie krijg je genoeg te zien.
Helaas mist deze film een sterk verhaal.
Lekker gaan zitten, brein op nul en kijken maar.
Een aardig filmpje om eens te zien, maar daar blijft het bij.

lol zag een trailer, alleen al om die stem ga ik hem niet kijken. Heeft die gast teveel zware shag gerookt net als the dark knight.

avatar van AC1
AC1
Gesprekken zijn gaande ... Misschien dan toch een Dredd sequel?

Link

edje555
Vind het een steen goede aktie film !
overtreft de 1995 film, die ik dan weer erg sloom en saai vond.

avatar van krosnicky
matige film vond die van 1995 beter enkel de laatste 3 Kwartier was nog te pruimen .
wat wel leuk was is dat de film dichter staat bij de strips dan Judge Dredd uit 1995 b.v dat Dredd zijn helm de hele film op houd wat hij in de strips ook doet en wat niet het geval was in Judge Dredd daar is zijn helm bijna de hele film af . je kan deze Film ook zien als een Prequel op Judge Dredd want we zien hier ook een jongere Dredd dan die van 1995 Karl Urban was 40 in deze film en stallone was 49 toen hij Dredd speelde . deze film is ook minder futuristisch dan die van 95 dus is het perfect mogelijk om deze als Prequel te zien

Toen ik de trailer zag en dredd's stem hoorde dacht ik, laat maar zitten deze hollywoodpulp.

avatar van Donkerwoud
Redelijk onderhoudende pulp. Beter dan de ellende met Sylvester Stallone, maar ik vond het allemaal wat teveel de geijkte paden betreden in plaats van met iets nieuws te komen.

avatar van AmazingPP
Heerlijke popcorn-pulp van de eerste klasse. Lekker expliciet in beeld gebracht met net iets teveel slow-motion, maar dat mag de pret niet drukken. Ik vond het een prima zondagmiddag filmpje. Heerlijk met je 3D-bril op, een halve liter cola naast je, popcorn vers uit de magnetron en genieten maar! 3,5 *

avatar van K. V.
'k ben eigenlijk aangenaam verrast door deze film. 'k had eigenlijk erg lage verwachtingen, maar 'k vond het wel een goeie actiefilm. Het was trouwens ook een redelijk gewelddadige en bloederige film. Er zaten niet meteen dooie momenten in en verveelde dus niet.
Karl Urban vond 'k nogal geforceerd stoer klinken en was zo minder m'n ding, maar de andere spelers vond 'k wel overtuigend.
'k denk dat de film eigenlijk wel de moeite ging geweest zijn om in 3D te bekijken, maar hier was het de gewone versie.
Van mij mag er gerust nog een vervolg komen. Prima actiefilm.

avatar van DVD-T
I am the law.

Ik ben best wel een fan van de 1995 versie. Vooral de cartooneske aanpak spreekt me daar erg in aan. Toch werkt deze wat serieuzere aanpak net wat beter. Vooral te danken ook aan Urban's input voor het karakter van Judge Dredd.

Verhaal is niet erg origineel meer natuurlijk en toont wel erg veel vergelijkingen met Serbuan Maut (2011). Toch is het genoeg als kapstok om er een onderhoudend geheel van te maken. Vooral visueel ziet het er goed uit, al had ik wel wat meer Slo-mo scenes willen zien. Dredd is rauwer en harder dan zijn voorganger met Stallone en ook dit komt de film ten goede. Verder heeft de film nergens echt moeite om op gang te komen en verloopt het allemaal zeer soepel en snel. Actie is er genoeg en is verzorgd in beeld gebracht. De muziek van Paul Leonard-Morgan ligt ook best fijn in het gehoor en past perfect bij de film, strakke regie en editing, mooi camerawerk. Ook credits trouwens aan de sound design van Freemantle die laatst terecht een Oscar heeft gewonnen voor Gravity.

avatar van Pestiis
vette film!
Maar het einde is me niet helemaal duidelijk.
als die explosieven in dat gebouw waren gekoppeld aan dat ding op haar pols, hoe kan het dan dat die explosieven niet afgaan op het moment dat da wijf te pletter slaat op de grond?

tis mij een raadsel

avatar van Thorongil
volgens mij was ze gewoon aan het bluffen, althans zo vatte ik het op.

avatar van Iron Maiden
Vanwege de dikke muren gokte Dredd er op dat er geen signaal door zou komen.

avatar van Phil Leotardo
Van tevoren verwachtte ik al dat deze versie beter zou zijn dan de "Judge Dredd" uit 1995. En wat een heerlijke SF/actie-film vond ik Dredd. I am the law!

Lekker rauw sfeertje in Mega City 1, vooral in de Peach Trees. Leuk om Wood Harris uit the Wire weer als bad guy te zien, net als in seizoen 1 van the Wire. Er zou best een tv-serie van gemaakt kunnen worden, een vervolg film zit er niet in helaas.

Enige minpunt vond ik die slow motion effecten, op een gegeven moment had ik dat echt wel gezien. Ik vraag mij dan altijd af, dienen deze effecten voor de film of toch om de 3-D meer invulling te geven?

Script was degelijk en een aantal zaken waren best origineel en leuk bedacht, acteerwerk paste in de setting (zakelijk en meedogenloos aan beide kanten bij de judges en de Ma-Ma clan) maar het belangrijkste: de actie was prima en de film vermakelijk.

3,5 ster.

Zwak verhaal maar de actie maakt het helemaal goed!

avatar van N811
volgens watchmojo.com
Nr 5 most underated movies ever.
Top 10 Underrated Movies - YouTube

avatar van witboek
Tijdje geleden gezien en ik vind hem maar niets.

avatar van horizons
Wat een fijne actie film.

Geen onnodig lang achtergrond verhaal, een juiste setting voor de "judges" creeeren en actie maar. Korte speelduur past goed bij de film. Soundtrack ook goed gekozen.

Verwacht geen diepgaande karakterontwikkeling, dat zou dan ook totaal misplaatst zijn in deze film, maar het personage gespeeld door Thirlby maakt in het gegeven van de film een leuke ontwikkeling door. Ook mooi dat er geen melodramatische achtergronden op personages worden geplakt.

Alleen die slo-mo scenes hadden we korter gemogen, halen de vaart uit de film.
Leuk!

Wel lekkere harde actiefilm. Doet mij heel erg denken aan het fenomenale The Raid!

avatar van AC1
AC1
Geen vervolg in de vorm van een film maar het wordt blijkbaar een TV-serie of een miniserie ...

avatar van Bottleneck
Ik blijf het wat vreemd vinden, een comic personage met helmpie dat door een 'realistische' setting heen dendert en serieus moet overkomen. Vind zulke sf-elementen aan de matige kant: die knullige motoren, pakken, het gedachtenlezen. Een positieve uitzondering daarop is het idee van de futuristische miljoenenstad met de enorme, grauwe wolkenkrabber die mooi in beeld wordt gebracht, zowel van binnen als van buiten.

Het filmpje is ook lekker vlot en behoorlijk bruut en heeft rechttoe rechtaan actie, prima allemaal. De wel heel erg opzichtige slomo-beelden zien er eigenlijk ook leuk uit - vooral als er een paar naar beneden flikkeren - past wel in zo'n film en het is best gaaf gedaan dat de roestige 'poorten' van het gebouw hermetisch sluiten ter inleiding van de actie, gelukkig gebeurt dat al vrij vroeg met het bloedvergieten tot gevolg.

Alleen de eindbaas en -gevecht vallen tegen na haar veelbelovende intro, een teleurstellende climax dus en vind in z'n algemeenheid de meer 'realistische' benadering in The Raid een stuk beter (om die originele vergelijking maar eens te maken...). Hoe dan ook, prima vermaak dit hele Dredd-gedoe.

avatar van Capablanca
Anderhalve punt voor de hardware, verder kom ik niet.

avatar van panax
een half uur kunnen zien
niet voor mij bedoelt
toen uitgezet
slecht !!!

avatar van psycholamp
En hoe heet deze Japanse dichtvorm, Panax?

avatar van ILDIB
Lekker donker met momenten en een heerlijke soundtrack. Helaas niet overal even goed maar prima te kijken.