Alita: Battle Angel (2019)

Verenigde Staten / Canada / Argentinië
Actie / Avontuur

geregisseerd door Robert Rodriguez
met Rosa Salazar, Jennifer Connelly en Eiza González

'Alita: Battle Angel' draait om de lotgevallen van een schijnbaar afgeschreven vrouwelijke cyborg die gered wordt door een dokter en een tweede leven krijgt. Van haar eerste herinnert ze zich niets, hoewel haar aanzienlijke vaardigheden in de martial arts een dodelijk beroep suggereren. Ze begint een nieuw bestaan als premiejager en stort zich op het opjagen van de gevaarlijkste criminelen.

• Vanaf 14 februari in de bioscoop
  • vanaf 12 juni te koop op blu-ray

martijnk schreef:

Niet doen, er is geen 3D. Ik heb hem gezien in 3D en je kunt gewoon je bril afzetten, exact hetzelfde. Er zitten 2 of 3 3D effecten in heel de film, zonde van je geld.

Er zit juist enorm veel diepte in de overzichten stad, actiescènes en motorballwedstrijden. Ik gluurde regelmatig over m'n bril heen, maar dan zie je bar weinig.

martijnk schreef:

Dan is er iets mis met je ogen of jij vindthet enkel 3D is als er iets de zaal in steekt? Maar vrijwel alle actie vindt plaats langs de diepte as. Dat is goed 3D filmmaken. Het was in 2D al bijna 3D.

Maar goed over een paar uur heb ik gei zelf gezien en kom ik er op terug.

catdog schreef:

Ach dat is in ieder geval al meer dan de $25 Million die maximaal verwacht werd. Hopelijk blijft ie nog even plakken. De reacties van t publiek zijn over t algemeen positief als ik Twitter zo mag geloven. Echter heeft de film maar tot begin Maart, want als Captain Marvel er eenmaal is, is t over.

Internationaal al 35 mjn in een week met pas een limited release in 10 landen. China, japan, Australie en Europa (op Engeland na) zitten er nog niet bij.

Alita: Battle Angel (2019) - International Box Office Results - Box Office Mojo - boxofficemojo.com

avatar van Ajax&Litmanen1
De film scoort hier op MM veel beter dan in de reviews in de media die ik tot nu toe heb gelezen. Vermoed dat ik ook wel tot de doelgroep behoor die dit leuk zal vinden. Ik ga het vanmiddag merken

Overigens, om op de 3D discussie terug te komen. Ik verlang nu al naar de tijd dat die ongein definitief uit de bioscoop is verbannen. Echt zo nutteloos.

avatar van IH88
Ajax&Litmanen1 schreef:

Kijk naar Aquaman. Kijk naar Venom. Neergesabeld door critici. Omarmd door het publiek. Ik heb Alita overigens in 2D gezien en de 3D niet gemist (zoals altijd eigenlijk). Ook nog eens 4 euro bespaard .

IH88 schreef:

Aquaman wel, Venom scoort op MM of IMDb ook niet heel hoog. Vond dat zelf maar een beroerde film.

Maar ik begrijp je punt ja. Krijg vaak het idee dat een filmcritici altijd iets vernieuwends zoekt of iets dat voor de rest van je leven door je hoofd blijft spoken. Maar de gemiddelde (Pathé)filmbezoeker zoekt geregeld gewoon ook prettig entertainment. Niet alles hoeft de nieuwe Godfather te zijn.

Ik sla Rodriguez en Cameron hoog aan, kan me niet voorstellen dat dit echt niks is.

avatar van John Milton
Ik zal wel een vreselijke ketter zijn, maar ik vond deze live action film beduidend genietbaarder dan Gunnm (1993). De manga heb ik nooit gelezen (niks voor mij), en ik ging de film voor mijn gevoel hoopvol maar zonder al te veel verwachtingen in. Salazars titelrol als de cyborg Alita vond ik ontzettend innemend, en het op de loer liggende uncanny valley syndroom waar ik na de eerste trailers voor vreesde, wordt vakkundig vermeden. Bovendien ziet alles er mede door het enorme budget behoorlijk gelikt uit en is de actie lekker in beeld gebracht. Als Alita niet geloofwaardig zou zijn als karakter, zou de film compleet in het water zijn gevallen, maar Cameron/Rodriguez en WETA Digital vermijden die valkuil uitstekend met een geslaagde mix van live action en motion capture; Alita was voor mij een karakter van vlees en bloed... Al is dat bloed dan blauw en komt er ook een flinke portie synthetisch materiaal en techniek bij kijken.

Met Waltz, Connelly en Mahershala Ali zijn er oudgedienden met een behoorlijke staat van dienst en jong talent is er met Eiza Gonzalez en Lana Condor eveneens. Het is voor mij het script en de veelvoud van (niet altijd even goed uit de verf komende) karakters die Alita op een zeventje houden. We krijgen de binnenkant van Zalem waar het allemaal om draait nooit te zien, en wanneer de credits beginnen te lopen zou je kunnen zeggen dat het eigenlijk pas echt begint; dat zal niet voor iedereen even goed werken. Het is in alles duidelijk dat Cameron en Rodriguez meerdere delen voor ogen hadden, wat er door dit niet zo indrukwekkende eerste weekend misschien nooit van zal komen; met 29 miljoen dollar was het meer dan voorspeld, maar bij lange na niet genoeg gezien het budget van rond de 200 miljoen dollar.

De ambitie is aan het project af te zien, maar het slaagt mijns inziens niet helemaal. Desondanks is Alita alsnog het bioscooptochtje waard voor liefhebbers van goed uitziende sci-fi met fijn production design. Het was dan ook jammer dat op zaterdagmiddag een film als Alita toch óók een klein beetje het wat luidruchtigere 'kaalgeschoren-kop-trainingspakpubliek' aantrok, het type dat zich weinig lijkt aan te trekken van de mensen om zich heen. Zelfs een 2d versie kon ons daar niet van redden... Helaas is JM zelf de Panzerkunst niet machtig.

avatar van Basto
Net herzien in Imax3D. Grootste meerwaarde daarvan is toch vooral het geluid. 3D wordt enkel tijdens de motorballgames ten volle benut. De actie is echt fenominaal!

avatar van Macmanus
Ik vond dat hoofd van die jongen op robot lichaam wel extreem lelijk trouwens en dat die in de wolken valt ook Die James Cameron komt er nog mee weg ook. Wat heeft hij een grote gunfactor zeg. En Bay maar vergruist worden wanneer hij wel van deze tijd is. De wereld is niet eerlijk.

Macmanus schreef:

Hij is natuurlijk van Roderiguez, die komt ook vaak met cheezy stuff goed weg. Heb overigens gister Armageddon gekeken. Topfilm van Bay!

Macmanus schreef:

James Cameron heeft dan ook al tientallen jaren eeuwige klassiekers afgeleverd die technisch ook richting perfectie gingen voor die tijd. Dan heb je wel wat meer krediet ja.
Michael Bay heeft de filmwereld vooral weten te ergeren met zijn prut. Alleen zijn oude werk is wel oke.

aru
Deze film gekeken en gelijk mijn eerste 4DX ervaring opgedaan. Dat laatste maakte de film wel interessant, vooral tijdens de motorballgames. Dat zegt eerlijk gezegd al genoeg over de inhoud van de film.

avatar van Macmanus
Nee Basto script is voornamelijk van Cameron en dat is een typisch Cameron scene die ik beschrijf. Hij zit ook erg aan dit project verbonden. Weet ook wel dat Rodriguez de regie deed. Schrijf ik nota bene in mijn mening.

Anywho, Cameron is zeker goed geweest in de 90s maar hij is nu vreselijk slecht. Hij denkt dat we nog steeds zitten te wachten op de 90s. En dat sukkelige mainstream publiek valt er ook nog voor. Bay is storywise ook niet goed maar hij deed deze actie al 4 Transformers (letterlijk die arm die uitspringt en dat iemand ertussen glijd zit in een Transformers film) geleden en ook nog veeeeeel beter.

Neem die rollerball wedstrijd tegen het einde. Dat zag er toch niet uit met die menselijke hoofden op de robots geplakt. Allemaal ook zo hetzelfde.

Deze film is niet zelfbewust cheesy genoeg om deze lelijkheid door de ogen te zien.

avatar van mjk87
Ik ben toch een stuk minder enthousiast, ik heb me vaak genoeg echt verveeld en nergens vond ik dit echt geweldig. Die wereld ziet er wel oké uit en de cgi is prima, maar die wereld ging ook nooit leven voor mij. Het was me ook lang niet altijd duidelijk welke partijen nu precies welke belangen hadden, dus echt meeleven lukte niet. Dat ligt ook aan het acteren, ik vond de hoofdpersoon echt heel vervelend. Misschien omdat ze androïde is dat ze emotieloos moet blijven, maar het leek hierdoor wel op veredeld schooltoneel. Verder acteurs hangen tussen overdreven nep zonder grappig te zijn (de film is sowieso heel serieus) en volstrekt kleurloos. Die liefde tussen haar en dat vriendje gaat ook geen moment leven, zelfs niet het kleinste vonkje.

Maar goed, ik vond de film ook visueel nergens bijzonder. Prodution design heb ik al vaker, beter en ook mooier gezien. De actie is oké, maar vorig jaar gaf een Steven Spielberg nog even een masterclass actieregie met Ready Player One en ook Cameron zelf is daar een meester in; dat kwam in deze film geen moment ook maar enigszins in de buurt.
3D voegt ook weinig toe. Leuk dat er diepte in zit, maar dat zie ik in 2D ook wel. Je weet immers dat er diepte is, je eigen brein maakt dat 3D in gedachten. Daar heb ik geen brilletje voor nodig en als men niet allerlei dingen rond je laat zweven (Gravity was wel een goed voorbeeld) voegt het echt helemaal niets toe.1,0*.

avatar van Zwolle84
Oef jongens, dit is toch geen 2? Vijfje kan ik me nog iets bij voorstellen, maar het had zo ontzettend veel slechter gekund.

Macmanus schreef:

Ach, heb mij er goed mee vermaakt, zoals ik dat ook met de meeste Bay’s doe. Het is toch ook geen strijd, wie beter/slechter is. Snap wel dat je de nodige overeenkomsten met Transformers ziet. Zelf dacht ik meer aan Robocop wat die gezichten betrof.

Jammer dat jij je vooral heb zitten ergeren.

avatar van Macmanus
Daar kan ik weinig mee. Iedereen zijn pleziertje natuurlijk. Maar ik lees steeds als je en blockbuster kut vindt dat je ook geen meesterwerk/gelaagde film moet verwachten. Wat is dat nou voor simplisme. Het is niet dat ik voor een blockbuster McDonalds prijzen betaal en voor een gelaagde/goed geschreven films sterrestaurant prijzen. Ik betaal voor beide evenveel en ik wil gewoon wat goeds zien. Niet dit achterhaalde gedoe. We moeten meer willen!

Zwolle84 schreef:

Ik heb me vooral verveeld en soms geïrriteerd, dan gaat het hard, vooral als de film op andere punten niet meer dan een vijfje is, dan kan ik daar ook geen extra punten meer aan kwijt.

mjk87 schreef:

Maar ga je dan niet naar een film die gewoon te ver van je af staat qua genre/insteek? Voor een 2 zou ik echt per ongeluk bij een Nederlandse komedie terecht moeten komen omdat ze de zaalnummers hebben verwisseld.

avatar van Basto
Toch al 130 mjn in eerste week wereldwijd. Gaat zo wel uit de kosten komen, mede door de positieve reacties van het publiek. Al is het geen vetpot. Vervolg zal er om spannen.

Alita: Battle Angel (2019) - Box Office Mojo - boxofficemojo.com

avatar van wwelover
Op geen enkel vlak vond ik de film indrukwekkend. Natuurlijk het ziet er mooi uit, maar niet zo vernieuwend als Avatar was. Verhaal kan volgens mij veel meer meegedaan worden, maar Cameron valt weer in een bak van clichés en Rodriquez maakt dat alleen maar erger af en toe met de slowmotion beelden en typische muziek. Maar de actie is leuk en het wordt nooit dramatisch. Misschien alleen die jongen, die was bij vlagen wel dramatisch. Maar voor de bios een prima filmpje.

Zwolle84 schreef:

Nee, zo'n film als deze zal niet snel 5,0* opleveren, maar opzich moet ik hier wel van kunnen genieten. Ik houd best van sciencefiction en net wat andere werelden. Ik vond Ready Player One ook leuk, of Mad Max, en een hele vloot aan 3,5* en 4,0* die in meer of mindere mate hier wel op lijken. Maar soms zijn er van die films waarin je niet meegaat, helaas dus deze. En dan kan het wel hard gaan naar beneden.