Alita: Battle Angel (2019)

Verenigde Staten / Canada / Argentinië
Actie / Avontuur

geregisseerd door Robert Rodriguez
met Rosa Salazar, Christoph Waltz en Jennifer Connelly

'Alita: Battle Angel' draait om de lotgevallen van een schijnbaar afgeschreven vrouwelijke cyborg die gered wordt door een dokter en een tweede leven krijgt. Van haar eerste herinnert ze zich niets, hoewel haar aanzienlijke vaardigheden in de martial arts een dodelijk beroep suggereren. Ze begint een nieuw bestaan als premiejager en stort zich op het opjagen van de gevaarlijkste criminelen.

avatar van Grindhouse62
Weer zo'n vermakelijke 13 in een dozijn actiefilm voor een regenachtige dag. Ik heb zelf zo goed als wel niets met al dat Manga Animatie genre. Maar deze film zit aardig in elkaar, is actierijk en is visueel prima. Heb mij er niet bij verveeld. Een 3.0

avatar van blurp194
Geniaal.

Rodriguez laat weer eens een mooi stuk werk zien. Erg mooie vormgeving, zonder concessies uitgewerkt maar ook zonder aan het originele verhaal af te doen. Perfect in de samengang van nepbeeld en echte acteurs - de ogen van Salazar wel als mooiste voorbeeld, en wat speelt ze leuk en stoer. Waltz zit dan meer op de grens tussen perfect en irritant, maar dat hoort ook wel wat bij zijn rol. En Jennifer Connelly nog, in een wat kleiner rolletje wel, jammer.

Niet dat het echt een acteursfilm is vanzelf - daar overdonderen de CGI beelden net iets teveel voor. Fijn plaatjeskijken. En maar hopen dat er snel een vervolg komt.

avatar van Woland
Tja, om het simpel te zeggen, ik snap gewoon niet wat hier leuk aan is. Sci-fi en actie, het is allebei al niet echt mijn genre, maar af en toe kan ik me er prima mee vermaken. Maar deze kinderversie van beide varianten, en zo overdreven nep, ik kon er niks mee. Ja, het zag er misschien wel oké uit, en er was wat actie, maar het boeide me helemaal niks in deze film wat er met Alita, Ido, Hugo of wie dan ook ging gebeuren. En zo'n flauw open einde helpt ook niet.

avatar van Noodless
Tja, ik vond dit net een zeer leuke SF film vol met toffe actiescènes en avontuur. Dus wat genre betreft zeker al geslaagd. Prachtig gemaakt overigens. Knap visueel schouwspel : de ontwerpen van de stad en die luchtstad....allemaal mooi gedetailleerd. De actiescènes zien er top uit : bv. het gevecht in de bar met Zapan , de eerste confrontatie in een steegje nadat ze Ido is gevolgd, het ondergronds gevecht met Grewishka en de Motorball wedstrijden spreken tot de verbeelding. Strak tempo en flitsende montage. Het hoofdpersonage met de zeer grote ogen wordt knap voorgesteld (lijkt me toch allemaal zeer technisch vernuft gemaakt) . Daarbij Christoph Waltz en de altijd leuke Jennifer Connelly ( weliswaar in een kleine rol) dragen bij tot een degelijke cast. De film krijgt wel geen vier sterren omdat het slot te open en te simpel wordt uitgewerkt. Je hebt een onbevredigend gevoel op het einde. Een andere reden is ook het romantische aspect dat hier te dik wordt aangezet en gemakkelijk achterwege had kunnen laten. 7,5/10

Prachtig! Benieuwd naar de sequel!

Macmanus schreef:
Het scenario is erbarmelijk. Ja, ja wie kijkt dit voor het scenario bladiebla. Maar zelfs als je dat als argument wilt gebruiken is deze film te slecht voor woorden. Wat vooral zo slecht is (buiten dat het nergens goed naartoe bouwt) dat het alles extreem lui uitlegt. O je hebt geen geheugen meer, nou luister zo zit de wereld in elkaar. Ok 1 keer mag nog, maar het gebeurt potverdikkie continu. Dat stuk dat ze naar buiten gaan en dat schip laten zien. Dat was wel hele luie setup naar haar superpak toe. (Vroeg me trouwens af waarom ze daar niet wonen.) Het leek alsof ze 1 straat hadden om haar woning waar een hoop plaats vond. Je had afgezien van wat totaal shots nooit echt een groot wereld gevoel. Het bleef zo studio aanvoelen. Daarnaast is de CGI ook weer zo zielloos.

Als de film zo slecht is gaan ook andere dingen opvallen. Meest opvallende was de thumbs-up scene. Dus Alita is net in stukjes gehakt en komt terug met nieuw lichaam en die Aziatische chick geeft heel random een thumbs-up. Maf maar wel geestig slecht stukje.

Eerst over het scenario: in wat voor zin is dit te slecht voor woorden? Ik weet niet of je je van te voren in de film verdiept hebt, maar als dat wel zo was dan kon je zo'n beetje verwachten wat er zou komen. De film is gebaseerd op zowel de manga als de anime en vertelt in grote lijnen het verhaal van de eerste 2 delen van de manga. Daar bestaat dit scenario uit. Niets meer, niets minder. Dus wat is er zo slecht aan?

En hoezo lui uitgelegd? Dat valt wel mee toch? Er zijn een aantal flashback-scenes, maar die leveren juist meer vragen op dan antwoorden.
En waarom zou dat neergestorte schip een luie set-up zijn? En daarin wonen is natuurlijk helemaal geen optie. Het schip bevat buitenaardse technologie en is neergestort. Zou jij op een neergestort alien-schip willen wonen?

En het gaat in deze film niet om een gevoel te krijgen dat alles afspeelt in een grote wereld. De gehele film draait daar niet om. Het draait om Alita. Het gaat om haar. Als je in de Kalverstraat woont en je loopt naar buiten, gebeurt er van alles en vind er van alles plaats in een klein stukje Amsterdam. Dan heb je toch ook geen 'totaal beeld' van de wereld? Daar draait het in de film niet om.

En jammer dat je alles zo 'studio' vond aanvoelen. Visueel is dit namelijk juist één van de beste films van het jaar en zeker als je de film in 4K ziet, komt het écht tot leven.

En de 'thumbs up'-opmerking vind ik nutteloos. De Thaise chick geeft gewoon een non-verbaal compliment aan Alita. Mensen doen dat wel eens.
Als je aan komt rijden in je gloednieuwe sport-auto en vrienden zien dat, zullen ze dat ook doen denk ik. Is vrij normaal.

Maar goed, dat is mijn mening .

avatar van Macmanus
Moest ik mij verdiepen in de film voor ik ging kijken? Verder bedoelde ik daar meer waarom ze niet buiten de stad wonen. Het leek daar stuk rustiger leven. Niet specifiek in het ruimteschip. Verder boeit de film mij te weinig om nog heel erg diep op de rest in te gaan. Jij vond hem cool dat is toch leuk?

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik vond het ook maar een saaie, vrij matig geanimeerde film in een totaal niet boeiende wereld. Zit nauwelijks verdieping in de film. Als je dit visueel een van de beste films van het jaar vind hoop ik dat dit de enige titel is die je dit jaar hebt bekeken, hehe.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Wat 3d betreft was het wel weer een van de eerste films in jaren waar dat ook effectief ingezet werd. Leuk voor in de bios, maar ben inderdaad bang dat daar op tv weinig van overblijft.

Basto schreef:

Ik vond het vooral Michael Bay-achtig. Zoveel overdaad aan CGI dat ik het oprecht lelijk vond.

CGI is mooi als het een goed verhaal versterkt, maar hier is CGI volgens mij een van de USP's in de ogen van de makers. Heb de film in de bioscoop gezien, deed me helemaal niks. Thuis blijft er van Alita denk ik al helemaal niks over nee.

Macmanus schreef:

Uiteraard hoef je je niet in een film te verdiepen alvorens deze te kijken. Het had mogelijk kunnen zijn geweest dat je op de hoogte was van het bronmateriaal, dat verklaard het scenario namelijk. Deze vind je erbarmelijk dus probeer ik te achterhalen waarom je deze erbarmelijk vind.

Verder dat stuk buiten de stad en het ruimteschip. In je bericht lijkt i.m.o. niet duidelijk naar voren te komen of je de omgeving buiten de stad bedoelt of het ruimteschip, vandaar mijn opvatting dat je doelde naar het schip. De reden waarom ze niet buiten de stad wonen, heeft te maken met de voorzieningen in die zin dat deze er buiten de stad niet tot nauwelijks zijn. Dus dat is de reden waarom ze niet in de buitengebieden wonen.

En ja ik vind de film cool. Ik ben ook bevooroordeeld in die zin dat ik fan ban van zowel de manga als de anime en uiteindelijk ook deze film. De wereld van Alita is namelijk wel groter dan je nu te zien krijgt, maar dat zal tot uiting moeten komen in een evt. vervolg.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat hoop je of dat denk je?
En ja, dat is puur mijn visie inderdaad; puur op basis wat er dit jaar op visueel gebied te zien is geweest kan ik niet zo snel een gelijkaardige film opnoemen. Binnen het genre dan! Andere grootschalig gemaakte films zoals Captain Marvel en Endgame zijn vrij pover te noemen vind ik...

Basto schreef:

Op een mooie grote TV in 4K blijft ie fier overeind staan kan ik je vertellen. De 3D was subliem, maar persoonlijk vind ik 3D niet per se de meest essentiële meerwaarde in dit geval.

avatar van Macmanus
Die zin was inderdaad niet heel duidelijk moet ik toegeven. Maar je zou misschien omdat het in de stad wel heel druk is toch wat gaan opbouwen buiten de stad. Het was geen woestijn ofzo. Je hebt bomen, frisse lucht, water. Die uitvinder moet daar toch wat mee kunnen.

CorvisChristi schreef:

Dat hoop je of dat denk je?

Avengers, Lion King, Aladdin, Toy Story, Spider-Man. Zo een paar titels uit mijn hoofd die CGI wel koppelden aan een leuk verhaal en waar de CGI een middel is, maar waar de film niet op hoeft te teren.

En ja, iedereen heeft een eigen mening. Niks mis mee dat jij Alita wel heel leuk en mooi vond. De gemiddelde score bij Alita is ook hoog zie ik. Snap ik persoonlijk niks van.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Avengers benoemde ik al, Spiderman heb ik ook gezien en vond ik visueel niet beter dan Alita. En de drie overige titels die je noemt zullen toegegeven misschien wel visueel mooier zijn, echter zijn die films dan weer niet aan mij besteedt.
Ik vind het ook mooi dat een film waar het bronmateriaal weer eens uit een andere hoek komt dan Disney waar je compleet murw mee wordt geslagen, ook weer wat verfrissender is en daardoor is het tof dat juist Alita blijkbaar toch potentie heeft. Getuige een inderdaad, wat je al aangaf, een gemiddeld hoge score op Moviemeter.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Alita was in ieder geval een stuk origineler dan de films die jij noemt. Dat waren pas lege hulzen. Gewoon complete hervertellingen van eerdere films. Sommige zelfs shot voor shot. Snap niet hie je juist die voorbeelden durft te geven. Vergeleken daarbij was Alita een soort Citizen Kane!

Omdat het een bravere hervertelling van een manga & anime betreft?

Onderhond schreef:
Omdat het een bravere hervertelling van een manga & anime betreft?

Tja, die ken ik niet, dus daar ben ik niet door besmet. Maar kan me voorstellen dat als je die wel kent het niet op gaat.

Verder heb ik altijd wel iets met de nerdyness van Rodriguez.

Basto schreef:
Tja, die ken ik niet, dus daar ben ik niet door besmet.

Wel ja, maar dat maakt het niet origineler of minder een hervertelling natuurlijk.

Rodriguez vind ik verder erg wisselend. Heeft het wel in zich om leuke dingen te maken, maar lijkt zelden echt z'n zin te mogen/kunnen doen. Kan me niet voorstellen dat dit écht de film is die hij wou maken, gezien het bronmateriaal.

avatar van CorvisChristi
Het bronmateriaal had zich kunnen lenen voor een brutere versie van de film die het nu is geworden. In een eerder bericht heb ik geloof ik nog gemeld, dat als Neill Blomkamp Alita had mogen verfilmen, het waarschijnlijk wél bruter was uitgevallen. Alita heeft ook, zeker gezien de setting, een beetje een 'Blomkamp-feel' namelijk. En laten we niet vergeten dat het plot van Elysium voor een deel gewoon jatwerk is van Alita.
Ondanks dat kan ik gelukkig net zo genieten van deze film, ook al gaat ie zeker niet de status van klassieker halen. Het originele bronmateriaal beschouw ik dat wel.

Basto schreef:

Wat is er origineel aan deze Alitafilm, aangezien ze gewoon zich op bronmateriaal baseren? Da's niks beter dan gewoon een film remaken.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Nou, vertaalslag van strip naar live action is in ieder geval met meer creativiteit gepaard gegaan dan de 1 op 1 aanpak van Lion King. En het is gelukkig ook nog geen deel 4 of deel 9.

Vermakelijke en originele film!

avatar van Donkerwoud
Aardige Nostalgia Critic over deze film: YouTube

Ajax&Litmanen1 schreef:

Nogal kinderachtig om iemand met een andere smaak zo weg te zetten. Jij hebt je mening, hij duidelijk een andere. Over smaak valt niet te twisten en zij die dat wel proberen zijn imo nogal kleinzielig, zeker als dat gepaard gaat met dit soort opmerkingen.

Ik vond het persoonlijk een prima film om naar te kijken en als een ander daar anders over denkt heb ik dat totaal geen problemen mee. Niemand bepaald mijn smaak behalve ikzelf, en ik bepaal tegelijk jouw smaak niet.

avatar van CorvisChristi
Is nu ook te bekijken op Prime Video.

Alita Battle Angel is een CGI remake van een vrij populaire Animeserie. Het verhaal gaat over een soort moderne poppendokter Dyson(Christopher Waltz) die op de vuilnisbelt een meisjes cyborg vind. Hij repareert haar en noemt haar Alita(Rosa Salazar). Alita blijkt al snel een klasse apart te zijn wanneer ze aan de sport Motorball, een soort rollerderby achtige race, meedoet want ze beschikt over moves en reflexen die aan het bovennatuurlijke grenzen. Dit komt omdat ze een Berserker is, een soort warrior Robot, en een expert in Panzerkunst, de beste vechtsport in de Galaxy. De film ziet er prachtig uit maar hij is wel vrij loom en net als je denkt dat hij opgang komt is de aftiteling er al. Dit komt omdat het de bedoeling is dat er een deel twee komt. Ik hoop wel dat die komt want ondanks dat dit niet-je-van-het was smaakte hij wel naar meer. Het verhaal kan na dit aanloop-deel alleen maar spannender en beter worden lijkt me. Daar bieden zowel de futuristisch-dystopische wereld en de bizarre maar interressante personages alle mogelijkheid toe. Hoofdpersoon Alita heeft nog zat ruimte om te ontwikkelen. Ik geef deze film slechts 3* omdat hij stopte toen het spannend werd. Wanneer hij deel uitmaakt van een serie kan het nog omhoog gaan.