Cloverfield (2008)

3,41

Horror / Thriller

geregisseerd door Matt Reeves
met Michael Stahl-David, Mike Vogel en Lizzy Caplan

Een groep jonge mensen organiseert een afscheidsfeestje voor Rob Hawkins, die naar Japan vertrekt. Wanneer er een korte aardbeving gevoeld wordt en er korte tijd later een gigantische explosie plaatsvindt, is het duidelijk dat hun avondje uit er één wordt om nooit te vergeten. Met een videocamera slaagt Hud, één van de jongeren, erin om de diverse taferelen die zich die nacht voordoen, vast te leggen. De beelden tonen onder meer het verloop van een beangstigend chaotische nacht in New York City, waarbij veel slachtoffers vallen.

2786 BERICHTEN 101 MENINGEN
avatar van Dthamberg
hdehoon schreef:
Fijntjes was dat na de laatste boodschap, een stukje van oude opnames die nog op de camera stonden te zien was, waar het koppel in een pretpark zit: 'Het was een geweldige dag'.

Ook is op de laatste beelden van de film (de beelden van de dag in het pretpark) nog een easter egg te vinden van iets dat neerstort in de zee. Had je dat ook gezien?

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Opzich een prima film, die ik wellicht een aantal jaren eerder had moeten kijken. Dat found footage-gedoe hebben we inmiddels al zovaak gezien. En of dát nou de reden is dat deze film verder niet zoveel impact op me had (waar de film wel duidelijk op mikt) of het liefdesplotje wat door het hele verhaal verweven zit.. Ik weet het niet. Maar het deed me in ieder geval niet zoveel allemaal. Kan ook nog wel te maken hebben met het hele 'monster-gebeuren' wat eigenlijk niet zo aan me besteed is.

Wel keek het lekker weg, verveelde het nooit (nee ook in het begin niet) en zag het er allemaal alleraardigst uit.

3*.

Wat mij betreft de beste footage film ooit. Geven de schrikkerige beelden de aanwezigheid
van de monsters een extra angstaanjagende dimensie. En geen enkele uitleg waar ze opeens
vandaan komen. Wat zorgdraagt voor een aangenaam mysterisch en des te enger gehalte.
Met ook als slimmigheid dat je de monsters veelal slechts fragmentarisch te zien krijgt,
ook al bevordelijk voor de griezeligheid. Moet je welgeteld eerst 18 minuten wachten van niks
aan de hand, maar daarna is ook de beer echt los. Voor mij de top of the bill in de categorie monsterfilms.

avatar van Gang_Star
De opening is wat aan de saaie kant en het bijbehorende afscheidsfeestje voor Rob had best achterwege gelaten mogen worden. Daarna komt gelukkig een betere uitwerking wanneer (uit het niets) een chaos in de stad ontstaat. Volgens found footage gefilmd, en ondanks dat dit soort films de laatste tijd aan de lopende band worden gemaakt, geeft deze manier wel een toevoeging aan de filmervaring. Het verhaal word gaandeweg steeds spannender en de vernietiging van de stad ziet er mooi uit.

avatar van Kisje
Gang_Star schreef:

Dan was het toch helemaal geen film meer, maar naar mijn mening gewoon de zoveelste found footage film die enkel gefundeerd wordt door de gebeurde feiten. Ik vind het net een meerwaarde dat men een persoonlijk verhaal doorvoeren in deze film, zelfs het liefdesverhaal tussen Rob en z'n intussen ex kan me zeker bekoren.

Topfilm, alle elementen horen erin thuis en vallen op z'n plaats. De ideale portie drama en emotie maar ook actie.

Een van mijn favorieten in dit genre overigens.

avatar van Gang_Star
Kisje schreef:

Uiteraard ieder zijn ding, ik vond het traag en vooral juist geen toevoeging. Juist datgene wat zich daarna afspeelt vind ik inhoudelijk niet de zoveelste found footage in het genre (wat ik overigens wel vaak vrij matig vind). Ook zonder die opening had ik zeker tevreden geweest, zelfs als de chaos vanaf het eerste moment zou ontstaan.

kappeuter (moderator)
Berichten verplaatst naar 10 Cloverfield Lane (2016)

Nog steeds geweldig.
Gisteren voor de zoveelste keer gekeken en nog steeds kippevel op bepaalde momenten.

Het enige wat me gisteren wel irriteerde is dat wanneer ze de wolkenkrabber ingaan daar verder helemaal NIEMAND is, lijkt me erg onwaarschijnlijk in een gebouw met 59 verdiepingen

avatar van SmackItUp
Absurd, maar degelijk. Het eerste gedeelte had geskipt mogen worden, maar vanaf daar is het een behoorlijk spannende, soms angstaanjagende film. De keuze voor een handycam vind ik bij deze film overigens een meerwaarde.

avatar van Alathir
Best een goede film eigenlijk. Soms wat stuntelig gefilmd met de handycam, maar ik veronderstel dat dat er een beetje bij hoort. Het geeft op bepaalde punten ook een meerwaarde: je ziet minder details, zodat er meer kan ingespeeld worden op de verrassing van de kijker. Die vieze 'spinachtige' monsters lijken bijna uit het scherm op de kijker te springen. Dat effect is zonder handycam moeilijker te bereiken lijkt me. Je staat ook veel dichter bij de personages, het is alsof je er zelf bij bent.

Ik vind het eerste gedeelte zeker een pluspunt aan deze film. Karakterontwikkeling is zo belangrijk. Zonder het eerste stuk boeide de rest van de film helemaal niet, als je de achtergrond niet kent van Beth en Rob dan had het tweede deel toch totaal geen betekenis. Ik bedoel, als Rob doodgaat of gewoon een figurant zou dan zo goed als geen verschil maken...

avatar van knusse stoel
Een ruime 7 voor deze vrij realistische met handycam gefilmde film die nu en dan angstaanjagend over komt. Het monster wat met vriendjes langs komt om in NewYork de boel op stelten te zetten is goed gemaakt en jaagt de kijker goed angst aan. Je gaat zelfs je betrokken voelen bij de slachtoffers.
Een prima film die goede actiemomenten heeft!

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het werd wel eens tijd om na heel wat jaren 1 van mijn favoriete films nog eens te kijken. Ook omdat ik binnenkort 10 Cloverfield Lane wel eens wil zien en wie weet zitten daar wel veel easter eggs of hints naar deze film in. Ieder geval maar eens de bluray aangeschaft en zeker geen spijt van, want de film blijft ook na diverse kijkbeurten door de afgelopen 8 jaar heen nog altijd waanzinnig indrukwekkend.

Cloverfield doet gewoonweg ALLES goed. Visueel is de film fantastisch. Met een op zich relatief laag budget van 30 miljoen hebben ze echt een fenomenale film van gemaakt waarin de verwoestingen en het terreur levensecht ogen. Toch knap dat dit vele malen meer indruk maakt dan de gemiddelde Bay of Emmerich blockbuster, die meestal een paar honderd miljoen te besteden hebben.

Maar buiten de effecten is de film gewoon echt retespannend. Je krijgt een wat saaie, maar broodnodig intro-kwartier om de personages en hun banden met elkaar te kennen, waarna de film meteen los gaat en je bij de strot grijpt en pas los laat bij de aftiteling. In de tussentijd maak je een verwoesting van Manhattan neer zoals je 'm nooit hebt meegemaakt. Het is indrukwekkend, episch, maar ook angstig en mysterieus. Erg goed gedaan dat je lange tijd slechts glimpen ziet. Ergens jammer dat je het monster op het einde wel een paar keer volledig ziet, dat haalde wel een beetje van dat mysterieuze gevoel weg. Maar echt erg is het ook weer niet, want het monster is erg fraai ontworpen. Een Kaiju-achtig monster zoals ik hem nog niet kende.

De hoogtepunten in deze achtbaanrit zijn ieder geval talrijk; van een rondvliegende kop van het Vrijheidsbeeld tot de keiharde gevechten tussen monster en leger tot hele creapy momenten in de metro. Het einde zal misschien niet iedereen bekoren, maar ik vond het uitstekend. Eigenlijk hadden ze best mogen sterven na de (overigens briljante) helikopterscene, maar dat ze nog 1 mooi moment samen kregen en daarna gedood werden had ook wel wat. Ieder geval geen happy end, wat ook helemaal niet bij deze film had gepast. Overigens zit er een hele gave easter egg op het einde, als je bij de strandscene iets in de zee ziet storten, een maandje voor de ramp.

Waanzinnige film; sowieso de beste handheld-camera film en persoonlijk ook 1 van mijn meest geliefde titels. Opvallend ook dat de cast verre van irritant was, iets wat meestal wel zo is in dit soort films.

Tijd dat ik verhoog de score eens verhoog naar het volle pond.

5* (was 4,5*)

avatar van Kondoro0614
Cloverfield

Na aanleiding van de film 10 Cloverfield Lane (2016) die morgen op de planning staat toch maar even dit deel gekeken van Cloverfield. Ook al zullen deze niks met elkaar te maken hebben, het zijn de naam genoten dus vandaar.

Bij deze film kreeg ik het fijne Godzilla gevoel, maar na deze derde herziening vond ik de film weer wat minder. Actie was fijn, film zat prima in elkaar en het was een mooie found footage film die in zijn SCI-FI genre goed op de grond staat. Acteerwerk was prima, film was goed, maar niet meer voor mijn gevoel speciaal, en ook een kleine mening waardig.

avatar van Zwolle84
Omdat Cloverfield me nooit zoveel aan leek, heb ik hem de afgelopen 8 jaar links laten liggen. Tot het gave 10 Cloverfield Lane voorbij kwam en deze film alsnog m'n interesse wekte.

Om maar met de deur in huis te vallen: dit "origineel" (ook al is de nieuwe geen echte sequel) is voor mij een van de verrassingen van het jaar. À la [Rec], The Blair Witch Project en The Gallows heb je bij deze found footage namelijk het gevoel dat je ermiddenin zit.

Dat zit hem in de kwaliteit van de beelden en in het natuurlijke acteerwerk van vrijwel de hele cast plús de figuranten, waardoor je de chaos écht proeft, maar ook voor een heel groot deel in het geluid. Zelden heb ik namelijk een blu-ray zo verbluffend goed horen klinken. Neem bijvoorbeeld zo'n instortende brug, waarbij de losschietende kabels door je hele kamer heen pingen.

Maar zoals gezegd zijn ook de beelden ijzersterk. Door de manier waarop het gefilmd is, zit je steeds actief te turen of je een glimp van het monster kunt opvangen. Je bekijkt het echt door de ogen van de personages. Het meest indrukwekkende vond ik overigens nog die witte paarden met wagen die zonder bestuurder rustig door het verwoeste Manhattan klakten; bizar goed stukje film!

Ik begrijp overigens niet waarom MoMe niet horror als (eerste) categorie hanteert, want Cloverfield heeft een claustrofobische sfeer over zich die bij vlagen haast verstikkend werkt. Als dit geen horror is, wat dan wel?

Zeer sterk; dikke 8.

Apart gemaakt, maar ik heb het niet zo op dit soort camarawerk.

avatar van dvdfreak123
Eindelijk gezien en aangekocht. Beetje links laten liggen deze wegens de handcamera. Hou hier niet zo van. Maar moet zeggen, deze film is toch wel goed. Actie en effecten zijn zeer goed. Cast was ook goed. Deed mij een beetje aan godzilla denken. Sfeer zit ook goed. Boeide van begin tot einde. Maar hadden ze dit gemaakt zonder handcamera had ik hem nog beter gevonden. Ik weet het is de bedoeling geweest van de regisseur om dit zo te doen. En heb er toch wel van genoten.7/10

avatar van Daan258
Na jaren voor de 2e x opgezet en dit is absoluut één van de betere found footage films.
Er zit een lekker tempo in de film, hier en daar best spannend en vond de special effects er ook zeer goed uit zien. Kleine minpunt vond ik het acteerwerk van T.J. Miller. Af en toe gewoon zelfs vervelend.
Maar naast dat was dit ook voor de 2e x weer erg genieten.

avatar van BobbyShmurda
Het redelijk natuurlijke acteerwerk maakt dit een heerlijke film. Vooral in de dramatische scenes.

avatar van Night's Watch
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De film wordt op MM en IMDB samen gelabeld als sciencefiction, thriller, horror en actiefilm, dat zegt erg veel over de volledigheid van deze film. Het is aan de ene kant een geweldige flink naar horror neigende thriller met veel actie maar wat mij betreft met een minder goed sciencefiction gedeelte.De sfeer die gecreëerd wordt is ijzersterk, de cast doet het prima en door de found footage manier van filmen voelt het allemaal erg echt aan. De slechts glimpen van het monster laten zien en het slechts korte stukjes 'fatsoenlijk' filmen op spannende momenten maakt de sfeer af.
Waar ik echter weinig mee kon was het monster, de film wist op momenten zeer overtuigd spanning op te bouwen maar de scenes met het monster verslapten deze spanning eerder dan dat het versterkend werkte. En dan heb ik het absoluut niet over de manier van filmen en het uiterlijk, hier is niks op aan te merken.
Ondanks de redelijk lange intro weet deze film wel daadwerkelijk iets neer te zetten in slechts 85 minuten. Verder leuk dat Theo Rossi een klein rolletje had.

Verschrikkelijk camerawerk....!

avatar van Daan258
gvlaere schreef:
Verschrikkelijk camerawerk....!

Haha, Tja dat is nou Found Footage.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ja, wat een helse trip. En zo moet je het ook zien. Je kan er erg kritisch over zijn, en er zijn een heleboel negatieve punten, maar je beleeft wel een ongelooflijke trip vergelijkbaar met Hardcore Henry en ik denk dat Cloverfield de eerste film is die een ramp of een apocalyptisch scenario als dit op zo een levendige en originele manier belicht. Deze film neemt zichzelf ook niet echt serieus. Dat zie je aan de onder andere zeer korte speelduur (= lekker tempo) of de heel sporadische zwarte humor en ironie zoals het stukje van de tape wat overschreven werd op het einde van de video: "We had a good day".

Uiteraard is het niet echt realistisch, hoewel met het gegeven wel vrij realistisch werd omgesprongen. Niet feilloos, maar veel beter dan eender welke andere rampenfilm ook. Het begin van de video wanneer er nog niets gebeurt was trouwens supposed om het meest realistisch te zijn, maar faalt daar wel in wellicht doordat men het interessanter te willen maken. Bepaalde acties van de cameraman waren echt lame. Uiteindelijk ligt het geheel er te dik op, natuurlijk vallen alle gebeurtenissen weer zo dat ze steeds in het midden van het spektakel zitten, maar je moet de film dan ook zien als een trip.

In het begin was het camerawerk en vooral tijdens de scène op de brug waar Jason sterft erg vervelend en irritant. Wellicht ook in een poging om nog niet alles te verklappen, want nadien beterde dat wel. Ik vind ten opzichte van de ampere rampenfilms het mooi hoe de paniek gefilmd wordt, en hoe de verhoudingen tussen de mensen liggen. Wie neemt de leiding en wie komt met de oplossingen/ideeën. Die aparte typische chemie werd goed op beeld gelegd. Uiteindelijk leuk om eens gezien te hebben

avatar van n00r
Ik vind found footage echt wel leuk om te zien normaal maar dit was me toch echt wel te heftig. Ik heb niks anders gehoord dan geschreeuw en vond de film nergens spannend of eng. En het monster zag je bijna niet in de film .

Is 10 cloverfield lane een vervolg hier op?

avatar van IH88
“It's like a nightmare! It's like a nightmare!”

Cloverfield blijft een ongelooflijk sterke en originele film. De documentairachtige stijl heeft zijn voor- en nadelen, maar het geeft de film wel een speciaal tintje. En de paranoia wordt er groter door. Het begin zal niet iedereen aanspreken, maar ik vond de introductie van de personages goed gedaan.

Acteurs als Vogel, Caplan, Annable en Miller kunnen niet heel veel met hun rollen, maar schreeuwen en bang kijken kunnen ze als de beste. Als het monster zich laat zien breekt de hel los en gaan ook bij de makers alle remmen los. Er zitten een aantal geweldige scènes in en vooral wanneer de personages in een ondergronds metrostation terecht komen is het genieten geblazen. Het einde is schitterend en er is voor de oplettende kijker nog een leuke verrassing.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een geweldige film die je op veel emotionele vlakken weet te raken. Het acteer- en filmwerk komt meesterlijk goed over. Een van de betere 'horror'films die ik heb gezien. Wel jammer dat je af en toe het monster in zijn geheel te zien krijgt, het mysterie gaat hiervan een beetje weg.
Ook het rustige intro kwartier heeft me niet verveeld, de banden tussen de personages zijn erg realistisch.

Vergeet niet dat horror een erg persoonlijk genre kan zijn. Ik heb bijvoorbeeld niets met de film Paranormal Activity, maar vond deze film geweldig.
Verder niets op de film aan te merken, vanwege de paar kleine foutjes dus 4,5 sterren.

avatar van JoeCabot
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De tijd heeft niet stilgestaan sinds The Blair Witch Project. Het found footage genre kreeg zo te zien een dosis steroïden toegediend en dat levert bijzonder cool cinema op. Cloverfield laat nog weinig aan de verbeelding over, maar compenseert dat met heel wat spektakel en een entertainende mix van twee guilty pleasures: ramptoerisme en voyeurisme.

Qua popcorngehalte slaagt “genregenoot” Project X net iets beter in zijn opzet vind ik. Want geef toe: zelfs een gepimpte Godzilla kan gewoon niet op tegen een hond in een springkasteel. Maar het is echt close. Cloverfield staat garant voor 85 zinderende minuten, en met al dat visuele geweld zou je haast vergeten dat ook de cast het uitstekend doet. Heel erg naturel acteerwerk, zoals het hoort in een film als deze.

Rest nog de vraag hoe authentiek de found footage-aanpak overkomt. Zelf zou ik die camera al lang uit zijn handen gerukt hebben (en ik ben wellicht niet de enige). Maar goed, het oogt natuurlijk wel veel cooler op deze manier en geforceerd kwam het zeker niet over.

Vette film. 4