Cloverfield (2008)

Horror / Thriller

geregisseerd door Matt Reeves
met Michael Stahl-David, Mike Vogel en Lizzy Caplan

Een groep jonge mensen organiseert een afscheidsfeestje voor Rob Hawkins, die naar Japan vertrekt. Wanneer er een korte aardbeving gevoeld wordt en er korte tijd later een gigantische explosie plaatsvindt, is het duidelijk dat hun avondje uit er één wordt om nooit te vergeten. Met een videocamera slaagt Hud, één van de jongeren, erin om de diverse taferelen die zich die nacht voordoen, vast te leggen. De beelden tonen onder meer het verloop van een beangstigend chaotische nacht in New York City, waarbij veel slachtoffers vallen.

Ik werd misselijk van het camerawerk.
Daarom maar een 3 op 10 van mij.

Pfff, deze film valt toch gewoon niet te bekijken, ik snap dat het found footage is maar kom op zeg, iets minder geshake zou de film wel goed doen, en dan dat rete irritante geblaat van degene die filmt....

Tarkus schreef:
Deze film is stukken beter dan ik ooit had durven vermoeden.
De manier waarop ie is gefilmd maakt het des te angstaanjagender.
Prachtige beelden, zeer goede special effects maken het een ware belevenis om deze prent te bekijken. En je krijgt gegarandeerd de daver op het lijf.
In het begin deed de film wat terugdenken aan 9/11, de instortingen van de wolkenkrabbers onder andere. Maar verder heeft het er niets mee te maken, alleen dat het zich ook allemaal in New York afspeelt, en is dit natuurlijk niets anders dan lekker huiveren gezien door het oog van een handycam van een der personages, en dat is werkelijk indrukwekkend, alsof je het zelf allemaal meemaakt.
En natuurlijk is het einde zo dat men er makkelijk een vervolg aan kan breien (waar men overigens al over nadenkt dat te doen).
De films is dus zo goed dat ik het enige minpuntje toch niet aanreken, hij is namelijk bijzonder kort, als je de aftiteling niet meerekend kom je amper aan 70 minuten, en dat had best wat meer mogen zijn.
Ik heb me alvast niet verveeld met deze prent en geef nog een extra pluim voor de sublieme en passende sound.

Na het opnieuw bekijken nog steeds maar één minpunt aan deze film, hij is echt té kort !!!

avatar van Fisico
Het leuke van de film is uiteraard de ongewone manier van filmen met die handcamera. Ik begrijp dat sommigen daarop afknappen, maar dit soort van camerahantering zorgt ervoor dat het beklemmende, chaotische en angstige gevoel wordt versterkt en dat de betrokkenheid met je personages vergroot. De angst druipt er vanaf en oogt naturel. Niet van toepassing voor eender welke film, maar hier past het wel waardoor Cloverfield toch beter is dan aanvankelijk verwacht. De persoon die de handycam hanteert zou je wel een dreun willen verkopen, dit terzijde.

De film blijft de gehele film door erg mysterieus. Er is geen verklaring voor het feit waar de wezens vandaan komen. Er wordt gefocust op de stad New York en de beelden zijn best spectaculair. De grote Godzilla trekt één spoor van vernieling door de stad en de raketten doen precies hetzelfde.
Het begin vond ik traag op gang komen, maar stoorde niet. Het einde vond ik een beetje vreemd. Wetende dat het net onveilig is om onder een gebouw of brug te staan wegens instortingsgevaar zou ik nét daar niet me verschuilen. Hier en daar er een beetje over, maar binnen het concept nog aanvaardbaar (de neergestorte helikopter).

avatar van Kondoro0614
Tarkus schreef:

Daar kan ik me nog wel ergens in vinden, had van mij part ook wel langer gemogen.

avatar van Shadowed
Leuk.

Reeves heb ik vaker wel interessant gevonden. Niet de Apes delen die hij maakte, maar bijvoorbeeld Let Me In vond ik ook wel tof. Cloverfield is ondertussen toch wel bij mijn favorieten gekomen qua horrorfilms. Alhoewel er veel geschud word met de camera vind ik het zeldzaam realistisch vormgegeven.

De paniek, de beklemmende scenes zijn allemaal aanwezig. Je weet haast niet wat er gebeurd en toch ben je je erg op de hoede van het dreigende gevaar. Alles is lekker realistisch vormgegeven, met een paar erg mooie scenes. Erg leuk gedaan.

Soms is er wel heel weinig te zien met dat geschud, maar dat is de film gewoon vergeven. Jammer dat dit soort films niet veel vaker zijn gemaakt.