10 Cloverfield Lane (2016)

Alternatieve titel: Ten Cloverfield Lane

Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Dan Trachtenberg
met Mary Elizabeth Winstead, John Goodman en John Gallagher Jr.

Een jonge vrouw wordt wakker na een ernstig auto-ongeluk. Ze bevindt zich in een kelder en vreest dat ze ontvoerd is. Maar haar ontvoerder - een zogenoemde Doomsday Prepper - beweert juist dat hij haar leven heeft gered van een gigantische chemische aanval en de buitenwereld onbewoonbaar is. Ze kan en wil dit niet geloven en vanaf dat moment staat haar leven in het teken van ontsnappen, ongeacht de verschrikkingen die haar buiten staan te wachten.

Spannende film die geen moment verveeld met john Goodman die het hier uitstekend doet

avatar van leatherhead
Tegenvaller. Kan toch echt nog niet in de schaduw van de eerste Cloverfield staan, al is het wellicht wat flauw die twee steeds te vergelijken. Volgens mij had Trachtenberg het gewoon veel beter bij een simpel genrewerkje kunnen houden dat los staat van het hele Cloverfield gebeuren. Nu voelt het als geheel meer aan als twee losse films die slecht aan elkaar geplakt zijn. De genreswitch had nog wel kunnen werken ware het niet voor de nogal saaie CGI gedrochten en de matige 'actie'. Het maakte allemaal een tamelijk ongeïnspireerde indruk.

Grappig genoeg is het ondanks de continue 'toch niet, toch wel' twistjes uiteindelijk ook nog best voorspelbaar. Enige wat de film nog een beetje red is een Goodman die op dreef is, al wordt ook zijn personage uiteindelijk nogal flauw neergezet. Die scene waarin hij Michelle maar geen vrouw kan noemen... Erg subtiel zijn de hints niet. Kleine 2,5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Hoe misleid een mens kan worden. Met de naam Cloverfield in de titel en zogezegd onderdeel van de Cloverfield-franchise (what's in a name) denk je natuurlijk dat het ook iets te maken heeft met de eerste Cloverfield. Buiten een geforceerd einde is de link ver te zoeken. Meer nog, als die link er niet was, werd het mysterie nog groter en de vraagtekens in positieve zin groter.

Het idee is wel leuk, maar ook niet zo bijster origineel. De spanning van enkele mensen samen. Het geeft wat stof tot nadenken en de personages passen wel wat bij elkaar. Maar echt sfeer maken doet het nooit. Het is soms ook de hele tijd zoekende welke richting het uit moet. Less is more en tijd om iets op te bouwen is er niet. Veel scènes hadden gerust weg gemogen en andere wat meer tijd gekregen.

Los te zien van de Cloverfield en het haalt nooit het niveau van wat dan de voorganger moet zijn.

avatar van Bad Kitty
Aparte vage film die zich grotendeels beperkt tot één ruimte. Hou ik van. Heeft me van begin tot einde weten te boeien. Voor mijn gevoel had er nóg meer spanning in kunnen zitten. Voor Goodman zie ik liever een andere acteur waar meer dreiging van uit gaat. 3,5 sterren!!

avatar van Daan258
Leuke film.

10 Cloverfield Lane was een film die al meer dan 3 jaar op mijn lijst stond. Nu dan na het zien van de film had ik toch wel het gevoel dat het iets te overrated is. Het is alles behalve slecht, laat dat wel duidelijk zijn. Je blijft vanaf het begin tot eind zeker geboeid kijken, je wilt weten hoe het afloopt en wat er nou precies buiten gaande is, of er eigenlijk wel überhaupt iets gaande is.
De film heeft een sterke cast van maar 3 acteurs en weten het allemaal goed te doen. Van mij had het dan allemaal wel een heel stuk spannender gemogen.
Ik moet toegeven dat mijn verwachtingen een stuk hoger lagen maar alsnog goed vermaak.