• 8.669.662 stemmen

10 Cloverfield Lane (2016)

Thriller / Sciencefiction | 104 minuten
3,32 1.658 stemmen

Genre: Thriller / Sciencefiction

Alternatieve titel: Ten Cloverfield Lane

Geregisseerd door: Dan Trachtenberg

Met onder meer: Mary Elizabeth Winstead, John Goodman en John Gallagher Jr.

Releasedatum: 10 maart 2016

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot 10 Cloverfield Lane

"Monsters come in many forms."

Een jonge vrouw wordt wakker na een ernstig auto-ongeluk. Ze bevindt zich in een kelder en vreest dat ze ontvoerd is. Maar haar ontvoerder - een zogenoemde Doomsday Prepper - beweert juist dat hij haar leven heeft gered van een gigantische chemische aanval en de buitenwereld onbewoonbaar is. Ze kan en wil dit niet geloven en vanaf dat moment staat haar leven in het teken van ontsnappen, ongeacht de verschrikkingen die haar buiten staan te wachten.

Social Media

avatar van anoniempje28

anoniempje28

Spannende film die geen moment verveeld met john Goodman die het hier uitstekend doet

avatar van leatherhead

leatherhead

Tegenvaller. Kan toch echt nog niet in de schaduw van de eerste Cloverfield staan, al is het wellicht wat flauw die twee steeds te vergelijken. Volgens mij had Trachtenberg het gewoon veel beter bij een simpel genrewerkje kunnen houden dat los staat van het hele Cloverfield gebeuren. Nu voelt het als geheel meer aan als twee losse films die slecht aan elkaar geplakt zijn. De genreswitch had nog wel kunnen werken ware het niet voor de nogal saaie CGI gedrochten en de matige 'actie'. Het maakte allemaal een tamelijk ongeïnspireerde indruk.

Grappig genoeg is het ondanks de continue 'toch niet, toch wel' twistjes uiteindelijk ook nog best voorspelbaar. Enige wat de film nog een beetje red is een Goodman die op dreef is, al wordt ook zijn personage uiteindelijk nogal flauw neergezet. Die scene waarin hij Michelle maar geen vrouw kan noemen... Erg subtiel zijn de hints niet. Kleine 2,5*.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Hoe misleid een mens kan worden. Met de naam Cloverfield in de titel en zogezegd onderdeel van de Cloverfield-franchise (what's in a name) denk je natuurlijk dat het ook iets te maken heeft met de eerste Cloverfield. Buiten een geforceerd einde is de link ver te zoeken. Meer nog, als die link er niet was, werd het mysterie nog groter en de vraagtekens in positieve zin groter.

Het idee is wel leuk, maar ook niet zo bijster origineel. De spanning van enkele mensen samen. Het geeft wat stof tot nadenken en de personages passen wel wat bij elkaar. Maar echt sfeer maken doet het nooit. Het is soms ook de hele tijd zoekende welke richting het uit moet. Less is more en tijd om iets op te bouwen is er niet. Veel scènes hadden gerust weg gemogen en andere wat meer tijd gekregen.

Los te zien van de Cloverfield en het haalt nooit het niveau van wat dan de voorganger moet zijn.

avatar van Bad Kitty

Bad Kitty

Aparte vage film die zich grotendeels beperkt tot één ruimte. Hou ik van. Heeft me van begin tot einde weten te boeien. Voor mijn gevoel had er nóg meer spanning in kunnen zitten. Voor Goodman zie ik liever een andere acteur waar meer dreiging van uit gaat. 3,5 sterren!!

avatar van Daan258

Daan258

Leuke film.

10 Cloverfield Lane was een film die al meer dan 3 jaar op mijn lijst stond. Nu dan na het zien van de film had ik toch wel het gevoel dat het iets te overrated is. Het is alles behalve slecht, laat dat wel duidelijk zijn. Je blijft vanaf het begin tot eind zeker geboeid kijken, je wilt weten hoe het afloopt en wat er nou precies buiten gaande is, of er eigenlijk wel überhaupt iets gaande is.

De film heeft een sterke cast van maar 3 acteurs en weten het allemaal goed te doen. Van mij had het dan allemaal wel een heel stuk spannender gemogen.

Ik moet toegeven dat mijn verwachtingen een stuk hoger lagen maar alsnog goed vermaak.

avatar van ILDIB

ILDIB

Wisselvallige film maar wel een interessant gegeven wat de suspense lang vast houdt

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Meer dan degelijke claustrofobische thriller die al eventjes op het lijstje stond omwille van de behoorlijke kritieken. Grootste pluspunt van de film is het feit dat je je net als het vrouwelijke personage niet goed weet wat je met gastheer moet aanvangen. Waarom werd ze aanvankelijk geketend? Is er werkelijk een nucleaire of chemische aanval geweest? Of is hij een ordinaire ontvoerder met een flauw excuus? Er is iets vreemds aan zijn gedrag en zijn motieven zijn niet altijd even duidelijk? Ook vertelt hij niet steeds de waarheid.

Het zet als kijker op het puntje van je stoel van nieuwsgierigheid. Goodman deed het voortreffelijk en ook Winstead was op niveau. De andere man vond ik maar vervelend en kon perfect uit het plot gehaald worden. Bracht weinig bij en stuurde met zijn aanwezigheid het plot eigenlijk naar een bepaalde richting.

Het einde was spannend, maar viel uiteindelijk tegen. Op zich wel geweldig dat de man toch de waarheid sprak. De wereld verkeerde in de staat zoals die in War of the worlds, maar werd snel afgehaspeld. Ook de uitwerking was maar minimaal, jammer. Voor de rest prima film!

avatar van Piem

Piem

Lekker spannende film met toch een verrassend einde.

Inclusief een prima Goodman. Zeker een 8 waard.

avatar van Antinous

Antinous

Superfilm!

Wat een waardeloze ongeloofwaardiger film. Waste of time

avatar van Aazhyd

Aazhyd

I'm not saying it was aliens, but...

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Een beetje onwetend ingestapt, in de veronderstelling overigens dat het iets met die andere film genaamd Cloverfield te maken zou hebben maar dat blijkt uiteindelijk ten dele.

Aardig is de opzet, Michelle ontwakend in een doodenge situatie met uiteraard veel vragen waarvan de belangrijkste natuurlijk zijn; waar ben ik en waarom? Prima wordt er in eerste instantie gespeeld met het mysterie dat er iets gebeurt is. Iets waar je twee kanten mee op kan. Het is waar, of Howard is inderdaad een doorgedraaid doomsday denker. Iets waar het plot beide kanten mee op kan, iets dat ook weer veel vragen oplevert en best interessant is.

Toch kakt de film na een tijdje voor mij teveel in en ontbeert het geheel iets extra spanning of misschien gewoon sfeer. De ontdekking die een ander licht op Howard doet schijnen en zijn nogal harde aanpak van dingen laat zien doet goed, zo ook de ontsnapping, eenmaal buiten met de werkelijke catastrofe goed in beeld vloeit voor mij alle spanning weg en verandert de film in een dertien in dozijn alien rampenfilm als Indepence Day of Skyline. De val met de auto na de molotovcocktail is allemaal niet echt sterk, wel aardig is de mentale weerbaarheid van de jonge dame in kwestie.

Cloverfield Lane is misschien aardig voor een keer maar mij naar de strot grijpen, of echt veel indruk maken, doet het niet. Enige en grootste reden voor mij om de film uit te kijken is de charmante en prachtige Winstead. Wie zou nu niet opgesloten willen zitten met haar? En uiteraard een uitstekende John Goodman. De vraag, of heel misschien plotfout, blijft voor mij wanneer en om wat voor reden Howard al eerder onder de grond zat met dat andere meisje. Toen was er nog niets gebeurt lijkt me, wellicht is het juiste antwoord daarop dat Howard knetter is.

Resultaat, aardig voor een keer maar niet bepaald super, soms zelfs een beetje tegenvallend.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Niet zo goed als die andere Cloverfield, maar de films hebben in feite niets met elkaar te maken, dus dat is een beetje een onzinnige of flauwe vergelijking. Enfin, het is op zich plausibel genoeg dat dit zich in hetzelfde universum afspeelt, maar die vraag wordt in ieder geval open gelaten. 10 Cloverfield Lane is echter op zichzelf genomen ook een toffe, en op veel momenten claustrofobische, thriller. Je wordt als kijker veel verschillende kanten uitgeslingerd; in het begin geloofde ik weinig van wat Howard zei en dacht ik dat we uiteindelijk louter te maken gingen hebben met een maniakale ontvoerder, dan krijg je toch te zien dat de bovenwereld besmet is met toxische lucht en op het einde blijkt Howard, ondanks dat hij gelijk heeft, toch een psychopaat te zijn (niet dat dat als een echte verrassing aankwam). Het zorgt in ieder geval voor een interessante zit, die met anderhalf uur ook perfect binnen de lijntjes blijft. Het einde gaat wellicht wat over the top, maar ik had daar weinig moeite mee. Het maakt de dreiging wel reëel, en daardoor minder eng of apocalyptisch, maar het was allemaal solide genoeg.

De beperkte cast weet de hele film ook scherp de aandacht erbij te houden. John Goodman als de angstaanjagende psychopaat en vooral de altijd fijne Mary Elizabeth Winstead leveren goed spel. John Gallagher Jr. kan wat minder zijn stempel drukken, maar doet het ook niet slecht. All in all is het in ieder geval knap dat de film met een beperkte cast en een beperkte locatie anderhalf uur tof, spannend en interessant blijft. En in feite is het ook wel bewonderenswaardig dat ze het aangedurfd hebben om hier een nieuw ding van te maken zonder geforceerde connecties met Cloverfield. Dit kan eigenlijk een toffe anthology serie worden op deze manier. 3.5*.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Geen idee waarom 'Cloverfield' (2008) een vervolg nodig had, maar het is altijd een goed idee om John Goodman te casten als vriendelijk ogende loebas vol ingehouden woede. Zo ook in '10 Cloverfield Lane' (2016), waarin doomsday prepper Howard een jonge vrouw (Mary Elizabeth Winstead) gevangen houdt. Het probleem is alleen dat Michelle niet weet of haar tirannieke gijzelnemer de waarheid spreekt over het einde van de wereld. Het zou zomaar een bijzonder slecht idee kunnen zijn om die schuilkelder te verlaten. Aardige spanning rond de grootste nachtmerrie denkbaar: wat als je alleen achterblijft met een persoon die je totaal niet kunt uitstaan? En heeft het leven nog wel zin wanneer elke beweging of beslissing gemonitord wordt door iemand die wil overleven? Naar het einde toe vliegt de film wat uit de bocht als Michelle's onafhankelijkheidsstrijd tot in het absurde wordt doorgetrokken. Maar het geeft '10 Cloverfield Lane' (2016) ook een prettige onvoorspelbaarheid. Stiekem had ik meer met deze kleine productie dan de flauwige monsterfilm die het origineel was. Al had het wat mij betreft ook gewoon een opzichzelfstaande titel mogen zijn.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Film Pegasus schreef:

Als jij de link niet kunt zien met de eerste Cloverfield dan begrijp ik echt niet op wat voor een manier jij naar een film kijkt. Ik dacht dat het wel HEEL duidelijk een link met de eerste film heeft. Net zo goed als de laatste dat heeft. Ik heb 10 Cloverfield Lane net nog eens opnieuw gekeken en ik blijf het een hele goeie (SF)film vinden. En ondanks dat de film maar grotendeels maar 3 acteurs heeft wordt het helemaal niet saai. Misschien dat ik deze zelfs nog wel de beste van de 3 films vind, al moet ik wel toegeven dat Cloverfield (2008) ook heel goed is. Maar die manier van filmen vind ik dan toch minder (dat found footage) omdat het vrij schokkerig is. Die laatste uit 2018 vind ik dan denk ik toch wel de minste van de 3 maar dat is natuurlijk persoonlijk.

avatar van mrklm

mrklm

Michelle [Mary Elizabeth Winstead] verlaat haar echtgenoot Ben [Bradley Cooper] op het moment dat een groot deel van de VS te kampt met een blackout. Onderweg raakt ze betrokken bij een auto ongeluk waarna ze lichtgewond en vastgeketend ontwaakt in een afgesloten ruimte. Maar Howard [John Goodman] beweert juist dat hij haar leven heeft gered van een nucleaire of chemische aanval. Dat wordt weliswaar bevestigd door Emmett [John Gallagher Jr.], de enige andere persoon in Howards bunker, maar Michelle is niet overtuigd en probeert te achterhalen wat er werkelijk aan de hand is. Claustrofobische horrorfilm houdt je in het ongewisse tot het einde en profiteert van uitstekend acteerwerk, in het bijzonder van John Goodman in misschien wel de beste rol uit zijn imposante filmcarrière.