Snow Cake (2006)

Canada / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Marc Evans
met Alan Rickman, Sigourney Weaver en Carrie-Anne Moss

Wanneer de Engelsman Alex de 19-jarige Vivienne een lift geeft, slaat het noodlot toe: de auto wordt door een truck geraakt in de buitenwijken van haar geboortedorp. Vivienne is op slag dood. Voor de tweede keer in zijn leven voelt Alex het verdriet over de dood van iemand die hij eigenlijk niet kent. Getraumatiseerd en aangekomen in het besneeuwde Wawa is Alex vastbesloten de hoogbegaafde doch autistische moeder van Vivienne op te sporen.

avatar van Leo1954
Goed drama, leunt soms wat tegen het melodramatische aan, maar gaat er nooit overheen. En dat mag al een uitzondering genoemd worden. Emily Hampshire zet Vivienne zo sterk neer dat ze ook de hele film bij je blijft en natuurlijk is ook Sigourney Weaver als altijd weer erg goed.

zeker een mooie film maar heeft het net niet voor mij om me lang bij te blijven. Waar dit aan ligt weet ik niet. Wel denk dat de rol van Sigourney Weaver beter door een onbekende actrice gespeeld had kunnen worden. Ik zag steeds haar en niet wie ze uit wilde beelden. Jammer maar zeker de moeite waard om te kijken.

De betreurde Alan Rickman zet in deze film een van zijn betere (zijn beste ?) rollen neer. Ik vind hem samen met Carrie-Ann Moss en Emily Hampshire in ieder geval beter dan Sigourney Weaver. Die maakt zich volgens mij nogal eens schuldig aan overacting, hoewel dat bij autisme door de ontelbare varianten waarin dat voorkomt natuurlijk wat moeilijk te beoordelen is. Hoe dan ook, vooral de scènes met Hampshire in het begin en ook met Moss zijn een stuk interessanter dan die met Weaver, vanwege meer van hetzelfde.

avatar van joshua1988
net voor 't eerst op bbc2 gezien zonder tevoren maar iets over de inhoud te weten; slechts op basis van mijn grenzeloze bewondering voor de eerder dit jaar overleden Alan Rickman, gekeken.
Man man man, behalve Rickman bleek het merendeel van de cast in topvorm, werkelijk amper te beschrijven. Ik heb van alles en iedereen genoten, zat er vanaf het begin goed in en werd vervolgens in één ruk meegezogen tot het eind. Fantastisch script dat nergens echt voorspelbaar is. Voer voor filmliefhebbers en het bewijs dat actie niet nodig is om een film subliem te vinden. Beter later dan nooit want de film werd al 10 jaar geleden uitgebracht. En dan heb ik nog niets gezegd over de boeiende vertolking van Sigourney Weaver als autistische moeder... Genoten heb ik zeker.

avatar van Pazmaster
Mooie, ingetogen film met een prachtrol van Weaver maar ook Rickman doet het uitstekend. Een prima verhaal met een lekker luchtige sfeer en interessante karakters. Het blijft wel een beetje oppervlakkig, echt diep wordt er niet gegaan, ik had graag meer over Linda te weten willen komen. Verder gewoon wel een hele fijne film.