A Little Chaos (2014)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Alan Rickman
met Kate Winslet, Matthias Schoenaerts en Alan Rickman

Sabine De Barra is tuinarchitecte aan het paleis van Versailles. Ze heeft weinig oog voor de klassieke ontwerpen van de man die haar heeft aangenomen, de beroemde architect Le Notre. Maar terwijl ze aan haar creaties werkt voelt ze zichzelf aangetrokken tot de enigmatische Le Notre. Bovendien moet ze leren omgaan met de gevaarlijke wedijver en ingewikkelde etiquette aan het hof van Louis XIV. Maar dankzij haar eerlijkheid en haar medeleven zal ze alle obstakels overwinnen en in de gunst vallen van de Zonnekoning en Le Notre.

Vanaf 18 juni in de bioscoop (Lumière)
Nederlandse titel: The King's Gardens

avatar van hdehoon
Afgelopen woensdag de voorpremiere gezien in Den Haag, met The Man, Alan Rickman himself te gast. Het was een onderhoudende film, mooi gemaakt en prima geacteerd. Je ziet hoe Rickman zijn stempel op de film heeft gedrukt, in positieve zin.

Maar het verhaaltje is dun en komt fragmentarisch over, wat m.i. niet aan de regie, maar aan het script ligt. De scenes tussen Kate en Alan Rickman zijn het sterkste en tussen hen is meer chemie dan tussen het liefdeskoppel in de film, Kate en Mattias S.

De actiescenes lijken er met de haren bijgesleept om er wat spanning in te brengen, maar ze voegen weinig diepgang toe aan het verhaal. Het slot is dan wel weer erg mooi en de muziek mag apart genoemd worden omdat die erg goed gekozen is.

Dit speelse, suikerzoete, authentiek overkomende, doch uiterst trage, oppervlakkige en gekunstelde romantische kostuumdrama ging over het perverse leven aan het hof, dat bol stond van de intriges. De dialogen klonken vrij houterig maar de prachtige plaatjes (als een schilderij), vooral door de locaties en de kostumering vergoedden veel. Kate Winslet speelde sterk, terwijl een middelmatige Matthias Schoenaerts me tegenviel.

avatar van parcivalis
Het grootste drama in deze film is het feit dat niet 1 seconde in Frankrijk geschoten is en het grootse Versailles met zijn prachtige tuinen (Waar de film nota bene over gaat) niet 1x in de film te zien is. Wat overblijft is een Kate Winslet die maar niet wil boeien en een verhaal zo slap als een natte theedoek. Tel daar de talloze historische onjuistheden bij op en je hebt de zoveelste honingzoete, inhoudsloze hollywood draak. Zonde van mijn tijd.

Alleen de moeite waard voor de prachtige verschijning van Kate Winslet.

avatar van Pazmaster
Er wordt prima gespeeld en het ziet er allemaal goed uit, maar man man man wat is dit saai zeg! De dialogen zijn zeer stijf en vooral oninteressant. En dan nog de immer droevig kijkende Sabine de Barra, er kan geen lachje vanaf. Zelfs tijdens de liefdesscène heeft ze een sip gezicht. Dit alles maakt het maar een trage, sombere en saaie bedoening. Prima materiaal voor als je niet kan slapen, je ligt gegarandeerd binnen de kortse keren te pitten.

avatar van Collins
Aangenaam traag voortkabbelende film die het zeker niet moet hebben van een spetterend verhaal.
De film geeft een inkijkje in het leven aan het Franse Hof ten tijde van Louis XIV en volgt de gangen van de vrouwelijke hoofdpersoon, die een tuin mag ontwerpen voor het nieuwe paleis te Versailles.
We zien haar worstelen met zichzelf en in haar relaties met andere mensen. Op een paar zijsprongen na, gebeurt er verder niet zo veel.
Ondanks het gebrek aan intrige, blijft de film toch redelijk boeiend. Een paar leuke scenes tussen Rickman en Winslett helpen daarbij.
Het slot van de film is intens en enigszins verrassend. Te laat. De cruciale slotscene eerder in de film geplaatst, had waarschijnlijk een pittiger film opgeleverd.
Het acteerwerk van Winslett en Schoenaerts is goed. Rickman deed z'n ding. Beetje potsierlijk. Heb hem wel eens beter werk zien doen.

Rustgevend.

Muf.

Schoenaerts mag het kostuumwerk wel weer vaarwel zeggen. Was Far From the Madding Crowd nog wel oké, is dit écht wel een melige film geworden, waar hij weinig tot niks aan z'n personage kan toevoegen.

Nu ben ik al geen geweldig kostuumdrama fan, maar dit verhaal is wel erg pitloos. Niet zo héél verrassend als je leest dat het over tuinieren gaat, maar dan nog had het wel wat pittiger gemogen. Allicht dat Rickman dacht dat z'n dik aangezette rol daarvoor zou zorgen, maar hij acteert zo overdreven apatisch dat het alleen maar slaapverwekkender wordt.

Winslet doet ook niet bepaald veel behalve er veel ouder uitzien dan haar leeftijd. Schoenaerts oogt een beetje onnozel en verdwaald in z'n rol. De romance is passieloos, de setting flauw en het drama rond een tuin(!) amper uit te zitten. Dat het dan nog tegen de 2 uur aanschurkt is zo'n beetje onvergeeflijk.

Leuk dat Schoenaerts het geschopt heeft buiten België, maar als dit het resultaat is hoop ik dat hij snel terugkomt. Als ik hoor dat hij eigenlijk gecast was voor l'Ardennes dan is dit gewoon erg jammer.

avatar van Sergio Leone
Nogal levenloos.

In het begin verwachtte ik nog iets 'frivools'. Naarmate de film vordert wordt het evenwel een stuk zwaarwichtiger. De personages blijven helaas zwak uitgewerkt, met als resultaat dat er vooral veel tamtam gemaakt wordt om niks.

Met Matthias Schoenaerts in de hoofdrol krijg je meestal een film met onderhuidse spanningen. Die ontbreken hier. Schoenaerts kan ook niks maken van z'n personage, al valt op zijn acteren nu ook weer niet echt veel aan te merken. Kate Winslet heeft een beetje hetzelfde probleem. Stanley Tucci en Alan Rickman lopen er verder ook nog bij, voor een wat komischere noot, denk ik?

De regisseur Alan Rickman houdt het keurig binnen de lijntjes. Enige passie (voor de tuin, dan wel tussen de personages) ontbreekt. De aankleding e.d. is uiteraard verzorgd, maar als de vlam niet in de pan schiet, helpt niets.

avatar van blurp194
Winslet is wel wat uitgevuld sinds Titanic. In de al wat flatterende jurken van de tijd ziet ze er bepaald weelderig uit.

Verder heeft de film eigenlijk maar weinig te brengen. Het onwaarschijnlijke (en uit de duim gezogen) verhaaltje is te voorspelbaar en te flauw, de charme met Schoenaerts en Rickman is te zouteloos en te ongeloofwaardig, en de tuinbedoening komt er ook maar matig uit. Rickman lijkt z'n regiekunsten redelijk onder de knie te hebben, maar heeft misschien wel wat veel op z'n vork genomen door ook nog eens zichzelf te regisseren - dat zijn niet de sterkste scenes.

lezertje
Wat een prul van een film en wat een verspilling van talenten. Het schuldcomplex dat Sabine heeft ten opzichte van de dood van haar dochtertje is er met de haren bijgesleept, om haar karakter een psychologische achtergrond te geven. En laten we het over het historische waarheidsgehalte maar niet hebben.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film krijgt blijkbaar nogal wat tegenwind, maar is zeker niet zo slecht. Vooral wat romantiek en een gezellig boeiend verhaal. Bovendien is het mooi gemaakt en zie je wel dat er vakmensen achter zitten. Matthias Schoenaerts speelt niet zijn beste rol, maar de reden dat hij niet op de voorgrond zit, komt door Kate Winslet die weeral schittert. Laat haar dit maar doen, ipv een 2 dimensionale rol in de Divergent-franchise. Het verhaal is niet echt bijzonder, maar gewoon Hollywood. De aankleding is er wel. Je merkt hier de achtergrond van Alan Rickman bij het theater. Dit is dan ook eerder een theaterfilm dan een Hollywood blockbuster. En daar moet je voor zijn.

avatar van Moviestar1979
Deze historische dramafilm met een vleugje romantiek werd geregisseerd door Alan Rickman. Na The Winter Guest (1997) werd dit zijn 2e en tevens laatste film als regisseur. Samen met Kate Winslet vertolkte hij eveneens de hoofdrol. Dit betekende hun 2e samenwerking na Sense and Sensibility (1995).

Het personage van Winslet is fictief. Dit in tegenstelling tot Le Notre. Deze keuze werd bewust gemaakt door Rickman. Na het afronden van de opnames was Winslet 3 maanden in verwachting van haar zoon Bear Blaze. De bewuste seksscène met Matthias Schoenaerts werd hierop aangepast. Ook haar stunts deed ze ondanks haar zwangerschap zelf. Hoewel de film zich afspeelt in Frankrijk, vonden de 40 dagen aan opnames plaats in Londen. Zo werd er o.a. gefilmd in Blenheim Palace. Matthias Schoenaerts werd in Brussel door Rickman benaderd tijdens de opnames voor A Promise (2013). De acteur sprak vloeiend Engels met een Amerikaans accent. Dit was voor Rickman reden genoeg om hem eveneens een hoofdrol te laten vertolken.

Dankzij het acteerwerk weet de film redelijk te overtuigen. Winslet werd genomineerd voor een ALFS Award. Voor de rest geen bijblijvertje.

2,5 *

avatar van fappie
Onderhond schreef:
Muf.

Dat betekent dan toch dat hij vooruit is gegaan aangezien Far From the Madding Crowd in 2015 gemaakt is? Ik vind het ook gaaf dat hij in The Danish Girl zit, waardoor hij zich nog meer in de kijker speelt.

Voor een goed kostuumdrama kan men mij s'nachts wakker maken, maar deze prent komt helaas niet in de buurt van de kwalificatie 'goed''. Gedegen wellicht, maar vooral zeer saai. Pas in het laatste kwartier komt er enige emotie in dit verhaal, maar dan zullen de meeste onder ons al gedesillusioneerd zijn afgehaakt.
Jammer, voor de onlangs overleden, uitstekende acteur Rickman. Hij had als regisseur een revanche verdiend. Jammer ook voor Winslet, zij laat bij vlagen weer zien dat ze een film kan dragen. En jammer voor spierbundel Schoenaerts, hier totaal miscast. Matthias is immers nou niet bepaald de nieuwe Richard Gere, maar toch blijf ik geloven in dit talent van Belgische bodem:op naar beter werk.

Niet mijn ding.

avatar van clubsport
De film kabbelt maar een beetje voort tot winslet de koning ontmoet , dan word het even boeiend en leeft de film wat op .
Aardige poging maar niet geheel gelukt naar mijn mening .

avatar van Gish
Tja, wat moeten we hiermee?
Niet veel ben ik bang, een behoorlijk matte liefdesaffaire aan het hof van Louietje.
Niet gek dat deze groep rijke uitbuiters en hun perverse meelopers er jaren later werd uitgesmeten door het opstandige volk. Het zijn hier de twee ontmoetingen tussen de sympathieke Winslet en Rickman (altijd goed) die de film net overeind houden. Verder is de film nauwelijks boeiend.
Een bezoekje aan Versailles is overigens wel aan te raden.

avatar van missl
Winslet en Rickman doen het aardig, Matthias Schoenaerts is totaal misplaatst in dit kostuumdrama.

avatar van horizons
De mooie aankleding tenspijt soft de film maar voort en voort. De acteurs doen hun best maar het verhaal wat ze brengen is pitloos, suf, sprankeloos en weinig inspirerend.

avatar van pierre18
Zo traag dat je de planten live ziet groeien. Een klein hoofdverhaal maar met betere subplots. Jammer voor Kate Winslet, zij houdt de boel nog staande, maar de film heeft te weinig te bieden zowel in setting als in vaart, suspense of romantiek.

avatar van Roger Thornhill
Ik kan er toch wel om lachen. Natuurlijk wéét ik het wel, zoveel recensenten zoveel meningen, maar als je op biosagenda.nl leest over "Matthias Schoenaerts, die flink verkeerd gecast is. Schoenaerts is geweldig in rollen zoals hij die speelde in De rouille et d'os en The drop. In dit kostuumdrama zie je toch vooral Schoenaerts met een pruik op", terwijl blik-op-film.nl schrijft : "De meeste lof komt de Vlaamse acteur Matthias Schoenaerts toe. Met zijn geheimzinnige oogopslag is hij voortreffelijk als de befaamde architect André Le Nôtre", dan denk ik : nou, gooi maar in mijn pet, wat voor zin heeft het überhaupt eigenlijk om recensies te lezen?
        Een film die zich afspeelt in Frankrijk in 1682, maar die niet zo heel veel van een Jane Austen-verfilming lijkt te verschillen, niet alleen omdat Winslet en Rickman samen schitterden (en uiteindelijk een paar vormden) in Ang Lee's magnifieke Sense and sensibility (1995), maar ook vanwege dezelfde thematiek van extreme vormelijkheid aan de buitenkant en oplaaiende passies onderhuids. Als ik zie hoeveel slechte recensies hierover zijn geschreven vraag ik me af of ik niet teveel in de film heb "gelezen", of heb ik gewoon een te lage kritische drempel? Hoe dan ook, mits gedaan met goede smaak en zonder dat het geheel in "mooie plaatjes" verzinkt lust ik wel pap van dit soort kostuumfilms, hoewel ik wel wat meer had willen zien van de pretoogjes van Stanley Tucci. En bij Matthias Schoenaerts verbaasde ik me vooral over zijn perfecte Engelse uitspraak.
        Trouwens nóg een Jane Austen-link : de blonde vrouw met de vele krullen die (voor de kijker) rechts naast Kate Winslet staat wanneer die de roos aan de koning aanbiedt is Jennifer Ehle, Elizabeth Bennet tegenover Colin Firths Mr Darcy in de beroemde BBC-verfilming van Pride and prejudice uit 1995. En de oude vrouw naast wie Kate Winslet vlak daarvoor op de bank zat is Phyllida Law, de moeder van Emma Thompson met wie ze (Law) samen in Rickmans eerste regieproject The winter guest (1997) speelde.

Dit is zo'n film waarin je je heerlijk kunt laten wegzakken. Een min of meer romantisch kostuumdrama, ik ben er dol op. Bovendien is Kate Winslet natuurlijk altijd een feest om naar te kijken, al is ze om met de woorden van blurp194 te spreken, wat weelderiger geworden.

De film is de afscheidsproductie van Alan Rickman (veel te vroeg gestorven, altijd weer die kanker), die de film regisseerde en die een nogal ingehouden Lodewijk XIV speelt, maar het is natuurlijk vooral Winslet die de film draagt. Mooi van fotografie, rustig van tempo, prima van sfeer, oogstrelende kostuums, maar misschien toch wat te weinig echt drama. Misschien een tikje saai.