ad

Geregisseerd door: Saul Dibb

Met onder meer: Keira Knightley, Ralph Fiennes en Charlotte Rampling

Releasedatum: 19 maart 2009

Over The Duchess

"Based on the incredible true story."

In 1774 wordt Georgiana Spencer (Knightley) – zeventien jaar jong; mooi; goed in vreemde talen, paardrijden en dansen – door haar moeder uitgehuwelijkt aan één van de machtigste mannen van Engeland (Fiennes). Hij wil dat ze voor hem een opvolger baart en is verder meer geïnteresseerd in zijn honden. Georgiana stort zich op het sociale leven van de Engelse upper-class en staat dagelijks in de roddelrubrieken van de krant.

imageimageimageimageimage

Georgiana Cavendish, Duchess of Devonshire

Duke of Devonshire

Charles Grey

Bess Foster

Richard Brinsley Sheridan

General Grey

BBarbie

Ik heb altijd al een zwak gehad voor historische romans en kostuumfilms. Niet verwonderlijk derhalve dat deze film over een van de meest kleurrijke figuren uit de Engelse aristocratie mij zeer goed bevallen is. Het is een rijk geschakeerd, fraai vormgegeven drama met prima vertolkingen en een boeiend verhaal, dat zijn best doet om in de buurt te blijven van wat er toentertijd daadwerkelijk gebeurd is. Complimenten voor de prachtige kostumering én voor de "ménage à trois" acteurs Keira Knightley, Ralph Fiennes en de mooie Hayley Atwell.

avatar van shrink

shrink

Aardige film met goed acteerwerk. Beetje traag. Daardoor geen topper.

avatar van EasyRider66

EasyRider66

Lang en met momenten erg saai, maar aangezien kostuumfilms en historische drama's niet mijn cup of tea zijn, is mijn mening misschien niet helemaal objectief

avatar van kleintje 2

kleintje 2

Je moet er maar gewoon van houden denk ik. Dit was niet echt mijn film.

avatar van Capablanca

Capablanca

Prachtig kostuumdrama geeft mooi tijdsbeeld. Sterke rollen van Fiennes en vooral Knightley, van wie ik normaal niet zo'n liefhebber ben.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

'How wonderful to be that free'

De Keira-herzieningen, deel 16

Een van de minder bekende hoofdrollen van Keira Knightley, maar daarmee niet een van de minder goede; The Duchess is een film die met de jaren niet alleen overeind blijft, maar zelfs steeds iets beter wordt.

Wie het over de kostuumdrama's van Keira heeft, heeft het vooral over Pride & Prejudice, Atonement en in mindere mate die andere schitterende van Joe Wright: Anna Karenina. The Duchess is ondertussen het filmhuiscircuit nooit echt ontgroeid, wat ook aan het aantal reacties op deze pagina te zien is.

En dat is best jammer, want deze film heeft juist de liefhebbers van die Wrights het nodige te bieden. Ook The Duchess is een mooi, kalm kostuumdrama met sterk uitgewerkte karakters die bij nadere bestudering interessanter blijken dan in eerste instantie lijkt. Zo is de hertog, sterk neergezet door Ralph Fiennes, een wat norse binnenvetter die gebukt gaat onder grote druk van de buitenwereld. Zijn honden kan hij liefhebben, bij zijn vrouw gaat hem dat minder goed af. Uiteindelijk blijkt hij wel degelijk met haar lot begaan te zijn.

Keira zelf heeft hier voor het eerst sinds Atonement ook weer een mooie rol te pakken waarin ze volop de ruimte krijgt om te schitteren. Zowel qua looks in die prachtige jurken als qua acteerwerk. Georgiana, als jong meisje verleid door de pracht en praal van het hertoginnenleven, ontdekt op harde wijze dat de realiteit heel anders is. Ze moet vooral de rol van broedmachine voor de troonopvolger op zich nemen.

Als vervolgens een vrouw met drie zoons zich in de relatie mengt, is het interessante uitgangspunt compleet. Saul Dibb weet gelukkig dat dat verhaal van zichzelf sterk genoeg is en geen overdaad aan visuele en sonische tierelantijnen nodig heeft. De cameravoering is dan ook verzorgd maar rustig en de soundtrack mooi subtiel. Het zorgt voor een rustige, zachte kijkervaring zonder echte hoogte- of dieptepunten.

Het nadeel daarvan is dat The Duchess nooit heel bijzonder wordt. Het is een fijne film om eens in de zoveel tijd bij weg te dromen, maar na afloop is het allemaal ook snel weer weggezakt. Een fijne middenmoter in Keira's mooie oeuvre, kortom.

avatar van JaGrAl

JaGrAl

De punten die deze film groots maken zijn vooral de prachtige kostuums. Er ontbreekt geen enkel detail. De vele strikken, franjes, prachtige stoffen, mooie ontwerpen en hoepelrokken geven de extravagante mode uit die tijd weer. De dames droegen ook torenhoge pruiken, bijhorende prachtige juwelen, met veren gedecoreerde hoeden... Zelfs de mannen zijn gekleed naar de tijdsgeest van toen. Daarnaast heb je de prachtige historische locaties. Je wordt ondergedompeld in de leefwereld van de rijken van toen. Door al deze uiterlijke precisie heeft de inhoud meer betekenis. Je stapt als het ware binnen in het aristocratische leven uit de tweede helft van de 18de eeuw in Engeland. Zonder dat het overdadig wordt. Naast die pracht en praalt komen ook de negatieve kanten van het leven naar boven, bijvoorbeeld de positie van de vrouw in de maatschappij, in het gezin.

De film valt wat zwakker uit omdat er veel clichés gebruikt worden. Zo wordt alles voorspelbaarder: rijk maar ongelukkig, geen geluk in de liefde, overspel, een onmogelijke liefde... Het eindigt wel niet met een happy end. De verhaallijn gaat in jaren vlug vooruit. Het ene moment hoor je dat Georgiana in verwachting is en één minuut later ligt haar kind al in haar armen. Dit gebeurt meermaals, zo kun je minder ingaan op het karakter van de verschillende personages.

Hiermee kunnen wij deze resencie afsluiten. De film vonden wij historisch erg boeiend. De prachtige decors, kledij en omgevingen geven je een vrij realistisch beeld van het leven in die tijd. Aan de ene kant hadden we niet graag in die tijd geleefd. Wij waren verrast van het huwelijksleven van de hertog en hertogin. Een huwelijk dat meer lijkt op een zakelijke overeenkomst dan een verbinding uit liefde. Aan de andere kant willen we zeer graag eens de kledij en haartooi van die tijd dragen. Wij vonden de verhaallijn wat aan de saaie kant. Het begon zelfs wat te vervelen.

avatar van jordorientje

jordorientje

Het was geen slechte film, maar dit soort films duren altijd een uur te lang. Man wat ze in 105 minuten wilden vertellen, had ook in 60 minuten gekund. Het is zó langdradig en zo uitgerekt, dat het gewoon slaapverwekkend is.

In plaats van 6 seconden doen om haar hand vast te pakken, kan dat beeld ook in 1 seconde worden vastgelegd. Het komt niet zwaarder binnen als het 5 seconden langer duurt ofzo ? Het effect is hetzelfde.

Nee dit soort films zijn te vermoeiend voor mij, ondanks het goede acteerwerk enz.

avatar van Brandt

Brandt

In The duchess houdt Saul Dibb zich keurig aan de regels van het kostuumdrama. Iets te keurig naar mijn smaak. Het ziet er, van de aankleding tot de acteerprestaties, allemaal zeer verzorgd uit en het verhaal is zeker de moeite waard. Maar verrassend wordt het nergens. Wat dat betreft is The Ducches als film net zo ingesnoerd als Duches Georgina Spencer herself.

avatar van panax

panax

mooi drama

geweldige rol van fiennes precies geschikt voor hem

kiera knightley speelt ook weer geweldig

zoals bijna alles wat ze speelt

verder prima in orde dit kostuumdrama

met schitterende beelden van aristocratisch engeland

Tarkus

Tarkus schreef:

Misschien een klein beetje langdradige film, maar het verhaal boeit wel naarmate het vorderd.

Wel een van de betere rollen van Keira Knightley, een rol die haar perfect past.

Ik ben normaal niet zo'n fan van zulke kostuumdrama's als deze, maar omdat dit is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal wou ik de prent wel eens bekijken.

En ik moet zeggen, het is me enorm bevallen.

Opnieuw met veel plezier naar deze film gekeken.

Een topper in zijn genre.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Soms ik het een nadeel om bij de feiten te blijven in een kostuumfilm als dit, waar bvb een Pride & Prejudice minder last van heeft. Het verhaal van The Duchess is op dat vlak iets minder boeiend. Maar gelukkig kan de film wel teren op enkele sterke acteurs, mooie kostumering en indrukwekkende sets.

De acteurs zijn ook altijd mooier dan de echte mensen er volgens de schilderijen hadden uitgezien. Keira Knightley is alvast vertrouwd met dit soort rollen, ze schitterde eerder al in Pride & Prejudice. Ralph Fiennes zet ook hier een rol neer die mooi past in de film, zonder geforceerd alle aandacht naar zich toe te willen trekken. Zeer professioneel acteur.

Het geheel is niet slecht en vooral voor liefhebbers een aanrader. Daarbuiten zal het misschien niet zo veel mensen aantrekken. Het verhaal is ook niet zo erg bijzonder. Al bij al een goeie film.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2054 stemmen

Uitstekend.

Verrassend goede film, The Duchess. Ik had er geen bijster hoge verwachtingen van - Keira Knightley in de hoofdrol in een kostuumdrama... Maar de film komt toch binnen. De egoïstische kronkels van meneer de hertog doen uitstekend hun werk. Ralph Fiennes, zonder opvallend te zijn, steelt de show in zijn - wat mij betreft - beste rol tot dusver. Zijn onderkoelde handelswijze en zijn prehistorische denkwijze werken geweldig frustrerend. Hij brengt het met de nodige subtiliteit.

Knightley daarentegen staat bij mij niet echt te boek als subtiel, laat staan als een sterke actrice. Ook hier vind ik ze veruit het minst acterende castlid, maar bon. Ze was in de periode van productie klaarblijkelijk hot in kostuumdramaland.

Verder wel piekfijn aangekleed, zoals meestal het geval in dit genre. De kostumering lijkt mij uitstekend in orde, maar ik geniet ook altijd van die authentiek aandoende kastelen en landgoeden. Regisseur Saul Dibb brengt qua visuele regie weinig vernieuwende zaken, maar zorgt gewoon voor een stijlvolle film en teert daarvoor op de aankleding. Een logische keuze.

avatar van Fransman

Fransman

Fantastisch.

Heerlijke film. Altijd een feest om naar Keira Knightley te kijken als de (voor haar tijd) geëmancipeerde Georgiana Spencer. Maar Ralph Fiennes en Charlotte Rampling doen niet voor haar onder. De film volgt de historische gebeurtenissen en personages behoorlijk op de voet, voor zover ik kon nagaan. Alleen de gokverslaving van Georgiana wordt in de film niet zo zwaar aangezet. Een vergelijking als 'socialite' met Diana Spencer, eveneens ongelukkig getrouwd, en met een reeks minnaars, is snel gemaakt. Ook Georgiana is, net als Diana, niet oud geworden. Al waren er toen nog geen papparazzi. Leuk om te weten: ze had een relatie met en een kind van Charles Grey, de man naar wie de 'Earl Grey' thee is genoemd.

avatar van lizzy123

lizzy123

Mooie film met kostuums en kijkt goed weg