• 8.606.145 stemmen

• YouTube Bekijk via YouTube
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Atomic Cafe

"A hot spot in a cold war."

Documentaire met en over propagandamateriaal en instructiefilms uit de jaren '50 en '60 over de mogelijkheden en eventuele gevaren van de nucleaire bom.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van Mug

Mug

Huiveringwekkende en extreem grappige footage-docu waar met verve allerlei filmpjes met elkaar worden verweven incl. meezing-liederen over die briljante atoombom en die slechte Jappen en communisten. En natuurlijk Burt the Turtle die de kinderen informeert wat ze moeten doen als ze 'the flash' zien: Duck and Cover! Veel propaganda-filmpjes behoren zeker tot wansmaak-cult-klassiekertjes.

Lachen met de atoombom, het kan!

. Doet me meteen denken aan The Iron Giant. Was ook al zo´n briljante scene.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

• 11988 berichten

Extreem irritante en walgelijke (Pro)-Amerikaanse propaganda, oubollige en al even misselijkmakende liedjes en voorlichtingsfilmpjes... Ach, die goede oude tijd, waar is ze gebleven?

Er komt ook een geestelijke in voor (priester, pastoor, weet niet precies), ik weet niet meer of dat in een interview is of in één van die voorlichtingsfilmpjes, maar die gast had het over "Het Rode Fascisme, het Materialisme en het Atheïsme"....!!! Voorál en met name dat laatste, daar zou je zo'n man toch gewoon iets voor willen aandoen, wát een misselijkmakende kutopmerking zég, bah!

Ik weet dat Amerika zogenaamd zo Christelijk en puriteins is, en zeker in die tijd (jaren '40, jaren '50), maar zo'n opmerking, dat kan écht niet, ook toen niet, althans dat vind ik !

Voorderest een indrukwekkende docu over een lang vervlogen periode, de Koude Oorlog, en hoe de Amerikanen die periode zagen en beleefden. 4*

Trouwens best wel een beetje frappant, dat deze docu uit 1982 komt, nog tijdens de Koude Oorlog, en in een tijd waarin er wereldwijd steeds meer verzet kwam tegen kernwapens en kruisraketten. Denk aan de massa-demonstraties in Amsterdam, de demonstraties bij Borssele enz.

En óók in het jaar dat Doe Maar een nummer één hit scoorde met "De Bom"....

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

De briljante soundtrack staat nu ook op MusicMeter...

avatar van narva77

narva77 (crew films)

• 11988 berichten

"Briljant"... Hmmmm.....

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Had ik het toch tussen aanhalingstekens moeten plaatsen!

avatar van EVIL '84

EVIL '84

Erg interessant en vooral grappig om te zien hoe mensen vroeger geinformeerd werden over de gevaren van een atoom aanval en hoe te handelen. Ik vind propagandafilms en infomercials uit die tijd en daarvoor erg interessant. KIjk bijvoorbeeld eens ''Our job in Germany'' uit 1946 op youtube, viel mijn mond van open.

avatar van clubsport

clubsport

Zo zie je hoe onbetrouwbaar een regering kan zijn mbt tot informatieverstrekking aan de bevolking .

Nu kan je er om lachen maar kijk er serieus naar en het is om het mild uit te drukken verontrustend