Mein Liebster Feind - Klaus Kinski (1999)

Alternatieve titel: My Best Fiend

Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Finland / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Werner Herzog
met Klaus Kinski, Werner Herzog en Claudia Cardinale

In de jaren '50 deelde Werner Herzog een appartement met Klaus Kinski, een egomaniakaal gevaarte. Tijdens een onvermindere woedeaanval van zeker 48 uur vernietigde Kinski ieder meubelstuk dat in zicht was. Vanuit deze chaos ontstond mooi, maar explosief partnerschap. In 1972 koos Herzog voor Kinski in 'Aguirre, der Zorn Gottes', er zouden nog vier films volgen. In deze persoonlijke documentaire herleidt Herzog de vaak gewelddadige ups en downs in hun relatie, bezoekt hij het appartement in München waar zij elkaar voor het eerst ontmoetten en keert hij terug naar diverse locaties van hun films.

FisherKing
Waarschijnlijk een van de beste documentaires over Films, Filmmaken en Acteren. Indrukwekkend portret van Klaus Kinski. ( niet te geloven dat het de vader van Natasja is )

sydney
( niet te geloven dat het de vader
van Natasja is )

Ja dat snap ik dus ook niet. Waarschijnlijk de melkboer.

avatar van maurice74
Eindelijk box gekocht met deze documentaire. Dezelfde box komt binnenkort in Nederland uit, maar dan zit deze documentaire er niet bij. Dus voor 5 films betaal je dan meer (50 euro) dan voor de box met 6 films (35 euro). Dan maar geen ondertitels en een film over de onmogelijke vriendschap tussen Kinski en Herzog).

dragje
maurice74 schreef:

Same here, dit is dan ook de laatste film die ik nog moet bekijken uit die box! Een aanrader, prachtige films!

avatar van maurice74
Die Klaus was echt heel gek, bijna vechtend en schreeuwend op de set over het eten dat niet goed is of een cameraman die staat te grijnzen. Maar ja, dan is er dat laatste moment dat hij met een vlinder speelt, en dat is weer heel ontroerend. Hij was een soort Jekyll & Hyde, als je deze prachtige documentaire moet geloven.

avatar van danuz
Dat Klaus enigszins gek is, wist ik al. Hij raast nogal eens, waarbij hij gerust een paar dagen in zijn razernij blijft hangen.
Dit feit is leuk, maar als documentaire vond ik er niet heel veel aan. Interessant hoe Werner en Klaus elkaar hebben leren kennen en hoe ze eigenlijk telkens in de haren vliegen, maar niet meer dan dat.
Had het vrij snel wel gezien en vond het soms ligtelijk irritant hoe Klaus tot bijna mystische hoogte verheven werd.

Ook ik heb de Klaus Kinski box en moet nog een hoop zien. Hopelijk is dit de minste uit de box. Leuk om een kleine blik achter de schermen te krijgen, maar wat mij betreft niet meer dan dat..

avatar van Harco
maurice74 schreef:

Welke box is dat?

dragje
LOL

ach ja, Adriaan van Dis had W.F. Hermans

de Duitsers Kinski.

Ik blijf erbij dat de verhalen en docu’s over Herzogs filmmakerij leuker zijn dan de films zelf. Van zijn films blijven enkele shots bij. De opening van Aguirre, de boot over de berg in Fitzcarraldo. Heb van deze docu meer genoten.

avatar van Lucsz
Wederom een prachtige documentaire van Werner Herzog, dit keer over het enfant terrible Klaus Kinski.

Kinski is de belangrijkste acteur voor de carriere van Herzog zelf geweest en samen hebben ze onafgebroken jarenlang geruzied en dan weer alles bijgelegd en zo verder. Deze documentaire laat precies zien wat ik eigenlijk wist, dat Kinski namelijk een egotripper van het zuiverste water is, die oprecht dacht dat hij Jezus Christus zelf was. Hij gaat onredelijk om met mensen, laat niemand in zijn waarde en als het hem uitkomt verwondt hij ze zelfs.

De archiefbeelden uit Aguirre, Fitzcarraldo en Woyzeck blijven mooi om te zien en Herzog gaat nog bij wat oude gedienden op bezoek (Claudia Cardinale als oude dame). Mooi werk.

Heb pas de box herzog/kinski aangeschaft met deze docu over kinski.
inderdaad een markante acteur met verschillende persoonlijkheden.
Ken hem eigenlijk alleen van spaghettiwesterns met uitzondering van Venom. Eerst maar de docu gekeken voor ik deze films met hem door herzog gemaakt zijn ga kijken.

Ik kreeg de indruk dat Herzog nog gekker was dan Kinski

Leuk om eens gezien te hebben. Best een vermakelijke docu die laat zien hoe dun de lijn tussen gek en geniaal is. Herzog had wel wat dieper in kunnen gaan op het waarom, nu waren het alleen eindeloze voorbeelden en anekdotes van Herzog over zijn turbulente samenwerking met hem. Dat zal vast de bedoeling zijn geweest, maar op deze manier wordt het nooit een intelligente karakterschets. Het blijft een beetje repeterend laten zien hoe het is. Dat is best leuk en Herzog is ook erg eerlijk over Kinski. Bovendien is het weer een klein feestje om fragmenten uit de films van Herzog te zien. Maar er wordt vooral veel aandacht besteed aan de grilligheden van Kinski. En dat is het ook wel een beetje. Wel leuk om te zien hoe onmogelijke projecten als Aquirre en Fitzcaraldo (waar sowieso verreweg de meeste aandacht naar uitging) nog onmogelijker worden en hoe bijzonder het eigenlijk is dat er toch zulke goede films uit zijn gekomen. 3,5 sterren.

avatar van Flavio
Erg leuke docu over de intense haat-liefde verhouding tussen Herzog en Kinski. Er zitten scenes uit de 5 Herzog-Kinski films in en er wordt ook wat materiaal gebruikt uit Burden of Dreams maar het leeuwendeel van de film bestaat uit Herzog die herinneringen ophaalt met oude crewleden, naar goed Duits gebruik soms nagesynchroniseerd. Veel leuke anecdotes, de mooiste vond ik de indianen die Herzog aanboden Kinski te vermoorden, kon me er wel iets bij voorstellen.

avatar van Woland
De tweede documentaire van het weekend over een ontzettend getalenteerde, ontzettend nare man. Na Ginger Baker is het nu de beurt aan Klaus Kinski, in de documentaire Mein Liebster Feind, gemaakt door zijn geregelde collaborator Werner Herzog. Ik kan Herzog's films over het algemeen erg goed waarderen, en datzelfde geldt voor de acteerprestaties van Kinski. En vanuit dat perspectief is het best wel interessant om verhalen te horen over met name Aguirre en Fitzcarraldo (en in iets mindere mate over hun andere samenwerkingen), en Herzog terug te zien gaan naar de jungle waar het is opgenomen. Kinski is compleet rucksichtlos, intens, egocentrisch, gewelddadig, opvliegend, en leeft zich regelmatig zo in zijn rollen in dat de grens tussen fictie en werkelijkheid voor hem vervagen. Zie bijvoorbeeld zijn Jesus-speech in het begin, of de geweldige anekdote waarin de Indiaanse extra's zo geintimideerd en overtuigd van Kinski's waanzin zijn dat ze Herzog aanbieden om Kinski voor hem te vermoorden.

Maar toch, het is wel vermakelijk maar veel meer ook niet. We horen voornamelijk Werner Herzog, en af en toe wat andere mensen die betrokken waren bij de producties, en de gesproken anekdotes zijn op een gegeven moment wel genoeg geweest. Herzog is zelf trouwens ook niet de meest makkelijke man of betrouwbare verteller, zoals bijvoorbeeld blijkt uit zijn verhaal hoe hij Kinski op een gegeven moment onder bedreiging van een geweer gedwongen heeft om Aguirre af te maken, of hoe hij op een gegeven moment op het punt stond om een brandbom naar Kinski's huis te gooien. Op een gegeven moment wist Herzog ook wel met Kinski om te gaan, en wist hij welke knoppen in te drukken om hem op de juiste manier te manipuleren. Het is dan ook wel weer grappig om op een gegeven moment te horen hoe Claudia Cardinale en Eva Mattes (zijn tegenspeelster in Woyzeck) over hem praten: als een lief, verlegen jochie en correcte tegenspeler, in plaats van de agressieve maniak waarin hij vaak verviel.

Kortom, leuke verhalen over een erg goed acteur, een onmogelijk mens en een grootse bron van anekdoten, ook over de wisselwerking tussen hem en Herzog. Maar toch iets teveel een oplepeling van anekdotes om me echt weg te blazen.