Ji Jie Hao (2007)

China / Hongkong
Oorlog / Drama

geregisseerd door Xiaogang Feng
met Hanyu Zhang, Fan Liao en Wenkang Yuan

Het verhaal vindt plaats in 1948, juist op het hoogtepunt van de bloedige Chinese burgeroorlog. De kapitein van het communistische leger heeft een bevel gekregen om een defensiepunt te verdedigen kosten wat het kost. Hij en zijn troepen hebben de toestemming om terug te vallen, zodra het sein tot terugtrekking geblazen is.

geweldige film. 4.5

avatar van Nokia*
1 woord, SCHITTEREND
5* waard

avatar van hannes64
Precies, een geweldige oorlogsfilm.
Bloedjehard......net zoals ``brotherhood of war`` oftewel ``Taegukgi Hwinalrimyeo``.
Wel weer 1 van de beteren die ik de afgelopen tijd heb gezien.
Zeer goed!!!!!

avatar van balosa
niet beter dan Brotherhood of War, maar zeer zeker niet slecht !

De vergelijking wordt getrokken met Brotherhood. Geheel terecht. Beide handelt over dezelfde periode en beide zijn de thema´s trouw en trots. Beide steken trouwens Saving Private Ryan qua hardheid naar de kroon en passeren ´m ook.

Toch zijn het beide totaal andere films. Ook deze is niet voor tere maagjes terwijl er hele tedere momenten inzitten. Prachtig geschoten ook, ondanks het rauwe en grauwe geheel neemt de regisseur terloops tijd voor verbluffend mooie plaatjes. Het acteerwerk komt gekunsteld over maar past heel goed gekozen precies in het totaalbeeld. De muziekscore is ook geweldig...

Kortom.... een indrukwekkende maar ook leerzame film, want wat weten we nou eigenlijk over de Chinese Revolutie. Gaat me dus weer geld kosten.

Liwwie schreef:

ben het helmaal met deze stelling eens

een pratige film met een geweldige rode draad

kijken dus een dikke 10* maar dei hebben ze hier niet dus een 5*

avatar van Woltertjes
goede oorlogsfilm. in het begin veel harde actie. later loopt het over in een mooi verhaal.

Begint vol aktie waardoor het snel een film lijkt waarbij het alleen om de aktiebeelden gaat. Later begint het verhaal pas echt te lopen en begint de film pas echt te boeien.

avatar van lucky luc
laat je niet - zoals ik - misleiden door het hoge gemiddelde. Veel actie, weinig verhaal: hollywood uit hongkong...

avatar van Onslaught
Mijn tweede film van regisseur Xiaogang Feng.

Deze film laat ons weer duidelijk zien wat voor toekomst de Chinese cinema ons biedt, helaas is echter de animo voor deze buitenlandse films zeer klein om in het westen echt door te breken. De film is zelfs beter dan menig Hollywood oorlogsfilm.

De oorlog in al zijn oneerlijkheid en hardheid wordt goed in beeld gebracht en de locaties ogen zeer realistisch. Het is vooral het eerste gedeelte van de film die het meeste indruk op je achterlaat aangezien we bijna elke minuut worden geconfronteerd met de oorlog die gevoerd wordt. Het tweede gedeelte wordt daarna goed benut om iets meer in te gaan op waar het uiteindelijk over gaat in dit verhaal.

Ik geef de film een 4.0

avatar van nr10micha
Redelijke film met aardig verhaal. Vond de film in het begin nogal onduidelijk, later werd dit beter. Ik weet niet precies wat ik er van denken moet. Zeer zeker niet geweldig, maar ook niet echt slecht... Tussenin dan maar.

avatar van guylopez93
prachtige film
zeker een aanrader voor de oorlog liefhebbers

avatar van Frankeermachine
Aardige oorlog/drama film. Het eerste uur is vooral knalwerk. Het is sterk gefilmd, maar af en toe zien de acties van sommige soldaten er 'belachelijk' en over-the-top uit. In het eerste uur is het verhaal ver te zoeken.

Het tweede uur zoekt de drama kant op. Het verhaal komt beter aan het licht, maar weet me niet echt te raken. Op de acteerprestaties valt niks af te dingen.

De film haalt niet het niveau van brotherhood, maar is toch 3,5 sterren waard.

avatar van janhero
Mooi oorlogsverhaal. Eerst veel geschreeuw en geknal en daarna komt het verhaal op gang. Mooie hollywoodachtige muziek

avatar van Baggerman
Mooie film. Voor de pure oorlogsfilmliefhebber zal de plotse omslag van oorlogsgeweld naar typisch Chinees drama misschien tegenvallen, maar voor mij werkte het wel.

Prima special effects die de gruwelen van oorlog goed benadrukken.

Apart trouwens ook om bijvoorbeeld het Korea-conflict eens van de andere kant te zien (de Yankees als de tegenstander!)

avatar van gerrit019
5* wist niet dat er zulke goede chinese producties waren. daarna gekeken naar brotherhood. moet eerlijk zeggen dat ik ze in vergelijking met Saving Private Ryan nog iets boeiender vind en de films gaan mijn verwachtingen sterk te boven.

als je van oorlogfilms houdt en deze heb je nog niet heb gezien dan heb je zeker nog wat leuks voor de boeg...................

avatar van james_cameron
Deze film zou een stuk beter geweest zijn wanneer men de oorlogsscenes van het eerste uur als flashbacks door de film gemonteerd zou hebben. Nu is het eerste uur nog wel de moeite waard door de intense aktiescenes, maar het tweede uur komt krakend tot stilstand. Sentiment en navelstaren nemen het dan helaas over. Jammer, want nu gaat de film als een nachtkaars uit. Duidelijk gemodelleerd naar eerdere films als Saving Private Ryan en Brotherhood, al was bij die films de heen en weer schuddende camera wat minder irritant. Beide films zijn bovendien een stuk beter.

avatar van Bramha Bull
geweldige film !!
briljant camerawerk en acteerwerk.

absolute aanrader voor de liefhebbers van oorlogfilms.

Waar kan ik de DVD bestellen. Hij lijkt mij erg goed.

avatar van Legan
Na meerdere dramatisch slechte films had ik een beetje het vertrouwen verloren in moderne (grotere) Chinese/Hongkong cinema, maar Ji Jie Hao maakt toch wel weer wat goed.

Door de indrukwekkende opening, wordt je met kinderlijk gemak in dit sterke oorlogsdrama getrokken en dat gevoel blijft het gehele eerste deel constant aanwezig. De goed gefilmde actie gaat soms iets over the top, maar het blijft realistisch en weet constant te boeien.

In het tweede deel krijg je een shift van actie naar drama en dat is voor sommigen ietswat moeilijk te behappen als je goed in de film zit. Doch ook hier kan het verhaal met zijn personages, en dan vooral de hoofdpersoon Hanyu Zhang als de kapitein Guzidi, boeien. Ook wordt er goed gebruik van muziek en emoties om op je gevoelens te werken zonder teveel te vervallen in clichés en overdreven emo.

avatar van Minotaures
Een film die geen voldoende aandacht krijgt, zie ik. Dit zie ik toch als een medefilm van Brotherhood, een schitterende film.

Ik hoop dat deze net zo schitterend is als Brotherhood. Ben zeer benieuwd!

Hmm, ik vind deze film toch een stuk minder dan Brotherhood, mede door '2e' uur waar het tempo inkakt met wel weer een sterk einde.

avatar van Minotaures
Toch vraag ik me af waarom deze minder bekend is als Brotherhood of War. Onder de 60 stemmen? Is het zo moeilijk te vinden of is het gewoon minder bekend?

Zoiezo ben ik van plan om deze, hopelijk samen met Brotherhood aan te schaffen zodra ik de kans heb. Stem en mening worden vervolgd.

avatar van Poepgezicht
Geweldige film. Het eerste uur is zo ongeveer nonstop oorlogsgeweld. Af en toe zeer chaotisch gefilmd op een manier dat ik zeer prettig vond.

De film wordt zo hard en grauw in beeld gebracht dat het me verbaasde dat dit gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Ik heb sowieso nog nooit een oorlogsfilm gezien waarbij de gruwelijke gebeurtenissen zo duidelijk in beeld worden gebracht. Als iemand een been verliest dan zoomen ze daar zo ongeveer op in. Af en toe ook hele mooi slowmotion beelden van de actie. Deze ga ik zeker nog meerdere malen bekijken.

Maar vanavond eerst Brotherhood kijken, ik hoop dat die bij deze film in de buurt kan komen.

Ik heb hem na de eerste kijkbeurt al in mijn top 10 gezet.

avatar van RickZ
Chinees oorlogsdrama met tweedelig verhaal: eerste deel is behoorlijke oorlog, tweede deel is de zoektocht naar de gevallenen. Beide delen zijn de moeite waard

avatar van Sincity
ik ben op zoek naar deze film! Wie kan mij helpen?

avatar van Zandadder
Sincity schreef:
ik ben op zoek naar deze film! Wie kan mij helpen?

Download u?

avatar van Poepgezicht
Bij Zavvi hebben ze gewoon de dvd en blu ray.

avatar van TinkerTex
De gevechten zijn erg mooi in beeld gebracht en doen gelijk denken aan de Koreaanse film Brotherhood of War. Ik vond deze film minder overtuigend, omdat het verhaal van de hak op de tak springt. Eerst gevechten, dan nog meer gevechten en ineens zitten we zoveel jaar later. Dat eindeloze Chinese gejammer begon me de keel uit te hangen.

De film vertelt een stuk historie, wat ik zeker waardeer, maar als niet-Chinees moet ik er ook van kunnen genieten. Dat ging wel, maar het was voor mij een lange zit.

avatar van Angelo2
Mooie film die hard begint vol realistische, spectaculaire scenes in de stijl van Saving Private Ryan. Mooi gefilmd en in beeld gebracht. Daarna gaat de film eigenlijk over in een soort van drama. De enige overlevende van een peleton die opzoek gaat naar bewijs en eerherstel voor zijn gevallen kameraden kort samengevat. Prima acteerwerk van de hoofdrolspeler. Binnenkort ga ik me wagen aan Brotherhood en The Front Line. Wederom een Aziatische topper. Een 8

avatar van Gang_Star
Een oorlogsfilm die het verhaal van 2 kanten belicht. Het eerste deel is rauw, hard en medoogeloos, het 2e gedeelte toont de sporen die een oorlog achterlaat.
Sterk uitgewerkt, met sterk acteerwerk.

Bwah.

De films van Feng kan ik meestal wel pruimen, maar ik ben niet zo'n grote fan van oorlogsfilms. Na het zien van deze blijkt wel weer waarom. Er valt maar weinig Feng in te herkennen, wat je voorgeschoteld krijgt is een redelijk doorsnee oorlogsspektakel met de bekende post-SPR elementen.

Schuddende cameras, beetje oorlogsgore en actiescenes die vooral draaien om actie, maar eigenlijk te onoverzichtelijk zijn om echt leuk zijn om volgen. Maar da's dan nog het vermakelijke deel. De enorme opgeblazen epiek is wat dit soort films vaak in de weg zit, en daar ontsnapt deze Assembly zeker niet aan.

Veel gewichtige muziek, heldhaftige momenten, opoffering, eerzucht en goh wat zijn het toch helden allemaal. Wie al eens z'n neus ophaalt voor Amerikaans patriotisme kan maar beter opletten voor een neusverrekking. Ik vind het redelijk vermoeiend, zeker omdat het uitgesmeerd wordt over zo'n 120 minuten.

De actiescenes zien er gelukkig nog wel redelijk uit en af en toe was de gore toch wel indrukwekkend. Niet zo geweldig in your face, maar de suggestie is er absoluut. Wie verlekkerd is op dat soort actie wordt vooral tijdens het eerste deel bediend, tweede deel is eerder verhalend en steunend op het drama dat uit het actiedeel volgt.

't Is geen rampzalige film, van z'n soort ook zeker niet de slechtste, maar de stempel van Feng is amper te herkennen, het is véél te opgeblazen en 2 uur is te lang voor deze film. 't Is zowat de minste van Feng die ik gezien heb, al zou ik de liefhebbers nu ook niet meteen aanraden om z'n andere films op te zoeken. Daarvoor zijn er te weinig raakvlakken.

Ik ben niet zo positief als veel anderen. Wel mooie oorlogsbeelden, maar er was geen doorkomen aan. Vond het erg traag allemaal!