The Bank Job (2008)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Roger Donaldson
met Jason Statham, Saffron Burrows en Stephen Campbell Moore

In september 1971 groef een bende dieven een tunnel onder de Baker Street bank in Londen en ging er vandoor met drie miljoen pond aan juwelen en cash. Niemand werd ooit gearresteerd en de buit nooit teruggevonden. De hele zaak werd door de overheid in de doofpot gestopt en nu pas onthuld: een verhaal waarin blijkt dat de dieven niet de enige criminelen zijn en waar moord, een seksschandaal en de Koninklijke familie deel van uitmaakten.

avatar van Bottleneck
Best gaaf, bijna uitsluitend dankzij de plot en allerlei figuren van hoog tot laag die bij de kraak betrokken raken met afpers-praktijken en afronselingen. Al zou het maar voor een kwart feitelijk juist zijn zou ik het alsnog opmerkelijk vinden (in positieve zin). Wel ben ik een beetje Statham-moe vanwege de eeuwige typetjes en uitspraakjes merk ik, maar gelukkig is dit geen one man show.

Het barst van de personages en de film raast dan ook lekker voorbij met een paar spannende momentjes. Het mist alleen wat klasse of brutaliteit van andere (Britse) misdaadfilms, zo is het niet al te bijzonder qua muziek en camerawerk en de foute figuren die extra glans kunnen geven, doen dat helaas niet. Hoewel, die Michael X uitgezonderd

avatar van MichaelMovie
De film heeft een (vrij) hoog gemiddelde en eigenlijk mag je dan wel iets meer verwachten. Het verhaal is goed nagespeeld, want na wat opzoekwerk blijkt dat er toch heel wat gelijkenissen zijn met de werkelijke feiten.
De film verdiende voor mij eerst 3,5*, maar door de wat mindere afwerking op het einde, toch gezakt naar 3.

avatar van Toontje G
Een heerlijke Engelse misdaad thriller. Ik heb me in ieder geval niet verveeld.

Degelijk tussendoortje.

Ondanks dat de film zich gewoon in de jaren '70 afspeelt, kreeg ik toch vooral het gevoel dat de setting niet meer dan excuus was om af en toe met wat clichés te rommelen. Vooral de kleding deed erg 70s aan, de rest van de film eigenlijk niet eens zo.

Los daarvan is dit een doorsnee heist filmpje dat wat extra charme krijgt door het Britse karakter. Statham kan dit soort rolletjes met z'n ogen dicht spelen, de rest van de cast is vlotjes maar echt schitteren doen ze nu ook weer niet.

Verder is het vooral een braaf, by the numbers gebeuren waarin niet al te veel verrassingen zitten, waarin alles volgens de regels van de kunst wordt uitgevoerd en waar het verloop zich al snel laat raden. Enige moment dat er een beetje uitsprong was het ambulance gebeuren, verder is het kwalitatieve doorsnee.

Echt goeie film. Je moet er uiteraard rekening mee houden dat hij gebaseerd is op waargebeurde feiten.

avatar van Boneka
Ik kijk 'm zo'n beetje een keer per jaar. Blijft een amusante film telkens weer. Plot zit goed in elkaar, we zien veel, de snelheid ligt lekker hoog en de amusementswaarde is prima in orde. Geen moment verveeld. Vind 'm zelfs een stuk beter dan het origineel. De komische noot erin valt goed en dat ie vooral op het eind niet echt geloofwaardig wordt maakt me bij deze film niet uit. De fel gekleurde mini's blijven natuurlijk een must om te zien. Van begin tot eind een aanrader voor dit genre. Natuurlijk met een vette knipoog!!

ps puur toeval maar ik zojuist dat het precies 44 jaar geleden is dat deze roof is gepleegd (13-09-71)

avatar van Daan258
Moet zeggen dat ik persoonlijk de film iets wat te overgewaardeerd vind.
Vond het eigenlijk niets meer dan een aardige wegkijkertje.
Het acteerwerk was prima, Jason Statham zet als gewoonlijks een prima rol neer, het verhaal was ook nog best aardig (grotendeels omdat het gebaseerd is op waargebeurde feiten) maar toch heb ik me hier en daar niet altijd even goed weten te vermaken. Af en toe best wat saaie en langdradige scene's in de film en vond ik de speelduur daarom ook net wat te lang.

Leuk, maar eerlijk gezegd toch wat meer verwacht door de hoge score.

Onderhond schreef:
Degelijk tussendoortje. Niet vervelend, best leuk om een keertje te kijken, maar geen film die lang zal blijven hangen.

Precies. Heb me best mee geamuseerd en bij vlagen was het ook wel spannend. Maar de film had voor mij ook wel wat ongemakkelijks. Allemaal types die je absoluut niet gunt dat die bankroof succesvol afloopt. De film krijgt hier wel een erg hoge waardering en meer dan vijfhonderd reacties. Dat snap ik dan weer niet. Maar die Saffron Burrows is wel een stuk om van te watertanden. En niemand wilde haar hebben...

avatar van Kondoro0614
The Bank Job

In mijn weg om mijn meningen en stemmen gelijk te krijgen heb ik besloten eens alle Jason Statham films opnieuw te kijken, heb zowat alles van deze man gezien (qua films) en ben zeker erg tevreden, ik denk persoonlijk nog weld at dit mijn lievelings acteur is puur omdat ik een beetje met hem ben ‘opgegroeid’, mijn filmverslaving althans.

‘The Bank Job’ is een film wat een waargebeurd verhaal verteld over een bankoverval op de de Baker Street bank in London. We volgen op het begin ‘Terry Leather’ een man die zijn eigen autogarage heeft (al lijkt het daar wel verdomd veel op) en ook diep in de criminaliteit zit, zoals we gewend zijn van London. Hij word op een dag benaderd door Matine Love om een bank te overvallen (even in het kort gezegd). Hij gaat hiermee akkoord en stelt een team samen om zo vervolgens de bank te beroven.

Ze graven een tunnel vanuit de winkel van Guy Singer (volgens mij) om zo naar de bank te komen. Met een thermite willen ze dan een gat boren in de beton vloer om zo bij de kluisjes te komen. Ze komen in een verlaten tunnel terecht die precies onder de bank loopt en enteren via deze tunnel de bank, en jatten zo’n 4 miljoen pond.

Het moraal van het verhaal is dat Martine door een agent is benaderd nadat zijn gesnapt is met drugs op het vliegveld. Ze kreeg de voorstel om vrijuit te gaan als ze de foto’s van de prinses in handen krijgt, die op de foto’s lekker op bed lag. De foto’s behoren tot Michael X een man die anti-blank is en de slavernij nogal serieus opneemt. Wanneer Martine en de rest van de crew in de bank is moet Martine kluisje 118 openen, hier zitten de foto’s in en dan is alles goed.

*Nadat de bank overvallen is komt de MI5 (en andere instanties) achter de groep aan om ze te pakken, dit omdat ze alle kluisjes van 100 t/m 400 hebben leeggeroofd en ook hier zaten bepaalde nota’s in van corrupte agenten die door een pornografie filmer werden betaald. Als een teamgenoot dood gaat gaan Statham en zijn crew er alles aan doen om de daders te pakken en vrijuit te komen

Erg vermakelijke film, geen graatje verveeld als was het verhaal soms aardig simpel. Weinig actie uiteraard maar zeker geen verkeerde film om tussendoor eventjes mee te pikken en lekker in je collectie te gaan toevoegen, ik heb me wel weer vermaakt! Ik wijzig mijn stem niet. Statham zit lekker in zijn rol, weer eens wat anders.

avatar van Mark de Jong
Vermakelijke film. Met een mooi tijdsbeeld.

avatar van IH88
“I don't know anything about a bank robbery. Honest.”
“Still an unconvincing actor, Mr. Shilling.”

Leuk. The Bank Job is een kluchtige heist film met ook nog heel veel andere (vooral politieke) subplotjes. Het is allemaal echt gebeurd, maar als je de film ziet zou je haast denken naar een iets rustigere Guy Ritchie film te kijken. De toon is soms luchtig en dan weer hard, maar het werkt wel door het vlotte tempo, de interessante en bizarre plotontwikkelingen, en het acteerwerk. Statham, Burrows, Moore, Mays, Faulkner etc. Heel veel acteurs die allemaal precies passen in de mengeling van actie, tongue-in-cheek humor, meedogenloosheid, en Britse flair.

avatar van JoeCabot
Badass.

Al geldt dat natuurlijk wel voor meer films met Jason Statham, die hier opnieuw voor een testosteroninjectie zorgt. Wat deze film verder uniek maakt, is de coole 70s setting in combinatie met de op-en-top Britse sfeer.

Donaldson houdt er een strak tempo in. In minder dan twee uur gebeurt er bijzonder veel. Je hebt regisseurs die er makkelijk een uur bijlappen, zeker in het misdaadgenre. En net daarom is The Bank Job zo verfrissend, er wordt geen tijd verloren met overbodige praatjes of subplots.

Voorts niet de origineelste misdaadflick, maar dus wel een van de leukste. 3.5*