Atonement (2007)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Joe Wright
met Keira Knightley, James McAvoy en Romola Garai

Zomer 1935. De 13-jarige, uit een gegoede familie afkomstige, Briony Tallis (Saoirse Ronan) is een ontluikende toneelschrijfster. Ze wil dat haar nichtje Lola en de tweeling Jackson en Pierrot een toneelstuk uitvoeren gebaseerd op één van Briony's verhalen, maar het lijkt nergens op. Die dag echter ziet ze hoe Robbie, de zoon van de bediende van het huis, Briony's zus Cecilia laat strippen en nadat ze daarna een obscene brief van Robbie aan Cecilia leest, trekt ze haar eigen conclusies. Wanneer haar nichtje Lola de volgende dag wordt verkracht, neemt het lot een desastreuze wending.

Een ontgoocheling. Het eerste half uur van de film is vervelend en daarnaar weet hij niet waarin of waaruit om uiteindelijk is zijn geheel als een melodrama uit te vallen.
Enkele mooie zichten en keurig spel van de acteurs. Is ook het enige wat de film een meerwaarde geeft. Alhoewal, 'k vond een sterfscène erg slecht...en het is niet omdat Brionry vlug door het huis stapt dat ze daarbij knap acteert.

avatar van Picker
Ik vond het allemaal maar saai en behoorlijk wat nietszeggende scenes. Had hier gezien de hoge rating toch echt wel wat meer van verwacht. Tegen het einde van de film was ik aan het twijfelen tussen 1.5 of 2 sterren, louter vanwege het einde maak ik er nog een 2.5 van. Beste van de film!

avatar van Zwolle84
Tip voor de liefhebbers van deze prachtfilm: probeer ook 'Cracks' (2009) eens. Speelt in op dezelfde emoties, eveneens met een ijzersterk spelende Juno Temple.

avatar van Geno
Ik ben behoorlijk onder de indruk van deze film. Maar misschien nog het meest over de wijze waarop de film in beeld is gebracht; de filmfragmenten namen telkens zo'n verrassende aanvang. Wow... formidabel. Een genot om naar te kijken.

Het verhaal was eveneens verrassend door tal van wendingen die inspeelden op de vermoedens van de kijker. Soms werd een en ander subtiel en dan weer grof voorgeschoteld, maar altijd geraffineerd.

Toch had ik aan het einde van de film het idee dat ik naar twee films heb gekeken. Zo 'onderhuids' als het eerste 'deel' was, zo expliciet werd het vervolg. Ik kon het natuurlijk wel rijmen, maar wilde het eigenlijk niet rijmen, want ze ademden namelijk twee verschillende werelden, sferen.... en stijlen. De delen (die dus helemaal geen delen waren) waren afzonderlijk (als film) al bijzonder genoeg.

Nou ja... ik kom er nog niet helemaal uit... ik hink nog op twee benen.

Maar het is een klasse film!

Dus zeker gaan zien!

3.5 *

(dank voor de filmtip Zwolle84)

(verwijderd)
Atonement heeft zeker wel iets, maar is gewoon niet voor mij weggelegd.

Het duurt heel lang tot het op gang komt. Een behoorlijk struikelblok, want het laatste halfuur had me met een voorstuk dat wel goed is en rechtop blijft staan erg kunnen bekoren denk ik.

In andere meningen zie ik dat de beelden en manier van filmen een groot pluspunt zijn. Helaas ben ik niet bepaald fan van dat strenge Engelse sfeertje en de manier van filmen is me nauwelijks opgevallen. De soundtrack vind ik ook steeds nét niet.

Ook Kneightley is nou net een actrice waar ik niks mee heb (het zit me niet mee ), McAvoy doet zijn ding prima, net als Cumberbatch en andere andere bijfiguren. De beste acteurs/actrices zijn voor mij de Briony's zelf. Ten eerste Saoirse Ronan, die ik niet eens heb herkend en wie ik veel ouder had ingeschat, die erg realistisch overkomt voor die leeftijd, en ten tweede zeker Romola Garai, waar ik verder nog nooit van heb gehoord maar die me als een van de weinige bovengemiddeld wist te interesseren.

avatar van IH88
Atonement

Uitermate sfeervolle film die begint als een soort van kostuumdrama maar daarna de kostuums inruilt voor de keiharde oorlog met een mooi (en tragisch) romantisch verhaal erin verweven. Dit soort film staat of valt met de casting van de centrale personages en McAvoy, Knightley en Ronan zijn grandioos als Robbie, Cecilia en Briony. Ook Garai is goed als oudere Briony.

De film is wat onevenwichtig en vooral het eerste gedeelte duurt wat lang maar het is wel sfeervol en de acteurs zorgen ervoor dat de aandacht niet verslapt. Het tikkende geluid van een typemachine als muziek is briljant gekozen en geeft de film een onheilspellende sfeer mee. Wat één verkeerde beslissing voor gevolgen kan hebben maakt Atonement op een keiharde manier duidelijk en een opbloeiende liefde is nog nooit zo mooi in de steel al geknakt. De film ziet er schitterend uit met de prachtige decors, de kostuums en natuurlijk dat gedenkwaardige lange shot van de slag om Duinkerke. Het einde getuigd van lef en het maakt indruk.

avatar van DVD-T
Ik heb deze film jarenlang met succes ontweken. Ik had een stoffig kostuumdrama verwacht, Zo'n echte meiden film. Wat ik kreeg was totaal iets anders en absoluut niet wat ik verwacht had.

Het verhaal is erg boeiend. Ook geweldig hoe het in een niet lineaire wordt verteld. Geeft een aantal scenes net dat beetje meer impact. Het begint inderdaad een beetje als een kostuum drama en evalueert daarna in iets heel anders. Eerste half uur/drie kwartier is erg sterk. De oorlog wordt op een erg rauwe manier neergezet. Overal is dood en verderf. Tussen de oorlog door krijgen we nog een aantal prachtig vertelde flarden waarin we de nasleep volgen van de gebeurtenissen die Briony in werking heeft gezet. En dat einde. Wow!

Acteerwerk is erg goed. Knightley laat een knap staaltje acteerwerk zien. Datzelfde kan ook gezegd worden van McAvoy. Ronan doet het op deze jonge leeftijd al fantastisch. Garai is op een aantal momenten sterk, al is ze niet erg constant in haar acteerwerk hier. Leuk om Cumberbatch hier ook even voorbij te zien komen. Supporting cast is best goed.

Waar de film voornamelijk veel punten scoort, is visueel. De film ziet erg schitterend uit. Er komen zoveel mooie shots voorbij. Van het sprookjesachtige landgoed aan het begin tot een geweldige lange one take later in de film. Wright en McGarvey creëren hier iets heel moois. Muziek van Marianelli is ook mooi. Fijn hoe hij de meer conventionele klassieke muziek combineert met onconventionele muziek van een typemachine.

Weer een film die ik jaren lang om de verkeerde redenen heb ontweken die achteraf erg goed blijkt te zien. Atonement is alles wat ik niet verwacht had.

Zei ik toch...

TMP
Atonement beschikt over een zeer behoorlijke cast. Het acteerwerk is dan ook in orde. Qua verhaal blijft de film wel erg lang voortkabbelen. Het is niet saai, maar erg meeslepend toch ook zeker niet. Pas het laatste kwartier wordt het echt boeiend en weet de film boven de middelmaat uit te stijgen. Een degelijke film, waarvan vooral het eind de moeite waard is.

Tarkus schreef:
De film komt wat traag op gang en is vooral in het begin een beetje verwarrend. Maar naarmate het verhaal vorderd kon het me wel boeien.
Vooral het einde vond ik heel goed gemaakt met een sublieme Vanessa Redgrave in een kleine hoofdrol.
Maar ook Keira Knightley, James McAvoy en Romola Garai zijn prachtig in hun rollen.
En ook de oorlogscènes waren prachtig gemaakt en zeer geloofwaardig.
Dit is niet echt mijn genre van film die ik normaal zie, maar toch heb ik er geen spijt van dat ik hem heb aangekocht, zoals ik al zei is het begin wat traag, maar het 2de uur van de film maakt alles goed.
Spijtig toch dat men op de hoes vermeld dat de film 130 minuten duurt en dat het in werkelijkheid amper 118 minuten is, waarvan dan nog 8 minuten voor de aftiteling.

Nog steeds vind ik de film te traag op gang komen; maar verder is er weinig op aan te merken.

avatar van Mark de Jong
Na een mooi eerste uur verloor de film mij in het oorlog deel.

avatar van Zwolle84
'Yes. I saw him. I saw him with my own eyes'
De Keira-herzieningen, deel 13

Soms wil je een film zo graag goed vinden, dat je het in gedachten mooier maakt dan het is. Het zal door de vermoeidheid komen dat je gedachten afdwaalden. Je hebt vast iets gemist. Als het dan na vijf keer nog steeds niet echt lukt, is het tijd om een puntje van je score af te snoepen.

En dat voelt dan ergens weer verkeerd. Want de pluspunten van Atonement zijn direct ook enorme pluspunten. In de wereld van kunstenaar Joe Wright heb je het in dat geval al snel over het visuele. Want godallemachtig, wat ziet Atonement er prachtig uit.

Neem zo'n shot waar Robbie samen met twee andere soldaten door een nevelig weiland loopt en je in de weerspiegeling van de sloot perfect uitgelijnde bommenwerpers ziet overvliegen. Of wil je het minder subtiel, dan kom je uit bij een van de meest geweldige filmscènes aller tijden: de ruim tien minuten lange one take op het strand, waarbij alles en iedereen perfect gechoreografeerd door het scherm danst.

Dansen, daar heeft Wright sowieso een handje van. Niemand die zo mooi zwierend de meest banale scènes tot leven wekt. Het is alsof de cameraman letterlijk met de personages aan het dansen is wanneer hij weer zo'n mooi tracking shot uit de hoge hoed tovert. Dat hij daarin ook de imperfecties durft mee te nemen - zo'n auto die opeens in de weg staat tussen de camera en personages in - maakt het alleen maar nóg mooier.

Wright en Keira Knightley zijn dan ook een match made in heaven; het is niet voor niets dat ze drie keer samenwerkten. Knightley die daar met haar prachtige scherpe sleutelbenen in die groene jurk versmelt in de groene omgeving staat - veel mooier wordt het niet. En ondertussen acteert ze hier ook weer eens steengoed, wat overigens nauwelijks opvalt omdat zo ongeveer de hele cast bovengemiddeld sterk is.

En toch, Atonement prikkelt m'n zintuigen, maar weet me nooit écht te raken. Dat komt doordat de film vrij onevenwichtig is. Het eerste deel in en rondom het landhuis is prachtig, maar zodra de oorlog zijn intrede doet, wordt het eigenlijk steeds minder. Heb je de sleutelscène op het strand eenmaal gehad, dan wordt het zelfs vrij saai.

Zo weten de oudere versies van Briony niet te overtuigen. Ook al doe ik nog zo m'n best, ik kan niet met het personage meeleven. De oorlogs-Briony is al een beetje nikserig, maar met de bejaarde versie wordt het zelfs frustrerend. Waarom zou je in godsnaam zo'n mooie film op zo'n lullige manier eindigen? Dat trucje pakte tien jaar eerder in Titanic al rampzalig en hier lopen ze domweg in dezelfde val.

Met de visuele pracht is het tegen die tijd ook al wel gedaan, waardoor Atonement als een nachtkaars uitgaat. Maar wel een nachtkaars die lange tijd voor de meest schitterende weerkaatsingen zorgde, waardoor er alsnog een dikke voldoende - zij het een puntje lager dan voorheen - overblijft.

avatar van Brandt
Na een sterk begin ga je er echt eens voor zitten: prachtige aankleding, goede acteurs, sterk script, mooie beelden. En tot de slotscene was mijn oordeel best positief. Het kabbelt hier en daar wat, maar dat is niet onaangenaam. Maar dan, op het slot, gaat het helemaal mis. een koe van een stijlbreuk, wat zonde. Advies voor de regisseur: Je hoeft podver niet alles uit te leggen!!!

avatar van BlueJudaskiss
Brandt schreef:

Zat dat niet gewoon al in het boek?

avatar van Brandt
Zat dat niet gewoon al in het boek? [/quote]

Ik moet toegeven dat ik het boek niet heb gelezen, dus ik weet niet of het op papier wel werkt. Maar mijns inziens had de regisseur een andere keuze moeten maken, dit pakt niet goed uit.