En Kongelig Affære (2012)

Alternatieve titel: A Royal Affair

3,66

Denemarken / Zweden / Tsjechië / Duitsland
Drama / Historisch

geregisseerd door Nikolaj Arcel
met Mads Mikkelsen, Alicia Vikander en David Dencik

'En Kongelig Affære' vertelt het verhaal van koningin Caroline Mathilde (Alicia Vikander) die op 15-jarige leeftijd trouwt met de gestoorde koning Christian VII. In 1769 wordt Johann Friedrich Struensee (Mads Mikkelsen) aangenomen als dokter van de koning die onder andere aan schizofrenie lijdt. De jonge koningin wordt verliefd op Struensee en de twee houden er een geheime affaire op na. De ''verboden liefde'' blijkt een revolutie, die de Natie voor eens en altijd zal gaan veranderen.

69 BERICHTEN 25 MENINGEN
Ja hoor eens, ik ben nu eenmaal gek op dit soort royalty kostuumdrama's. Maar ik vond het ook een prachtig gemaakte film met een geweldige bezetting: Mads Mikkelsen en Alicia Vikander (The Danish Girl) zijn natuurlijk een feest om naar te kijken. Vond die sfeer van de achttiende eeuw met het grote contrast tussen het hofleven van de adel en de verpaupering van de bevolking in Kopenhagen heel authentiek verbeeld. Knap ook dat de film nergens kiest voor karikaturen, maar dat het mensen zijn van vlees en bloed. Voor zover ik kon nagaan worden de historische feiten geen geweld aangedaan. Dik twee uur op het puntje van je stoel. Wat wil je nog meer.

avatar van Dievegge
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nog vóór de Franse Revolutie vond in Denemarken een kortstondig politiek experiment plaats dat door de ideeën van de Verlichting geïnspireerd was. Dit in combinatie met een driehoeksverhouding leverde materiaal op voor een beklijvend historisch drama.

Kostuums, accessoires en decoratie ademen pracht en praal uit. De architectuur is beïnvloed door Versailles: overdadige versieringen, binnenmuren met een blauwe pastelkleur, symmetrische tuinen waarin cipressen en rotsblokken dezelfde vorm hebben. In fel contrast hiermee staat de armoede van het volk, waarvan de vertegenwoordigers van het ancien régime zich nauwelijks bewust zijn.

Caroline Matilda (Alicia Vikander) komt in een gouden kooi terecht. De Britse prinses werd naar Denemarken gehaald als broedhen. Er heerst een dubbele moraal. De koning mag bordelen bezoeken, maar als zij een minnaar neemt, is het een schandaal.

De omwenteling wordt in gang gezet tijdens de paardenritscène. Struensee (Mads Mikkelsen) heeft bruine kleren en een bruin paard, zij witte kleren en een wit paard. De Duitse arts straalt natuurkracht uit, in tegenstelling tot de gekunsteldheid van het hof. Ze praten over de verlichte filosofen en de belemmeringen van beschaving en huwelijk. Het is de eerste scène waarin intimiteit ontstaat. Het is meer dan een overspelige relatie, het is een poging om uit te breken uit een keurslijf.

Alicia Vikander speelt gracieus, passioneel maar ingetogen. Met een fluwelen stem spreekt ze dat kleurrijke Deense taaltje, dat ze net als haar personage speciaal heeft moeten leren. Mads Mikkelsen overtuigt als de energieke progressieveling. Mikkel Boe Følsgaard laat bewust dubbelzinnigheid bestaan over de vraag in hoeverre koning Christian VII echt krankzinnig was.

In enkele scènes zit achttiende-eeuwse muziek verwerkt, maar voor de rest is het het soort muziek dat ze bij elk kostuumdrama gebruiken. Het zou interessant zijn om eens voor uitsluitend periodemuziek te kiezen.

Dankzij de acteerprestaties, de historische aankleding, het ideologische conflict en de worsteling van de personages met zichzelf en met hun omgeving is dit een van de hoogtepunten van 2012 en van de Deense cinema.

Deze film ' A Royal Affair' van Nikolaj Arcel heeft ons zeer geboeid en dat op alle vlakken. De mooie koningin Caroline(=Alicia Vikander) , de geesteszieke koning Christian VI(= Mikkel Følsgaard) en de Duitse dokter Struensee (=Mads Mikkelsen) kleuren het verhaal.
De koning moet worden verzorg door de Duitser Struensee, want het absurde gedrag van Christian is niet goed voor het Deense rijk. Struensee staat de koning overal bij. Zo ontmoet hij ook de vrouw van de koning. Ze hebben gemeenschappelijke interesses waardoor ze naar elkaar toegetrokken worden.
Alles verloopt goed met het koppeltje, ook met het Deense rijk. Dat kwam door de ideeën van Struensee. Maar helaas bij alle goede momenten komen er ook slechte moment aan. ...
Het is zeker wel de moeite waard. Historiek, drama en romantiek!

De driehoeksrelatie zorgt voor de nodige drama. Door de verhouding tussen Struensee en Caroline komt er ook romantiek aan bod, en de relatie tussen Caroline en Christian kan je wel humoristisch opvatten. Het is een mooie weergave van wat er toen gebeurd is

avatar van IH88
En Kongelig Affære

Erg mooi. Dat geldt niet alleen voor Vikander, maar ook voor dit kostuumdrama over een foute affaire die desastreus uitpakt. Maar ook het tijdperk komt schitterend tot leven en "de Verlichting" is een interessante periode in de Europese geschiedenis.

Vikander en Mikkelsen doen het goed en hun relatie word geloofwaardig gebracht. Hun liefde voor poëzie, avontuur en vrijheid brengt hen samen, maar zal uiteindelijk ook hun ondergang betekenen. Het word allemaal zonder opsmuk en oerdegelijk gebracht, zoals we van de Deense cinema gewend zijn. De prachtige locaties, de kostuums en de acteurs doen het werk en voor over-gedramatiseerde plotontwikkelingen is geen plaats. A Royal Affair is een belangrijke Deense (en Europese) geschiedenisles, maar is toch vooral een indrukwekkend verhaal over een gedoemde affaire. Waar gezien het einde wel heel veel moois uit voortkomt.

avatar van TornadoEF5
Heel erg mooie film over een verhaal dat wel verteld mag worden. Films zoals deze lijken misschien saai, maar zijn het verre van. Het plot is boeiend en het verhaal wordt vertolkt door sterke acteurs. Bovendien is de mise-en-scène ook prachtig. Het oog wil ook wat. Het tijdsperk werd goed weergegeven. Net zoals het een zeer realistisch en waarheidsgetrouw beeld geeft.

avatar van parcivalis
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lange, sterk geromantiseerde, maar aangename, productie over het leven van Koningin Caroline Mathilde van Denemarken en haar romance met de geneesheer van de koning Johann Friedrich Struensee.

Gelukkig is Alicia Vikander een plaatje om naar te kijken want de geschiedenis verhaalt anders over de koningin: 'She was thought too plump to be described as a beauty, but she was considered attractive: it was said of her that her appearance allowed her to avoid criticism of women, but still captivate the male eye'

Mikkel Boe Følsgaard zet een onvergetelijke versie van de schizofrene Christiaan Vll neer en trekt meer aandacht dan Struensee. De misser in de film is namelijk de miscast Mads Mikkelsen die met zijn verlopen drankkop niet echt bij het fruitige, jonge koninginnetje past waardoor de romance meer iets van een vader-dochter relatie wegheeft. In de film is hij voortdurend een buitenstaander, terwijl de geschiedenis verhaalt van een volledig geïntegreerde en sterk betrokken staatsman. Mikkelsens ingetogen manier van acteren zorgt er bovendien voor dat je voortdurend in het ongewisse blijft over zijn motieven. Struensee was eerder een revolutionair dan een zwijgzaam vijfde wiel aan de wagen. Pas vanaf moment dat hij in de koets naar het schavot beseft dat er geen gratie zal worden verleend, zien we wat van Mikkelsens acteertalenten.

avatar van Fisico
Sterk kostuumdrama uit de periode van de Deense koninklijke familie in de negentiende eeuw. Geen film die voor iedereen weggelegd is, want veel actie hoef je niet te verwachten. Het verhaal gaat over het huwelijk tussen de gekke (schizofrene) Koning Christiaan VII en Koningin Caroline Mathilde. Het is een verstandshuwelijk zoals er wel meerdere zijn en waren op blauw niveau. Uiteraard verliest ze haar hart aan een derde, maar dat geromantiseerde (liefdes)beeld komt niet té nadrukkelijk naar voren. De film wordt gelukkig gedragen door andere sterke elementen: In de eerste plaats door de uitstekende acteerprestaties.

Mikkel Boe Følsgaard speelt een voortreffelijke rol als mentaal labiele koning met soms erg vreemde hersenkronkels. Hij was emotioneel erg wispelturig en werd niet altijd (of nooit eigenlijk) au sérieux genomen. Dokter Struensee gebruikte zijn invloed om zijn politieke en sociale ideeën door te duwen. Ook Vikander vind ik een mooie rol neerzetten als koningin. En ook de meer gekende Mikkelsen deed het goed als lijfarts, politiek leider en minnaar. Ik las hieronder dat hij een miscast was omwille van onder meer het leeftijdsverschil. Uiteraard mag niet vergeten worden dat het leeftijdsverschil in werkelijkheid sowieso minstens 20 jaar was. Caroline Mathilde was slechts 15 jaar toen ze huwde met Christiaan VII. Trine Dyrholm verdiende haar strepen reeds (Festen en later met Kollektivet en The legacy) en doet het ook hier voortreffelijk als Koningin-weduwe en is en blijft de échte koningin van Denemarken met haar eigen (verborgen) agenda en (politieke) invloed.

De periode van de Verlichting wordt interessant naar voren gebracht via de ideeën van Struensee. Andere tegenstrijdige of aparte ideeën worden net als in de periode van de Reformatie of de afschaffing van de slavernij op zijn minst gezegd afwijzend onthaald. Ook de rol van moeder/vrouw/koningin is een rol die volledig ten dienste staat van de koning: een vrouw moet kinderen baren en opvoeden én bovenal de koning behagen. Voor de rest moet ze zich koest houden, zeker als het politiek is. Kostuums en decor zijn een streling voor het oog en geven de tijdsgeest goed weer.

avatar van baspls
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Denemarken, eind 18e eeuw. De Engelse Caroline Mathilde is getrouwd met de gekke koning Christian VII en lijdt een ongelukkig leven. Als de Duitse arts Johann Friedrich Struensee als dokter voor de koning wordt aangenomen wordt hij diens beste vriend. Als Struensee Christian van verlichte ideeën begint te overtuigen stuit dat op weerstand van het hof. Maar de problemen beginnen pas echt als de koningin valt voor de dokter van haar echtgenoot...

Het verhaal voelt misschien geromantiseerd aan, maar dat valt heel erg mee. Alle belangrijke gebeurtenissen zijn feitelijk juist en de verhaaltechnische vrijheden hebben vooral te maken met de subjectieve beleving van de personages. Overigens heeft de film vrijwel geen historische incorrectheden. Alleen het servies is van latere data, er worden Deense woorden gebruikt die pas in de 20e eeuw in gebruik zijn genomen en destijds sprak het Deense hof Duits en geen Deens. Een klein verschil met de werkelijkheid is ook dat Mathilde in het echt niet echt een mooie vrouw was en dat hier wel is…

Het verhaal op zichzelf is al erg fascinerend. Een dorpsarts uit Duitsland is echt voor een korte tijd de leider van Denemarken geweest, die allerlei revolutionaire ideeën invoerde. De affaire zelf is niet eens echt hoofdzaak in de film. Kunnen we eigenlijk wel van een afaire spreken? Meer dan het huwelijk is er nooit geweest tussen Mathilde en Christian die bij de hoeren was te vinden. En Kongelig Affære is in mijn ogen vooral een film over verlicht absolutisme. De koning en zijn denkers voeren verlichte ideeën in voor het volk, maar het volk mag niets zelf bepalen. Uiteindelijk wordt het zelfde volk opgejut door het hof en joelen ze als Struensee ter dood gebracht wordt, niet wetend dat juist hij het beste met hen voor had. De film is haast een reclame voor verlicht absolutisme, voor het volk en niet door het volk, want het volk is te dom om te oordelen (destijds in ieder geval).

Arcel streefde ernaar om het tijdsbeeld realistisch over te laten komen door niet steeds bewust een geschiedenisles te geven. Hij liet alles in beeld brengen net zoals hij gedaan zou hebben bij een film die zich in het hier en nu afspeelt. In plaats van vooral naar belangrijke historische gebeurtenissen toe te werken verteld hij het verhaal vanuit de personages die niet weten wat er gaat gebeuren en het tijdsbeeld doodgewoon vinden.

Mads Mikkelsen speelde een sterke rol als Struensee. Ik kon het niet helpen dat ik steeds aan Hannibal moest denken als hij invloed op de koning uitoefende. De Zweedse Alicia Vikander speelde haar rol ook goed, in een taal die haar niet eens eigen was. Wel vreemd dat een Britse ineens Deens spreekt (zelfs op momenten dat ze alleen is), maar dat zien we dan maar door de vingers. Mikkel Boe Følsgaard mogen we ook niet vergeten, want het is best knap om een labiel iemand neer te zetten.

Al met al sterk Deens kostuumdrama.