En Kongelig Affære (2012)

Alternatieve titel: A Royal Affair

3,67

Denemarken / Zweden / Tsjechië / Duitsland
Drama / Historisch

geregisseerd door Nikolaj Arcel
met Mads Mikkelsen, Alicia Vikander en David Dencik

'En Kongelig Affære' vertelt het verhaal van koningin Caroline Mathilde (Alicia Vikander) die op 15-jarige leeftijd trouwt met de gestoorde koning Christian VII. In 1769 wordt Johann Friedrich Struensee (Mads Mikkelsen) aangenomen als dokter van de koning die onder andere aan schizofrenie lijdt. De jonge koningin wordt verliefd op Struensee en de twee houden er een geheime affaire op na. De ''verboden liefde'' blijkt een revolutie, die de Natie voor eens en altijd zal gaan veranderen.

66 BERICHTEN 22 MENINGEN
geplaatst: 20 februari 2016, 14:17 uur [permalink]
Ja hoor eens, ik ben nu eenmaal gek op dit soort royalty kostuumdrama's. Maar ik vond het ook een prachtig gemaakte film met een geweldige bezetting: Mads Mikkelsen en Alicia Vikander (The Danish Girl) zijn natuurlijk een feest om naar te kijken. Vond die sfeer van de achttiende eeuw met het grote contrast tussen het hofleven van de adel en de verpaupering van de bevolking in Kopenhagen heel authentiek verbeeld. Knap ook dat de film nergens kiest voor karikaturen, maar dat het mensen zijn van vlees en bloed. Voor zover ik kon nagaan worden de historische feiten geen geweld aangedaan. Dik twee uur op het puntje van je stoel. Wat wil je nog meer.

avatar van Dievegge
geplaatst: 9 mei 2016, 12:20 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nog vóór de Franse Revolutie vond in Denemarken een kortstondig politiek experiment plaats dat door de ideeën van de Verlichting geïnspireerd was. Dit in combinatie met een driehoeksverhouding leverde materiaal op voor een beklijvend historisch drama.

Kostuums, accessoires en decoratie ademen pracht en praal uit. De architectuur is beïnvloed door Versailles: overdadige versieringen, binnenmuren met een blauwe pastelkleur, symmetrische tuinen waarin cipressen en rotsblokken dezelfde vorm hebben. In fel contrast hiermee staat de armoede van het volk, waarvan de vertegenwoordigers van het ancien régime zich nauwelijks bewust zijn.

Caroline Matilda (Alicia Vikander) komt in een gouden kooi terecht. De Britse prinses werd naar Denemarken gehaald als broedhen. Er heerst een dubbele moraal. De koning mag bordelen bezoeken, maar als zij een minnaar neemt, is het een schandaal.

De omwenteling wordt in gang gezet tijdens de paardenritscène. Struensee (Mads Mikkelsen) heeft bruine kleren en een bruin paard, zij witte kleren en een wit paard. De Duitse arts straalt natuurkracht uit, in tegenstelling tot de gekunsteldheid van het hof. Ze praten over de verlichte filosofen en de belemmeringen van beschaving en huwelijk. Het is de eerste scène waarin intimiteit ontstaat. Het is meer dan een overspelige relatie, het is een poging om uit te breken uit een keurslijf.

Alicia Vikander speelt gracieus, passioneel maar ingetogen. Met een fluwelen stem spreekt ze dat kleurrijke Deense taaltje, dat ze net als haar personage speciaal heeft moeten leren. Mads Mikkelsen overtuigt als de energieke progressieveling. Mikkel Boe Følsgaard laat bewust dubbelzinnigheid bestaan over de vraag in hoeverre koning Christian VII echt krankzinnig was.

In enkele scènes zit achttiende-eeuwse muziek verwerkt, maar voor de rest is het het soort muziek dat ze bij elk kostuumdrama gebruiken. Het zou interessant zijn om eens voor uitsluitend periodemuziek te kiezen.

Dankzij de acteerprestaties, de historische aankleding, het ideologische conflict en de worsteling van de personages met zichzelf en met hun omgeving is dit een van de hoogtepunten van 2012 en van de Deense cinema.

geplaatst: 10 november 2016, 20:12 uur [permalink]
Deze film ' A Royal Affair' van Nikolaj Arcel heeft ons zeer geboeid en dat op alle vlakken. De mooie koningin Caroline(=Alicia Vikander) , de geesteszieke koning Christian VI(= Mikkel Følsgaard) en de Duitse dokter Struensee (=Mads Mikkelsen) kleuren het verhaal.
De koning moet worden verzorg door de Duitser Struensee, want het absurde gedrag van Christian is niet goed voor het Deense rijk. Struensee staat de koning overal bij. Zo ontmoet hij ook de vrouw van de koning. Ze hebben gemeenschappelijke interesses waardoor ze naar elkaar toegetrokken worden.
Alles verloopt goed met het koppeltje, ook met het Deense rijk. Dat kwam door de ideeën van Struensee. Maar helaas bij alle goede momenten komen er ook slechte moment aan. ...
Het is zeker wel de moeite waard. Historiek, drama en romantiek!

geplaatst: 12 november 2016, 14:31 uur [permalink]
De driehoeksrelatie zorgt voor de nodige drama. Door de verhouding tussen Struensee en Caroline komt er ook romantiek aan bod, en de relatie tussen Caroline en Christian kan je wel humoristisch opvatten. Het is een mooie weergave van wat er toen gebeurd is

avatar van IH88
geplaatst: 28 januari, 11:56 uur [permalink]
En Kongelig Affære

Erg mooi. Dat geldt niet alleen voor Vikander, maar ook voor dit kostuumdrama over een foute affaire die desastreus uitpakt. Maar ook het tijdperk komt schitterend tot leven en "de Verlichting" is een interessante periode in de Europese geschiedenis.

Vikander en Mikkelsen doen het goed en hun relatie word geloofwaardig gebracht. Hun liefde voor poëzie, avontuur en vrijheid brengt hen samen, maar zal uiteindelijk ook hun ondergang betekenen. Het word allemaal zonder opsmuk en oerdegelijk gebracht, zoals we van de Deense cinema gewend zijn. De prachtige locaties, de kostuums en de acteurs doen het werk en voor over-gedramatiseerde plotontwikkelingen is geen plaats. A Royal Affair is een belangrijke Deense (en Europese) geschiedenisles, maar is toch vooral een indrukwekkend verhaal over een gedoemde affaire. Waar gezien het einde wel heel veel moois uit voortkomt.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 5 maart, 16:09 uur [permalink]
Heel erg mooie film over een verhaal dat wel verteld mag worden. Films zoals deze lijken misschien saai, maar zijn het verre van. Het plot is boeiend en het verhaal wordt vertolkt door sterke acteurs. Bovendien is de mise-en-scène ook prachtig. Het oog wil ook wat. Het tijdsperk werd goed weergegeven. Net zoals het een zeer realistisch en waarheidsgetrouw beeld geeft.