Noces (2016)

Alternatieve titel: A Wedding

België / Pakistan / Luxemburg / Frankrijk

geregisseerd door Stephan Streker
met Lina El Arabi, Sébastien Houbani en Babak Karimi

Zahira is een achttienjarig Pakistaans meisje met gitzwarte ogen. Zij zoekt een oplossing om haar nog ongeboren kind te kunnen houden. Haar broer en vertrouweling Amir belooft haar te helpen. De ouders van Zahira en Amir hebben echter andere plannen voor het jonge meisje.

Vanaf 30 maart in de bioscoop (Imagine)

avatar van Verhoeven
Een bekend gegeven dat heel degelijk is verfilmd maar door supertalent Lina El Arabi naar een hoger plan wordt gebracht. Erg benieuwd wat ze de komende jaren nog meer gaat doen.

avatar van danuz
Lina is inderdaad het prachtige lichtpunt van deze verder toch wel wat cliche film. Cliche in de zin dat je veel gebeurtenissen al van ver ziet aankomen wat betreft de getoonde tradities en daarbij horende probleemstellingen. Spijtig toch dat dergelijke praktijken en meningsverschillen zulk ongeluk in zich dragen. Dat laat de film op zich wel goed zien, maar ik had graag wat meer audiovisueel spektakel gezien. Enkele scenes daargelaten (de discoscene vooral) vond ik het wel erg degelijk.

Je kent de thematiek en wat er komen zal maar toch ging er een golf van verontwaardiging door de zaal deze avond.

Ik heb inmiddels een paar films gezien over het traditioneel uithuwelijken van jonge vrouwen en de impact daarvan, niet alleen op de aanstaande bruid, maar ook op het hele gezin. Hoewel ik zo ongeveer wel weet wat er gaat komen, went het nog steeds niet. Gelukkig maar.
In weerwil van de voorspelbaarheid weet regisseur Stephan Streker tot aan de laatste scène de spanning geleidelijk aan op te voeren in dit psychologische familiedrama. Dat is mede te danken aan de voortreffelijke hoofdrol van Lina El Arabi, me dunkt een aankomende actrice om in de gaten te houden.
Ik vermoed dat deze film mij nog geruime zal bijblijven, net als dat het geval was met zijn Duitse counterpart Die Fremde (2010).

avatar van Baboesjka
Deze film in het filmhuis gezien. Ik wist niet of het wat voor mij was, maar ik was aangenaam verrast. Ik vind het een boeiend verhaal met goed acteerwerk en een beklemmende sfeer die goed overkomt. Enigszins voorspelbaar, maar niet zo erg dat het mij stoorde. Een like! 4*

avatar van eRCee
Vlekkeloze uitvoering van een inderdaad bekend gegeven, knap ingevuld door El Arabi. Nog iets meer karakteruitdieping had van mij wel gemogen, vooral omdat dat de aandacht nog verder zou afleiden van de "gebeurtenissen". Anderzijds zit de acteerprestatie er nu net in dat veel op non-verbale wijze wordt overgebracht. Noces is ook prima gefilmd, vooral behoorlijk close, met een mooi geelfilter wanneer gezichten in beeld komen.

[Toch, met alle respect voor cultuurverschillen enzo, en ik begrijp dat eer en schande een belangrijke rol kunnen spelen, zijn er toch genoeg voorbeelden beschikbaar om je te bezinnen voordat zo'n situatie escaleert. Bij Homerus komt de wanhoopsdaad vanuit schaamte al voor (de zelfmoord van Ajax). Wat al helemaal onbegrijpelijk blijft, is welke oplossing men ziet in het doden van je kind, in dit geval Zahira. Je ene dochter is dan dood, je andere dochter is getraumatiseerd omdat ze haar zus heeft verraden en je zoon gaat de gevangenis in. Maar, je kan wel op vakantie in Pakistan, is dat het?]

Enfin, mooie film.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Prima verhaal...
Spannend laatste slot...
Prima acteerwerk...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...

Leuk dat ik deze film gevonden en toegevoegd...

Net als Mustang, die ik laatst ook zag, is dit een film die het beeld van de westerse liberale samenleving over de traditionele familieculturen lijkt te bevestigen.

Gelukkig komt er wat meer ruimte voor nuance naarmate het verhaal vordert, maar het uitgangspunt en de plotontwikkeling blijven weer wat eendimensionaal.

Los daarvan een goede onderhoudende film met inderdaad een sterke hoofdrolspeelster. Erg charismatisch op haar jonge leeftijd.