Les Innocentes (2016)

Alternatieve titels: Agnus Dei | The Innocents

Frankrijk / Polen / België

geregisseerd door Anne Fontaine
met Lou de Laâge, Agata Buzek en Joanna Kulig

Polen, de winter van 1945. Mathilde Beaulieu is een jonge doktersstagiaire die werkt voor een afdeling van het Franse Rode Kruis. Ze hebben als doel het vinden, behandelen en repatriëren van Franse overlevenden van de Duitse kampen. Op een dag, terwijl ze aan het werk is in een ziekenhuis in Polen, komt een non Mathilde smeken om haar te volgen naar het klooster. Een aantal nonnen zijn namelijk zwanger.

kappeuter (moderator)
Vanaf 17 maart in de bioscoop (Imagine)

avatar van Hannibal
Prachtige film! Ik was even bang dat het een lange saaie zit zou worden, maar mijn aandacht verslapte geen seconde. De knappe hoofdrolspeelster Lou de Laâge lijkt trouwens heel erg op Lea Seydoux.

Wat is deze vrouw buitenaards mooi, alleen daardoor al een genot om naar te kijken. Verder vind ik het ook een prima film!

Ik was verliefd op Lou de laage geworden. Daar valt ook wat voor te zeggen, maar nu mijn gemoederen kalm zijn moet ik een klein beetje inschikken!

avatar van maurice74
Teleurstellende film, vooral wat het verhaal aangaat. Er had toch veel meer in kunnen zitten. Het blijft allemaal oppervlakkig, zonder de nodige diepgang. De beelden in de sneeuw, het tijdsbeeld en het acteren zijn dan wel weer in orde.

avatar van Capablanca
Wat een zit. Nee, die bevallende nonnen en huilende baby's waren aan mij niet besteed.

avatar van John Milton
Toch wel erg mooi, het grootste gedeelte van de tijd. En dan doel ik niet alleen op de hoofdrolspeelster. Wellicht later uitgebreider, nu lonkt een andere blonde naar me op het terras, heel koel.

avatar van limelight73
John Milton schreef:

Die blonde op het terras houdt je nog steeds bezig!?

avatar van John Milton
Haha. Nope, de wellicht bleef in dit geval bij wellicht

Het is nu bepaald geen weer voor een blonde op het terras, helaas!

John Milton schreef:

Het zal een Leffe Blond zijn zeker?

Mooi waar gebeurd drama, erg mooi en meeslepend.

Lee92
Een heerlijke, menselijke en feel-good movie.
Daar kunnen ze in K-Amerika nog een voorbeeld aannemen, met hun miljoenen verslindende films en waar acteurs zoveel verdienen dat ze een villa kunnen laten zetten van 492 MILJOEN dollar!
Een zgn. 'low budget film' maar wél een film waarin alles uit de kast wordt gehaald om een waar gebeurd verhaal op een fatsoenlijke en verantwoorde manier om te zetten in een film.
"Een lange zit" vindt Capablanca. Er vallen zeker te weinig doden en wordt er niet geschoten zonder iemand te raken? Zielig dat alleen de films met veel zinloos geweld, weinig menselijke warmte en veel krankzinnige gebeurtenissen, vijf sterren halen. Bah, wat een wereld!!!!

Van de films van Anne Fontaine, die ik tot nu toe gezien heb, is dit met voorsprong de beste. Deze prangende film brengt het door ware gebeurtenissen geïnspireerde verhaal over een jonge medische studente, die verzeild raakt in een strenge kloosterorde, waar Russische soldaten in de zomer van 1945 op hun manier hebben huisgehouden.
De regie en het acteerwerk zijn zonder meer eerste klas. Lou De Laâge is een meerdere opzichten een ontdekking voor mij.

avatar van arno74
Behoorlijk sterke dramafilm die al na een minuut of 10 goed op gang komt. Het verhaal speelt zich af in een Poolse klooster vlak na W.O.II waarin de nonnen tijdens de oorlog nogal wat te verduren hebben gehad. Het acteerwerk is zo uitmuntend dat je op den duur volledig vergeet dat je naar acteurs zit te kijken en het verhaal wordt dusdanig boeiend gebracht dat je elke minuut aan het scherm gekluisterd blijft. Beetje bij beetje wordt het verhaal van de nonnen ontsluierd wat meer dan eens een mokerslag oplevert. Het valt ook geen moment stil of in herhaling, het script weet de film constant in ontwikkeling te houden. Ook qua cinematografie valt er met deze prachtige winterse en bosrijke omgeving niets te klagen. Zeer aangenaam verrast, richting de 4,5*. Aanrader.

Goeie film over een medewerkster van het rode kruis die een aantal zwangere nonnen helpt direct na de oorlog. Een aangrijpend verhaal met een aantal dilemma's over het geloof waar wijselijk geen antwoord op wordt gegeven in de film zelf. Wel wat aan de trage kant en het is ook al snel duidelijk wat moeder overste met de baby's doet. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van K. V.
Deze eens meegebracht en vond het een goeie film die beter meeviel dan verwacht. 'k vreesde nog een beetje dat het een langdradige film ging zijn, maar dit was niet het geval.
Verder deed de cast het prima en zag de film er goed uit.
Toch de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van eRCee
Best een aardige film. Het bewandelt nogal nadrukkelijk de gebaande paden van het dramagenre, maar de sympathieke hoofdpersoon en de bovengemiddelde dialogen maken dat je dat door de vingers kunt zien. Helaas is de film voor een groot deel te donker, vast een of ander hinderlijk filter toegepast. Aan het slot klinkt 'On the nature of daylight' van Max Richter, wat prachtig is, maar eigenlijk al te vaak gebruikt om hiermee nog aan te kunnen komen zetten (hoewel, misschien was Les innocentes er eerder dan Arrival?).

avatar van 93.9
Mooie film. Lou De Laâge......wat een genot om die te zien spelen. Van de actrice gaan we nog meer horen en vooral zien.

avatar van TornadoEF5
Mooie film. Ondanks het thema wel erg boeiend, zeer ingetogen en ook wel op een conventionele manier gebracht. Het gezang vond ik eigenlijk wel mooi. Fijn om een blik in het verleden te hebben. Zonder de sterke acteerprestaties zou dit al een pak minder geweest zijn. Verder ook mooi gefilmd. Ja, zeker niet slecht. En voor de fans van Lou de Laâge, kijk Respire (2014) ook maar eens.