Rope (1948)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met John Dall, Farley Granger en James Stewart

Twee vrienden vermoorden, uit nieuwsgierigheid en op zoek naar een kick, een studiegenoot in hun flat. Daarna worden diens niets vermoedende familieleden en vrienden uitgenodigd voor een feestje terwijl het lijk in een kist ligt, die ze als buffet gebruiken. Als ze het gesprek op de perfecte moord brengen, wordt hun vroegere leraar (James Stewart) achterdochtig. Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurde moord gepleegd door Leopold en Loeb.

avatar van Filmkriebel
Twisted logic

Hoog gemiddelde voor deze voorloper van de "éénlocatie" films met een beperkt aantal acteurs. Ik vind dit een minder werk van The Master of Suspense. Een beetje vergezocht allemaal maar de manier waarop Stewart het vermoeden krijgt dat de verdwenen David in het flatje ligt ligt er nogal dik op. Heel ongeloofwaardig dat de twee mannen, die zo bekommerd zijn om de perfectie van hun moord, het nalaten de hoed van hun slachtoffer te doen verdwijnen . Stewart fantastisch in zijn rol en een vrij experimentele en macabere film van Hitchcock.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Rope blijft niet alleen in al die jaren na release indrukwekkend, ook na 4x kijken blijven er nieuwe dingen opvallen, en dat is knap voor een film die net na de 2de wereldoorlog het levenslicht zag!

De dialogen zijn haarscherp en zeker voor die tijd! En de manier van filmen en regisseren was geheel vernieuwend voor zijn tijd! Heerlijk in kleur ook trouwens. Een wat mij betreft vergeten Hitchcock werkje, wat minimaal even veel aandacht verdiend dan bijvoorbeeld Psycho of The Birds! :O

eerder gaf ik een 5, toen een 4,5.. inmiddels gewoon weer terug op 5 en (misschien?) een top 10 plek.

avatar van Fisico
Rope was ook een film van Hitchcock die ik al eventjes op mijn lijstje had staan. Rope is vervolgens één van mijn voorlopig lijst van favoriete films gekomen van Hitchcock. Een film uit 1948, reeds 70 jaar oud. Het is er niet aan te zien. Het kon best een film zijn van 25-30 jaar later.

Rope kent een erg fijn plot. Rope valt meteen met de deur in huis en de kijker weet onmiddellijk wat er aan de hand is. De daders komen perfect in beeld en het is aan de kijker om Columbo-gewijs uit te zoeken welke gedragingen, gebeurtenissen of gesprekken de daders de das zullen omdoen. De film kent een korte speelduur en zakt nergens in. Het blijft de volledige speelduur spannend. De twee daders zijn goed op elkaar ingespeeld. Brandon (John Dall) is de ijzige manipulatieve psychopaat die fantaseert over het recht of superieuren inferieure personen de dood mogen injagen. Het neigt wat naar nazistische praktijken. Ook de onoverwinnelijkheid en de arrogantie komt goed naar voren. Philip (Farley Granger) daarentegen is zowat het meelopertje die zijn gevoelens veel minder onder controle heeft. Het levert een leuk schouwspel op tussen beiden en dit wordt nog versterkt wanneer de derde partij op de proppen komt met Rupert (James Stewart). Fijne acteur die laatste. Steeds tevreden wanneer ik een film van hem gezien heb!

Rope wordt gefilmd vanop één locatie. Het decor met de skyline van één of andere Amerikaanse grootstad is prachtig. Het viel wel op wanneer de gordijnen werden opgedaan dat de lichtinval van de studiolampen iets te opvallend was. Rope geeft het gevoel van een toneelstuk te zijn omdat alles op één locatie (studio) wordt gefilmd met dat verschil dat de camera meeloopt met de personages. Ook het kleurgebruik is een aangenaam pluspunt. Maar wat Rope echt ijzersterk maakt zijn de meer dan uitstekende dialogen tussen het twee- en drietal. En bij momenten zelfs erg humoristisch met de woordspelingen over dood, wurging, kist, enz ...

Fijn film deze Rope, eentje die dicht aanleunt tegen de 4,5*!

avatar van Stanvijf2001
Een van de betere hitchcock's vind ik. Het one-shot experiment is zeer geslaagd in deze film. Verder zit de film vol met boeiende en grappige dialogen en wordt het tegen het einde ook nog vrij spannend. John dall en Farley granger spelen erg goed met z'n tweeën en James Stewart tja..... Die is zoals altijd geweldig!

Heerlijke film, 4,5 sterren