Rope (1948)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met James Stewart, John Dall en Farley Granger

Twee vrienden vermoorden, uit nieuwsgierigheid en op zoek naar een kick, een studiegenoot in hun flat. Daarna worden diens niets vermoedende familieleden en vrienden uitgenodigd voor een feestje terwijl het lijk in een kist ligt, die ze als buffet gebruiken. Als ze het gesprek op de perfecte moord brengen, wordt hun vroegere leraar (James Stewart) achterdochtig. Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurde moord gepleegd door Leopold en Loeb.

avatar van Filmkriebel
Twisted logic

Hoog gemiddelde voor deze voorloper van de "éénlocatie" films met een beperkt aantal acteurs. Ik vind dit een minder werk van The Master of Suspense. Een beetje vergezocht allemaal maar de manier waarop Stewart het vermoeden krijgt dat de verdwenen David in het flatje ligt ligt er nogal dik op. Heel ongeloofwaardig dat de twee mannen, die zo bekommerd zijn om de perfectie van hun moord, het nalaten de hoed van hun slachtoffer te doen verdwijnen . Stewart fantastisch in zijn rol en een vrij experimentele en macabere film van Hitchcock.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Rope blijft niet alleen in al die jaren na release indrukwekkend, ook na 4x kijken blijven er nieuwe dingen opvallen, en dat is knap voor een film die net na de 2de wereldoorlog het levenslicht zag!

De dialogen zijn haarscherp en zeker voor die tijd! En de manier van filmen en regisseren was geheel vernieuwend voor zijn tijd! Heerlijk in kleur ook trouwens. Een wat mij betreft vergeten Hitchcock werkje, wat minimaal even veel aandacht verdiend dan bijvoorbeeld Psycho of The Birds! :O

eerder gaf ik een 5, toen een 4,5.. inmiddels gewoon weer terug op 5 en (misschien?) een top 10 plek.

avatar van Fisico
Rope was ook een film van Hitchcock die ik al eventjes op mijn lijstje had staan. Rope is vervolgens één van mijn voorlopig lijst van favoriete films gekomen van Hitchcock. Een film uit 1948, reeds 70 jaar oud. Het is er niet aan te zien. Het kon best een film zijn van 25-30 jaar later.

Rope kent een erg fijn plot. Rope valt meteen met de deur in huis en de kijker weet onmiddellijk wat er aan de hand is. De daders komen perfect in beeld en het is aan de kijker om Columbo-gewijs uit te zoeken welke gedragingen, gebeurtenissen of gesprekken de daders de das zullen omdoen. De film kent een korte speelduur en zakt nergens in. Het blijft de volledige speelduur spannend. De twee daders zijn goed op elkaar ingespeeld. Brandon (John Dall) is de ijzige manipulatieve psychopaat die fantaseert over het recht of superieuren inferieure personen de dood mogen injagen. Het neigt wat naar nazistische praktijken. Ook de onoverwinnelijkheid en de arrogantie komt goed naar voren. Philip (Farley Granger) daarentegen is zowat het meelopertje die zijn gevoelens veel minder onder controle heeft. Het levert een leuk schouwspel op tussen beiden en dit wordt nog versterkt wanneer de derde partij op de proppen komt met Rupert (James Stewart). Fijne acteur die laatste. Steeds tevreden wanneer ik een film van hem gezien heb!

Rope wordt gefilmd vanop één locatie. Het decor met de skyline van één of andere Amerikaanse grootstad is prachtig. Het viel wel op wanneer de gordijnen werden opgedaan dat de lichtinval van de studiolampen iets te opvallend was. Rope geeft het gevoel van een toneelstuk te zijn omdat alles op één locatie (studio) wordt gefilmd met dat verschil dat de camera meeloopt met de personages. Ook het kleurgebruik is een aangenaam pluspunt. Maar wat Rope echt ijzersterk maakt zijn de meer dan uitstekende dialogen tussen het twee- en drietal. En bij momenten zelfs erg humoristisch met de woordspelingen over dood, wurging, kist, enz ...

Fijn film deze Rope, eentje die dicht aanleunt tegen de 4,5*!

avatar van Stanvijf2001
Een van de betere hitchcock's vind ik. Het one-shot experiment is zeer geslaagd in deze film. Verder zit de film vol met boeiende en grappige dialogen en wordt het tegen het einde ook nog vrij spannend. John dall en Farley granger spelen erg goed met z'n tweeën en James Stewart tja..... Die is zoals altijd geweldig!

Heerlijke film, 4,5 sterren

Zwolle84
Ik kom moeilijk meer door de Hitchcocks heen. Ik zie wel dat het beter is dan het meeste uit die tijd en je kunt het moeilijk vergelijken met cinema van nu, maar het blijft vaak zo ontzettend knullig. De karakters zijn zo over the top en het acteren is zo geanimeerd. Als je ziet hoe overdreven verdacht die ene dader zich constant gedraagt, dan bel je toch direct de politie? Maar nee, hier wordt een kat-en-muisspel opgetuigd alsof hij zich slechts licht heeft versproken.

Dan kan zo'n film 70 jaar oud zijn, maar ook toen gedroegen zich mensen heus niet zo.

Voor de geschiedenisles rond ik af naar een klein zesje, maar om nou te zeggen dat ik hiervan geniet? Nee, absoluut niet.

Nah, het is maar goed dat deze film maar kort duurt, want meer zat er ook echt niet in. Je valt meteen in het verhaal van Rope: twee mannen die een studievriend vermoorden voor de kick van het moorden. Geen introductie of wat dan ook, maar daardoor wordt na de moord langzaam duidelijk hoe de vork in de steel zit. De film zit vol met heel veel conversaties en heel weinig spanning en daar gaat het dan ook meteen fout. De spanning is gewoon té weinig aanwezig en dan blijft er niet veel over.

Omdat ik het algehele sfeertje wel kan waarderen krijgt Hitchcock van mij het voordeel van de twijfel: *2.5

avatar van Hendrick99
Ik vind dit beslist een mindere film van Hitchcock. Vanaf de eerste minuut is alles onafgebroken gericht op een reeds gepleegde misdaad. Andere zaken of bijzaken komen verder niet of nauwelijks aan de orde. De lange shots en het constant heen-en-weer zwenken ("pannen") van de camera, wekken bovendien de indruk van een gefilmd toneelstuk. De latere film "Rear Window" is op dezelfde manier opgenomen, maar de opbouw van die film is gevarieerder en logischer.
Meer dan een magere '3' kan ik er niet van maken.

avatar van Alathir
Simpel concept wordt door Hitchcock omgezet in een film met een spannend sfeertje. Langs de ene kant is het natuurlijk nogal dom van de moordenaars om het zo te doen, langs de andere kant zou het wel eens geniaal kunnen zijn als ze hun plan goed uitspelen. Maar de vraag is lukt hun het ook om hun moord te verdoezelen?

Rope is dus een eenvoudige film die hier en daar een beetje de grenzen van de geloofwaardigheid aan het prikkelen was. Het is een single location film die niet lang duurt en door de sfeer en onderhoudende spanning makkelijk uit te zitten is. Vermakelijk maar de beste Hitchcock is het uiteraard niet.

avatar van knusse stoel
In het algemeen zijn we dol op Alfred Hitchcock en zijn films/verhalen maar dit is voor ons duidelijk een van de mindere films. Waarschijnlijk zal het verhaal om te lezen beter zijn, vooral in de diepgang.
Hier werden bepaalde types irritant vanwege hun übermensch ideeën en zogenaamde intelligentie die zij in pacht zouden hebben.
Wel, misschien hadden ze dat maar wijsheid ontbrak helaas voor hen.

Het is een typisch jaren -50 tafereel, we zijn in een huiskamer waar net iemand de laatste adem uitblaast.
Daar omheen staan 2 studenten die menen de perfecte moord gepleegd te hebben en waarvan al snel een in twijfel raakt vanwege de komst van Rupert, iemand waarvan hij vreest dat die de moord zal ontdekken.
De film speelt zich af in 2 kamers van een appartement maar dat is voor HItchcock geen probleem.
Even terug naar de irritatie, op een bepaald moment wilden wij de deur op slot gooien en de jongeren richting hun boerderij sturen. WIjsneus Rupert is iets vergeten, wij hadden gezegt dat hij een week later wel terug kon komen voor dat voorwerp en hadden hem gesmeerd!
Verder een prima film met de juiste lengte en een goed verhaal.
Waardering is ondanks dat het een van de mindere films van Hitchcock is, toch een mooie 7+.

avatar van kissyfur
Amusant, maar niet uitzonderlijk. Dostojevski’s Misdaad en straf gaf de aanleiding, maar - niet verwonderlijk voor een film van wat 80 minuten? - het haalt het niet bij het boek. Toch amusante stukjes, niet alleen het afruimen van de tafel maar ook hoe de camera de reconstructie laat zien.
Maar op de een of andere manier wordt het niet écht spannend. Jimmy Stewart is wat houterig, Phillip gaat wel erg makkelijk plotseling over de schreef. Nu ja, het overtuigt niet helemaal,

avatar van Collins
Als je de film zonder enige voorkennis zou bekijken, dan zou je zweren dat ie ergens in de jaren 60 is geproduceerd.
Allereerst is het natuurlijk een kleurenfilm. Toch wel ongebruikelijk in 1948. Na de kleur valt meteen het real-time principe op. De film maakt geen sprongetjes heen of terug in de tijd. De film begint met een moord en houdt zich daarna in een aaneengesloten tijdsbestek bezig met de verwikkelingen die daar het gevolg van zijn. Een bijzondere verteltechniek voor een film uit 1948, lijkt me.
Ook opvallend is dat de film in één take gedraaid lijkt te zijn. Aangezien een filmrol in die tijd goed was voor 10 minuten film, is dat schijn. Hitchcock zoomt dus elke 10 minuten in op een bewegingsloos object om daarna met een nieuwe rol exact vanaf die positie verder te filmen. Geen one take dus maar het effect is hetzelfde. Bijzonder.
Fijne benauwende setting. De setting is een appartement, dat bestaat uit twee ruimtes. Twee podia als het ware. Door op die podia geen tijdsprongen te gebruiken en geen zichtbare cuts te laten zien, heeft de film veel weg van een theaterstuk. Dat is niet vreemd want de film is daadwerkelijk gebaseerd op een toneelstuk.
De camera gedraagt zich echter niet als een statische toeschouwer maar beweegt als een personage over het toneel en geeft de kijker aldus het idee zelf gast te zijn op een verontrustend en luguber feestje.
En luguber is het zeker. Het feestje vindt plaats nadat de bewoner en zijn vriend zojuist een moord hebben gepleegd en het lijk in een boekenkist in het appartement hebben verstopt.
In 1948 zijn de principes van het naziregime nog stof tot discussie. Op het feestje komen Nietzsche en zijn übermensch voorbij. De discussie wordt geïnitieerd door de kille gastheer, die besmet met een superioriteitsgevoel net een moord heeft gepleegd. De hamvraag in de discussie luidt of een mens op grond van zijn intellectuele overwicht het recht heeft om de lotsbeschikking van een intellectueel minderwaardiger mens te bepalen. De onaangename sfeer die vanaf het begin over de film hangt wordt er nog onaangenamer door.
Behalve dat de film een fijne onbehaaglijke sfeer heeft, is de film ook gewoonweg spannend. En eigenlijk is dat een beetje vreemd, want de film is van begin tot eind voorspelbaar. De daders zijn vanaf de eerste minuut bekend en het einde ligt met de inbreng van de emotieloze James Stewart (als intellectuele filosoof) ook voor de hand.
Waarom dan toch zo spannend? Dat komt vooral omdat de kijker meer weet dan de personages. Zelfs onschuldige uitspraken en handelingen krijgen in het licht van die alwetendheid (bedoeld of onbedoeld) een minder onschuldige lading. De onderlinge interacties zijn soms ongemeen spannend.
Het appartement speelt als lokatie uiteraard ook een spannende rol. Binnen dat kleine dichtbevolkte speelveld dat beheerst wordt door een akelig geheim, komt een gevoel van beklemming al snel tot leven.
Fijne film. Toch heb ik iets gemist. Een leuk spelletje is het herkennen van Hitchcock in een Hitchcockfilm. Zijn cameo is mij in deze film ontgaan. Beetje balen. Volgens deze site zouden het er zelfs twee zijn...

avatar van Grindhouse62
knusse stoel schreef:
Wel, misschien hadden ze dat maar wijsheid ontbrak helaas voor hen.

Verder een prima film met de juiste lengte en een goed verhaal.
Hier kan ik mij voor 99 % in vinden. Ik kan in grote lijnen de films van Hitchcock best waarderen, maar vond de psychlogische misdaad thriller Rope zeker een mindere Hitchcock film. Nou vind ik James Stewart sowieso al een redelijk irritante acteur en zat dus in een ideale rol. Ik vond ook de speelduur prima, maar geef de film met hakken over de sloot een voldoende. Een -3.0