Rope (1948)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met John Dall, Farley Granger en James Stewart

Twee vrienden vermoorden, uit nieuwsgierigheid en op zoek naar een kick, een studiegenoot in hun flat. Daarna worden diens niets vermoedende familieleden en vrienden uitgenodigd voor een feestje terwijl het lijk in een kist ligt, die ze als buffet gebruiken. Als ze het gesprek op de perfecte moord brengen, wordt hun vroegere leraar (James Stewart) achterdochtig. Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurde moord gepleegd door Leopold en Loeb.

avatar van Filmkriebel
Twisted logic

Hoog gemiddelde voor deze voorloper van de "éénlocatie" films met een beperkt aantal acteurs. Ik vind dit een minder werk van The Master of Suspense. Een beetje vergezocht allemaal maar de manier waarop Stewart het vermoeden krijgt dat de verdwenen David in het flatje ligt ligt er nogal dik op. Heel ongeloofwaardig dat de twee mannen, die zo bekommerd zijn om de perfectie van hun moord, het nalaten de hoed van hun slachtoffer te doen verdwijnen . Stewart fantastisch in zijn rol en een vrij experimentele en macabere film van Hitchcock.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Rope blijft niet alleen in al die jaren na release indrukwekkend, ook na 4x kijken blijven er nieuwe dingen opvallen, en dat is knap voor een film die net na de 2de wereldoorlog het levenslicht zag!

De dialogen zijn haarscherp en zeker voor die tijd! En de manier van filmen en regisseren was geheel vernieuwend voor zijn tijd! Heerlijk in kleur ook trouwens. Een wat mij betreft vergeten Hitchcock werkje, wat minimaal even veel aandacht verdiend dan bijvoorbeeld Psycho of The Birds! :O

eerder gaf ik een 5, toen een 4,5.. inmiddels gewoon weer terug op 5 en (misschien?) een top 10 plek.

avatar van Fisico
Rope was ook een film van Hitchcock die ik al eventjes op mijn lijstje had staan. Rope is vervolgens één van mijn voorlopig lijst van favoriete films gekomen van Hitchcock. Een film uit 1948, reeds 70 jaar oud. Het is er niet aan te zien. Het kon best een film zijn van 25-30 jaar later.

Rope kent een erg fijn plot. Rope valt meteen met de deur in huis en de kijker weet onmiddellijk wat er aan de hand is. De daders komen perfect in beeld en het is aan de kijker om Columbo-gewijs uit te zoeken welke gedragingen, gebeurtenissen of gesprekken de daders de das zullen omdoen. De film kent een korte speelduur en zakt nergens in. Het blijft de volledige speelduur spannend. De twee daders zijn goed op elkaar ingespeeld. Brandon (John Dall) is de ijzige manipulatieve psychopaat die fantaseert over het recht of superieuren inferieure personen de dood mogen injagen. Het neigt wat naar nazistische praktijken. Ook de onoverwinnelijkheid en de arrogantie komt goed naar voren. Philip (Farley Granger) daarentegen is zowat het meelopertje die zijn gevoelens veel minder onder controle heeft. Het levert een leuk schouwspel op tussen beiden en dit wordt nog versterkt wanneer de derde partij op de proppen komt met Rupert (James Stewart). Fijne acteur die laatste. Steeds tevreden wanneer ik een film van hem gezien heb!

Rope wordt gefilmd vanop één locatie. Het decor met de skyline van één of andere Amerikaanse grootstad is prachtig. Het viel wel op wanneer de gordijnen werden opgedaan dat de lichtinval van de studiolampen iets te opvallend was. Rope geeft het gevoel van een toneelstuk te zijn omdat alles op één locatie (studio) wordt gefilmd met dat verschil dat de camera meeloopt met de personages. Ook het kleurgebruik is een aangenaam pluspunt. Maar wat Rope echt ijzersterk maakt zijn de meer dan uitstekende dialogen tussen het twee- en drietal. En bij momenten zelfs erg humoristisch met de woordspelingen over dood, wurging, kist, enz ...

Fijn film deze Rope, eentje die dicht aanleunt tegen de 4,5*!

avatar van Stanvijf2001
Een van de betere hitchcock's vind ik. Het one-shot experiment is zeer geslaagd in deze film. Verder zit de film vol met boeiende en grappige dialogen en wordt het tegen het einde ook nog vrij spannend. John dall en Farley granger spelen erg goed met z'n tweeën en James Stewart tja..... Die is zoals altijd geweldig!

Heerlijke film, 4,5 sterren

Zwolle84
Ik kom moeilijk meer door de Hitchcocks heen. Ik zie wel dat het beter is dan het meeste uit die tijd en je kunt het moeilijk vergelijken met cinema van nu, maar het blijft vaak zo ontzettend knullig. De karakters zijn zo over the top en het acteren is zo geanimeerd. Als je ziet hoe overdreven verdacht die ene dader zich constant gedraagt, dan bel je toch direct de politie? Maar nee, hier wordt een kat-en-muisspel opgetuigd alsof hij zich slechts licht heeft versproken.

Dan kan zo'n film 70 jaar oud zijn, maar ook toen gedroegen zich mensen heus niet zo.

Voor de geschiedenisles rond ik af naar een klein zesje, maar om nou te zeggen dat ik hiervan geniet? Nee, absoluut niet.

Nah, het is maar goed dat deze film maar kort duurt, want meer zat er ook echt niet in. Je valt meteen in het verhaal van Rope: twee mannen die een studievriend vermoorden voor de kick van het moorden. Geen introductie of wat dan ook, maar daardoor wordt na de moord langzaam duidelijk hoe de vork in de steel zit. De film zit vol met heel veel conversaties en heel weinig spanning en daar gaat het dan ook meteen fout. De spanning is gewoon té weinig aanwezig en dan blijft er niet veel over.

Omdat ik het algehele sfeertje wel kan waarderen krijgt Hitchcock van mij het voordeel van de twijfel: *2.5

avatar van Hendrick99
Ik vind dit beslist een mindere film van Hitchcock. Vanaf de eerste minuut is alles onafgebroken gericht op een reeds gepleegde misdaad. Andere zaken of bijzaken komen verder niet of nauwelijks aan de orde. De lange shots en het constant heen-en-weer zwenken ("pannen") van de camera, wekken bovendien de indruk van een gefilmd toneelstuk. De latere film "Rear Window" is op dezelfde manier opgenomen, maar de opbouw van die film is gevarieerder en logischer.
Meer dan een magere '3' kan ik er niet van maken.