Les Gardiennes (2017)

Alternatieve titel: The Guardians

Frankrijk

geregisseerd door Xavier Beauvois
met Nathalie Baye, Iris Bry en Laura Smet

1915. Wanneer de mannen van de Paridier-boerderij vertrekken naar het oorlogsfront, is het aan de overgebleven vrouwen om al het zware werk op zich te nemen. Terwijl ze alles op alles moeten zetten om te overleven, zoeken de vrouwen naar een evenwicht tussen het harde werk en de terugkomst van de soldaten.

kappeuter (moderator)
Vanaf 8 maart 2018 in de bioscoop (Paradiso)

avatar van mrklm
Als het de bedoeling was te tonen hoe saai het leven op het Franse platteland was toen de mannen zich bevonden aan het front in de Eerste Wereldoorlog en het aan de vrouwen was om de landbouwproductie op peil te houden, dan is Xavier Beauvois absoluut geslaagd in zijn missie. In de slaapverwekkende eerste helft krijg je dan ook eindeloos veel ononderbroken shots zien van vrouwen die aan het werk zijn. Dat mag dan de realiteit van het tijdperk geweest zijn, maar het is de doodsteek van een film die in de tweede helft ontaardt in soapachtige perikelen, wanneer geheimen, leugens en bedrog het verhaal domineren. Teleurstellend oppervlakkig allemaal en vooral ontzettend saai. De indrukwekkende scène waarbij één van de mannen het aan het front opneemt tegen een overmacht aan vijandelijke soldaten met gasmaskers lijkt uit een totaal andere film te komen, maar is wel het absolute hoogtepunt van deze tijdverspiller.

avatar van knaai
De film heeft een rustig tempo dat precies past bij het tempo van het boerenleven rond de vorige eeuwwisseling. Je ziet alle activiteiten voorbij komen zoals zaaien, dorsen, oogsten, melken etc, die honderd jaar geleden gedaan moesten worden, meestal gekoppeld aan een seizoen. Daarnaast speelt synchroon de hel van WO 1 waarin de mannen verkeren; ze komen soms thuis, waar ze nauwelijks kunnen uitleggen uit welke wereld ze komen.
Mooi in beeld gebracht is de sluipende moderniteit die door de oorlog zijn intrede doet op de boerderij, evenals het verschil in hoe de Duitser door de overheid als vijand wordt neergezet en hoe de jongens ze aan het front ervaren; hoe de boeren binnenwereld wordt afgeschermd voor de buitenwereld en vreemdelingen, hoe overweldigend het verlies van vele mannen in een klein dorp wordt verwerkt en tenslotte hoe in de oorlog de vrouwen worstelen met (het gebrek aan) hun sexualiteit.
Ik heb genoten van deze film!