Les Gardiennes (2017)

Alternatieve titel: The Guardians

Frankrijk

geregisseerd door Xavier Beauvois
met Nathalie Baye, Iris Bry en Laura Smet

1915. Wanneer de mannen van de Paridier-boerderij vertrekken naar het oorlogsfront, is het aan de overgebleven vrouwen om al het zware werk op zich te nemen. Terwijl ze alles op alles moeten zetten om te overleven, zoeken de vrouwen naar een evenwicht tussen het harde werk en de terugkomst van de soldaten.

kappeuter (moderator)
Vanaf 8 maart 2018 in de bioscoop (Paradiso)

avatar van mrklm
Als het de bedoeling was te tonen hoe saai het leven op het Franse platteland was toen de mannen zich bevonden aan het front in de Eerste Wereldoorlog en het aan de vrouwen was om de landbouwproductie op peil te houden, dan is Xavier Beauvois absoluut geslaagd in zijn missie. In de slaapverwekkende eerste helft krijg je dan ook eindeloos veel ononderbroken shots zien van vrouwen die aan het werk zijn. Dat mag dan de realiteit van het tijdperk geweest zijn, maar het is de doodsteek van een film die in de tweede helft ontaardt in soapachtige perikelen, wanneer geheimen, leugens en bedrog het verhaal domineren. Teleurstellend oppervlakkig allemaal en vooral ontzettend saai. De indrukwekkende scène waarbij één van de mannen het aan het front opneemt tegen een overmacht aan vijandelijke soldaten met gasmaskers lijkt uit een totaal andere film te komen, maar is wel het absolute hoogtepunt van deze tijdverspiller.

avatar van knaai
De film heeft een rustig tempo dat precies past bij het tempo van het boerenleven rond de vorige eeuwwisseling. Je ziet alle activiteiten voorbij komen zoals zaaien, dorsen, oogsten, melken etc, die honderd jaar geleden gedaan moesten worden, meestal gekoppeld aan een seizoen. Daarnaast speelt synchroon de hel van WO 1 waarin de mannen verkeren; ze komen soms thuis, waar ze nauwelijks kunnen uitleggen uit welke wereld ze komen.
Mooi in beeld gebracht is de sluipende moderniteit die door de oorlog zijn intrede doet op de boerderij, evenals het verschil in hoe de Duitser door de overheid als vijand wordt neergezet en hoe de jongens ze aan het front ervaren; hoe de boeren binnenwereld wordt afgeschermd voor de buitenwereld en vreemdelingen, hoe overweldigend het verlies van vele mannen in een klein dorp wordt verwerkt en tenslotte hoe in de oorlog de vrouwen worstelen met (het gebrek aan) hun sexualiteit.
Ik heb genoten van deze film!

Prachtig gefilmde, feministische Oorlog / Drama film van regisseur Xavier Beauvois, waarin de nadruk niet ligt op de plot, maar op de personages en sfeer.

Dit verhaal speelt zich af in 1915 in Frankrijk, gedurende de Eerste Wereldoorlog. Omdat haar zonen vechten in de loopgraven roept boerin Hortense Sandrail (Nathalie Baye) de hulp in van de jonge Francine Riant (Iris Bry). Die blijkt prima te voldoen, maar wanneer één van de zonen terugkeert en valt voor Francine, en wanneer even later ook nog Amerikaanse soldaten zich melden op de hoeve, vindt Hortense dat ze moet ingrijpen.

Het tijdsbeeld is mooi en de keuze om niet de modderige loopgraven, maar juist de tractoren op de akker (waarbij de vrouwen de boerderijen beheren) te laten zien, is verfrissend. De scène, waarin Duitse soldaten met gasmaskers over de kling worden gejaagd, is fraai gefilmd, maar eindigt als een doorzichtige kopie van een beroemde scène uit Star Wars film "The Empire Strikes Back (1980)".

Al met al slow cinema voor de liefhebber.

Een film over WO I zonder reëele gevechtsscènes.
Een innemend portret van het plattelandsleven gestuurd door en gebukt onder de gevolgen van de oorlog.
Filmisch heel mooi met knappe beelden van mens, dier, natuur en werkzaamheden... en een verhaal dat stand houdt.
Nathalie Baye, Laura Smet en Iris Bry zijn uitstekend als les gardiennes en de zorg voor decor, costumering en make-up in de film valt te waarderen. Lijkt allemaal heel authentiek.
Enkele emotionele momenten, zonder oversentimentaliteit en een toch wel wat aangrijpend slot als Iris Bry twee mooie, toepasselijk chansons brengt : "Amours fragiles" en "La Chanson des Blés d'Or).
Xavier Beauvois, niet aan zijn proefstuk ("Des Hommes et des Dieux", "Le petit Lieutenat", ook al met Nathalie Baye), brengt hier een gesmaakte ode aan de vrouw aan het thuisfront.

Ik sluit me aan bij Theunissen en Movsin met dien verstande dat ik het korte slow motion oorlogsgedeelte niet nodig en ook wel qua vorm misplaatst vond. Maar verder puike slow film met goed spel.

avatar van hoffhaan
Gaaaaaaaaaaaaaap! 2.0

Kort kan ik wel zijn over deze te lange film.
Slaapverwekkend !!!