• 159.593 films
  • 9.832 series
  • 29.150 seizoenen
  • 609.193 acteurs
  • 355.514 gebruikers
  • 8.905.713 stemmen
Avatar
 
banner banner

Die Fremde (2010)

Drama | 119 minuten
3,74 386 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 119 minuten

Alternatieve titel: When We Leave

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Feo Aladag

Met onder meer: Sibel Kekilli, Nizam Schiller en Derya Alabora

IMDb beoordeling: 7,5 (5.525)

Gesproken taal: Duits en Turks

Releasedatum: 4 november 2010

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Die Fremde

De 25-jarige Umay staat met haar kleine zoontje opeens voor de deur van haar ouders in Berlijn. Ze is weer teruggekeerd na een ongelukkig huwelijk in Istanboel. Umays ouders en de rest van de familie zijn niet bepaald gelukkig met haar wens een eigen onafhankelijk leven te gaan leiden in Berlijn. Umay hoopt echter dat hun liefde voor haar het uiteindelijk zal winnen van de maatschappelijke dwang en culturele conventies. Maar wanneer de familie besluit haar zoontje naar vader in Istanboel te sturen is voor Umay de maat vol.

logo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Mr_Mephisto

Mr_Mephisto

  • 142 berichten
  • 1322 stemmen

Keihard ja geknikt bij de mening van Arnie hierboven.

Want meer dan open deuren intrappen doet deze film niet. Aan de ene kant toont de regisseur een dysfunctionele Turkse familie waarin de dochter haar eigen weg wil gaan - wat leidt tot "schending van de eer" en haar verachting. Maar de invulling van de figuren is zo stereotiep en het plot bijna zo algemeen dat het lijkt alsof alle Turkse families dit probleem hebben. Het overdreven dramatische einde doet daar nog een kwalijk schepje bovenop. Aan de andere kant worden er inderdaad vrouwen vermoord om dergelijke redenen. Maar hebben we daarom een twee uur lange film nodig, die qua camerawerk schokkend (letterlijk) irritant is, qua uitzicht kleurloos en overwegend nogal saai? De kijker weet wel beter.
Een gemiste kans om je licht te doen schijnen op cultuurverschillen.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12519 berichten
  • 7516 stemmen

Soms kom je een film tegen, die je altijd bijblijft. Die Fremde in zo’n film voor mij. Een indrukwekkend drama over een Turks gezin dat klem komt te zitten tussen de liefde voor hun dochter / zuster en aloude culturele tradities inzake de familie-eer. Wat nog het meeste blijft hangen is de machteloosheid van de verschillende gezinsleden om die traditie te doorbreken, heel mooi gesymboliseerd door het zombie-achtige optreden van de moeder. Het gebruik van lichaamstaal ten koste van dialogen versterkt het dramatisch effect. Heftig!
Schitterende vertolkingen aan weerszijde van het conflict, met een uitroepteken voor een sublieme Sibel Kekilli. Na deze tweede kijkbeurt mijn stem verhoogd naar 5*.


avatar van Robi

Robi

  • 2374 berichten
  • 2457 stemmen

Schrijnende film over een uitgehuwelijkte Turkse vrouw die samen met haar kind haar man verlaat in Turkije en terugkeert naar haar familie in Duitsland. Een film vol met vele valkuilen van clichés, haat zaaien, onbegrip of overdreven sentimenten. Maar de meeste valkuilen worden in deze film mooi omzeild. Er wordt ontzettend knap geacteerd en ook wordt heel goed duidelijk gemaakt dat de familie gevangen zit tussen liefde voor hun dochter (zus) en hun cultuur (geloof). Ook zijn alle personen ontzettend goed gecast, waardoor de film heel geloofwaardig overkomt. Dat het slecht gaat aflopen zie je al in de eerste scene van de film, maar het blijft toch moeilijk te bevatten als je niet religieus bent of niet tot deze cultuur behoort.


avatar van Pazmaster

Pazmaster

  • 2617 berichten
  • 5024 stemmen

Prima film met een uitstekend verhaal met een zeer goed en schokkend einde. Ook het acteerwerk is prima. Het is alleen wel een tikkie langdradig soms. Daarom net geen 4 sterren.


avatar van soom

soom

  • 24820 berichten
  • 2668 stemmen

Dingen zijn niet zo simpel als dat ze zijn. Ik ben net zo als de conventies/maatschappelijke dwang. Vastgeroeste ijzerhopen die moeilijk te lijmen zijn. Zo zit ik ook in elkaar. Ik ben dan wel een hippie, maar bepaalde denkwijzen van me stammen nog uit de prehistorie waarschijnlijk..

Enfin, heel veel beter dan Gegen die Wand waar Sibel ook in zat. Dit stroomt letterlijk over van ongemakkelijkheid en diep bewogen nagedachtenis. Pijnlijk.


avatar van ThomasVV

ThomasVV

  • 1085 berichten
  • 477 stemmen

soom schreef:

Enfin, heel veel beter dan Gegen die Wand waar Sibel ook in zat. Dit stroomt letterlijk over van ongemakkelijkheid en diep bewogen nagedachtenis. Pijnlijk.

Volledig akkoord, Soom. (Zie ook mijn vroegere reacties: 15/7/2011 e.a.)


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Gezien en ik vraag me af wat Aladag's bedoeling is met deze film. Probeert ze sympathie te kweken voor de hoofdpersonen? Probeert ze moslimimmigranten juist in een slecht daglicht te stellen? Is dit feministisch bedoeld? Doet ze haar best om objectief te blijven? Ze komt in elk geval op me over als iemand die weet wat zich binnen families met een dergelijke achtergrond afspeelt en laat goed zien wat 'eer' voor die mensen precies inhoudt. Ik vond Die Fremde vooral een heel interessante film waarbij ik net op tijd bedacht dat ik ook sympathie moet hebben voor de hoofdpersoon. Sowieso knap om iemand te zien die zo trouw is aan haar familie. Het is een tragisch verhaal, van begin tot eind, maar bepaalde wendingen voelen in mijn ogen te geforceerd aan om de film echt goed te maken. het acteerwerk is ijzersterk.


avatar van romar10dsf

romar10dsf

  • 34 berichten
  • 360 stemmen

Volgens mij probeert ze te bereiken dat de kijker cultuur los van de mens ziet. Je kan zien dat de ouders van Umay geen slechte mensen zijn, maar dat ze wel een slechte keuze maken onder druk van structuren in de Turkse gemeenschap, wat echter niet betekent dat ze geen schuld hebben.


avatar van romar10dsf

romar10dsf

  • 34 berichten
  • 360 stemmen

BBarbie schreef:
Wat nog het meeste blijft hangen is de machteloosheid van de verschillende gezinsleden om die traditie te doorbreken, heel mooi gesymboliseerd door het zombie-achtige optreden van de moeder.

Het is geen machteloosheid, de gezinsleden maken een keuze en alvorens die keuze te maken twijfelen ze.


avatar van romar10dsf

romar10dsf

  • 34 berichten
  • 360 stemmen

Arnie schreef:
Zeer, zeer teleurgesteld. Het concept van identiteit en de culturele/etnische gemeenschap versus individuele vrijheid had niet meer clichématig kunnen uitgewerkt dan hier is gedaan: stereotype karakters, voorspelbare plotwendingen, slecht acteerwerk en een totaal ongeloofwaardig en overdramatisch einde. En de filmerij was ook bijzonder conventioneel, soms ronduit stuntelig.

Wellicht zal een nacht erover slapen goed doen, want het thema blijft wrang en de problematiek actueel, maar dit baksel komt niet verder dan te prediken wat iedereen al weet, en waar elk zich bij het aanschouwen hiervan nogmaals kan gaan beklagen.

De nuance is ver te zoeken: de gekwelde Turkse vader, de broer van het type alpha male, zelfs het blanke begripvolle alternatief voor de slaande Turkse man; ze doen nauwelijks moeite enige ontwikkeling door te maken. Maar wellicht het meest ergerde ik me nog aan het hoofdpersonage, Umay, dat druipte van de eveneens clichématig geëmancipeerde naïviteit. Het lijkt wel of ze van een andere planeet komt, zo hoopvol is ze iedere keer, en tegelijk zo zonder mankementen of nukken. Met name is dit te zien als ze nota bene tweemaal, stompzinnig, die bruiloft binnen komt stampen om een scene te maken... waarna mevrouw weer volledig teleurgesteld in haar familie, het joch aan de arm meesleurend, het onrecht kan lamenteren dat haar is aangedaan. De onoplettende kijker zal, met haar, vol verontwaardiging zijn over dat onrecht, maar ik vond haar er zeer onsympathiek door worden.

Ik denk oprecht dat dergelijke films de problematiek niet verder zullen helpen, maar eerder het cultuurverschil zullen onderstrepen dat al bestaat. De film bevestigt namelijk een westerse blik op de zaak: hij toont een ongenuanceerd achterlijke gemeenschapszin in de Turkse gelederen, en laat als protagonist een vrijgevochten vrouw zien, te ideaal voor woorden, die maar niet begrepen wordt in haar streven naar onafhankelijkheid.

Daarmee kun je geen potten breken.

Ben het met veel van wat je hier zegt eens. Maar een 1,5 is toch te laag denk ik. De film weet toch heel erg te boeien en grijpt je naar de keel. En dat mag ook geprezen worden.


avatar van toscana99

toscana99

  • 38 berichten
  • 72 stemmen

Ik schrijf zelden een review, maar na het zien van deze film moet ik het volgende kwijt:

-prachtige aangrijpende film.

-goed acteerwerk.

- film blijft van eerste tot laatste minuut boeien, je wordt in het verhaal meegezogen.

- aanrader !


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 7604 berichten
  • 4405 stemmen

Sterke film die aantoont dat sommige geloofsgemeenschappen helemaal anders aankijken tegenover de begrippen "familie" en "huwelijk". Kan me best inbeelden dat wij - als Westerlingen - hier wat vreemd tegenover staan - ook ik heb soms mijn wenkbrauwen gefronst. Vaak ook omdat ik het me gewoonweg niet kan voorstellen. Er zou bij manier van spreken maar één mijn dochter onheus moeten behandelen, weet je wel? Het is een referentiekader dat me vreemd is, ongeacht het feit dat ik beroepsmatig in principe erg veel met deze bevolkingsgroep(en) in aanraking kom.

Mede daarom een uiterst intrigerend plot dat zonder te generaliseren nog steeds vele vragen oproept. Want laat ons eerlijk zijn, de familie op zich zien er mij goede mensen uit, zijn geïntegreerd en aan liefde is er op zich ook geen gebrek. Daarom is het voor ons zo moeilijk om culturele gebruiken als uithuwelijking en "eer" van de familie te plaatsen.

De acteerprestaties zijn meer dan op niveau. In de eerste plaats Sibel Kekilli die als rebelse vrouw erg sereen en volhardend overkomt. Maar ook de vader (Settar Tanriogen) is top waarbij je de twijfel en de angst om zijn familie uit elkaar te zien vallen, kan aflezen van zijn gezicht. Aladag slaagt erin een knap genuanceerd beeld te schetsen van de problematiek zonder een oordeel te vellen. Realistisch en met veel zorg gebracht. Mooi!


avatar van Phantasm

Phantasm

  • 6494 berichten
  • 6425 stemmen

Indrukwekkend drama met een prima verhaal. Ook goede acteerprestaties.