Die Fremde (2010)

Alternatieve titel: When We Leave

Duitsland

geregisseerd door Feo Aladag
met Sibel Kekilli, Nizam Schiller en Derya Alabora

25-jarige Umay staat met haar kleine zoontje opeens voor de deur van haar ouders in Berlijn. Ze is weer teruggekeerd na een ongelukkig huwelijk in Istanbul. Umays ouders en de rest van de familie zijn niet bepaald gelukkig met haar wens een eigen onafhankelijk leven te gaan leiden in Berlijn. Umay hoopt echter dat hun liefde voor haar het uiteindelijk zal winnen van de maatschappelijke dwang en culturele conventies. Maar wanneer de familie besluit haar zoontje naar vader in Istanbul te sturen is voor Umay de maat vol.

avatar van Mr_Mephisto
Keihard ja geknikt bij de mening van Arnie hierboven.

Want meer dan open deuren intrappen doet deze film niet. Aan de ene kant toont de regisseur een dysfunctionele Turkse familie waarin de dochter haar eigen weg wil gaan - wat leidt tot "schending van de eer" en haar verachting. Maar de invulling van de figuren is zo stereotiep en het plot bijna zo algemeen dat het lijkt alsof alle Turkse families dit probleem hebben. Het overdreven dramatische einde doet daar nog een kwalijk schepje bovenop. Aan de andere kant worden er inderdaad vrouwen vermoord om dergelijke redenen. Maar hebben we daarom een twee uur lange film nodig, die qua camerawerk schokkend (letterlijk) irritant is, qua uitzicht kleurloos en overwegend nogal saai? De kijker weet wel beter.
Een gemiste kans om je licht te doen schijnen op cultuurverschillen.

Soms kom je een film tegen, die je altijd bijblijft. Die Fremde in zo’n film voor mij. Een indrukwekkend drama over een Turks gezin dat klem komt te zitten tussen de liefde voor hun dochter / zuster en aloude culturele tradities inzake de familie-eer. Wat nog het meeste blijft hangen is de machteloosheid van de verschillende gezinsleden om die traditie te doorbreken, heel mooi gesymboliseerd door het zombie-achtige optreden van de moeder. Het gebruik van lichaamstaal ten koste van dialogen versterkt het dramatisch effect. Heftig!
Schitterende vertolkingen aan weerszijde van het conflict, met een uitroepteken voor een sublieme Sibel Kekilli. Na deze tweede kijkbeurt mijn stem verhoogd naar 5*.

Schrijnende film over een uitgehuwelijkte Turkse vrouw die samen met haar kind haar man verlaat in Turkije en terugkeert naar haar familie in Duitsland. Een film vol met vele valkuilen van clichés, haat zaaien, onbegrip of overdreven sentimenten. Maar de meeste valkuilen worden in deze film mooi omzeild. Er wordt ontzettend knap geacteerd en ook wordt heel goed duidelijk gemaakt dat de familie gevangen zit tussen liefde voor hun dochter (zus) en hun cultuur (geloof). Ook zijn alle personen ontzettend goed gecast, waardoor de film heel geloofwaardig overkomt. Dat het slecht gaat aflopen zie je al in de eerste scene van de film, maar het blijft toch moeilijk te bevatten als je niet religieus bent of niet tot deze cultuur behoort.

avatar van Pazmaster
Prima film met een uitstekend verhaal met een zeer goed en schokkend einde. Ook het acteerwerk is prima. Het is alleen wel een tikkie langdradig soms. Daarom net geen 4 sterren.

avatar van soom
Dingen zijn niet zo simpel als dat ze zijn. Ik ben net zo als de conventies/maatschappelijke dwang. Vastgeroeste ijzerhopen die moeilijk te lijmen zijn. Zo zit ik ook in elkaar. Ik ben dan wel een hippie, maar bepaalde denkwijzen van me stammen nog uit de prehistorie waarschijnlijk..

Enfin, heel veel beter dan Gegen die Wand waar Sibel ook in zat. Dit stroomt letterlijk over van ongemakkelijkheid en diep bewogen nagedachtenis. Pijnlijk.

soom schreef:

Volledig akkoord, Soom. (Zie ook mijn vroegere reacties: 15/7/2011 e.a.)

avatar van RuudC
Gezien en ik vraag me af wat Aladag's bedoeling is met deze film. Probeert ze sympathie te kweken voor de hoofdpersonen? Probeert ze moslimimmigranten juist in een slecht daglicht te stellen? Is dit feministisch bedoeld? Doet ze haar best om objectief te blijven? Ze komt in elk geval op me over als iemand die weet wat zich binnen families met een dergelijke achtergrond afspeelt en laat goed zien wat 'eer' voor die mensen precies inhoudt. Ik vond Die Fremde vooral een heel interessante film waarbij ik net op tijd bedacht dat ik ook sympathie moet hebben voor de hoofdpersoon. Sowieso knap om iemand te zien die zo trouw is aan haar familie. Het is een tragisch verhaal, van begin tot eind, maar bepaalde wendingen voelen in mijn ogen te geforceerd aan om de film echt goed te maken. het acteerwerk is ijzersterk.

avatar van romar10dsf
Volgens mij probeert ze te bereiken dat de kijker cultuur los van de mens ziet. Je kan zien dat de ouders van Umay geen slechte mensen zijn, maar dat ze wel een slechte keuze maken onder druk van structuren in de Turkse gemeenschap, wat echter niet betekent dat ze geen schuld hebben.

BBarbie schreef:

Het is geen machteloosheid, de gezinsleden maken een keuze en alvorens die keuze te maken twijfelen ze.

Arnie schreef:
Zeer, zeer teleurgesteld. Het concept van identiteit en de culturele/etnische gemeenschap versus individuele vrijheid had niet meer clichématig kunnen uitgewerkt dan hier is gedaan: stereotype karakters, voorspelbare plotwendingen, slecht acteerwerk en een totaal ongeloofwaardig en overdramatisch einde. En de filmerij was ook bijzonder conventioneel, soms ronduit stuntelig.

Wellicht zal een nacht erover slapen goed doen, want het thema blijft wrang en de problematiek actueel, maar dit baksel komt niet verder dan te prediken wat iedereen al weet, en waar elk zich bij het aanschouwen hiervan nogmaals kan gaan beklagen.

De nuance is ver te zoeken: de gekwelde Turkse vader, de broer van het type alpha male, zelfs het blanke begripvolle alternatief voor de slaande Turkse man; ze doen nauwelijks moeite enige ontwikkeling door te maken. Maar wellicht het meest ergerde ik me nog aan het hoofdpersonage, Umay, dat druipte van de eveneens clichématig geëmancipeerde naïviteit. Het lijkt wel of ze van een andere planeet komt, zo hoopvol is ze iedere keer, en tegelijk zo zonder mankementen of nukken. Met name is dit te zien als ze nota bene tweemaal, stompzinnig, die bruiloft binnen komt stampen om een scene te maken... waarna mevrouw weer volledig teleurgesteld in haar familie, het joch aan de arm meesleurend, het onrecht kan lamenteren dat haar is aangedaan. De onoplettende kijker zal, met haar, vol verontwaardiging zijn over dat onrecht, maar ik vond haar er zeer onsympathiek door worden.

Ik denk oprecht dat dergelijke films de problematiek niet verder zullen helpen, maar eerder het cultuurverschil zullen onderstrepen dat al bestaat. De film bevestigt namelijk een westerse blik op de zaak: hij toont een ongenuanceerd achterlijke gemeenschapszin in de Turkse gelederen, en laat als protagonist een vrijgevochten vrouw zien, te ideaal voor woorden, die maar niet begrepen wordt in haar streven naar onafhankelijkheid.

Daarmee kun je geen potten breken.

Ben het met veel van wat je hier zegt eens. Maar een 1,5 is toch te laag denk ik. De film weet toch heel erg te boeien en grijpt je naar de keel. En dat mag ook geprezen worden.

avatar van toscana99
Ik schrijf zelden een review, maar na het zien van deze film moet ik het volgende kwijt:
-prachtige aangrijpende film.
-goed acteerwerk.
- film blijft van eerste tot laatste minuut boeien, je wordt in het verhaal meegezogen.
- aanrader !