Die Fremde (2010)
Genre: Drama
Speelduur: 119 minuten
Alternatieve titel: When We Leave
Oorsprong:
Duitsland
Geregisseerd door: Feo Aladag
Met onder meer: Sibel Kekilli, Nizam Schiller en Derya Alabora
IMDb beoordeling: 7,5 (5.550)
Gesproken taal: Duits en Turks
Releasedatum: 4 november 2010
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Die Fremde
De 25-jarige Umay staat met haar kleine zoontje opeens voor de deur van haar ouders in Berlijn. Ze is weer teruggekeerd na een ongelukkig huwelijk in Istanboel. Umays ouders en de rest van de familie zijn niet bepaald gelukkig met haar wens een eigen onafhankelijk leven te gaan leiden in Berlijn. Umay hoopt echter dat hun liefde voor haar het uiteindelijk zal winnen van de maatschappelijke dwang en culturele conventies. Maar wanneer de familie besluit haar zoontje naar vader in Istanboel te sturen is voor Umay de maat vol.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Decec
-
- 6629 berichten
- 8339 stemmen
Een goede dramafilm...
Uitstekend verhaal te volgen...
Wel ontroerend verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit...
Mooi achtergrond muziek (Dolby Digital)...
Wat een drama over de laatste slot...
Het is moeite waard...
Noodless
-
- 9200 berichten
- 5832 stemmen
Toch wel onder de indruk van deze film. Zoals hier al vaak vermeld is deze film een aangrijpend, realistisch drama waarin de onderhuidse spanning aanwezig blijf tot het slot dat de kijker een mokerslag geeft waarvan je niet echt vrolijk van wordt. Ieder personage wordt uitstekend vertolkt , maar Sibel Kekilli is fenomenaal.
Deze film maakt dat ik mijn top 10 van het jaaroverzicht nog even moet veranderen. 9/10
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Het zal wel toeval zijn maar in een korte tijd heb ik dus drie films gezien met zo'n soort thema, eerst When Darkness Falls, daarna AE Fond Kiss en Die Fremde, tijdje daarvoor ook nog Dunya en Desie. En ik blijf me maar verbazen over dit onmenselijke theorieen in een orthodoxe familie die de koran of bijbel belangrijker vinden dan de mensen om hun heen en dat de pappa's het willen zoals ze het willen en de vrouwen maar oud vuil zijn. Zo ook hier. Sibel is een Turkse vrouw die samen met der zoontje de benen neemt bij der vent met nogal losse handjes. Als kijker zeg je dan ook meteen: en terecht. Alleen denkt de familie van haar in Duitsland (vader, moeder, broers) waar ze naar gevlucht is, er toch heel anders over. Door de rug naar die waardeloze Turkse vent te keren om derzelf en der kind te beschermen heeft ze weer eens de familie ten schande gemaakt dus ook in Duitsland moet ze weer vluchten voor de familie. Waarbij ze in een kinderopvang terecht komt die haar zoontje opvangen en Sibel in goede handen valt van de medewerkers daar. Dat zorgt voor een lichtpuntje. Ook die Duitse vrouw die ze allebij helpt is om er een goed gevoel bij te krijgen.
Maar helaas heeft Sibel ook nog der hypocriete broers achter der aan die wel heel stoer zijn en zich ondertussen schuilen achter de Koran. En op een gegeven moment moet Sibel maar dood, omdat ze maar niet wil luisteren naar der oh zo lieve vader "die het wel heel goed met der kinderen voor heeft" uche uche!. Wat dus wel even heel fout uit de hand loopt aan het einde. Oeps!
Walgelijk blijf ik het gewoon vinden dit soort mentaliteiten. Ik heb respect voor alle geloven maar zeker niet voor mensen die er op deze manier mee om gaan. En dat weet Die Fremde op een hele realistische en vooral keiharde wijze neer te zetten en gewoon laat zien hoe het niet moet. En ik merk het al, teveel van dit soort films in een korte tijd is niet bepaald goed, want je blijft maar malen om dit beestachtige manier van redeneren en omgaan met mensen (en dan met name je dochter/zus) Vind gewoon dat dit soort mensen niet op deze aarde rond horen te lopen. En dan zijn wij ongelovigen in hun ogen zo vrouwonvriendelijk en plat.... nou moet je horen wie het zegt!
Dus, weer een hele leerzame aanrader en hopelijk ook een waarschuwing voor dit soort beesten.
4,5*
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Dat kan misschien in de film, en ook in het echte leven allemaal zo wezen maar ook dat is gewoon een slap excuus. En hoe zit dat dan met de Turken en Marrokanen die heel gastvrij zijn? Hun deur gewoon voor iedereen openlaten, Hun dochter gewoon in der waarde laten (ok ik geef toe, hun bezorgdheid over de dochter kan nog wel eens over de top zijn) zonder dat ze bij het minste geringste (in dit geval dan dat ze gevlucht is voor zo'n zielige slappe hufter uit Turkije die "als man" het recht heeft alles bij haar te mogen doen wat ie wil) het een schande van de familie noemen en in ergste geval nog op de dodenlijst zetten, hun eigen dochter!!!! Staan die mensen die er wel goed mee om gaan ook onder druk van de maatschappij? Hoe het ook went of keert. Dit kan gewoon niet, om wat voor excuus of reden dan ook.
bartman
-
- 96 berichten
- 784 stemmen
Aardige film, maar wist me toch niet continu te boeien.
Als pluspunt kan ik noemen dat het acteerwerk van de acteurs eigenlijk zonder uitzondering erg sterk was, en dat kun je niet van veel films zeggen. Als minpunt dat het verhaal wellicht een beetje voorspelbaar is, en dat dit (bewust?) in de hand gewerkt werd doordat de slotscène deels te zien is aan het begin van de film.
Voordeel van de twijfel gegeven, 3,5.
Keutul
-
- 296 berichten
- 1054 stemmen
Het zal wel toeval zijn maar in een korte tijd heb ik dus drie films gezien met zo'n soort thema, eerst When Darkness Falls, daarna AE Fond Kiss en Die Fremde, tijdje daarvoor ook nog Dunya en Desie. En ik blijf me maar verbazen over dit onmenselijke theorieen in een orthodoxe familie die de koran of bijbel belangrijker vinden dan de mensen om hun heen en dat de pappa's het willen zoals ze het willen en de vrouwen maar oud vuil zijn. Zo ook hier. Sibel is een Turkse vrouw die samen met der zoontje de benen neemt bij der vent met nogal losse handjes. Als kijker zeg je dan ook meteen: en terecht. Alleen denkt de familie van haar in Duitsland (vader, moeder, broers) waar ze naar gevlucht is, er toch heel anders over. Door de rug naar die waardeloze Turkse vent te keren om derzelf en der kind te beschermen heeft ze weer eens de familie ten schande gemaakt dus ook in Duitsland moet ze weer vluchten voor de familie. Waarbij ze in een kinderopvang terecht komt die haar zoontje opvangen en Sibel in goede handen valt van de medewerkers daar. Dat zorgt voor een lichtpuntje. Ook die Duitse vrouw die ze allebij helpt is om er een goed gevoel bij te krijgen.
Maar helaas heeft Sibel ook nog der hypocriete broers achter der aan die wel heel stoer zijn en zich ondertussen schuilen achter de Koran. En op een gegeven moment moet Sibel maar dood, omdat ze maar niet wil luisteren naar der oh zo lieve vader "die het wel heel goed met der kinderen voor heeft" uche uche!. Wat dus wel even heel fout uit de hand loopt aan het einde. Oeps!
Walgelijk blijf ik het gewoon vinden dit soort mentaliteiten. Ik heb respect voor alle geloven maar zeker niet voor mensen die er op deze manier mee om gaan. En dat weet Die Fremde op een hele realistische en vooral keiharde wijze neer te zetten en gewoon laat zien hoe het niet moet. En ik merk het al, teveel van dit soort films in een korte tijd is niet bepaald goed, want je blijft maar malen om dit beestachtige manier van redeneren en omgaan met mensen (en dan met name je dochter/zus) Vind gewoon dat dit soort mensen niet op deze aarde rond horen te lopen. En dan zijn wij ongelovigen in hun ogen zo vrouwonvriendelijk en plat.... nou moet je horen wie het zegt!
Dus, weer een hele leerzame aanrader en hopelijk ook een waarschuwing voor dit soort beesten.
4,5*
Waar haal je het vandaan dat die broers zich schuilen achter de Koran? Dat word in die hele film nergens genoemd of gezegd. Je vult allerlei dingen zelf in; dat ongelovigen vrouwonvriendelijk en plat zouden zijn, komt ook in die hele film niet naar voren. Ik vind je bericht genereliserend en zwart-wit.
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Waar haal je het vandaan dat die broers zich schuilen achter de Koran? Dat word in die hele film nergens genoemd of gezegd. Je vult allerlei dingen zelf in; dat ongelovigen vrouwonvriendelijk en plat zouden zijn, komt ook in die hele film niet naar voren. Ik vind je bericht genereliserend en zwart-wit.
Goed lezen:
Verder doelt Die Fremde toch ook op een moslimfamilie? Aan het einde moet Sibel toch dood? Eerwraak/Ze is een schande voor de familie, een slet terwijl ze wel voor der rechten opkomt en dat baseren dat soort mensen toch altijd op de koran/bijbel? Anders dan vonden ze hun dochter veel belangrijker En de hypocriete broers worden er toch opafgestuurd en mogen haar opjagen en uiteindelijk killen enz?
Ik haal inderdaad meerdere feitelijke dingen bij ja. Die familie leeft toch onder de koran (althans hoe zij het willen opvatten), anders dan hadden ze Sibel toch geholpen ipv hoer of schande voor de familie uit te maken?
dimi303
-
- 3172 berichten
- 3247 stemmen
Volgens mij gaat deze film meer over de familiebanden tussen de gezinsleden onderling. Je ziet duidelijk dat de vader enerzijds gebukt gaat onder de versmachtende druk van de samenleving en anderzijds verscheurd is van verdriet door de moeilijke beslissing die hij moet nemen. Dat de broers wat radicaler zijn in hun geloof dan de ouders is ook duidelijk.
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Ja, maar dat is ook juist wat ik bedoel. Die vader zal een hoop last van zijn schouders afgooien als ie meer om zijn dochter gaf dan om die beestachtige orthodoxe geloofsregeltjes. Nu gaat de film er natuurlijk wel over, maar aangezien dit in het echt ook gebeurd, en dan nog, ze zijn in Europa, dus waarvan zouden ze nog onder druk staan? Uiteindelijk is het toch het door hun zelf aangevulde geloofsmentaliteiten die het hele gezin, maatschappij en alles kapot maken. En daar lijden de kinderen onder, vooral de vrouwen. En de mannen (waaronder, in deze film, dan die broers dus en dan ook vooral die walgelijke vent van Sibel) zijn dan natuurlijk de bazen, mogen lekker stoer doen en zijn nog vrouwonvriendelijker dan een gemiddelde groep bouwvakkers, omdat het bij hun ook vooral serieus is en het moet zoals hun het willen. Dan zich netjes aan de regels houden en ondertussen lekker zuipen, hoeren, drugs gebruiken, hun vrouw/zus slaan/onder druk zetten. Maar owee als de zus/dochter/vrouw voor haar rechten opkomt en een grens trekt of nota bene met een jongen 1 seconden gezien word. Dan staan ze op het dodenlijstje hoor. Want dat zijn "nou eenmaal" de mentaliteiten in de familie en zo staat dat deels in de koran, en ach.... we kunnen de koran ook nog ff lekker opblazen. Precies, een druk ja. Maar Sibel was dan wel degene die eindelijk beter weette en haar zoontje wel een beter leven gunde, in tegenstelling van de rest van der hele familie, en de familie daarvoor en ook nog de familie daarvoor. Dit soort mensen maken een geloof gewoon helemaal kapot en niet waarvoor het bestemt is.
Maar ik raad jullie ook de Zweedse "When Darkness Falls" aan. Daar is dit thema nog een paar graadjes erger.
tottenham89
-
- 327 berichten
- 1346 stemmen
Sterke film die duidelijk een onderscheid maakt tussen de tradities en het geloof (islam). Je ziet duidelijk dat de mensen in de film totaal het tegenovergestelde doen van wat de islam zegt.
ikkie01
-
- 156 berichten
- 1666 stemmen
Volgens mij gaat deze film meer over de familiebanden tussen de gezinsleden onderling. Je ziet duidelijk dat de vader enerzijds gebukt gaat onder de versmachtende druk van de samenleving en anderzijds verscheurd is van verdriet door de moeilijke beslissing die hij moet nemen. Dat de broers wat radicaler zijn in hun geloof dan de ouders is ook duidelijk.
Klopt. het is meer de traditie die hun "dwingt" tot de daad. Eerwraak is een vreselijk middel ook omdat de jongste ( die de lichtste straf krijgt) er mee op gezadeld wordt. Dit alles om de familie te redden, hoe gek kan je zijn. Je kind vermorden om de eer te redden.
Ik was getuige van de moord op Gühl een paar jaar geleden en het grijpt me weer rond me strot. Wat een stel idioten zeg. kunnen niet zelfstandig na denken blijkbaar.
Deze film zonder upsmuk laat een familie zien die tussen traditie en geloof en de moderne samenleving vast zit. Erg goed in beeld gebracht de pijn van de vader, de moeder die niks kan doen en het lijdzaam ondergaat
ralfsjam
-
- 2144 berichten
- 1345 stemmen
aangrijpende film over eerwraak en het pad daar naar toe. Prachtig rauw in beeld gebracht met hoog niveau acteerwerk. Goed verhaal waar je af en toe tegenaan wil schreeuwen... 4.5
Nicolage Rico
-
- 20126 berichten
- 2220 stemmen
Sterke film, die andermaal laat zien hoe mensonterend, en vooral vrouwonterend, de moslim cultuur is. Sibel Kekilli - aka Sabrina Hardcore - trekt de kar met een subliem optreden, maar ook de overige acteurs/actrices zijn bovengemiddeld bezig geweest.
Umay volgt haar hart en niet haar verstand en neemt logische beslissingen, die de moslim cultuur niet zo logisch blijken te zijn. Ze zit gevangen in haar eigen familiekring, terwijl familie zo belangrijk is in diezelfde cultuur.
Genoeg moois te zien: hoe de kleine Cem telkens weer met een onschuldig gezicht aan moeders hand hangt en overal naartoe wordt gesleept, hoe verliefd Umay door de drukke straten loopt, met een voor de rest onbegrijpelijke glimlach. Enzovoort. Maar de grootste kracht van de film is toch wel Sibel Kekilli. Onvervalste en pure emotie - vast omdat ze zelf ook door haar eigen familie is afgestoten vanwege haar porno-optredens.
Jammer van het beginstuk, dat nogal overbodig is. Ook het einde voelt te geforceerd aan.
3,5*
ThomasVV
-
- 1100 berichten
- 483 stemmen
Jammer van het beginstuk, dat nogal overbodig is. Ook het einde voelt te geforceerd aan.
Waarom vind je begin en einde precies overbodig of geforceerd, Nicolage?
Nicolage Rico
-
- 20126 berichten
- 2220 stemmen
Het begin hadden ze achterwege mogen laten. Ik zie de toegevoegde waarde daar niet van in. Vond het daardoor ook voorspelbaar dat de jongere broer Umay niet zou neerschieten. Ik vond het moment dat haar oudste broer Cem per ongeluk neersteekt wat geforceerd sentimenteel ( 'aaah, nu is het onschuldige mannetje nog neergestoken ook).
ThomasVV
-
- 1100 berichten
- 483 stemmen
Wat het slot betreft, begrijp ik wat je bedoelt. Was inderdaad wat nodeloos pathetisch. Maar zou je je kritiek op het begin toch nog eens willen uitleggen (het is voor mij eigenlijk al tamelijk lang geleden).
SnakeDoc
-
- 4686 berichten
- 2227 stemmen
Zou deze graag op Blu-Ray willen hebben, maar donders wat staan daar op het moment belachelijke prijzen voor. Zowel op Bol als Play €35,-
helleke
-
- 967 berichten
- 1165 stemmen
Ik kan maar niet begrijpen dat bepaalde mensen er zo'n gedachtegoed op nahouden.
Zowel de vrouw als het kind werden geslagen door haar man, en dan zou ze volgens haar eigen familie, er niet mogen van weggaan?
Hoe achterlijk kun je zijn?
Dit noem ik het begrip ouders, broers, zus onwaardig.
Wat de film zelf betreft, schitterend geacteerd.
Een verdiende 3,5 sterren.
missl
-
- 3868 berichten
- 5323 stemmen
Mooi en heftig drama over een moeder die een nieuw leven wil beginnen maar hierin word tegengehouden door haar familie. Erg heftig en intens. Prachtige film.
frans123
-
- 3854 berichten
- 1000 stemmen
Aangrijpend docu-drama met acteurs. De trieste waarheid is dat dit honderden keren gebeurd per jaar....De thema's zijn; trots', respect,eer,...eerwraak. Voor ons begrippen waar je geen kant uit mee kunt. Wat moet je ermee?Voor moslims echter begrippen, die het loslaten van alle moraliteit rechtvaardigt.
cales77
-
- 462 berichten
- 2323 stemmen
goed te weten dat eerwraak niet iets specifieks uit de moslim cultuur is. In Zuid Amerika is/was het voorkomend, en in Zuid-Italië kennen we bloedwraak (verwant aan)
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Aardige film over een Turkse vrouw die samen met haar zoontje naar haar familie in Duitsland vlucht als ze door haar man wordt mishandeld. Een film over tradities, culturen en eerwraak. Wel wat langdradig en de personages zijn helaas wat eenzijdig. Dit ligt echter zeker niet aan het acteerwerk, want Sibel Kekilli is overtuigend in de hoofdrol. Het einde is zeker wel aangrijpend.
Arnie
-
- 1074 berichten
- 1829 stemmen
Zeer, zeer teleurgesteld. Het concept van identiteit en de culturele/etnische gemeenschap versus individuele vrijheid had niet meer clichématig kunnen uitgewerkt dan hier is gedaan: stereotype karakters, voorspelbare plotwendingen, slecht acteerwerk en een totaal ongeloofwaardig en overdramatisch einde. En de filmerij was ook bijzonder conventioneel, soms ronduit stuntelig.
Wellicht zal een nacht erover slapen goed doen, want het thema blijft wrang en de problematiek actueel, maar dit baksel komt niet verder dan te prediken wat iedereen al weet, en waar elk zich bij het aanschouwen hiervan nogmaals kan gaan beklagen.
De nuance is ver te zoeken: de gekwelde Turkse vader, de broer van het type alpha male, zelfs het blanke begripvolle alternatief voor de slaande Turkse man; ze doen nauwelijks moeite enige ontwikkeling door te maken. Maar wellicht het meest ergerde ik me nog aan het hoofdpersonage, Umay, dat druipte van de eveneens clichématig geëmancipeerde naïviteit. Het lijkt wel of ze van een andere planeet komt, zo hoopvol is ze iedere keer, en tegelijk zo zonder mankementen of nukken. Met name is dit te zien als ze nota bene tweemaal, stompzinnig, die bruiloft binnen komt stampen om een scene te maken... waarna mevrouw weer volledig teleurgesteld in haar familie, het joch aan de arm meesleurend, het onrecht kan lamenteren dat haar is aangedaan. De onoplettende kijker zal, met haar, vol verontwaardiging zijn over dat onrecht, maar ik vond haar er zeer onsympathiek door worden.
Ik denk oprecht dat dergelijke films de problematiek niet verder zullen helpen, maar eerder het cultuurverschil zullen onderstrepen dat al bestaat. De film bevestigt namelijk een westerse blik op de zaak: hij toont een ongenuanceerd achterlijke gemeenschapszin in de Turkse gelederen, en laat als protagonist een vrijgevochten vrouw zien, te ideaal voor woorden, die maar niet begrepen wordt in haar streven naar onafhankelijkheid.
Daarmee kun je geen potten breken.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Zeer, zeer teleurgesteld. Het concept van identiteit en de culturele/etnische gemeenschap versus individuele vrijheid had niet meer clichématig kunnen uitgewerkt dan hier is gedaan: stereotype karakters, voorspelbare plotwendingen, slecht acteerwerk en een totaal ongeloofwaardig en overdramatisch einde. En de filmerij was ook bijzonder conventioneel, soms ronduit stuntelig.
Dat kun jij allemaal wel vinden, maar sta mij toe erop te wijzen dat deze film wereldwijd niet minder dan 29 (!) prijzen heeft gewonnen. Terecht, want het is een van de beste films uit 2010.
Arnie
-
- 1074 berichten
- 1829 stemmen
Daar mag u zeker op wijzen, maar de logica van de redenering ontgaat me enigszins.
Ik vind het in elk geval duidelijk niet een van de beste films van 2010. En als de film zoveel prijzen heeft gewonnen, zal ik het dan waarschijnlijk niet erg eens zijn met hen die ze hebben toegekend; verder verwijs ik vooral naar mijn argumentatie in het vervolg van mijn eerdere bericht.
ThomasVV
-
- 1100 berichten
- 483 stemmen
Ik denk oprecht dat dergelijke films de problematiek niet verder zullen helpen, maar eerder het cultuurverschil zullen onderstrepen dat al bestaat. De film bevestigt namelijk een westerse blik op de zaak: hij toont een ongenuanceerd achterlijke gemeenschapszin in de Turkse gelederen, en laat als protagonist een vrijgevochten vrouw zien, te ideaal voor woorden, die maar niet begrepen wordt in haar streven naar onafhankelijkheid.
Daarmee kun je geen potten breken.
Ik kan je reactie enigszins volgen, Arnie, tot aan bovenstaand punt. Eerst en vooral vind ik niet dat de kwaliteit van een film afhangt van de vraag of hij "de problematiek verder helpt", en is hij voor mij niet minder goed omdat hij een bestaand cultuurverschil onderstreept. Maar los daarvan zette de film mij er juist toe aan om over het thema van de spanning tussen individu en gemeenschap na te denken over de cultuurverschillen heen! Ik geef wel toe dat veel kijkers blijkbaar blijven steken in het primitieve wij-zij-denken van het geavanceerde vrije westen tegenover de "achterlijke" islam, maar dat zegt volgens mij meer over de kijkers dan over de film...
Arnie
-
- 1074 berichten
- 1829 stemmen
Dank voor de reactie.
Zeker, dat zegt allereerst iets over de kijker, en de problematiek zelf kan natuurlijk veel gedachten in gang zetten. Daarin heb je absoluut een punt. En ik ben het ook met je eens dat de kwaliteit van een film niet noodzakelijkerwijs afhangt van de mate waarin het bijdraagt aan oplossingen; er zijn natuurlijk zat films die schitterend zijn door het simpelweg registreren van 'iets'.
Maar allereerst, wat cru gezegd, kan iedereen wel een film maken over een in zichzelf boeiend onderwerp, zonder enige aandacht te besteden aan de uitwerking. En juist een film als deze mag van mij wel degelijk zelf vergezichten bieden of actief vragen opwerpen.
Dat hij dat niet doet, neem ik de maker zeker kwalijk: hij neemt zichzelf namelijk serieus, heeft absoluut een boodschap over een zowel oud als onveranderd actueel thema, maar slaagt er vervolgens niet in om dat op zinnige wijze te doen, vanwege het gebrek aan enige nuance in zowel personages als plotontwikkelingen. Ik denk eerlijk gezegd dat naast het publiek, ook (of zelfs) de maker hier niet veel verder komt dan een zeer versimpeld beeld en een stereotype benadering.
En daarmee, dit is voor mij cruciaal, is hij minstens zo schuldig als zijn publiek, omdat hij vooroordelen ongenuanceerd bevestigt. Voor mij is het op zo'n moment erg leeg, zinloos, en kan ik me zeer ergeren aan de personages, en word ik helemaal kregel als men het dan presteert om zo'n dramatisch einde neer te zetten.
De spanning tussen individu en gemeenschap blijft een onveranderd boeiend thema, maar dit is niet de sterkste uitwerking ervan.
(Ergens doet het me denken aan de manier waarop Centraal- en Oost-Europeanen naar het Westen plachten te kijken voor de val van de muur: als door een verrekijker, inzoomend op bepaalde zaken die een groot contrast vormden met hun maatschappij, maar tegelijk buiten beschouwing latend wat de context ervan was, en wat de negatieve zijden van dezelfde medaille waren. Het vrije Westen is toch wel meer dan een 'vrijhandelszone' voor elk, niet elke Turkse immigrante die zich juist heeft ontworsteld aan een slaande man zal zo naief lachend ingaan op de avances van een jonge blonde vent in het Westen, en weinig Westerse mannen zullen zo begripvol zijn als onze blonde vriend.
Maar ik dwaal af.)
vincent1980
-
- 32 berichten
- 30 stemmen
Een film waar je op het einde en na het kijken van de film stil van word. mooie film
Het laatste nieuws
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
Bekijk ook
Il Y A Longtemps Que Je T'Aime
Drama, 2008
133 reacties
Monsieur Ibrahim et les Fleurs du Coran
Drama, 2003
12 reacties
Soul Kitchen
Komedie, 2009
44 reacties
Ne Te Retourne Pas
Drama / Mystery, 2009
27 reacties
Gerelateerde tags
marital rape vrouwelijke regisseurabusive father
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.