Soul Kitchen (2009)

Duitsland

geregisseerd door Fatih Akin
met Adam Bousdoukos, Moritz Bleibtreu en Birol Ünel

Zinos is een getroebleerde Griekse bareigenaar in Hamburg. Zijn leven neemt een duik in het diepe wanneer zijn vriendin Nadine haar toevlucht zoekt in Shanghai. Dan blijken ook nog eens zijn klanten weg te blijven en moet hij alle zeilen bijzetten om zijn tent draaiende te houden. Hij ontwikkelt derhalve een nieuw bedrijfsconcept, waardoor hij weer uit de geldzorgen raakt. Maar de liefdesproblemen blijven en om dichter bij zijn vriendin te zijn, geeft hij de leiding over de bar in handen van zijn broer Ilias. Echter, die is helaas nogal crimineel aangelegd, waardoor de zorgen niet bepaald voorbijgaan.

avatar van Drs. DAJA
Zeer geslaagde film van Fatih Akin. Soul Kitchen beschikt redelijk snel over een geweldige sfeer met heerlijke personages door enkele van de beste Duitse acteurs gespeeld. Verhaaltechnisch zitten er soms wat rommeligheden in maar Akin's behendige regie (i.s.m. montage) zorgen er voor dat je alles volledig slikt en met gemak enorm kunt genieten van de vibe en vele geestigheden van de film.

avatar van sinterklaas
Weer een heerlijke film van de regisseur van Gegen die Wand. Ook hier zet hij weer een aangename komedie neer, met een hoop pijnlijke momenten. We maken kennis met de Griekse Zinos die een havencafeetje runt in de Hamburgse haven. De sfeer is daar al helemaal te gek. We krijgen de uitzichtloosheid te zien en die opa van Zinos is ook helemaal fantastisch. Het succes van dat tentje daalt alleen maar en Zinos probeert maar meer erin te halen om klanten aan te trekken. Maarja, het is nooit goed. Ook heeft hij de handen vol met zijn neurotische vriendin Nadine en zijn roekeloze broer Illias. Door de ruzie's en de akkefietjes word het sfeertje er ook maar niet beter op.

Het sfeertje is ook weer erg goed neergezet en ook precies zoals Spetie het omschrijft. De soundtracks zijn inderdaad ook mooi, alleen niet altijd voor de klanten.

Voor de rest is dit weer een fijn filmpje van Akin, jammer dat er zo weinig van hem is uitgebracht in Nederland.

avatar van Knisper
sinterklaas schreef:
Haal je hier niet twee films door de war? Gegen die Wand zou ik niet direct als een komedie indelen.

avatar van Paalhaas
Herzien, halfje erbij. Wat een lol.

avatar van 93.9
Fantastische feel good film uit Duitsland.
Ben je in de gelegenheid? breng een bezoek aan Soul Kitchen.

avatar van blurp194
Een film met een prettige sfeer. Feelgood, niet op de gebruikelijke soft-romcom manier maar toch, het is een soort positieve uitstraling die er over het geheel heen ligt, het geloof in de goede afloop, zoiets is het.

Het verhaal is wel erg voorspelbaar en uitgetreden, maar wordt vlot gebracht waardoor dat niet echt stoort. De acteurs hebben er overduidelijk plezier in en doen hun best - en dat past ook weer precies bij de sfeer. Mooie locaties in de achterbuurten van Hamburg, mooie postindustriële stijl.

Na zijn voorgaande zware drama’s komt Fatih Akin met een luchtige komedie over een ploeterende restauranteigenaar in een desolaat industriegebied. Hoewel het verhaal redelijk gevuld is met clichés kijkt de film best lekker weg, mede door het goedverzorgde acteerwerk. Vooral de bijrol van Birol Ünel (Gegen die Wand) is erg leuk.

Goeie film over een man die een eigen restaurant runt, maar waarbij het de laatste tijd niet zo goed gaat. Het verhaal op zich heeft niet al te veel om het lijf. Maar de film is wel onderhoudend. Een lekker vlot tempo, een fijne soundtrack en het oogt allemaal wel fris. Voor regisseur Fatih Akin is deze komedie zeker een change of pace in vergelijking met zijn twee vorige loodzware films.

avatar van Boenga
Soul Kitchen, een verhaal dat uitblinkt in eenvoud, en waar met een goeie cast en een fantastische locatie een heerlijke sfeer gecreëerd wordt.
De personages worden heel zwart-wit uitgebeeld, de grappen zijn bij de haren gegrepen, maar toch ga je er helemaal in op en word je er helemaal in meegesleept.
Heerlijk, 4*

Madecineman schreef:
Wat is er dan zo grauw en ruw aan deze film? Eerder een vriendelijk feel-good filmpje imo.

Feelgood verhaal, maar visueel... In de (beperkte) buitenbeelden wordt inderdaad een ruw en grauw deel van de stad getoond, ook al omdat die beelden vaak heel kleurloos zijn. Dat geeft een dubbel gevoel: het restaurant doet wel héél erg denken aan het Brusselse Tour & Taxis 10 jaar terug (nu bijna helemaal opgeknapt, maar raak er niet aan uit of dat een goeie of slechte zaak is), met hoge hangars, veel beton en verroest metaal - maar surrealistisch mooi wanneer het jaarlijkse Couleur Café-festival daar plaatsvindt...

avatar van Oliveri

Helemaal mee eens, toppertje deze film.