ad

Met onder meer: Moritz Bleibtreu, Christiane Paul en Mehmet Kurtuluş

Oorspronkelijke taal: Duits

Over Im Juli.

"A Summer Night's Dream"

Daniel is een jonge leraar, die in tegenstelling tot iedereen de zomer doorbrengt in Hamburg. Juli, een meisje dat op de vlooienmarkt werkt, wil graag Daniel beter leren kennen en slaagt erin hem een Maya-ring met een zon erop te verkopen. Ze voorspelt dat hij een meisje zal ontmoeten met dezelfde zon als op de ring. De volgende dag is Daniel al op weg naar het zuiden. Op de een of andere manier blijkt de voorspelling te kloppen.

image

avatar van FisherKing

FisherKing

Lijkt me een erg mooie film, met een van de beste Duitse acteurs in de hoofdrol.

avatar van blabla

blabla

• 2070 berichten

Kost maar 6,99 euro bij amazon.de (13,33 inclusief verzenden)

avatar van narva77

narva77 (crew films)

FisherKing schreef:

22:15 Vanavond op ZDF (zegt mijn gids)

Dat was maandagavond, gisteren om 00:50 uur.

Verrassend frisse Duitse film, iets waar ze wel goed in zijn. Leuke roadmovie die zich in verschillende Europese landen afspeelt, met acteurs uit verschillende landen.

Zo zit Branka Katic, het Servische meisje dat Luna speelt, ook in 'Crna macka, beli macor' (Black Cat, White Cat).

Maar eigenlijk mochten alle dames er wel wezen

avatar van Ynst

Ynst

was leuke film, maar af en toe te veel toevalligheden, dit stoorde mij soms wel erg..

voor de rest leuke film

avatar van Anatolia

Anatolia

Warme roadmovie, beter dan Gegen Die Wand (wellicht omdat het een veel optimistischere kijk op het leven is).

Ik wilde nog wel een oogje dichtknijpen voor de soms overdreven toevalligheden, maar de laatste scène (waarin de twee paren elkaar plots tegenkomen in miljoenenstad Istanbul) was me te veel van het goede.

Daarom geen 4, maar 3,5*.

FisherKing schreef:

Vanmiddag om 15.25 op het ZDF...

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Haha, goed dat je het zegt sydney. Erg leuke en verfrissende roadmovie! Ga dat zien!

sydney

Ja, erg leuke roadmovie met erg veel humor. Bleibtreu op zijn best. Mijn favoriete film met Bleibreu blijft nog altijd Das Experiment. Maar in deze film speelt hij ook schitterend. Trouwens dat vond ik ook van dat meisje dat Juli speelde.

sydney

Ik geef alsnog 4*. Ik moest een paar keer aan de film denken vandaag. Heeft toch wel indruk gemaakt blijkbaar.

avatar van Paalhaas

Paalhaas

• 2080 stemmen

Anatolia schreef:

Daarom geen 4, maar 3,5*.

Misschien heb ik het helemaal fout, maar volgens mij is dit best een logische gevolgtrekking: Melek wist dat Daniel naar die brug zou gaan, dezelfde plek als waar ze met Isa had afgesproken. Waarschijnlijk hebben Melek en Isa elkaar verteld over hun ervaringen met Daniel en zo het vehaaltje compleet gemaakt (Niet beseffend dat Melek zelf het meisje in kwestie was!). Elkaar 'toevallig' tegenkomen op een bekende plaats en tijd is dan niet zo moeilijk, wel?

Erg grappig trouwens om ineens dat leuke grietje uit de Kusturica-films op te zien duiken.

avatar van wwelover

wwelover

• 2040 berichten

Op school gezien. Beetje rare film. Vond hem niet stom, maar af en toe ging kwam het niet meer geloofwaardig over. Dat was jammer.

avatar van Knisper

Knisper

Hier mag ook weleens een (fatsoenlijke) Nederlandse release van komen. Erg leuke film, die ik graag nog eens een keer terug zou zien.

avatar van Freud

Freud

Een heerlijke film Nog nooit eerder ben ik in één film verliefd geworden op drie verschillende meisjes, alleen dat al is een prestatie. Maar ook voor de rest is alles gewoon absoluut wonderlijk, puur feel good met hier en daar een hoekje af, maar niet te veel. Rationeel bekeken is het verhaal erg simpel, maar de film komt daar mee weg door de heerlijke sfeer, de goede acteurs, de mooie muziek en het feit dat ik gewoon niks negatiefs in mijn geest toegelaten heb bij het aanschouwen van zo veel prachtig jong vrouwvolk

Wat het toevallige einde betreft: geen last van gehad, ik bedoel, de hele film staat stijf van de onmogelijke toevalligheden (het is zo'n beetje de rode draad doorheen het hele verhaal), het is niet meer dan normaal dat hij er dan ook mee eindigt. Vond het eigenlijk zelfs oprecht grappig.

avatar van wibro

wibro

Heerlijke sfeervolle roadmovie met leuke vrouwelijke personages waarvoor ik stuk voor stuk zou kunnen vallen. Behalve de aantrekkelijke dames moest deze film het voor mij ook vooral hebben van de komische scènes, waarvan de schaakpartij tussen de Hongaarse- en Roemeense douanier - ieder aan hun eigen kant van de grens! - mij liet rollebollen van het lachen. Hoe kom je erop? Ook de soundtrack vond ik heerlijk en verhoogde het sfeertje van deze voor mij tot nu toe volstrekt onbekende film van Fatih Akin die ik ook verreweg zijn beste vind.

avatar van 93.9

93.9

Hoe te zien zo'n film? Lijkt me een goede film namenlijk...

avatar van Mr Thee

Mr Thee

Knisper schreef:

Graag géén NL release. Europese films zijn herkenbaar en goed genoeg.

---

Overigens vond ik Im Juli een komische film; een zeer makkelijk te verteren verhaal met wat toneelachtige effecten in bepaalde scenes bv. als het meisje zingt, klinkt het gitaarspel en wordt zij "out of the blue" begeleid . De film is ogenschijnlijk gemaakt met een vrij beperkt budget. De knulligheid van bepaalde scenes maakt de film aandoenlijk en sympathiek. Dat knullige deed me denken aan van die 90ies tienerseries als heartbreak high. Het creatieve en vrolijke aan de film brengt me tot 3.5 ster.

BBarbie

Deze komische road movie over een koppel dat elkaar voortdurend kwijt raakt, maar dagen en vele honderden kilometers verder elkaar wonder boven wonder toch weer terugvindt geeft niet wat ik ervan verwacht had. De film begint veelbelovend, maar dat duurt maar totdat de reis door Europa echt aanvangt. Het romantische sausje viel ook al niet mee, want van echte romantiek is nauwelijks sprake. Toegegeven, de film bevat een aantal kolderieke scènes, maar die zijn op de keeper beschouwd op de vingers van één hand te tellen. Nee, ik geef toch sterk de voorkeur aan de drama’s die Akin later gemaakt heeft.

avatar van Movsin

Movsin

Heel wat anders dan "Gegen die Wand" of "Auf der Anderen Seite", deze romantische komedie van Fatih Akin. Speels en jeugdig, zich niet storend om het toeval in het verhaal welig te laten tieren, met eigenlijk alleen wat ernst als er tussendoor overheids- en andere gedragingen licht worden gehekeld en met een stel acteurs die hun rol perfect weten te brengen.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Je zou haast wensen dat het leven altijd loopt zoals in deze film. Een hoop toevalligheden (of is het lotsbestemming?) vormen de rode draad van deze romcom-roadmovie, en laat de vrije loop aan de onverwachte verrassingen die het leven kan bieden.

Een bij momenten erg grappige komedie waar de kleine filmische spielereien van Fatih Akin voortdurend leven in de brouwerij brengen : de scènes waar Daniel en Juli na joints te hebben gerookt al zwevend uitgebeeld worden, of de hallucinogene trip in de underground van Bucarest zorgen voor een film van hoog niveau. Muzikaal ook gezellig. Bleibtreu is in het begin wat nerd-achtig wanneer hij onzeker een drankje bestelt op een fuif, en wat hij allemaal uitspookt in de film strookt niet echt met zijn imago in het begin van de film, maar dit vergat ik al vlug wanneer de vrijgevochten Juli hem vergezelde in de hoop de vonk te laten overschieten. Mooie film vol levensvreugde.