120 Battements par Minute (2017)

Alternatieve titels: 120 Beats per Minute | BPM (Beats per Minute)

Frankrijk

geregisseerd door Robin Campillo
met Adèle Haenel, Yves Heck en Nahuel Pérez Biscayart

Parijs aan het begin van de jaren 90. Een groep jonge activisten wil koste wat het kost een remedie vinden tegen een tot dan toe onbekende dodelijke ziekte. Hun doelwit: de farmaceutische labs die mogelijke remedies bewust tegenhouden. Indien ze hun eigen levens én die van toekomstige generaties willen redden, zullen ze hun acties moeten opschroeven.

avatar van Mac Hammer Fan
Ik zie dat er nu een officiële poster is. Ik heb die ingestuurd.
De film werd bekroond met verschillende Awards op het Festival van Cannes.

kappeuter (moderator)
Vanaf 28 september in de bioscoop (Cinéart)

avatar van mrklm
Act Up Paris is een non-profitorganisatie voor zeropositieve activisten (of mensen die bereid zijn zich in het openbaar als zeropositief voor te doen) die in de overtuiging verkeren dat de medische wereld hun aan het lijntje houdt en meer bezig is een zo goed mogelijk deal voor hun medicijnen te krijgen, dan te zorgen voor de slachtoffers van de AIDS-epidemie. '120 BPM' toont de levendigheid van de vergaderingen van deze groep, alsmede de brutaliteit én de beheersing waarmee ze hun gewaagde protestacties ondernemen. De focus komt daarbij steeds meer te liggen op de relatie tussen Nathan, die besmetting bespaard is gebleven, en Sean, die besmet is geraakt bij zijn eerste seksuele ervaring met zijn wiskundeleraar. De film barst van de energie, regisseur Campillo zorgt ervoor dat de veelvuldige discussies nooit saai worden, de protest-acties zijn uitstekend gefilmd en gemonteerd en er is ook nog eens heerlijke soundtrack. Het acteerwerk is over de hele linie uitstekend, inclusief een tour-de-force van Biscayart wanneer de film zich naar het onvermijdelijke einde begeeft. Daar doet Campillo onnodig lang over, als is het einde wel indrukwekkend. Als de film 20 minuten korter was geweest, had deze film een ster erbij gekregen...

Aangezien er toch alleen maar 'flikkers, hoeren en junks' aan sterven, doet de Franse regering weinig tot niets aan aidspreventie en daarom voert Act Up actie. Twee leden van die groep worden verliefd op elkaar en naast beelden van Act Up-acties en -vergaderingen zie je hoe de relatie zich ontwikkelt. En dat is helaas niet overtuigend. Er is geen chemie tussen de twee en de relatie krijgt voor de kijker weinig diepgang. Het helpt niet dat een van de twee behoorlijk emotieloos overkomt.

avatar van ohkino
indringende film, een prima balans, vanuit zowel maatschappelijk-activistisch als uit persoonlijke perspectief. laat m.i. goed zien hoe complex het allemaal was en bovenal moedig, strijdbaar en kwetsbaar in een veelal hypocriet frankrijk, (... de 'act up' beweging bestaat trouwens nog steeds) film won al vele prijzen

Deze film duurt erg lang : 140 minuten. De filmmaker had er gerust 40 minuten vanaf kunnen halen voor hetzelfde resultaat.

avatar van Zeriel
Slaapverwekkend...
Ik kan best veel verdragen, maar dit werd me echt gortig....
Ze zeggen het zelf regelmatig in de film, "schiet een beetje op we hebben niet alle tijd."
Het verhaal is het waard om verteld te worden, maar het zwabbert een beetje tussen documentaire type fly-on-the -wall maar dan in scene gezet, en speelfilm...het werkt niet wat mij betreft.
Een Vrij matige film.
30 Bpm is een passender titel....

Toch een indrukmakende film die zich in feite opsplitst in 2 gedeelten : enerzijds de Act-Up team met zijn acties en zijn vele bijeenkomsten met de onenigheden en de nuanceringen van het probleem en anderzijds het verhaal waarbij de ziekte onverbiddelijk toeslaat
Enkele merkwaardige en suggestieve scènes (het optreden in de school, de bloedrode Seine...) in een film die toch heel veel, vooral in Frankrijk, werd gelauwerd, en terecht, en waarbij ik daar graag wat lof voor de spontane vertolkingen aan toevoeg.

Intens geacteerd, accuraat en integer, derhalve een film waarvan het bijna onmogelijk is om hem slecht te vinden. Toch voelde ik niet de optimale betrokkenheid die ik bij zo een angstaanjagend en herkenbaar verhaal(was even oud als de hoofdrolspelers in de jaren negentig en heb die tijd zeer bewust meegemaakt) zou willen voelen. Komt waarschijnlijk omdat 120 Battements par Minute een behoorlijk lange zit is, en de regie van Campillo niet altijd even effectief. Er had dus best een kwartiertje afgekund, zonder dat dit ten koste van het geheel was gegaan. Ook de keuze om dit vooral uit het perspectief van louter de twee geliefden te vertellen, legt de film al enkele beperkingen op waardoor nooit het maximale effect wordt bereikt van zo een potentieel sterk verhaal. Iets te veel gepraat ook, ware beter geweest als men de gave had gehad de beelden meer voor zich te laten spreken. Al met al een emotioneel sterke story, welk echter nergens goed los komt.