Flammen & Citronen (2008)

Alternatieve titel: Flame & Citron

Denemarken / Duitsland / Noorwegen / Frankrijk / Zweden / Finland / Tsjechië
Thriller / Oorlog

geregisseerd door Ole Christian Madsen
met Mads Mikkelsen, Thure Lindhardt en Lars Mikkelsen

Flammen (Thure Lidhardt) en Citronen (Mads Mikkelsen) zijn de meest gezochte verzetsfiguren door de Nazi’s. Hun vlekkeloos uitgevoerde liquidaties van talrijke nazi-collaborateurs drijven de Duitse bezetter en met name opperbevelhebber Gestapochef Hoffmann (Christrian Berkel) tot absolute waanzin. Maar de opdrachten die Flammen & Citronen krijgen via de machtige verbindingsman Winther worden steeds raadselachtiger als blijkt dat ze nu ook lieden uit de weg moeten ruimen die geenszins als fanatieke nazi’s bestempeld kunnen worden. Steeds meer beginnen de mannen aan Winthers integriteit te twijfelen. Terwijl Citronen zich meer en meer van zijn familie vervreemdt, begint Flammen een affaire met de mysterieuze agente Ketty. Gezamenlijk proberen Citronen en Flammen om het hoofd van de gevreesde Nazi’s uit te schakelen.

palingroker schreef:
Wat een topper! Eerst Max Manus gezien, en vervolgens deze erachteraan.

Haha ik ook. Beide films vond ik erg sterk. Flammen & Citronen is net een stukje rauwer en grimmiger, wat zeker goed bij het onderwerp past.

avatar van Filmkriebel
Dit zou zogezegd de duurste Deense film ooit zijn. Waar dit aan besteed is heb ik niet heel goed gezien; meestal gaat dat op in decors en special effects; hier weet ik het niet zo goed. Dit oorlogsdrama is me vrij goed bevallen en heb ik niet als langdradig ervaren. Omdat je niet goed weet wie nu wie aan het verraden is blijft het boeiend houden en de twee verzetstrijders die Deense collaborateurs moeten vermoorden worden behoorlijk goed neergezet. Een beetje meer spanning en wat meer intense momenten hadden er ook nog bij gemogen want de zwakke momenten zijn er net iets te veel aan. Toch een kleine 3,5* voor dit minder gekend stukje Deense geschiedenis.

avatar van Brix
Vanavond te zien op TV > NPO Cultura > 23:20 uur

avatar van J.Ch.
Indrukwekkende verzetsfilm waar ik bij toeval tegenaan liep. Ik wist amper waar de film over ging en zoveel van de Deense geschiedenis weet ik niet, dus het bleef voor mij tot aan het einde spannend. Tot mijn verbazing blijkt het verhaal nog aardig te stroken met de werkelijkheid ook.

Een groot deel van de film bleef het voor mij onduidelijk in welke richting het plot zich ontwikkelde. Het waren aanvankelijk vooral liquidaties die elkaar opvolgden. Echter wordt er steeds meer duidelijk dat er onder de oppervlakte nog meer speelt. Flammen weet niet meer wie hij moet vertrouwen en Citronen lijkt niet alleen het contact met zijn familie maar ook met zichzelf kwijt te raken. De femme fatale is voor mij slechts een element dat het plot verder richting het eind duwt (haar rol had van mij kleiner gemogen). De balletjes gaan rollen en op een gegeven moment krijg je heel sterk het gevoel dat Flammen & Citronens roekeloze acties onmogelijk veel langer goed kunnen blijven gaan. Het blijkt echt te zijn gebeurd dat juist op de dag dat het duo zich als politiemannen vermomde de Nazi's besloten het gehele Deense politiekorps op te pakken. Truth is weer eens stranger than fiction.

Toch komt de spanning niet alleen voort uit de vuurgevechten en het ontkomen aan Nazi's, maar ook uit de personages zelf. Haalt Flammen nu wel of niet de trekker over? Gaat Citronen nu volledig door het lint of herinnert hij zich net op tijd wie de echte vijand is? Daarnaast is het ook voor de kijker onmogelijk om zeker te weten wie je kunt vertrouwen. En dan het einde... Ik had het wel zien aankomen, maar het stelde me niet teleur. Vooral Citronen krijgt een waardige sterfscène. Hij schiet, eerder achteloos dan heldhaftig, een groot aantal soldaten neer voordat hij zelf eraan gaat. In het echt schijnt hij het maar liefst een paar uur te hebben uitgehouden in zijn eentje.

Veel lof voor de beide hoofdrolspelers. Thure Lindhardt is sterk als de jonge, overmoedige helft van het tweetal, terwijl Mads Mikkelsen overtuigd als de oudere, gekwelde Citronen. Zowel de personages als de acteurs vullen elkaar goed aan.

Flammen & Citronen is een indrukwekkende, goed geacteerde film die meerdere genres weet te combineren en op verschillende vlakken spannend is. Aanrader.

avatar van nadrin
Geen topper maar wel best aardig.

avatar van Capablanca
Kon mijn aandacht er moeilijk bijhouden, maar dat zegt ook iets over mij. Bij dit soort films snap ik na een half uur geen bal meer van de namen en intriges!

avatar van Toontje G
In het begin even doorbijten, daarna wordt de film alsmaar beter.

Groots opgezette Deense productie over twee verzetshelden. De film suggereert dat het verhaal op ware feiten is berust. Maar de filmmaker heeft dat op mij niet geloofwaardig weten te doen overkomen. In het begin gaat het nog wel als we de twee hoofdpersonen de ene liquidatie na de andere zien doen. Al is het mij een raadsel hoe ze daar zo makkelijk mee weg weten te komen, als je ziet hoe makkelijk het gaat, op klaarlichte dag en in alle openheid zonder vermommingen e.d.
Daarna wordt het verhaal als maar vager als er nieuwe hoofdrolspelers bij komen en het verhaal over spionage en contraspionage gaat. En er blijven te veel ongeloofwaardige scenes komen waarbij het ook vaak lijkt of het er maar vooral om gaat dat het er allemaal mooi en spectaculair uitziet met een hoop bloed en geweergeknal. Het grootste mankement aan de film is het gebrek aan inlevingsvermogen. Het einde van de film doet me helemaal niets, terwijl er toch best wel enige emotie aan te pas zou mogen komen. Ook Mads Mikkelsen weet me niet te raken in deze film.

avatar van knusse stoel
Een geweldige film vonden wij de "Flammen & Citronen.
Het gaat over een verzetsgroep in Denemarken die her en der aanslagen pleegt op Duitse hoge piefen, Duitsers die al hebben aangetoond dat ze behoorlijk kunnen moorden. De groep wordt aangestuurd door
de machtige verbindingsman Winther, die beweert in opdracht van de Engelsen te werken en de orders door te geven aan de groep die de aanslagen plegen. Helaas komen er steeds meer spanningen in de groep omdat men twijfelt aan de macht die Winther schijnbaar heeft als verbindingsman.
De film heeft een prima verhaal, er wordt, zoals we dat van de Denen gewend zijn goed geacteerd en het is ook nog eens spannend vanaf zowat het begin.
Wat ons betreft een 8!