Soldier's Girl (2003)

geregisseerd door Frank Pierson
met Troy Garity, Lee Pace en Andre Braugher

Het verhaal van Barry Winchell, een soldaat van de 101st Airborne Division, die vermoord werd door een collega soldaat op 4 juli 1999, vlak na het van kracht worden van de "don't ask, don't tell" politiek. Tijdens een uitje met zijn maten, was Barry geboeid geraakt door de mooie Calpernia Addams, een transsexuele artiest in een lokale nachtclub in Nashville. Het verhaal focust zich op de romance die zich ontwikkelt tussen hen.

Geweldige film waar je nadien helemaal onderste boven van zult zijn....

De intense spanning is werkelijk te voelen....Deze film is echt een aanrader een dikke 9 dus 4.5*

Zeer sterke film gebaseerd op een te gruwelijk verhaal voor woorden. Ikzelf moet toegeven dat ik de eerste 10 minuten alleen maar kon denken... is het een hij of is het een zij.... Maar als dan de bevestiging komt kun je er absoluut vrede mee hebben... Een juweeltje... 4,5 *

tovenaar
Tja, ik zag helaas niet in wat deze film nu meer heeft dan de gemiddelde waargebeurde woensdagavond film, behalve dan dat ik hem op maandagavond heb gezien.

Ik voelde me direct in de eerste 5 minuten al niet serieus genomen door de voice over die zei (ongeveer): Hello, I'm gonna tell you a little story... etc. Maar vooruit, daar kon ik dan nog wel mee leven. Wat daarna volgt maakt nog maar eens duidelijk dat niet elk schokkend feit in de krant genoeg is voor een film van 112 minuten. Het is allemaal niet onaardig, maar nergens wordt het echt speciaal.

Het verhaal lijkt grofweg te verdelen in 2 thema's, 1: de romance tussen Barry en de 'trans' en 2: de acceptatie van Barry in het leger. In het begin leek dat tweede goed uit de verf te komen, omdat de legeropleiding een soort allure meekreeg van: 'wij accepteren geen homo's in ons leger'!! Wat daarna bleek, was dat eigenlijk niemand daar moeite mee had, behalve 2 personen.... en die waren beiden gestoord. Met andere woorden: het accepteren van Barry's geaardheid in het leger speelde geen rol.

Dan blijft eigenlijk alleen nog maar de romance tussen Barry en Calpernia over en daarover kan ik kort zijn: die raakte me niet.

Jammer, maar het was gewoon een dikke tegenvaller. Henk nog wel bedankt voor de DVD natuurlijk!

avatar van zeus
In het begin had ik echt zoiets van: wat is dit nu weer. Maar naarmate het verhaal vorderde ging het me steeds meer boeien. Helemaal van het gruwelijke einde werd ik toch wel even stil van. 4*.

Geweldige film over een misselijk waargebeurd verhaal. Het enigste wat ik als kritiek heb is dat de film niet helemaal duidelijk maakt welke pesterijen hij moet doormaken, nu leek het net alsof hij vermoord is omdat hij die moordenaar vernederde

en wow ik moest ff goed kijken of het een man of vrouw was af en toe. de stem was dan toch wel verraderlijk

Eens met tovenaar. Het deed mij ook extreem weinig.

avatar van De Knip
Boeiende film met een interessant thema. @ dje-em. Het was voor de rest van de groep helemaal niet duidelijk dat hij een homo-seksueel zou zijn. Fisher schreeuwde dit terwijl hij bezopen was en wat jij bedoelde: Glover maakte hier ruzie om, maar zijn praatjes geloofden ze toch al niet van deze tiener. Immers: hij lulde in hun ogen over een bankoverval. Ze moesten hier allemaal om lachen, namen Glover totaal niet serieus. Anderen wisten niet dat hij omging met Calpernia. Fisher zegt Glover nog achterna: "Like you robbed a bank." :

****

Een film die je verpletterd en verbaasd.
Bikkelhard.
Nogal pittige scenes maar het gegeven dat dit gebaseerd is op een waargebeurd verhaal doet echt je maag om keren.Aangrijpend, emotioneel en ijzersterk.

Volgens mij moet deze titel "Soldiers Girl" zijn en niet "A Soldiers Girl" . Kleinigheid!

Een pijnlijke en tragische film, gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. De film laat onverbloemd zien waartoe onderdrukking and homofobie kunnen leiden. En ook wat voor idioten er in het leger rond kunnen lopen, maar waarschijnlijk geldt dat voor meer geledingen van onze samenleving.

avatar van RodneyS
Wow, wat een heftige film!
In eerste instantie twijfelde ik of de liefde oprecht zou overkomen tussen de twee hoofdpersonen. Nou dat is prima gelukt, wat het eind alleen nog maar tragischer maakt.
Heel erg emotineel.

avatar van Leo1954
Van mij had de focus wel wat meer op de romance mogen liggen, dat onderlinge gedoe tussen die soldaten duurde me wat te lang. Film en verhaal met veel potentie, waar lang niet alles uit gehaald is. De film blijft de moeite zeker waard.

avatar van 606
Hoe kan het dat een film met 26 stemmen zo hoog staat in de tip
En geen film met veel meer stemmen.

avatar van The One Ring
Aardige film. Er valt weinig voer te vertellen, want echt uniek is dit niet. Het is een waargebeurd verhaal dat goed gebracht wordt, maar wel zonder ook maar enigzins ergens iets origineels te proberen. Zelfs voor een waargebeurd verhaal is dit niet bepaald uniek: die lopen altijd ongeveer zo af als ze over homoseksualiteit gaan. Al zegt dat helaas wel iets over de acceptatie van homo's in de VS. Verder degelijk geacteerd, zeker door Lee Pace al is de hoofdpersoon net iets te zwak. Het gevoel overheerste bij mij dat ik naar een televisiefilm leek te kijken en dat bleek achteraf ook gewoon het geval te zijn.

avatar van DonOswaldo
Intens en sterk drama.

Wordt goed opgebouwd en verteld. Ook de niet al te bekende cast heeft me overdonderd.

Paar fijne songs ook (jeugdsentiment )

Mag best wat meer stemmen krijgen, zou zo in de top 250 kunnen staan.

avatar van bellaatje
Deze film pakte me behoorlijk, kwam heftig binnen..
Helaas was het einde diep triest.
Fisher was trouwens zelf de homo als je het mij vraagt !

ik ben niet iemand die gauw een drama zal kijken maar hij was vanavond toevalig op tv.
goed en overtuigend acteerwerk, een verhaal wat je met een bepaald gevoel achterlaat.

Bellaatje ik ben het wel eens met je spoiler over fisher.

helemaal het idee dat het waargebeurd is en redelijk recent is(1999) geeft toch een extra waarde aan deze film.

Ik geef hem 4:5

mede dankzij de manier waarop deze film je aan het denken zet.

avatar van Co Jackso
Wat een zwakke en veelal melodramatische film. Het acteerwerk is belabberd slecht, het verhaal is te dik aangezet en nogal saai en voorspelbaar.

Het slechtste punt aan deze film zijn de karakters. Deze zijn grotendeels zwart/wit en kleurloos. Daarnaast viel mij de onnozelheid van de karakters op. Andere films hebben al lang bewezen dat het leven van soldaten op een geloofwaardige wijze geschetst kan worden, waarbij er daadwerkelijk karakters zijn waarmee de gemiddelde mens zich kan identificeren. Wat dat betreft is Soldier's Girl, naast een slechte film, ook geen reclame voor het leger.

het verhaal is dan misschien wel leuk verzonnen maar wat slecht geacteerd zeg, stuk voor stuk slechte acteurs ! verschrikkelijk....
had eerst 2 sterren maar dat is het toch niet waard

Fantastische film ! gewoon kijken.....

Co Jackso schreef:
Wat dat betreft kan ik alleen zeggen: GELUKKIG MAAR!

Deze film boeit mij wel, acteerprestaties is ook goed. Dat doen niet alle acteurs na zo soort film.
ik heb deze film 5 gegeven, omdat het waargebeurd verhaal is.
Jammer dat deze film niet op dvd te koop is bij winkels, anders had ik er 1 bemachtigd.

avatar van sashaexposed
Prachtige film en heeft een diepe indruk op mij gemaakt! Deze film heb ik gezien op de transgender gedenk dag

Een film die ik nooit meer vergeet dat is 1 ding wat zeker is

Film over eenzaamheid omwille van het "anders" zijn en de plompe vooringenomenheid van sommigen die de betrokkenen nog meer in de verdrukking duwen.
Boeiend is het zeker met ruige geweldsscènes, discrete romantiek en heel mooie muzikale nummers als Peggy Lee's onvergetelijke "Fever".
Persoonlijk vond ik Troy Garity niet zo overtuigen. Daarentegen was Lee Pace wel outstanding en waren Shawn Hatosy en Philip Eddolls wel prima in hun rol van brutale "vrienden" van het hoofdpersonage.