Before and After (1996)

geregisseerd door Barbet Schroeder
met Meryl Streep, Liam Neeson en Edward Furlong

Als het verminkte lijk van een jong meisje wordt ontdekt, valt de verdenking op de opgeroeide zoon van de plaatselijke kinderarts en haar artistieke echtgenoot. Hun zoon is spoorloos en de angstige ouders gaan wanhopig op zoek naar de waarheid terwijl de plaatselijke bevolking steeds vijandiger wordt in de overtuiging dat de zoon schuldig is.

Aardig drama en uiteraard goed gespeeld door Furlong, best een toppertje hij!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Drama op de automatische piloot. Normaal 2.0*, maar vanwege grove ongeloofwaardigheid (de rechter veroordeelt Jake vanwege doodslag, terwijl hij even daarvoor zegt dat het een ongeluk was. een half punt eraf.

avatar van tess
Wel goed geacteerd, maar een beetje te hoog dramagehalte. Furlong is goed, dat bewijst hij op het eind nog even. Toch zal ik hem niet snel weerkijken de scenes tussen Liam Neeson en Maryl Streep vond ik over het algemeen heel vervelend. Het zusje (who ever that may be) acteerde echt bedroevend slecht!!!!

een 3,5 voor Edward Furlong.

Ik heb deze film al aantal keren gezien, om de zoveel jaar zag ik m toevallig en ik vind het een Super film. Hij heeft een goed verhaal, is wel vasthoudend, en ze acteren goed.
Ik moest bijna altijd beetje huilen.
Voor mij is het een top film !!

avatar van Tun-89
Ik heb de Film al vaak gezien.
Super Film
Geen woorden voor, ík vind alles goed aan de Film

Superrrrrr 5,0

starbright boy schreef:

Het is toch niet ongeloofwaardig. Zelfs al is iets een ongeluk, blijft het toch doodslag? Het is geen moord, hè, maar doodslag. Of ben ik nu zo verkeerd?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Late reactie, maar goed: Een ongeluk kan nooit doodslag zijn. Bij doodslag is er altijd sprake van een opzettelijke handeling met een bewust risico dat iemand het niet zou overleven, zonder dat doel te hebben. Dat is dus geen ongeluk zoals het in deze film zit.

Inderdaad: automatische piloot, te veel aannames, de spelers lijken alles al te weten en doen alsof ze niks weten, zo'n spanning...

Ik heb de laatste 15 min gemist :S
Kan iemand me vertellen hoe het afliep?

Een hele goede en spannende film.
Goed geacteerd door Meryl Streep & Liam Neeson(ma+pa)
Ik kan me identificeren in beide ouders:
Vader: Bescherm je kind tegen de gevangenis.
Moeder: Vertel de waarheid, al loop je staf gevaar.
Ik vind dat er in beide suggesties wel wat zit.
Tot slot, een zeer goede film, die hoog gewaardeerd moet worden dus daarom:

Usual Suspect
Makkelijk drama dat door de, in potentie natuurlijk topacteurs, ongeintreseerd word gebracht.

De film werkt alle cliches die er maar bestaan, plichmatig af, en houd zelfs nog wat cliches over voor het einde.

Zeer onintressant: 2**

Greeneyelady1
Film begon goed. Naarmate de film vorderde veranderde het in een teleurstelling. Vooral nadat ik op de hoogte was van wat er daadwerkelijk was gebeurd. Misschien te hoge verwachtingen gekoesterd door de speelster Meryl Streep. Maar ja, niet alles wat zij aanraakt veranderd in goud ...

Wel leuk om te kijken met een bakje ijs en een pak zakdoekjes naast je (voor de lady's onder ons) ..

avatar van 606
Op sommige momenten hartverscheurende film.
Acteren was ook goed, alleen miste de film soms wat vaart.

3 sterren

avatar van DjFrankie
Weinig verrassend, wel goed geacteerd.
Inderdaad was hetgene wat er was gebeurd te snel bekend gemaakt, waarna de film minder boeiend was.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gerenommeerd gemiddeld.

Before and After is een zeer gemiddelde drama-film die zo had kunnen worden uitgezonden in een willekeurige ‘Echt Gebeurd - reeks’ op een willekeurige commerciële zender. Het grote verschil zit hem vooral in het feit dat de cast bekender is dan normaal het geval is bij dit soort producten. Maar ook de gerenommeerde acteurs kunnen geen enkel verschil maken in deze zoutloze prent, die slap in elkaar is gestoken.

Doorsnee.

avatar van missl
Niet bijzonder, het verhaal kabbelt maar wat voort en de uiteindelijke clou geeft geen voldoening.

avatar van arno74
Deze film begint heel aardig en veelbelovend, bijna thriller-achtig. Dat maakte dat ik geïnteresseerd bleef in de afloop ervan, en het hield het een groot deel van de tijd ook boeiend. Daarna gaat de film over op een vrij zwakke moralistische/ethische tocht waarbij alles veel te zwart-wit wordt getoond, en waarbij de personages om onduidelijke redenen hun mening veranderen en van het ene naar het andere uiterste gaan.

avatar van Boenga
Een flinterdun verhaal, zwakke en goedkope dialogen, onrealistische gebeurtenissen, onlogische handelingen en gedragingen,... het is haast niet te geloven dat met zo'n groep acteurs een derderangs tv-film kon gemaakt worden. De regisseur heeft ongetwijfeld zwaar moeten dokken om de crew dermate slecht werk te laten leveren.
De eerste 2 minuten waren veruit de beste; er werd nog niks gezegd, en de sneeuwbeelden gaven me even het gevoel dat ik naar een nieuwe jaargang van Twin Peaks begon te kijken.

Bij de aftiteling ging ik in eerste instantie voor 2*; bij het lezen van de commentaren op IMDB kreeg ik nog een aantal gaten in het plot voor ogen die m'n enthousiasme nog meer neerwaarts lieten gaan....