The Matthew Shepard Story (2002)

Verenigde Staten / Canada

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Stockard Channing, Sam Waterston en Shane Meier

6 oktober 1998. Matthew Shepard, een 21-jarige student, is homo. Hij wordt door zijn leeftijdsgenoten Aaron en Russell naar een verlaten veld gelokt. Hij wordt door het tweetal aan een hek vastgebonden, in elkaar geslagen en dan voor dood achtergelaten. Als hij gevonden wordt, is het te laat. Op 12 oktober sterft hij in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Intussen schept homofoob Aaron in het openbaar op over wat hij aanziet als een heldendaad. Gebaseerd op waar gebeurde feiten.

avatar van Esteban
Op zich is dit vanzelfsprekend een aangrijpend verhaal, dat wel, met redelijk solide vertolkingen zelfs. Maar gedurende de hele speelduur straalt deze Shepard Story de benaming 'tv-film' uit. Misschien had ik liever een sterkere karakterschets gezien dan wat we kregen in deze prent that has written 'standard' all over it.

The Matthew Shepard Story ** 1/2

dmoie-master
Echt een mooi aangrijpend verhaal over ouders verscheurd door verdriet die het leven van hun zoon uit d doeken moeten doen bij de rechter, om de moordenaars van hun kind te straffen. Echt heel mooi, vind die jongen juist zijn draai in het leven en word hij vermoord, ocharme toch.. K heb echt zitten wenen bij deze film, zo triestig vond k em....

Geen standaard waargebeurd verhaal wat ze vandaag op RTL 4 hebben uitgezonden.

The Matthew Shepard Story was een zeer aangrijpend verhaal over een jongen die een heel erg moeilijk leven kende omdat hij toevallig homo was. Het was hart verscheurend om te zien hoeveel pijn hij met zich mee moest dragen.

De film zelf begon meteen met een harde scene, de scene waarin Matthew Shepard door een jongen wordt geslagen en vervolgens een volledige nacht vastgebonden aan een hek laat liggen sterven.

Na dit aangrijpende begin wordt de film een beetje rommelig, het springt van hot naar her en is het even niet fijn kijken.

Gelukkig komt er na 15 minuten een aangrijpende verhaal lijn in deze film te zitten waardoor je geen moment van de film wilt missen.

De ouders van Matthew proberen de juiste keuze te maken om de moordenaar van hun kind te straffen. Er wordt uiteindelijk na veel herrinderingen te hebben opgehaald gekozen voor de twee maal levens lange gevangenis straf. Dit laat de vader weten doormiddel van een paar laatste woorden bij de rechtbank, deze woorden waren zeer tragisch, aangrijpend en bijzonder mooi.

De film had helaas verder nog wel wat minpunten zoals dat de personages niet echt mooi werden uitgewerkt, ook vond ik de vader in het begin van de film veel te afstandelijk.

Maar het was een goed aangrijpend drama film.

weet iemand mischien of er van deze film ook een video of dvd is zo ja waar kan je die kopen

matthew schreef:

Jammer, was gisteren net op tv. Zonde dat je hem niet hebt gezien dan, maar waar je hem kan kopen ?

Ik zou het niet weten sorry, gewoon wel is gekeken op www.rodisc.nl. ? Wie weet

eyzz doom ik heb hem wel gekeken daardoor weet ik dat ik hem op dvd of video wil

ooww ja en op rodisc heb ik al gekeken en daar hebben ze die niet

avatar van Drs. DAJA
Een erg sterke film, ik vond het acteerwerk goed, maar vooral het verhaal deed het hem. Zodanig aangrijpend dat ik persoonlijk heel anders tegen homoseksuele mensen ben aan gaan kijken.

Maar ja zoals hierboven al staat heeft de hele film dat "tv-film" sfeertje wat ik ontzettend jammer vind.

avatar van Friday the 13 th
vanavond op belgische zender vtm zenden ze hem opnieuw uit, mss kun je hem dan opnemen matthew

avatar van Friday the 13 th
heb hem juist gezien en vind hem enorm sterk, de karakters zijn mooi uitgewerkt en het harde leven van matthew is mooi in beeld gebracht.

een echte ontroerende film 5

avatar van xenne
aangrijpend verhaal, dat ik echter al kende van Laramie Project, The - beide films gaan over dezelfde zaak, maar zijn wel totaal anders, deze film geeft een beter beeld van wie Matthew Shepard was. interessant, maar vond de film erg rommelig, met erg hoog B-film gehalte, daarom een 2

Binnenkort op DVD (regio 1)

Een aantal jaren geleden fragmentarisch (slechts enkele gedeelten) op televisie gezien. Vandaag de DVD (regio 1) ontvangen en meteen bekeken.
Hoe reageer je wanneer je zoon letterlijk is doodgeslagen? Welke straf zou je de dader willen opleggen?
Het proces tegen de moordenaar is bijna ten einde en de ouders mogen van de gelegenheid gebruik maken aan de jury een bepaalde straf voor de dader te vragen. Met een aantal terugblikken op diverse momenten van zijn leven wordt ons Matthew Shepard getoond, nu eens heel kwetsbaar, dan weer standvastig. Zou hij zelf zich voor de doodstraf uitspreken?

Het waargebeurde verhaal opent met het op realistische wijze bloedig in elkaar slaan van Matthew Shepard; ik merkte dat het voor mij als homoseksuele man verdomd schokkend was om te zien. Ik heb 'The Laramie Project' al gezien en deze tragische, trieste, indringende en emotionele film sprak me meer aan omdat het meer over de relatie van de hoofdpersoon met zijn ouders en vrienden gaat, over homofobie en seksuele (in)tollerantie, en over de worsteling van zijn ouders of zij de doodstraf van de dader wel of niet moeten kwijtschelden. De cast is uitstekend. En ik heb het in andere producties al gezien: dat godsdienst zoveel haat kan voortbrengen.