• 8.346.817 stemmen

Geregisseerd door: Fred Schepisi

Met onder meer: Meryl Streep, Sam Neill en Dale Reeves

Releasedatum: 18 mei 1989

Plot Evil Angels

"A family torn apart. A public filled with outrage. A woman accused of murder."

Michael Chamberlain (Sam Neill) is dominee van de kerk der der Zevende-dags Adventisten. Samen met zijn vrouw Linda (Meryl Streep) en hun kinderen, de 4-jarige Aidan, de 6-jarige Reagan en hun nog erg jonge baby Azaria, gaan zij een weekje op vakantie. Ze kamperen nabij de Ayer’s Rock, een indrukwekkend grote rotsformatie in Australië. Op een avond ziet Linda een dingo (wilde Australische hond) uit de tent van hun kinderen komen. Direct daarna ontdekt zij dat Azaria spoorloos is verdwenen, waarbij ze ervan overtuigd is dat de dingo de baby heeft meegenomen. Er volgt een grootscheepse zoektocht.

imageimage

Kahlia, 18 months

avatar van petey

petey

• 1901 berichten

Had de dingo Streep niet kunnen opeten, waren we bespaard van een hoop saaie films gebleven met weer zo´n knap aksent.

avatar van FisherKing

FisherKing

Ja die dingo had alleen rond 1975 langs moeten komen..

avatar van Jolie-G

Jolie-G

Meryl Streep in een erg leuke film. (nou ja leuk...het verhaal is wat minder leuk maar wel onderhoudend)

avatar van MoTh

MoTh

Prachtige en meeslepende film met een klassebak Streep, haar talent komt hierin echt naar boven...

avatar van mikey

mikey

Lichtelijk verontrustende en spannende film. erg laag gewaardeerd op de site. 4

avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

Nummer 9 in AFI's Top 10 Courtroom Dramas

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Vreemd verhaal van een verdwenen baby, die zich tot een waar mediacircus ontwikkelde door de verspreiding van roddels en door tegenstrijdige verklaringen van Linda, gespeeld door Meryl Streep. Vooral het ongeloof bij een dergelijk verhaal ( baby ontvoerd door een dingo ) keerde zich tegen het gezin.

Het verhaal was wat mij betreft goed voor één kijkbeurt en mondt uit in een rechtszaak die niet bepaald kosher verlopen is.De film dramatiseert en de film voelt aan als een verhaal uit een sensatieblaadje, en in die zin is het een echte Meryl Streep geworden. Dat bedoel ik negatief. Aan de andere kant is dit interessant materiaal voor juristen, in een zaak waar vooral onwetendheid over het gedrag van de dingo en publieke opinie bepalend zijn in het verloop van de rechtszaak. Dat roept vragen op. Ik liep niet echt warm na de film : te veel sensatiezucht.

avatar van Kr!kke

Kr!kke

Een zéér intrigerende film, waarin sterk geacteerd wordt.

avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

De film wordt gedragen door Streep en Neill die het uiterste van zichzelf geven, en regisseur Schepisi maakt een goeie keuze door zijn film een soort sober 'documentaire realisme' mee te geven. Aangrijpend.

Tarkus

Goede film, met een zeer sterk Meryl Streep en een overtuigende Sam Neill.

Een wat bizar maar waar gebeurd verhaal dat je misschien ook niet dadelijk zou geloven. Maar uiteindelijk komt er toch een goed einde aan de lange lijdensweg van het koppel.

Ik vond het zeer boeiend om volgen, knap rechtbankdrama is het uiteindelijk.

avatar van karin5

karin5

Deze wil ik nog graag zien

"A dingo took my baby!"

Vandaag is bekend gemaakt dat de zaak opnieuw is geopend door de Australische justitie.

edit: waarom zijn de titels nu omgedraaid. is deze serieus oorpsronkelijk onder een andere naam uitgeracht ? Nooit van gehoord.

Nee, dat is inderdaad een vreemde titel.

kappeuter (crew films)

Dit is de originele titel.

Evil Angels (released in Europe and the Americas as A Cry in the Dark)

Evil Angels (film) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

(met originele poster)

Mochizuki Rokuro

ok, tijd voor de originele poster dan!

kappeuter (crew films)

Bij deze!

Mochizuki Rokuro

Ahhhh, wat een schattige baby!

avatar van Bubblez

Bubblez

• 1908 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

"A dingo took my baby!"

'Australische baby toch opg...

avatar van K. V.

K. V.

Onlangs kwam deze zaak nog eens op het nieuws, maar 'k had er nog nooit eerder van gehoord. Toen ze zeiden dat er zelfs een film van was gemaakt, leek met het wel eens de moeite om deze eens mee te pikken en onlangs passeerde deze nog eens op tv.

'k vond het geen misse film. We krijgen een korte inleiding over het gezin, maar de verdwijning gebeurde al relatief snel in de film. Vervolgens krijgen we dan vooral een rechtbankfilm voorgeschoteld. De film focust dan vooral op de familie en hoe ze o.a. met de media omgaan.

De cast deed het goed en kwam overtuigend over. Voor de rest vond 'k hem wel de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van mikey

mikey

Wat speelt streep een verschrikkelijk naar mens waardoor je inderdaad gaat geloven dat ze een .... is. Puur op uiterlijk vertoon! In die zin is deze film een mindfuck. Want de vrouw wordt natuurlijk terecht akeliger (tegenover al die pummels uit down under) en op den duur kan ze in je beleving niks goeds meer doen of zeggen. Daarnaast ook nog eens irritant religieus. En haar kinderen eng blond. Ja het onsymphatieke karakter is uitstekend opgebouwd in deze aangrijpende film. Lekker weer es herzien na al die jaren. Pareltje.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Meryl Streep, absoluut een briljant actrice vind ik, maar zo heel af en toe trek ik het niet meer. Komt ze weer aan denk ik dan met haar accenten; een Azerbeidzjaanse fabrieksarbeidster met Italiaanse vader, Deense moeder, geboren in het Franstalige gedeelte van Zwitserland, geëmigreerd naar Nieuw-Zeeland met Papiaments sprekende voorouders maar woonachtig in Zuid-Korea. En hoeveel Oscars heeft zij inmiddels wel niet, als je dat allemaal om laat smelten..

Toch is dit weer een uitstekende film van haar, waargebeurd, over een vrouw die verdacht wordt van moord op haar eigen baby. Een schokkend (rechtbank)drama.

avatar van Movsin

Movsin

Lage scores verwonderen mij want, op het stroperig einde na, niets verkeerd aan deze film die me toch wel heeft geboeid en aangegrepen. Trouwens de film verduidelijkt scherp het monsterachtige van media en op sensatiebelust publiek, alsook de onpersoonlijkheid van de rechtspraak.

avatar van Metalfist

Metalfist

Dingoes Ate My Baby

In Buffy the Vampire Slayer, één van mijn favoriete series tout court, speelt één van de bijrollen, Oz, in een groepje. De naam van dat groepje? Dingoes Ate My Baby. Al die tijd dacht ik dat het één of ander vreemd verzinsel van Joss Whedon of van één van de andere scriptschrijvers was maar wanneer je Meryl Streep aan het begin "The dingo's got my baby!" hoort roepen, dan weet je naar waar dat een verwijzing is. Altijd fijn om zo'n dingen te ontdekken.

Al had ik het veel vroeger kunnen ontdekken, want ik heb A Cry in the Dark (nooit geweten dat dit oorspronkelijk Evil Angels heette trouwens) al ettelijke jaren liggen. Ooit eens gekocht in een collectie bij een krant om de reeks volledig te hebben en sindsdien altijd laten liggen. Onterecht eigenlijk aangezien dit best nog wel een boeiende film is. Misschien wel handig als je niet echt bekend bent met het verloop van het verhaal zoals ik, het is namelijk gebaseerd op waargebeurde feiten, want anders verliest het hele rechtbank stuk wel wat zijn vaart vrees ik. Regisseur Fred Schepisi weet dat in ieder geval mooi neer te zetten. Door de rechtszaak te combineren met heel het mediacircus en met de commentaar van de Australiërs zelf kent de film genoeg afwisseling en wordt het niet allemaal te droog. Wel bijzonder moeilijk om hier sympathie voor te kunnen krijgen. Michael wordt nog als een menselijk persoon afgeschilderd, maar Lindy irriteert vanaf de eerste moment.

Moeilijke rol ook voor Streep. Niet echt meteen een actrice waar ik alles van gezien wil hebben en dit soort rollen bewijst waarom. Het is wel degelijk gespeeld en al, maar er is iets met haar stijl dat me soms enorm hard kan irriteren. Vond ze er ook gigantisch fake uitzien, maar dat zal waarschijnlijk de bedoeling zijn geweest. Neen, dan kon ik toch wel wat meer met Sam Neill die Michael speelt. De evolutie die hij doormaakt oogt in ieder geval erg realistisch. Wel bijzonder vreemd trouwens dat je op het einde een zwart scherm te zien krijgt met wat extra uitleg nog via de ondertiteling. Zou denken dat dit toch gewoon 'gedrukt' wordt op het zwarte scherm.

Interessante film, al is het er wel eentje die volgens mij bij een tweede kijkbeurt inzakt eenmaal je het verhaal al kent. Neill is overduidelijk de ster van de film en Streep speelt één van haar minst charmante rollen, al is dat ook een kunst op zichzelf uiteraard.

avatar van mrklm

mrklm

Meryl Streep en Sam Neill spelen hier op het top van hun kunnen in dit uitstekend geregisseerde drama, gebaseerd op ware gebeurtenissen. Tijdens een verblijf nabij Ayer's Rock verdwijnt de baby van Michael [Sam Neill] en Linda Hamilton [Meryl Streep] uit hun tent en wordt na een intensieve zoektocht door terug gevonden. Linda houdt vanaf het begin vol dat de baby door een dingo is meegenomen en gedood en een eerste onderzoek bevestigt dat. De media pikken het verhaal op en al snel is Australië in de ban van de Hamiltons. Daardoor gaan steeds meer mensen zich actief bemoeien met het onderzoek, wordt de zaak heropend en komen waanzinnige theorieën naar buiten over hoe en waarom de Hamiltons hun kind zelf zouden hebben gedood.

De kracht van deze film zit 'm in de zakelijke benadering, waardoor de film een sterk documentair karakter heeft. De film neemt geen standpunt in over de media, maar registreert wel op effectieve wijze hoe deze persoonlijke tragedie een publieke zaak werd: gewone Australiërs discussieerden eindeloos over de onderzoeken, waarbij de gemoederen soms ernstig opliepen; onder het personeel van een bedrijf loopt een weddenschap over wanneer de zwangere Linda komt te bevallen. Meryl Streep zet Linda ook neer als een vrouw die halsstarrig weigert de media te bespelen en daardoor soms ronduit onsympathiek overkomt op het TV-publiek. Neill maakt ook indruk als de predikant wiens geloof danig op de proef wordt gesteld. Een fascinerend verhaal, vertelt zonder opsmuk maar met de integriteit die een gevoelig relaas als dit verdient.

scorsese

Uitstekende film over een gezin op vakantie waarbij hun baby door een dingo wordt gegrepen. Gebaseerd op een boeiend en aangrijpend waargebeurd verhaal. De film laat goed zien hoe de publieke opinie gevormd wordt door de pers en de media. En die publieke opinie wordt op een wellicht wat opzichtige maar effectieve manier gemonteerd tussen de scenes door. Uitstekend acteerwerk en in het begin een aantal prachtige shots van Ayers Rock.

avatar van missl

missl

Waar gebeurd verhaal en deze film laat zien dat eigenlijk iedereen zich altijd met een ander bemoeid en er ook een mening over heeft.

Film op zichzelf wel prima, Streep spreelt niet op haar sterkst. Hoe het verhaal gelopen is is allemaal wel interessant om te zien, toch kon het me niet grijpen.