Joe the King (1999)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Frank Whaley
met Peter Anthony Tambakis, Val Kilmer en John Leguizamo

Joe Henry komt op jonge leeftijd al in de problemen door zijn opstandige gedrag. Dit gedrag is rechtstreeks verbonden met zijn alcoholistische en losgeslagen vader, die ook nog eens als conciërge op Joe's school werkt. Wanneer Joe begint te puberen, krijgt hij steeds meer moeite om zijn draai te vinden. Hij werkt als minderjarig manusje-van-alles in een eetcafé, gaat uit, rookt, drinkt en steelt, en dit alles ten koste van zijn schoolwerk. Wanneer zijn vader de platencollectie van zijn moeder vernielt, begint Joe's gedrag echt uit de hand te lopen.

avatar van Ibrahim
Ontroerend en realistisch. Met veel goeie acteurs die allemaal goed op dreef zijn.

In feite een Amerikaanse kopie van Les Quatre Cents Coups (The 400 Blows), maar dan veel minder geslaagd. De opbouw is nog best overtuigend (Fleiss is best goed in de titelrol, al haalt hij het niet bij Léaud), maar tegen de tijd dat de film bij de diefstal aankomt, valt het toch op dat dat wat Les Quatre Cents Coups op dit punt wel had, hier ontbreekt, namelijk levensechte geloofwaardige personages. Joe the King blijft hangen in karikaturen, en met name de monoloog van de vader tegen het einde lijdt hierdoor aan een gebrek aan geloofwaardigheid (aan het acteerwerk ligt het niet). Ook het sentimenteel bedoelde einde komt hierdoor slecht uit de verf, en voelt nodeloos langgerekt aan. 2,5 *

avatar van Baggerman
Zeer matig! Het drama in deze film is toch vooral het acteerwerk (vooral die vrienden van Joe, poeh wat slecht!).

avatar van Down_By_Law
Ik vond het acteerwerk juist het beste aan deze film. Een heel realistische film met sterke dialogen. Val Kilmer speelt hier één van zijn beste rollen als de brute vader van Joe. Zijn monoloog in de auto is erg aangrijpend. Jammer dat dit zo'n onbekende film is, want dit is één van de redenen waarom Kilmer één van mijn favoriete acteurs is.

avatar van Jeremiah1989

Zeer aardige film.

De jonge knaap acteert uitstekend en de wat langere shots kan hij ook gemakkelijk aan.

Het is mooi om te zien wat Joe allemaal meemaakt op 14-jarige leeftijd en hoe hij met de situaties om gaat. Briljant dat hij van het gestolen geld die doos met LP's had gekocht voor z'n moeder.

Er is afwisselend gefilmd, elk beeld blijft uniek ondanks dat het verhaal zich maar op enkele locaties afspeelt. De belichting en aankleding is ook prima, het straalt een warme sfeer uit.
Muziek is soms wat overdreven, maar over het algemeen wel prima.

American flag.

Leuk tussendoortje.

avatar van Phantasm
Goed geacteerd, aardig verhaal, leuk om een keertje gezien te hebben.

John Lee Hooker schreef:
American flag.
Wat bedoel je hiermee precies?

avatar van adso
Jeremiah1989 schreef:

IK OOK!

Meneer Bungel schreef:
Wat bedoel je hiermee precies?

Een tijdje geleden noteerde ik het wanneer ik een Amerikaanse vlag tegenkwam in de desbetreffende film. Tegenwoordig vermeld ik het niet meer maar ik stoor me nog steeds aan het chauvinisme van die Amerikanen.

Meneer Bungel
Ik heb deze vlag gemist, maar of dat ook altijd chauvinisme is...

-edit- heb het plot aangepast; dat gaf een verkeerde indicatie.

avatar van John Lee Hooker
Wellicht niet altijd chauvinisme maar vaak zie je 'm ook overduidelijk langs een bureau of iets dergelijks staan en dan vraag ik me toch of waarom.

Meneer Bungel
Ik denk dat ie op Amerikaanse scholen gewoon erg vaak te zien is; dat is dan chauvinisme dat je in beeld hoort te brengen, anders creëer je een verkeerd beeld.

avatar van John Lee Hooker
Jazeker, ze zullen in werkelijkheid ook aangetroffen worden in kantoren, rechtbanken, scholen en allerlei openbare ruimtes maar dat vind ik dus zo vreemd. De film zelf reken ik daar niet op af, ik vond het gewoon opvallend dat hij overal te spotten is.

Sterker nog, bij 1 op de 2 huizen in Amerika staat er pontificaal zo'n vlag in de tuin. .

avatar van adso
Jeremiah1989 schreef:
had me een extremere daad voorgesteld..

Netjes weggewerkt Mijnheer Bungel!

avatar van Decec
Een redelijk drama/misdaadfilm...
Redelijk verhaal...
Wat een drama voor de jeugd die alleen maar stelen...
Redelijk acteerwerk...
Enige bekende acteur Val Kilmer ...
Redelijk HD kwaliteit breedbeeld, soms overal geruis...
Redelijk achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...

Niet echt een film die me beviel.
De jongen acteert wel goed, maar wederom een teleurstellende vertolking van Val Kilmer.
Onvoldoende voor deze prent.

avatar van Askikker
De kinderen acteren beter dan de volwassenen.

avatar van Brabants
semi-autobiografisch verhaal van Frank Whaley, dat grotendeels gebaseerd is op zijn eigen kindertijd en dat van zijn broer. Hiermee zet de regisseur een bijzondere sombere toon die zowat vanaf het begin tot het einde aanhoudt. Ondanks dat de beelden zonder twijfel hartverscheurend en aandoenlijk zijn, wist het mij niet geheel te pakken. De toon is zo deprimerend dat het hiermee een opeenstapeling van feiten lijkt te zijn die op den duur nogal saai beginnen te worden. De momenten met lichtpuntjes waren er zeker wel, maar op de een of andere manier leek het erop dat de regisseur dit bewust voor het laatst heeft bewaard. Val Kilmer is dit soort rollen meer dan toevertrouwd en Noah Fleiss was zeker niet slecht, maar de rest van de cast was zeer ongeloofwaardig.

avatar van Oliveri
Het sterke acteerwerk in deze film maakt het geheel zeer kijkwaardig. Een dikke voldoende.

Redelijke drama, toch wel erg traag en negatief