Sense and Sensibility (1995)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ang Lee
met Emma Thompson, Kate Winslet en Hugh Grant

Op zijn sterfbed laat Mr. Dashwood het huis achter aan zijn enige zoon uit zijn eerste huwelijk. Maar wat moet er gebeuren met zijn tweede vrouw en haar dochters, die door de erfenis uit het landhuis worden gezet? Ze krijgen van hun vriendelijke neef onderdak. De oudste dochters zijn nog steeds vrijgezel, maar hebben geen gebrek aan aandacht van mannen uit de betere kringen.

avatar van Michelle_Nijntje
Geweldige film. Het duurt even voor het verhaal echt op gang komt, maar daarna is het verhaal top. Ook de acteerprestaties zijn erg goed, vooral Alan Rickman, Emma thompson en Kate Winslet zijn erg sterk. Één minpuntje vind ik Hugh Grant. Heb me kapot geërgerd aan die kerel.

Wat een langdradige clichefilm met een flinterdun plot. Net een soap, met veel gegrien, maar dan gekostumeerd.
Een 0,5 voor het decor.

Film, wel een beetje saai zeg.

avatar van hdehoon
Mooie ingetogen verfilming van het beroemde boek. De fijne humor doet het verhaal beslist boven de gemiddelde kasteelroman uitstijgen. Er zat voor die tijd ook veel maatschappijkritiek in, al is dat voor mensen nu misschien niet altijd duidelijk meer. Emma Thompson heel sterk, zoals altijd, Kate Winslet goed op haar plek; je snapt niet waarom ze niet ineens voor die heerlijke Alan Rickman kiest.

avatar van rep_robert
Het probleem is toch dat de regisseur teveel wilt, wat mij betreft zou het niet misstaan om gewoon dingen weg te laten uit Jane Austin's verfilming. Dit resulteert op het eerste gezicht in een vrij leuke kostuumdrama met een mooie cast, maar schiet gewoon te erg uit de bocht waardoor er steeds maar weer meer drama bijgehaald wordt. Dit wordt op een gegeven moment teveel van het goede. Het vergezochte happy endje doet de film verder ook niet meer veel goeds.

Waarom niet gewoon zo'n verhaal in anderhalf uur proberen te vertellen?

avatar van Ste*
Heb het boek nooit gelezen, maar vond de film best leuk. Door de wat lastige teksten en de wat complexe manier waarop alle banden in elkaar zitten is het soms wel opletten geblazen, waardoor twee uur eigenlijk een lange zit is, maar afgezien daarvan is heel het sfeertje, de decors en aankleding en de manier van acteren erg leuk om te zien.

Ik vond Rickman wat opmerkelijk gecast. Ik kon door zijn manier van praten de vergelijking met Snape niet helemaal negeren. Heb niet veel films met hem gezien, weet niet of hij altijd zo praat? De rest van de casting is wel erg goed gedaan, prima rol voor de jonge Kate Winslet, Emma Thompson is prima ingetogen en hoewel ik normaal gesproken niks heb met Hugh Grant is hij hier nog erg innemend.

avatar van Dominootje
Heerlijke film!
Thompson wederom in een kostuumdrama waar ze prima in speelt! (Much ado about nothing)
Grant, helaas heb ik niks met hem, maar hierin was hij nog wel te "doen"

Het verhaal heeft in principe wat er in thuis hoort, de nodige drama, liefdeslijnen, vervelende bemoeials.. ^^

avatar van Marvinleeaday
Inderdaad een heerlijke film, de ruim 2 uur was zo voorbij.

avatar van m1701
Miste helaas wel de nodige chemie tussen de mannen en vrouwen.

Heb betere kostuumdramas gezien: pride and prejuidice

Vooral het plot is vrij zwak. Misschien is het boek beter.

Ahhhhhhhrgh.

Taiwan is een mooi filmland, wat jammer genoeg veel te weinig onder de aandacht komt. Er is er echter ééntje die zich heeft weten opwerken tot een commercieel interessant figuur. Laat het dan meteen ook één van de slechtste Taiwenese regisseurs zijn die ik ken.

Niet alles wat Ang Lee maakt is slecht, maar dit is er toch weer eentje in de categorie "beulwerk" dat zo snel mogelijk weer vergeten mag worden. Hoe hij er ook bij komt zo'n boeketreeksverhaaltje te verfilming is mij een raadsel, het resultaat slaat dan ook werkelijk nergens op.

Gezien de commentaar hier zou het sterke acteerwerk de film een flinke boost moeten geven, maar daar heb ik weinig van gemerkt. Weinig nuance in de personages en vooral veel stijf gehark. Hoort ook wel een beetje bij zo'n periodefilm, maar dan nog is het ondermaats.

Qua verhaal wist het mij echt geen seconde te boeien. De klassieke romantische beslommeringen, maar dan tussen vervelende mensen. Visueel ook een complete draak van een film en ook de soundtrack is zo stromerig dat je er compleet lam van wordt.

Dat het dan ook nog eens 135 minuten duurt is de finale nekslag. Een draak van een film, compleet oninteressant en amper door te komen. Ang Lee, hij was beter in Taiwan gebleven, daar leken z'n films nog ergens naar.

Ahhhhhhhrgh!

Uiteraard is het jouw goed recht, Onderhond, om dit een waardeloze film te vinden. Maar met je opmerking dat de prachtige roman van Jane Austen, die je vermoedelijk nooit gelezen hebt, niet meer is dan een “boeketreeksverhaaltje” diskwalificeer je jouw commentaar dusdanig, dat de rest ervan gewoon irrelevant is

BBarbie schreef:
niet meer is dan een “boeketreeksverhaaltje”

Het staat er inderdaad misschien wat dubbel, maar ik heb het niet zozeer over het boek van Austin. Nooit gelezen en aldus kan ik er niet over oordelen. Maar haar bekendheid heeft hopelijk meer te maken met haar schrijfstijl dan met het verhaal zelf, want dat is echt geen bal waard. Vandaar boeketreeksverhaaltje.

avatar van baspls
Sense and Sensibility is gebaseerd op het boek van Jane Austen. Het verteld het verhaal over hoe het landgoed van de familie Dashwood wordt nagelaten aan diens zoon uit zijn eerste huwelijk en zijn familie. Zijn tweede vrouw en haar dochters moeten verhuizen naar een cottage op het platteland. Beide dochters zijn echter nog steeds vrijgezel, kans genoeg op een rijke toekomst dus...

Zoals meestal bij dit soort Britse kostuumdrama's was het acteerwerk heerlijk. Emma Thompson vind ik altijd wel goed spelen en daarnaast waren ook Kate Winslet en Alan Rickman sterk in hun rol. Hugh Grant was niet slecht, maar zijn personage stond er de hele tijd zo vertwijfeld en gepikeerd bij (je zou je haast afvragen waarom Mrs. Dashwood zo hopeloos verliefd op hem is). Ook leuk om Hugh Laurie weer in een rolletje te mogen zien.

De producenten vroeger actrice Emma Thompson - die groot Austen-liefhebber is - om een script te schrijven voor een verfilming van het boek. De Hongkongse-regisseur Ang Lee zou de film gaan regisseren, maar Thompson had de nodige inbreng in het uiteindelijke eindproduct. Een manier van werkwijze die Lee nogal verbaasde, omdat hij in Hong Kong gewend was dat acteurs zich niet met de film bemoeiden. Überhaupt vind ik het een vreemde keuze van de producten om voor Lee te gaan. Niet alleen was hij slechts een paar maanden voor het filmen voor het eerst in Engeland en had hij nog nooit een boek van Austen gelezen, zover ik kan zien bestaat zijn werk uit Hongkong uit komedies.

Het verhaal is eigenlijk niet zo heel erg bijzonder. Dames uit een adellijke familie hebben niets anders te doen dan een zo vermogend mogelijke man te zoeken, maar dat is niet zonder tragiek. Verder ook typisch Britse beleefdheden en het aloude stiff-upper-lip.

De filmlocaties op het platteland waren werkelijk prachtig. De cinematografie beleef echter slechts degelijk en werd nergens bijzonder. Niet zo indrukwekkend dus als de films van James Ivory bijvoorbeeld, maar wel een vermakelijk kostuumdrama met een topcast.

avatar van mjk87
Normaal smaakt me dit wel, zo;n kostuumdrama. De omgevingen zijn mooi en de kleuren vol en rijk, het spel behoorlijk en Lee weet wel waar de camera te plaatsen vaak om echt mooie shots te krijgen. Maar het is ook, zeker in het begin, zeer fragmentarisch waardoor de film nooit ging leven en erg afstandelijk bleef. Dan gaan het koele acteren en de kille degelijke registratie, hoe goed ook, ook behoorlijk tegenwerken en wordt de film een langdradig saai gebeuren met veelal brakke editing en gemis aan tempo of ook maar één moment dat er even uitspringt. 2,0*.