Ex Machina (2014)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Alex Garland
met Domhnall Gleeson, Oscar Isaac en Alicia Vikander

Caleb, een 26-jarige programmeur die werkzaam is voor het grootste internetbedrijf ter wereld, wint een wedstrijd waarbij hij een week mag doorbrengen in het buitenverblijf van Nathan, de teruggetrokken CEO van het bedrijf. Wanneer Caleb echter aankomt op de afgelegen locatie, ontdekt hij dat hij moet deelnemen aan een vreemd en fascinerend experiment waarin hij te maken krijgt met de eerste echte kunstmatige intelligentie, ondergebracht in het lichaam van een mooi robotmeisje.

avatar van Lovelyboy
Degelijke Sci-fi mysterie die ik niet voor de eerste keer zag en om daar meteen op in te haken, ik wist de afloop dus al en wat me vooral opviel is dat er dan totaal geen spanningsboog meer in die film zit. Nu ben ik wel van het films herkijken en normaal kan de spanning van een film, mits goed opgevoerd, me nog naar de keel grijpen ook al weet ik de afloop. Toch was dit niet het geval van Ex Machina. van de andere kant vielen andere dingen me daardoor juist meer op.

Het verhaal is op zijn minst bijzonder te noemen en dan hebt ik het nog niet eens over het ontwikkelen van AI in een bijzonder aantrekkelijke robot, of de nare trekjes van Nathan, maar juist de locatie. Bijzonder is het in die zin te noemen dat een huis zo midden in the middle of nowhere zulke faciliteiten bezit, materialen en dat die gek daar aan zulke projecten werkt. Als hij een onderdeel nodig heeft, gooit Fed ex dat aan een parachute uit een vliegtuig? En die alcoholconsumptie...ondergrondse tunnel naar de dichtstbijzijnde Gall en Gall of een wijnkelder waar Hermann Goering jaloers op zo zijn?

Maar fijn terug naar de film, ondanks dat ik weet hoe het loopt en wat er gebeurt kan ik nog beter letten op de chemie tussen Caleb en Ava die ronduit intrigerend te noemen is en Caleb alle manier op lijkt te bewerken om maar te kunnen ontsnappen. Zo ook de wrijving die er is tussen Caleb en Nathan die uiteraard voor het grootste deel aan Nathan ligt. Dit is dan eigenlijk ook wel het sterke punt van de film en de spil waar alles omdraait, een driehoeksverhouding tussen de robot en de twee mannen en zowel Ava als Nathan gebruiken Caleb genadeloos. Dankzij de looks van Ava blijkt het graf dat Caleb zo zorgvuldig lijkt te graven voor Nathan zijn eigen zodra zij de deur uitstapt. Je kan uiteindelijk zeggen dat het experiment en de test geslaagd is. De AI is in die zin zover ontwikkeld dat het mensen kan bewerken en voor de gek houden, vraag is dan weer hoever dat komt door het vrouwelijke uiterlijk.

Een apart sfeertje is er wel, zo van what's going on, maar echt heel spannend wordt het niet. Heel eventjes wordt het een beetje sinister wanneer Caleb door alle bestanden bladert van alle andere experimenten en dan soms redelijk verontrustende beelden ziet van halve robots. Zelf toch een heel klein beetje zoiets van daar had misschien toch iets meer uit te halen geweest vooral omdat er van de spanning een tweede kijkbeurt weinig overblijft.

Anyway, degelijke film, interessant verhaal, boeiende acteerprestatie van alle drie en natuurlijk is het altijd leuk kijken naar Alicia Vikander.

avatar van Baboesjka
Redelijk. Niet heel spannend of bijzonder interessant. Alicia Vikander is prachtig en haar rol vind ik intrigerend. Verder deed de film mij niet heel veel. Het contact tussen Caleb en Nathan, de omgeving. Ik vind het allemaal nogal afstandelijk en kil. Wel goed gespeeld. Een kleine voldoende. 3*

avatar van IH88
“One day the AIs are going to look back on us the same way we look at fossil skeletons on the plains of Africa. An upright ape living in dust with crude language and tools, all set for extinction.”

Ex Machina blijft een unieke film. Een onheilspellende sci-fi film die zich voornamelijk afspeelt in een strakke en moderne woning waar vier acteurs voor het vuurwerk moeten zorgen. Het geeft je het gevoel dat je naar een toneelstuk zit te kijken. Een toneelstuk dat je laat nadenken over de toekomst van AI, die je als kijker serieus neemt en waar je het verhaal aandachtig moet (en wil) blijven volgen.

De film heeft op sommige momenten een filosofische en erotische ondertoon, en ook de Turing test wordt goed in het verhaal verweven. In eerste instantie lijkt het Ava (Alicia Vikander) te zijn die wordt getest, maar al snel kom je erachter dat de zaken toch wat anders liggen. De verhouding tussen Caleb (Domhnall Gleeson), Nathan (Oscar Isaac) en Ava wordt goed opgebouwd, en je voelt als kijker dat er op een gegeven moment een uitbarsting moet komen door alle onderdrukte emoties en dubbele agenda’s die de personages verborgen houden voor elkaar. Isaac en Gleeson zijn geweldig, maar het is Vikander die excelleert als klinische robot Ava. Ze geeft Ava ook een zachte en bijna menselijke kant, maar je weet als kijker tot het einde toe niet of dit gespeeld is of oprecht. Speciale vermelding voor Sonoya Mizuno, die geen woord zegt maar goed werk aflevert. Het einde is bevredigend, en het vat eigenlijk goed samen hoe de film en regisseur Alex Garland tegen de toekomst van AI aankijken. Ava gaat de gewone wereld in en zal met een belangstellende, bewonderende maar ook superieure blik op ons neerkijken. Ex Machina is een betoverende filmbelevenis.

Een prachtig gegeven, vrij minimalistisch uitgewerkt, wat in deze tijd van Marvel bombast erg verfrissend is.

Na een bijna langdradige intro (met wel heel mooie plaatjes) en een bedoeld tenenkrommende kennismaking van twee van de hoofdpersonen komen we op een prachtige plek, ver van de beschaving, midden in de natuur terecht, wat volgt is een interessante interactie tussen mens en kunstmatige intelligentie, met intriges en een aantal mooie plot twists.

Het acteerwerk is van zeer behoorlijk niveau, het schuurt behoorlijk tussen de schuchtere, goedbedoelende Caleb en de narcistische maar eenzame Nathan. Ava wordt mooi neergezet, enerzijds kwetsbaar en warm, anderzijds koud en berekenend. De film heeft een prachtig tempo. Aan het eind voelt de ontknoping dan weer wat gehaast aan, maar ook hier weer een leuke twist en gelukkig geen standaard happy end.

Het enige wat mij weerhoud om deze film het volle pond te geven is dat sommige dialogen matig zijn uitgewerkt, en sommige andere gebeurtenissen een beetje uit de lucht komen vallen, zoals wanneer Caleb zichzelf snijdt om te kijken of hij zelf geen robot is, daar had eerder in de film als aanloop wat meer twijfel tevoorschijn mogen komen.

Zeker niet slecht, maar net niet de absolute top