Ex Machina (2014)

Verenigd Koninkrijk
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Alex Garland
met Domhnall Gleeson, Oscar Isaac en Alicia Vikander

Caleb, een 26-jarige programmeur die werkzaam is voor het grootste internetbedrijf ter wereld, wint een wedstrijd waarbij hij een week mag doorbrengen in het buitenverblijf van Nathan, de teruggetrokken CEO van het bedrijf. Wanneer Caleb echter aankomt op de afgelegen locatie, ontdekt hij dat hij moet deelnemen aan een vreemd en fascinerend experiment waarin hij te maken krijgt met de eerste echte kunstmatige intelligentie, ondergebracht in het lichaam van een mooi robotmeisje.

avatar van Duke Nukem
Erg sterke film. De eerste keer dat ik hem zag dacht ik de hele tijd dat Nathan de bad guy was. Een verrassend einde, vooral als het hoofdpersonage Caleb in het huis opgesloten wordt en er geen ongeloorwaardige ontsnapping aan te pas komt zoals zo vaak in andere films gebeurt. Wat mij betreft hadden ze een vervolg op deze film mogen maken, hoewel die vast niet zo goed was geworden. Juist de claustrofobische setting in de ondergrondse villa maakt deze film zo goed!

avatar van ILDIB
Wisselend. Soms heel intrigerend en aan het denken zettend . Maar soms ook saai. De strijd tussen caleb en nathan komt er niet echt uit vind ik. Ava ach kon er geen sympathie voor opwekken. .

saaie film de mens gaat op zoek buiten zijn wereld naar intelligent leven. vraag je af waarom als ze computers kunnen maken en robotten die alles doen wat een mens kan. vraag is dat dan geen intelligent leven.de wereld is al verandert en er komen steeds maar nieuwe dingen. is het sf dat de mens vervangen zal worden door machine is het sf dat die machine de maker zal vernitigen. sorry ik dwaal af ik houw van goede sf maar die was goed om te gappen en te gewen. het aller laatste begon er wat spanning in te zitten maar het was gewoon voorspelbaar. ik heb nog liever terminator daar zit je niet te kijken van verveling ik heb hem uit gekken omdat hij op internet stond als goed. maar zoals ik reeds al eeuwen weet dat je nooit moet afgaan op de beoordeling van van filmkretik die smijten met sterren. het beste is gewoon kijken.want een vind het goed en andere dan niet.ik kan niets anders zegen dan saai. er zijn er stukken betere films

avatar van Cikx
Deze site is soms echt niet goed voor mijn bloeddruk.

avatar van Hansjepansje
Sterk regiedebuut van Garland.

Een script schrijven rond A.I. is altijd tricky, gelukkig is Garland geen groentje op schrijfvlak. De keuze voor een minimalistische setting, met een handvol personages en grotendeels dezelfde locatie, creëert slim een sfeer die balanceert tussen intiem en beklemmend. Script zelf is goed zonder meer. Erg diepgaand of subtiel (Enola Gay) is het allemaal niet en het mocht van mij nog wel wat intenser, maar de film bleef wel boeien en het einde was bevredigend.

Hetzelfde kan gezegd worden van zowel soundtrack als cinematografie. Allebei meer dan degelijk, maar ik miste dat beetje extra om het helemaal af te maken. Een shot om echt in te lijsten of een scène waarin de soundtrack me echt bij de strot nam was er niet bij. Wel op een zeer hoog niveau waren de acteerprestaties, met name van Vikander en Isaac. Beiden bevestigen hier dat ze bij de absolute top behoren. Gleeson zit net iets lager, maar nog altijd ruim voldoende.

Prima debuutfilm al bij al. Blies me nergens omver, maar Garland levert wel een slimme, interessante, en erg strakke film af en zet zich in het rijtje van regisseurs om in de gaten te houden. (Ruime) 3,5*.

kappeuter (moderator)
Bericht verplaatst naar Alex Garland

avatar van dzjo-dzjo
Sterke sci-fi! Ik vind het één van de betere films die ik laatste tijd gezien heb. 4,5 ster

avatar van Fisico
Alvast een knap debuut van Alex Garland! Het is uitkijken naar 2018 wanneer Annihilation met Nathalie Portman uitkomt in de zalen. Ex machina is geen film voor de doorsnee kijker. Erg veel gebeurt er niet, maar de sfeer en de context is zo verruimend dat dit een erg hoogstaande film is. Geen spetterende actiescènes dus, wel eerder sublieme rollenspelen met goede dialogen en erg veel aandacht voor elk detail.

Alleen het concept al is fantastisch. Niet dat er niet eerder nog geen films over AI zijn gemaakt, zeker niet, maar deze Ex machina voegt toch iets extra toe. Het oogt allemaal erg realistisch in een erg mooi kader van het strakke onderzoekslaboratorium/huis en de combinatie met de adembenemende Noorse flora. Garland neemt rustig de tijd om de film te kaderen en de personages uit te werken. Doorheen de film zit je je constant af te vragen naar waar de film (of de wereld) zal leiden met dit hoogtechnologische experiment. Waar ligt de grens tussen de mens en een machine? Waar ligt de ethisch morele grens en waar schuilt het gevaar? Is het verantwoord van Nathan om Frankensteingewijs voor God te spelen? En bovenal: wat is echt en wat is fake?

De film doet me denken aan tal van andere producties met AI. Daar de film vooral focust op de mogelijkheid van emoties en gevoelens van Ava denk ik eerder aan Her (met Joaquin Phoenix) waarbij deze zaken ook aan bod komen. De sfeer is hier dan eerder thriller dan romantisch.
Verder ook zeer goede acteerprestaties van de drie hoofdpersonages, met veel flair en naturel. Het einde was erg bevredigend, verrassend en creepy.

avatar van Mevlut Karatas
Word wakker voor het te laat is! Mensen, en dan vooral mannen, ik zie een donkere toekomst tegemoet! Een toekomst waar de man veroordeeld zal zijn om een aantal prachtige vrouwen in een kastje te bewaren... Heb je zin in een nummertje, neem er dan eentje van je keuze... Heb je zin in een lekker etentje, bijvoorbeeld in sushi? Neem dan gerust die prachtige Japanse uit kast nummer zes, je weet wel, die met de prachtige lange haren en het zijdezachte **tje... wat kan die lekker sushi bereiden, zeg..... of heb je liever een hamburger? Wacht, in kast nummer 11 zit die Denise Richards kloon... Wat zeg je? Je kijkt liever naar het voetbal met een paar biertjes? Ook geen probleem, steek ze dan maar lekker weer in de kast... of neen, laat eerst een paar biertjes brengen door die prachtige Noorse met die lange benen (kast 24)...

Neen, serieus, ik vind deze film behoorlijk overroepen... Eventjes interessant, maar behoorlijk boring... Heel erg zwakke vertolkingen. Isaac is slecht en ongeloofwaardig in de rol van Nathan (tenzij het de bedoeling is om het archetype van de arrogante Jood neer te zetten), Caleb is zonder meer één van de meest kleurloze hoofdrolspelers die ik ooit mocht aanschouwen... Ook Vikander acteert niet erg overtuigend... denk dat de meesten onder jullie zich nogal snel laten leiden door jullie hormonen... (wat perfect normaal is, begrijp me niet verkeerd...)

avatar van des1
@Mevlut
Ehh... voor veel vrouwen is de man qua genot gereduceerd tot iets dat past in de lade van het nachtkastje.

avatar van des1
Vond het een aardige film, maar niet meer dan dat. Dikke 3*. Leek/lijkt meer in te zitten. Vond het afglijden van de CEO richting lullo wel een beetje erg cliché, alsof het verhaal een bad guy nodig heeft. Zou een Deel 2 in moeten kunnen zitten. Hoewel sentimenteel en erg lang, komt AI van Spielberg dichterbij existentiële vragen. Kubrick zou een pracht film hebben kunnen maken over artificiële intelligentie, denk ik. Brush strokes als van een master painter, en niet geëxpliciteerd. Wat meer tot nadenken stemt.

avatar van Cikx
des1 schreef:

Zo subtiel was HAL anders niet.

Zelden een film gezien die me net zo koud laat als de barre kilte tussen de hoofdrolspelers in Ex Machina. In alles kreeg deze cinematografische exercitie de gedaante van een faliekante mislukking. Niets, maar dan ook niets kwam behoorlijk uit de verf. Meteen vanaf 't begin gaat 't mis.

Na 't winnen van een of andere "spel" zit 'n nogal wereldvreemd figuur binnen een poep en een scheet in een afgelegen bungalow van de gastheer, tevens AI-guru en organisator van dat "spel." Binnen deze geforceerd aanvoelende geïsoleerde en uitermate kille situatie zijn deze twee personen voor een week aan elkaar overgeleverd. Echt diepzinnige of ijsbrekende gesprekken vinden er niet plaats en op menselijk gebied wordt niets prijsgegevens over de persoonlijke geschiedenis van deze twee heren.
Dan komt al snel de aap uit de mouw. De eenzame ziel was niet echt de winnaar van een spel, maar eerder door de AI-guru uitgekozen om de ultieme test in z'n laatste project te vervullen.

Ava, robot in vrouw-achtige constructie zonder huid maar met menselijk gezicht mag opdraven als object in de Turing-test: mens of machine? Er loopt nog een robot-vrouw rond, wel met huid en haar, zelfs met een strookje schaamhaar. Verder is er niets en niemand. Geen enkel contact met de buitenwereld.
Afijn, de week vliegt om en de heren leren niets maar dan ook niets persoonlijk van elkaar, al blijkt dat de AI-guru wel wat stiekeme info, alias profielschets, kenmerken en voorkeuren van de uitverkorene had verzameld; ergens moest die selectie op hebben plaatsgevonden, niet waar? De test is geslaagd en de verrassende wending krijgt nog een onverwacht staartje.

Tussen neus en lippen door werd er nog even wat gekeuveld over AI, over enkele typische menselijke eigenschappen en zo, maar 't had niet veel meer om het lijf dan het opsommen van wat zinnetjes uit de wikipedia.

Nee, dit gedrocht kan bij lange na niet tippen aan een meesterwerk als Gattaca.

avatar van wihu61
Geen flitsende SciFi met stoere helden zoals we het de laatste jaren gewend zijn, maar een intrigerend uitgangspunt en prima special effects in een minimalistische setting. Ik vond hem goed, over een tijdje nog eens kijken...

Top sf film met een geweldig einde.

avatar van umbra
Voor de tweede maal gezien en echt een SF film zoals ik ze graag heb, intrigerend. En ja tuurlijk met Alicia, wat zie ik die vrouw graag bezig. 8/10

avatar van Arri
Herzien, 4.5 -> 5

des1:

Dat lijkt maar zo: uiteindelijk blijkt Ava dit te zijn: doordat ze in staat bleek mensen te manipuleren (iets wat Nathan al bevreesde), kon ze Caleb gebruiken voor haar ontsnapping. De schokkende emotieloze moord en het achterlaten van Caleb vormden de afsluiting van het hele plan om haar vrijheid te verkrijgen.

Dat maak ik ervan na een tweede keer kijken, die ik ook wel nodig had. En een verhoging v.d. score.

avatar van Gang_Star
Voor een hoge score als dat deze Ex Machina heeft, vond ik het toch wel een heel matige film. Film loopt namelijk op geen enkel moment vlot doordat het zo'n 95% alleen maar uit dialoog bestaat. Film is dan ook niet spannend en kent eigenlijk pas richting het einde een klein hoogtepunt wanneer blijkt dat Ava niet zo onschuldig is als dat ze lijkt te zijn. De setting daarentegen waar vrijwel de gehele film zich afspeelt is interessant, maar het ontbreken van spanning deed voor mij de das om.

avatar van stefan dias
Gang_Star schreef:

Hemeltje, een film met bijna alleen dialoog… dat dat bestaat!

avatar van Shadowed
Redelijk.

Garland had mij eerder lichtelijk overtuigd met Annihilation . Maar nog niet helemaal, dus werd het tijd voor zijn andere film. Ik had hem al maanden eerder gezien, maar nog nooit beoordeeld, dus bij deze.

Op visueel niveau is de film erg mooi. Vikander ziet er goed uit en doet het goed als robot. Ook Gleeson en Isaac vallen best op. De effecten zien er erg overtuigend uit en is de film een redelijk geslaagd werkje. Wat ik wel jammer vond is dat op een gegeven moment het verhaal me niet meer kon pakken.

Ik begon me wat te vervelen. Voordat jullie zeggen, " Shadowed kijk dan gewoon weer superhelden films ", wil ik nog even toevoegen dat ik ook prima dit soort films kan kijken, en dat het niet aan mij ligt die meer spektakel wil zien.

De film krijgt gewoon een voldoende, misschien bij herziening dat de beoordeling nog hoger zal worden.

avatar van wihu61
Over een tijdje nog eens kijken, waarschijnlijk bevalt hij dan beter, ik had twee keer kijken nodig om het helemaal te doorzien.