District 9 (2009)

Zuid-Afrika / Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland / Canada
Sciencefiction

geregisseerd door Neill Blomkamp
met Sharlto Copley, Jason Cope en William Allen Young

Het verhaal over een fictionele wereld waarin onze Aarde in het jaar 1982 door buitenaards leven wordt gevonden. De mensheid heeft dit buitenaardse ras echter als tweederangsburgers ondergebracht in getto's in Zuid-Afrika. Ze krijgen steun van een overheidsfunctionaris wanneer deze hun biotechnologie ontdekt.

avatar van W.V.
Een beetje vreemde sf film, op zich is het basis idee goed, maar hoe er uitwerking wordt gegeven aan het geheel roept bij mij wel vraagtekens op van is dit allemaal al niet eens eerder vertoond, is er bewust leentje buur bij andere films/genres gespeeld of is dit alleen maar een bijkomstigheid.
Toch is het geen slechte film, wat ik eigenlijk heel erg prettig vind is het feit dat wanneer er actie voorkomt dat er niet onmiddelijk bij bosjes slachtoffers vallen. In het begin had ik wat moeite met de hoofdpersoon, de kantoorslijmjurk die geforceerd amicaal doet tegen zijn medewerkers, en eigenlijk niet weet hoe hij de zaken aan moet pakken. Gedurende de film echter ontwikkelt hij zich wel, hij blijft een egoist, maar ziet in dat zijn eigen soort nog grotere...... zijn dan de aliens.
Ik heb me eigenlijk wel vermaakt met deze film, het is geen hoogvlieger, daarvoor is het verhaal, vooral de begintijd, te summier uitgewerkt en start het verhaal eigenlijk direct met de ontruiming. Maar de film is zeker genietbaar en ik vind de film beter als anderen in dit genre.

avatar van DeCol
Gemengde gevoelens bij District 9.

Originele film met een herkenbare setting. De Aliens zijn ondergebracht in getto's en moeten wijken naar een andere verblijfplaats. De Aliens (hier ook wel "Prawns") zien er goed uit. Vooral in het begin veel "documentairebeelden" als Wikus van de Merwe de Prawns gaat opzoeken. De afwisseling van filmstijl werkt prima. De actie wordt aardig in beeld gebracht en er zitten een aantal toffe wapens tussen. De gemengde gevoelens krijg ik vooral van het verhaal en de karakters. Het verhaal lijkt niet compleet en mist wellicht diepgang. Uiteindelijk gaan Christopher en zijn zoon er met zijn tweeën vandoor. What about the rest?. De karakters wekken eerder apathie dan sympathie op. Wikus (uitstekend vertolkt door Sharlto Copley) is natuurlijk best wel een leuk karakter, maar het kon mij weinig schelen wat er met hem zou gebeuren. Ik mis hier gewoon een good guy.

avatar van Zwolle84
’I would never have any kind of pornographic activity with a fokkin' creature!’

Acht jaar oud en nog steeds vernieuwend; na al die tijd kan District 9 nog altijd met geen enkele andere film worden vergeleken. Of het moet met die andere Blomkamp - Chappie - zijn.

Sci-fi was altijd een genre dat vooral schone, witte plaatjes opleverde. Klinische ruimtestations, weinig ruimte voor emoties, intelligente aliens die respect afdwongen, grootse space battles; noem het maar op. En toen was daar in 2009 opeens debutant Blomkamp die met District 9 een realistisch ogende, gore, stinkende variant van het genre introduceerde.

Alleen de setting al: de grauwe triestheid van Johannesburg. Rare, garnaalachtige wezens - ’I mean, you can't say they don't look like that. That’s what they look like, right? They look like prawns.’ - zijn weggestopt in een ranzig kamp buiten de stad. Gelijk dient zich een vergelijking aan met de ‘plakkerskampen’ rondom het echte Johannesburg: sloppenwijken voor de blanke onderklasse.

District 9 lijkt daarmee een film met een boodschap te zijn, want de aliens staan natuurlijk symbool voor onze omgang met anderen. De fokkin’ prawns, inmiddels een miljoen in aantal, leven onder erbarmelijke omstandigheden in hun kamp, maar moeten alsnog verder van de stad worden geplaatst omdat het volk in opstand komt. Er wordt een actie opgezet waarbij de garnalen door middel van een ontruimingsbevel hun eigen uitzetting moeten ondertekenen.

Leider van deze operatie is cultfiguur-in-wording Wikus Van De Merwe, een ADHD’er die zich te veel laat leiden door zijn emoties. Hij is, omringd door gewetenloze spierbundels, de enige die sympathie heeft voor de aliens. Door middel van een geniaal-stompzinnige plotwending is hij opeens degene op wie de autoriteiten het hebben voorzien, en in no time transformeert District 9 van een bizarre komedie in een oprecht spannende sci-fi thriller.

De stijl die daarbij wordt gehanteerd mag niet onvermeld blijven. De realistische sfeer wordt benadrukt door het verhaal voor een groot deel als documentaire te vertellen. Dat had heel flauw kunnen uitpakken, maar Blomkamp voert het zo gedetailleerd uit dat je er helemaal in opgaat. Ook qua editing is District 9 fantastisch; de documentaire-achtige delen lopen naadloos over in ‘reguliere film’, vaak besef je een tijdje later pas dat er weer geswitcht is.

Wat ook bijdraagt aan het realistische karakter van de film is het verrassend expliciete geweld. De meeste sci-fi’s bevatten geen druppeltje bloed, maar hier wordt de ene na de andere - mens of garnaal - in duizenden stukjes geblazen, onthoofd of op andere wijze vol in beeld verminkt. District 9 gaat daarbij richting de splatter en body horror, maar is weer vele malen strakker dan we van die genres gewend zijn. Vooral het einde, met dat grote robotgevecht, ziet er schitterend uit.

Kortom, District 9 is een buitengewoon zelfverzekerde film die je blijft verrassen. Allerlei (sub)genres worden met elkaar vermengd, maar binnen al die hokjes is het telkens weer een vreemde eend in de bijt. Dat in combinatie met de zeer vakkundige uitwerking maakt District 9 tot een oprechte klassieker.

avatar van sandero16
Deze film heeft me geen moment kunnen boeien.

Het was voor mij allemaal erg overdreven en vond het gewoon niet spannend.

De effecten en aliens werden prima in beeld gebracht, maar het is niet aan mij besteed.

avatar van TornadoEF5
Are there any plans for District 10?

ok, so with district 10 the basic answer is yes. I want to go back to that world and tell rest of the story with wikus and christopher. the issue right now is that I have many other projects and ideas that I also want to work on and complete..... and most importantly, the exact right REASON to make district 10 needs be very clear. the first film was based so explicitly on real themes and topics from south africa that effected me greatly growing up there, that we need to make sure the next film does not forget that.

Uit een ama-sessie gehaald op reddit.

avatar van Elchapo
Wat een nutteloze bagger. 0.5 stars,omdat lager niet kan.

vandaag om 23:20 uur