District 9 (2009)

Zuid-Afrika / Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland / Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Neill Blomkamp
met Sharlto Copley, Jason Cope en William Allen Young

Het verhaal over een fictionele wereld waarin onze aarde in het jaar 1982 door buitenaards leven wordt gevonden. De mensheid heeft dit buitenaardse ras echter als tweederangsburgers ondergebracht in getto's in Zuid-Afrika. Ze krijgen steun van een overheidsfunctionaris, wanneer deze hun biotechnologie ontdekt.

avatar van AmazingShikoku
Kom na papa!

In één woord een gé-wel-di-ge film zeg! De film is een overduidelijke knipoog naar de Apartheid die plaatsvond in de jeugd van de regisseur Neill Blomkamp die zelf is opgegroeid in de straten van Johannesburg waar deze film zich plaatsvindt.

De film gaat over de Zuid-Afrikaanse Wikus Van De Merwe die de opdracht krijgt om een groep van 1.8 miljoen Aliens die zich in de straten van Johannesburg hebben gemanifesteerd nadat hun moederschip boven de Aarde kapot was gegaan in 1989 uit de stad te verdrijven om in kampen te jagen die veel weg hebben van de concentratiekampen uit de tweede wereldoorlog.

De Aliens lijken op het eerste gezicht primitievelingen die niet weten om te gaan met techniek die ze vreemd genoeg wel hebben maar ze zijn al 20 jaar een plan aan het voorbereiden in het geheim om het moederschip weer te herstellen. Tot dat Wikus daar onbedoeld roet voor in het eten gooit.

Wat ik heel erg leuk vond aan de film is dat je de invloeden van de Nederlanders in de Afrikaanse cultuur nog zo goed kan terug zien. In de film werd namelijk ook nog wel een half mondje Afrikaans gesproken en zinnetjes als 'Tot ziens' en 'Kom naar pappa' zijn duidelijk te horen. Ook andere woorden zoals 'Bliksem, doos' en 'fok' in plaats van 'fuck'. Het geeft toch een klein beetje een vorm van herkenning aan de film.

De film laat je ook heel goed sympathiseren met de 'aliens' en heeft duidelijk de onderliggende boodschap dat je iemand niet moet beoordelen op zijn uiterlijk of iemand afschilderen omdat hij anders is. Natuurlijk wordt dit door de grove sci-fi afgewisseld met een vermakelijk mondje humor wel een beetje gemaskeerd maar de boodschap ligt er duidelijk bovenop.

De eerste vijftien minuten zijn volledig gefilmd uit een documentaire perspectief wat de historie achter District 9 en de herkomst van de aliens uitlegt. Ik moet bekennen dat ik na tien minuten ook zoiets had van als dit de hele film zo doorgaat wordt het amper een drietje, maar ik was aangenaam verrast en de documentaire invloeden bleven wel aanwezig maar als steuntje voor de extra uitleg op de achtergrond.

Het camerawerk is allemaal ook heel degelijk en met het budget van een schamele 30 miljoen (Low-budget voor een film van dit formaat) is deze film volledig tot zijn recht gekomen. De CGI ziet er meer dan aardig uit en doet niks onder voor films met een budget dat vijf keer zo hoog is. Neill Blomkamp debuteert geweldig met District 9 en we kunnen alleen maar afwachten op wat deze man met veel grotere budgeten zal gaan doen. Ik ben in ieder geval al een fan!

Achteraf is me deze film heel erg meegevallen omdat ik met eigenlijk geen verwachtingen er na ging kijken. Ik was altijd al benieuwd wat de regisseur van een potentieele Halo film nou echt op het witte doek zou kunnen klaarspelen. Nou ik kan je vertellen dat ze zich bij Microsoft zich wel even achter de oren zullen krabben op dit moment!

4.5/5. Beste film van 2009 tot nu toe, met nog blije verwachtingen voor Avatar en 2012. (En ja ik heb inderdaad de Russische screener gekeken, maar ga hem zeker later in de bioscoop nog eens beter bekijken!)

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik vond de film wat teleurstellend.

Mijn verwachtingen waren erg groot gezien de fraaie trailer en het interessante plot, maar ik vond de uitwerking niet interessant genoeg.

De film begon zo goed met het tonen van de ghetto's en het laten zien dat de aliens als minderwaardig door de mensen op aarde worden gezien en behandeld. Zeker de scene met de alien-verdelging waar ze voor een vuurpeleton afgemaakt werden was indrukwekkend en een sterke verwijzing naar de volkenmoorden die er teveel op aarde zijn (en waren, zie de Nazi's)..
Maar na een lange introductie begon het werkelijke plot van de film en dat was niet meer zo bijzonder, eerder standaard.

Ik vond dat 2e deel van de film meer een combinatie van een actiefilm gecombineerd met een avonturenplot met een sausje van etische normen en waarden waarin mens en alien toch samen moeten werken. Het was niet slecht uitgewerkt, maar ik was er ook niet onder de indruk van. Mijn symphatie lag trouwens zeker bij de aliens. Ze werden in gedrag eigenlijk getoond net als de mens (met angsten en met bv het feit dat hun kinderen hun alles is) wat weer eens wat nieuws is aangezien de meeste aliens in films een stuk onvriendelijker zijn

Gelukkig was de aankleding van de film wel prima met prima getoonde aliens, de gigantische kampen, de buitenaardse wapens en nog meer fraaie beelden. Ik begreep dat de film geen bijzonder hoog budget had? Dan hebben ze er toch het maximale uitgehaald. Ook de stijl van filmen beviel me wel met de documantaire achtige stijl samen met de CNN achtige nieuwsstijl.

Kortom; aanrader maar geen topper.

avatar van 606
Mooi gemaakte sf film met een leuk verhaal
Goed acteerwerk en voldoende actie.

3,5 ster

Pastichio Rocker schreef:
Matig filmpje. Had een soort van intelligente Cloverfield verwacht, zoals de trailer ons ook doet geloven, maar uiteindelijk heeft dit meer weg van een low budget Independence Day.

Maar wanneer onze hoofdrolspeler besmet wordt met een Buitenaards virus dat hem langzaam in één van de Aliens doet veranderen, verzandt de film heel erg snel in een standaard achtervolgingsfilmpje, compleet met corrupte ambtenaren, sadistische soldaten, experimenten op Aliens (denk dr. Mengele), gigantische robots die rechtstreeks uit het videospel F.E.A.R. 2 lijken te komen en een hoop geschiet en explosies. Doei sfeer!

Het acteerwerk was veelal matig tot slecht. Het is goed dat ze onbekende personen hebben gekozen om de hoofdrollen te vertolken, maar kies dan wel mensen die nog een beetje kunnen acteren. Onze hoofdrolspeler is bijvoorbeeld ontzettend irritant en één van zijn rare accentjes (hij heeft er een aantal) lijkt te pas en te onpas te verdwijnen. Ook begrijp ik niet dat onze sullige overheidsfunctionaris de enige is die de taal van de Aliens lijkt te begrijpen. Het zou kunnen omdat meneer langzaam zelf in een Alien verandert, maar het wordt niet uitgelegd dus het is maar gissen hoe dit kan zo kan.

De rest van de menselijke cast zoals de corrupte ambtenaren, rebellen en de sadistische soldaten spelen zo over-the-top dat het gewoon beschamend is. Ze deden me denken aan de Romeinse soldaten die Jezus martelden in The Passion Of The Christ. Er wordt hier een beeld geschept dat mensen die bij het leger gaan allemaal een itchy trigger finger hebben en er op hopen dat zo'n Alien de fout in gaat zodat ze een reden hebben om er een paar te martelen en overhoop te knallen.

Don't believe the hype.

Ben het opzich wel met je eens.

De menselijke cast, vooral de soldaten, waren erg 'militair' gedreven. De hoofdpersoon vond ik het begin erg irritant, overdreven enthousiasme, en net doen of de aliens als de onzen kunnen worden beschouwd ten tijde van de deportatie uit D9. En dat ze het beleefd moeten doen, ook dat die aliens een stempel moeten drukken om uit het kamp te komen, is een te dikke knip oog naar die apartheid in Johannesburg van de regisseur. Dat had hij ook anders kunnen doen.

De relatie tussen aliens en mens, ligt er te dik boven op, het voelt allemaal wat geforceerd aan. Pas op het laatst als Wikus doorheeft dat hij niet direct wordt geholpen ontstaat er een leuke binding

Wat doen Nigerianen overigens in D9, het verkopen van wapens en voedsel? En als de beveiliging langs komt voor Wikus ... kunnen die Nigerianen vrij gemakkelijk tegenstand bieden. Was wel wat raar.

Overigens vond ik de docu manier van filmen hier niet echt geslaagd, en erg jammer dat de film na die documentaire begin een soort sci-fi actie film wordt.

Ook erg apart dat op een gegeven moment die Wikus als meest begeerde mens wordt gezien vanwege zijn technologie in zijn lichaam, dat ze hem ZO MAKKELIJK LATEN ONTSNAPPEN!?

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Zojuist gezien op Times Square (altijd al eens willen zeggen) en ik ben erg onder de indruk. Origineel uitgangspunt, intens, grappig, ontroerend en geweldige regie en montage. Perfect tempo en de ene geweldige scene na de andere. Sterke rol van die Copley ook. Benieuwd waar meneer Blomkamp ons de komende jaren nog allemaal mee gaat verblijden.

avatar van Vascago
Film die heel aardig begint, maar helaas na 30 minuten verzandt in een standaard actiefilm met goede special effects, maar ook met waardeloos acteerwerk en standaard schietpartijen. Jammer genoeg zien de aliens er ook wat simpel uit. De film bevat wel een goede boodschap maar wordt gewoon te simpel uitgewerkt. Einde was wel weer leuk.

avatar van Knapen
Aliens die ons ontdekt hebben worden door de mensheid ondergebracht in getto’s in de stad Johannesburg, Zuid-Afrika. Degene die hier verantwoordelijk voor is, de organisatie MNU, wil maar een ding weten van de aliens. Hoe krijgen ze hun ‘super’ wapens aan de praat. Wanneer Wikus van de Merwe een MNU project leidt om de aliens naar kleinere onderkomens te verplaatsen wordt hij vergiftigd en zal een manier moeten vinden dit weer terug te draaien.

Het uitgangspunt van deze film is interessant, wordt mooi in beeld gebracht en wordt op een slimme ‘documentaire’ wijze verteld. Zeker gezien het budget (30 miljoen) ziet alles er fantastisch en geloofwaardig uit. Maar plottechnisch is hij minder goed uitgewerkt. Vanaf het moment dat de hoofdpersoon wordt vergiftigd veranderd de film in een simpele actie/achtervolgingsprent die erg veel weg heeft van een Michael Bay. Zeker wel vermakelijk, maar echt ten goede van het plot komt het niet.

Tevens komen de sociale kwesties die verder nog zijdelings worden aangekaart totaal niet op mij over. Te kort gaan ze hierop in en het zal allemaal wel. Verder zijn de aliens te menselijk en is de hoofdpersonage niet echt iemand waar je iets voor gaat voelen. De relatie tussen de twee kwam ook totaal niet over en ik voelde me er niet emotioneel bij betrokken. Het boeide me niet echt wat er met ze ging gebeuren. Uiteindelijk blijf je op het einde met heel veel vragen zitten die bijna schreeuwen naar een vervolg, die er dan ook hoogstwaarschijnlijk zal komen en District 10 zal gaan heten. Maar of ik deze film dan nog perse wil zien.

avatar van mfpower
Film geeft een andere draai die ik van de trailer had verwacht. Het leek eerst meer naar de documentaire kant te gaan leunen. Maar het blijkt een spannende film te zijn waarvan je blijft genieten tot het einde.
Min puntje vond ik het einde dat ze een beetje aftroggelen voor een district 10..

ik ben een erg grote sci-fi fan, deze film liet mij echter koud.
ik heb de eerste 40 minuten naar een bijzonder saaie docu zitten kijken. en toen de film eindelijk op gang kwam was ie ook alweer afgelopen.

daar waar ik mij voornamelijk aan stoorde:
1 de docu
2 men verstond de aliens ; ik niet ( of lag dat aan de versie die ik gekeken heb?

Heel soms zijn er mensen met een project aan het werk waar ik al lange tijd naar uit kan kijken. Tegenwoordig schort het mensen niet aan promotiemogelijkheden, en is het een eitje om mensen al lang te voren warm te laten lopen voor veel lekkers dat zij beloven. Als de mogelijkheden er zijn, waarom ze dan niet benutten? Niemand die geld toegeworpen krijgt zal dit weigeren; Het op een interessante manier gebruiken is een tweede taak.

District 9 is één van die projecten die ons al lange tijd heeft weten lekker te maken. Veel laten zien. Veel vertellen. Heel veel beloven. Op een soortgelijke manier als een Cloverfield van het vorige jaar. Een grote film die eens wat nieuws probeert, maar in principe niet zoveel anders doet. Alles moet groot, alles moet hard. Heel soms zijn er zulke projecten die verstaan hoe zulke dingen echt aangepakt moeten worden. Zijn niet vies voor wat suffe actie, simpele humor en wat typische personages.

District 9 is wel zo'n project; Weet wat het moet doen, niet te serieus. Doet gewoon wat het leuk vind. Anders dan anderen in het genre, maar blijft op hetzelfde pad. Vliegende schepen, lelijke aliens en laserkanonnen. Blomkamp presenteert diezelfde elementen echter op zo'n frisse manier dat wij weer eens echt mogen genieten. Echt mogen genieten van een film. Hij herinnerd ons er eindelijk weer eens aan wat een suf medium film eigenlijk ook kan zijn. Maar dat is het niet - niet altijd.

avatar van Uier
Ik kan het kort houden, een orginele en zeer amusante film met een leuk uitgangspunt. De film probeert de barriere tussen mens en alien vrij klein te houden, op wat taalproblematiek na. Dit geeft het hele verhaal wel een realistische gloed; Iets wat benadrukt wordt door het gedrag van de hoofdrolspeler. Soms irritant egocentrisch, maar vrij reëel gedrag in zijn situatie. Ook blijven veel Hollywood-cliches ons bespaard, terwijl ik dat eigenlijk wel in een film als deze verwacht had.

Dit komt uiteindelijk neer op een zeer vermakelijke film, dat met een budget van een schamele 30 milj. een zeer knappe productie genoemd mag worden. Ik heb dan ook goede hoop voor het vervolg op deze film, die er uitgetwijfeld aan zal komen.

avatar van james_cameron
Geslaagde SF-film, vooral de moeite waard door de visuele aanpak. Qua verhaal stelt het allemaal niet zo heel veel voor, al is het script redelijk inventief. De documentaire-achtige stijl werkt verrassend goed en de special effects zijn subliem (en vaak lekker bloederig). Nieuwkomer Sharlto Copley (eigenlijk een producent en special effects technicus) is geweldig en zeer geloofwaardig in de hoofdrol. De film heeft veel vaart, waardoor je niet al te lang hoeft stil te staan bij bepaalde onwaarschijnlijkheden. Van regisseur Blomkamp gaan we vast nog heel veel horen in de toekomst. Als hij dit al weet neer te zetten met een relatief klein budget...

avatar van brucecampbell
Erg leuke film waarvan ik voorhand al niet teveel van verwachtte, maar uiteindelijk enorm bleek mee te vallen. De film is één brok adrenaline met schitterende vormgeving van de aliens. Het valt totaal niet op dat ze CGI hebben gebruikt en dat is toch wel een vooruitgang in de filmindustrie. Het verhaal is vrij origineel, spannend uitgewerkt en met een fantastisch einde. Nog een voordeel hierin is dat ze gewerkt hebben met allemaal onbekende acteurs wat de geloofwaardigheid enkel maar verhoogt. Eindelijk nog eens een wat vernieuwende sf-film.

avatar van Toine_1
Wat een enorme tegenvaller is deze film zeg! Waar komen ze vandaan? Waar gaan ze heen? Hebben ze gewoon autopech? Waarom zijn er maar twee "slim"? Alleen de setting en de benadering van de aliens zijn anders dan anders en hebben een leuke link met ongewenste menselijke inwoners.

Verhaal erg matig en wat in de hell is dat voor een zwart wondergoedje?
Je kunt er van alles mee. Brandstof en morfzalf.

Echt verschrikkelijke film.

Ondanks de matige hoodrolspelers in deze film was het toch een aardige en bijzondere Science-Fiction film met een thema. De Aliens deden mij denken aan de Joden in de getto van Warschau maar ook aan de Afrikanen tijdens de apartheid in Zuid-Afrika. Vrij toevallig dat de film daar is opgenomen !

Het verhaal was goed en wist te boeien van de eerste tot de laatste minuut. Er zaten ook regelmatig invloeden in van eerdere films zoals The Fly en Robocop. Het is dat de hoofdrol spelers zo matig waren anders had ik deze film een hoger punt gegeven.

avatar van Spetie
Een originele film, dat moet gezegd worden, maar echt top vind ik de film niet. Het begin is aardig, met de documentaire-achtige stijl, al was ik op een gegeven moment wel blij, toen de film " echt begon".

De film heeft verder zijn sterke en mindere punten. Het verhaal is zoals gezegd wel leuk verzonnen, met een voor mij redelijke onvoorspelbaar verloop. Wel jammer dat er maar 2 Aliens slim zijn. Ik had het veel mooier gevonden, als alle Aliens zich dom hadden voorgedaan en dan in een keer de mensheid overrompeld zouden hebben of zoiets. Daar staat echter tegenover dat de actie en CGI er gewoon erg goed uitziet. Verder worden de motieven, achtergrond e.d. van de Aliens vrij vaag gehouden, wat de film ook eigenlijk alleen maar ten goede komt.

Het acteerwerk is ook niet altijd even goed. Vooral "de Nigerianen" zijn echt bijzonder slecht. Maar echt storend is dit niet. Verder neemt de film zich gelukkig niet te serieus, waardoor het allemaal uiteindelijk best lekker wegkijkt, met een alleraardigst einde.

mooie aankondiging vreemde film
kon er niet geboeid door raken was zelfs blij dat hij was afgelopen

3 sterren

avatar van seantogood
What comes after District 9?

De film was best wel aardig, Natuurlijk is het gedeelte waar steeds wordt gedocumenteerd best overbodig, maar soms ook denderend en reël.
Je kunt het van twee kanten bekijken.

De film oogt realistisch, aanslepend en tragisch.
De acteer presentaties zijn ook lekker meeslepend. af en toe is wiskus wel irritant, maar niet verkeerd. De afro's spelen ook op maat en zijn goed gecast.

Qua muziek vond ik het een beetje middelmatig. Af en toe waar muziek moest komen was het er niet. Als het er wel was, dan zat het ook goed. Er komen een paar mooie thema's voorbij.

Sound is opzich wel erg Science-Fiction achtig. Dat vind ik best mooi om aan te horen. Luister maar eens als de Aliens communiceren. Dat klink echt Aliens.

Het complot is erg uniek en origineel gedaan. (Bravo.) Je denkt zelf dat ze hun tijd hebben genomen om het te bedenken. (De dollar tekens lagen misschien ver achter in het oog.)

Visueel vind ik het wel kunnen, alhoewel de aliens op eerste gezicht komisch lijken, maar daarna toch een diepte punt krijgen.

Camera werk vind ik op z'n standaard's. Niet slecht maar ook niet bezonder.

Cinematografie was best eentonig. En ik ben ook van menig dat ze op een gegeven over moest gaan naar een gewone film. Toch zit je vol spanning in de film. De het oogt als een live uitzending en dat is opzich niet verkeerd.

Maar de locatie was erg goed gefilmd, een slim zet.

En over de einde hoef ik niet te klagen, wat is dat toch traanwekkend.

Al met dit vond ik het toch geen tegenvallende film, een film voor de toekomst of misschien een film wat zich al werkenlijkheid afspeelt? voor mij een 3,5.

Disctrict 10?

avatar van Adentro
Verrassende science-fiction film, normaal gesproken niet mijn genre.
Verrassend, want:

- is er ooit eerder een film geweest waarin de hoofdpersoon Wikus van der Merwe heet? Wat een anti-heldennaam!
- heb nooit eerder een alienfilm gezien die zich afspeelt in Johannesburg
- Aliens zien er niet altijd schattig uit, zoals E.T.

Toch ben ik ook weer niet heel erg onder de indruk, daarvoor vind ik de hoofdpersoon niet pakkend genoeg. Ik heb niet enorm mee zitten leven met zijn wederwaardigheden. Ook vind ik dat ik met teveel vragen blijf zitten. Een film hoeft van mij zeker niet alles van A tot Z uit te leggen, maar als een film het net niet is, kan ik me daar aan storen, zoals:

- Waarom heet het District 9? Zijn er al eerder een 1 t/m 8 geweest? En dan bedoel ik niet films natuurlijk, maar opvangkampen.
- Hoe hebben ze toch de taal onder de knie gekregen? Ik snap dat ik ook Arabisch kan leren in 20 jaar, maar Aliens? Je hebt toch geen enkel referentiepunt als je van een andere planeet komt?
- Waarom krijgt Wikus de leiding over het verhuisteam? Hij is toch volstrekt incapabel! Is dat enkel en alleen omdat zijn schoonvader een hekel aan hem heeft? Dat vind ik echt te makkelijk

En dan is er nog 1 dingetje dat ik niet begrijp... De vader alien zegt dat het 3 jaar duurt om Wikus te genezen. Als de aliens weggaan, zegt de vader: 'Tot over 3 jaar'. Waarom? Hoezo dan weer die 3 jaar? Ik begrijp 't gewoon niet. Of heb ik zitten slapen?

Verder denk ik dat de film beter had kunnen zijn, als er meer tweestrijd in de bevolking was laten zien. En dan bedoel ik tussen de alien-haters en de mensen die ze juist goed willen behandelen. Nou zie je op een gegeven moment wel mensen lopen met borden waarop staat 'I love aliens', maar dat is maar een heel klein aspect van de film.

Verder wel genoten hoor, maar gewoon wat puntjes van kritiek.

avatar van sportfan27
Goede SF film , erg positief verrast.

Ik vond het begin juist erg leuk en verrassend , op het einde valt de film juist weer in standaard hollywood drama en cliche's wat dan een minpuntje is .
De film dendert in een sneltrein vaart naar het einde toe , de kans om even een biertje te pakken krijg je bijna niet , hoewel dat wel lekker is voor het kijkplezier is het ook een beetje jammer omdat er niet veel tijd voor enige diepgang is omtrent District 9 .
Verder zitten er een aantal verwijzingen in naar de game Half Life 2 als je het mij vraagt :

- de gravitygun ( een varken als wapen gebruiken , geniaal )
- de arm van Wikus ( head crab zombie )
- sfeer van de film deed mij gelijk aan de game denken

Was het ook niet Peter Jackson die een film over Half Life 2 wilde gaan maken maar dat niet van de grond kreeg ???

Ook kreeg ik bij District 9 het gevoel wat ik ook bij Cloverfield had , een beetje vreemd maar errug lekker !

Alles bij elkaar een goede SF film maar waar naar mijn idee nog veel meer uitgehaald had kunnen worden.

4 ****

avatar van Baggerman
Geinige SF. Nu ben ik wel een sucker voor dit genre, maar deze film vind ik toch wel weer vernieuwend. Doet in de verte wel wat denken aan Verhoeven's Starship Troopers.

Helaas veel plotgaten, zoals hier al eerder gemeld. Verder kun je tegenwoordig al iemand opsporen middels zijn mobiele telefoon. Ik zie niet in waarom dat in de toekomst ineens niet meer zou kunnen?

Ik hoorde dat de hoofdpersoon Wikus ook Murdock in de nieuwe A-team film gaat spelen. Lijkt me een goede keuze. Hij speelt hier goed.

Plat vermaak, maar leuk gedaan en weer eens een andere setting. Want waarom zouden aliens persé altijd in de USA moeten landen? (nu, ja, ze kunnen daar makkelijk in de massa opgaan!)

avatar van dutchtuga
Een gewoonweg briljante sci-fi flick.

Die Blomkamp is een regisseur met visie, want wat is dit een eigenaardig werkje geworden. Een mix van een hoop en nog wat en het werkt! Wat begint als een zeer originele metafoor voor recente Zuid-Afrikaanse geschiedenis, ontpopt zich tot een testosteron overladen actiefilm, waar Hollywood met het schaamrood op zijn lippen naar mag kijken, wat mij betreft.

Een goedkope film zal District 9 niet geweest zijn, maar hier wordt zoveel meer uit gehaald dan menig Independance Day-achtig vehikel. Het enige wat je nodig hebt is een vlot en effectief script, een regisseur die een hoop regels aan zijn laars lapt, creatieveling die eindelijk doorhebben hoe met cgi om te gaan en een stel onbekende acteurs die er niet enkel zijn om een dikke vette cheque op te strijken. Wat heb ik bijvoorbeeld enorm genoten van de hysterische en onhandige Copley als Wikus van de Merwe (fantastische naam ook ). Een rol inclusief geniaal accent om niet snel te vergeten.
Mijn complimenten verder dus ook naar de animatie afdeling, want zelden heb ik digitale effecten zo goed samen zien vloeien in het geheel als hier. Dit begon erg op fotorealisme te lijken. Onbegrijpelijk hoe bepaalde Hollywood produkties nog steeds met de meest lelijke cgi op de proppen durven te komen.

District 9 is een echte aanrader voor wie weer eens wat anders wil en een heerlijke frisse wind door science fiction-land. Enig puntje van kritiek rust enkel op het feit dat de film tegen het eind wat de melodramatische kant op lijkt te gaan, maar gelukkig bleef het binnen de perken.

Erg benieuwd waar Blomkamp hierna mee gaat komen.

Een erg dikke 4*

Edit: toch 4,5*. Dit soort unieke projecten verdienen nou eenmaal wat meer credit .

avatar van HarmJanStegenga
Eens even wat anders. Strak filmpje van Blomkamp, die dankzij suikeroompje Peter Jackson een behoorlijke brok aandacht naar zich toe heeft getrokken. Ik kan me voorstellen dat mensen dit helemaal geweldig vinden... en opzich vond ik dat ook wel, een beetje.

Direct vanaf het begin worden we overspoeld met buitenaardse wezens, dit had ik wat minder verwacht. Veel geinige momenten, je ziet ze wippen, pissen, zuipen en zelfs nog Alienprostitutie, weet ik veel... erg weird allemaal. De hoofdrolspeler doet het prima, even schrikken wanneer zijn 'nieuwe' hand tevoorschijn komt. Het verloop van het verhaal is onvoorspelbaar en kent een paar prima vondsten. Erg origineel filmpje, maar wel wat standaard uitgewerkt. Ik had het wat mysterieuzer verwacht allemaal. Had de Alien ingeruild voor een normaal mens en je had een standaard actiefilm gehad.

Voor de rest nogal matige acteerprestaties, alleen Copley doet het goed. De special effecs zijn prima en de film kijkt aardig weg, jammer dat ik nogal moe was. Voor de rest vat ik niet waarom Copley die Aliens ineens kon verstaan eigenlijk. Nog wat lekkere actie-scénes en schietpartijen, prima gefilmd ook. Leuke film, voldoende.

avatar van Phoenix
Tof, inventief filmpje. Weer een combinatie van genres die we nog niet eerder gezien hadden. Of in ieder geval niet zo goed uitgewerkt. Al is het gezien de semi-documentaire stijl wel typisch dat Blomkamp District 9 juist nu (na Cloverfield, [REC], etc) van de grond krijgt.

Fantastisch vooral hoe de effecten zo naadloos worden geïntegreerd in een stoffig ghetto vol shacks die van ellende aan elkaar hangen. Alles vliegt lekker door de lucht volgens de wetten van Newton, en dat is nog wel eens anders zodra er CGI aan te pas komt. Enkel het bewegen van de Prawns doet wat onnatuurlijk aan, maar ja, ze komen dan ook niet van Aarde .

Grappig ook hoe standaard plotelementen opeens weer acceptabel worden zodra ze iets anders worden ingezet. Ook aliens zijn blijkbaar zorgzaam, rancuneus en vooral doodsbang; drijfveren die opeens zo universeel lijken dat ze even het clichématige ontstijgen. Melige one-liners als "Are we going home now?") werken gewoon.

Daarbuiten ook gewoon prima vermaak. Fijne actie, lekker veel splatter en grappig hoe die nerd van een hoofdrolspeler van de ene in de andere situatie buitelt. Zit hij eerst lekker aan zijn bureautje een interview te geven, gaat hij later in een Mech-Suit zijn voormalige werkgever te lijf. Je kunt je afvragen of de aliens niet gewoon een ultra-agressief ras zijn, want wat een wapens hebben die lui zeg .

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Raar.

Want wat begint als een vermakelijk over-de-top filmpje met asociale aliens verandert in het laatste half uur van toon.

Gelukkig geen synopsis gelezen of trailer bekeken, dus de film kwam lekker fris binnen. Met dank aan het geschmier van Copley en de nodige dosis humor. Maar... Het laatste half uur zakt alles behoorlijk in. De film raakt uit balans doordat de humor wordt ingeruild voor drama. Drama die mij i.i.g. niet kon bekoren. Ongepast en jammer.

Toch nog een nipte goed vanwege enige vaart en onderhoudendheid. Alsmede een eerste uurtje vermakelijkheid. Het cliché-einde is tevens een voorbode van deel 2, ben ik bang. Ook jammer.

Goed.

Wist er vooraf eigenlijk niet zoveel van en zonder enig idee wat te verwachten de film ingegaan.

Beetje een raar idee, maar best geinig uitgewerkt, met name richting het einde. Het verhaal kent nogal wat originele vondsten die de film eigenlijk maken tot wat het is.

Maar de hele hosanna-stemming over de film, zoals op IMDB, begrijp ik niet helemaal. Wellicht omdat het niet helemaal mijn genre is of zo. Maar toch een leuk filmpje.

Ik had hoge verwachtingen van deze film, maar bent toch flink teleurgesteld. De film blijft een beetje inhangen tussen een soort van lauwe komedie, een parodie op het apartheidsysteem en science-fiction avonturenverhaaltje. De special-effects waren prima, maar die aliens in sloppenwijk zorgden toch meerdere malen voor lachsituaties. Ook duurde het einde me net iets te lang en deden die machines me iets te veel aan Transformers denken. Wel vond ik de documentaire-stijl erg leuk gedaan.

Tof!

Vooral gaaf hoe goed de CG verwerkt zit in de docu-achtige beelden. Het zorgt ervoor dat alles ook "echt" lijkt. Verder leuk concept dat al snel verzandt in typisch blockbuster materiaal, maar waar volgens mij eigenlijk ook niks meer uit te halen viel.

Gave mech op het einde nog, puur genieten. Die rockettrails Alien design had wel iets beter gemogen, maar verder lange tijd geleden dat ik zo kunnen genieten heb van een lekker vlot blockbustertje.

In navolging van Cloverfield weer een meer dan geslaagd actiefilmpje. Eén per jaar blijft redelijk weinig, maar het gaat de goede richting uit.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van otherfool
Briljant idee wordt zeer matig uitgewerkt. De vernieuwende invalshoek rond de aliens is zeer verfrissend maar helaas is dit uitgangspunt meteen het beste aan de hele film. Film faalt in spanningsopbouw terwijl de karakters nietszeggend blijven, buiten dan dat het lulletje rozenwater dat de hoofdrol moet spelen ont-zet-tend irritant is.

De effecten zijn prima maar de opbouw van het verhaal is nogal slaapverwekkend, en het knal knal boem boem gedeelte erg vermoeiend. En gut gut het gaat toch weer over eer, vriendschap en dat soort onzin. Gemiste kans, hopelijk wordt District 10 wat beter.

2 bijzonder kleine sterretjes.

avatar van Near_Dark
!!! SPOILER, PLOT NIET LEZEN ALS JE DE FILM DEZE WEEK NOG WIL ZIEN !!!!

PLOT: Zo'n 20 jaar geleden kwam er een reusachtig buitenaards ruimteschip tot stilstand boven de Zuid-Afrikaanse miljoenenstad Johannesburg . De mensheid stond met verstomming geslagen, waar kwam dit schip vandaan en wat komen deze Aliens hier op Aarde doen..?

Gedurende 3 maanden komt er geen enkele verandering in deze toestand, het reusachtige ruimteschip hangt daar boven de stad, er is geen teken van leven te bespeuren en uiteindelijk durft het leger actie ondernemen. Met helikopters vliegen ze tot tegen de romp en boren er een gat in. Binnenin treffen ze een gigantische populatie geschubde wezens aan die overleven in erbarmelijke omstandigheden.

Ze worden overgebracht naar de begane grond en mogen er onder de mensen leven, het integratieproces is nooit écht op gang gekomen en de locale bevolking komt alsmaar heviger in opstand tegen deze vreemde indringers die geen rekening houden met de locale gewoontes en wetten. 20 jaar later is het dusdanig uit de hand gelopen dat de regering er troepen op af stuurt om ze allemaal op te pakken en in opvangkampen onder te brengen ver buiten de stad, afgezonderd van de mensheid.

De onderliggende reden is uiteraard om zo nog makkelijker aan hun Alien-technologie te geraken en ze uit het zicht van de mensen te houden zodat ze hen kunnen terroriseren zoveel ze willen, het blijkt een soort werkras te zijn die afgesneden werd van hun bevelhebbers. Tijdens een raid in hun sloppenwijk wordt ambtenaar Wikus Van De Merwe geïnfecteerd met een Alien virus waardoor hij stilaan begint te transformeren tot één van hen.

Al gauw moet hij zijn toevlucht zoeken in de Alien-sloppenwijken omdat men op hem experimenten wil uitvoeren. Door zijn infectie blijkt hij in staat te zijn het buitenaardse wapentuig te bedienen dat enkel reageert op Alien DNA, dat maakt hem erg gegeerd door elke Aardse mogendheid die maar al te graag deze machtige wapens aan't werk wil krijgen !

!!! SPOILER, PLOT NIET LEZEN ALS JE DE FILM DEZE WEEK NOG WIL ZIEN !!!!

Hier zag ik al lang naar uit ! Eindelijk nog eens een SF-Film die er écht goed uit zag !!
Vanavond heb'k hem in de cinema gezien (Utopolis, Mechelen, België) en hij heeft me niet teleur gesteld

Laat ik maar meteen zeggen dat het een B-Film is en géén mega-blockbuster.
Gelukkig maar, want anders hadden ze zich waarschijnlijk moeten plooien naar de wensen van de geldschieters en er een melige, gezinsvriendelijke big-budget film van moeten maken. Dankzij producent Peter Jackson hebben ze hun zin mogen doordrijven en is het een sfeervol Drama geworden mét de nodige stekels eraan.
Hij ziet er dus niet zo afgeborsteld uit als de meeste films in dit genre maar juist dàt maakt hem zo genietbaar.

Ik vond de Special Effects prachtig, het zag er allemaal levensecht uit. Nergens kreeg ik de indruk dat'k naar een effectenshow zat te kijken. De focus ligt volledig op het dramatische verhaal waarbij de Aliens de rol spelen van de onderdrukte bevolkingsgroep, een beetje zoals de Zwarte Zuid-Afrikanen tijdens het apartheidsregime dat daar ooit heerste.

7,5/10.
Een intens SF-Actie-Drama dat begint als een soort documentaire en geleidelijk overgaat in een normale film.
Als regiedebuut kan dit tellen en hopelijk komt er een vervolg,
want met dit gegeven kan men nog alle kanten uit

Filmsite : D-9.com