District 9 (2009)

Zuid-Afrika / Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland / Canada
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Neill Blomkamp
met Sharlto Copley, Jason Cope en William Allen Young

Het verhaal over een fictionele wereld waarin onze aarde in het jaar 1982 door buitenaards leven wordt gevonden. De mensheid heeft dit buitenaardse ras echter als tweederangsburgers ondergebracht in getto's in Zuid-Afrika. Ze krijgen steun van een overheidsfunctionaris, wanneer deze hun biotechnologie ontdekt.

avatar van W.V.
Een beetje vreemde sf film, op zich is het basis idee goed, maar hoe er uitwerking wordt gegeven aan het geheel roept bij mij wel vraagtekens op van is dit allemaal al niet eens eerder vertoond, is er bewust leentje buur bij andere films/genres gespeeld of is dit alleen maar een bijkomstigheid.
Toch is het geen slechte film, wat ik eigenlijk heel erg prettig vind is het feit dat wanneer er actie voorkomt dat er niet onmiddelijk bij bosjes slachtoffers vallen. In het begin had ik wat moeite met de hoofdpersoon, de kantoorslijmjurk die geforceerd amicaal doet tegen zijn medewerkers, en eigenlijk niet weet hoe hij de zaken aan moet pakken. Gedurende de film echter ontwikkelt hij zich wel, hij blijft een egoist, maar ziet in dat zijn eigen soort nog grotere...... zijn dan de aliens.
Ik heb me eigenlijk wel vermaakt met deze film, het is geen hoogvlieger, daarvoor is het verhaal, vooral de begintijd, te summier uitgewerkt en start het verhaal eigenlijk direct met de ontruiming. Maar de film is zeker genietbaar en ik vind de film beter als anderen in dit genre.

avatar van DeCol
Gemengde gevoelens bij District 9.

Originele film met een herkenbare setting. De Aliens zijn ondergebracht in getto's en moeten wijken naar een andere verblijfplaats. De Aliens (hier ook wel "Prawns") zien er goed uit. Vooral in het begin veel "documentairebeelden" als Wikus van de Merwe de Prawns gaat opzoeken. De afwisseling van filmstijl werkt prima. De actie wordt aardig in beeld gebracht en er zitten een aantal toffe wapens tussen. De gemengde gevoelens krijg ik vooral van het verhaal en de karakters. Het verhaal lijkt niet compleet en mist wellicht diepgang. Uiteindelijk gaan Christopher en zijn zoon er met zijn tweeën vandoor. What about the rest?. De karakters wekken eerder apathie dan sympathie op. Wikus (uitstekend vertolkt door Sharlto Copley) is natuurlijk best wel een leuk karakter, maar het kon mij weinig schelen wat er met hem zou gebeuren. Ik mis hier gewoon een good guy.

avatar van Zwolle84
’I would never have any kind of pornographic activity with a fokkin' creature!’

Acht jaar oud en nog steeds vernieuwend; na al die tijd kan District 9 nog altijd met geen enkele andere film worden vergeleken. Of het moet met die andere Blomkamp - Chappie - zijn.

Sci-fi was altijd een genre dat vooral schone, witte plaatjes opleverde. Klinische ruimtestations, weinig ruimte voor emoties, intelligente aliens die respect afdwongen, grootse space battles; noem het maar op. En toen was daar in 2009 opeens debutant Blomkamp die met District 9 een realistisch ogende, gore, stinkende variant van het genre introduceerde.

Alleen de setting al: de grauwe triestheid van Johannesburg. Rare, garnaalachtige wezens - ’I mean, you can't say they don't look like that. That’s what they look like, right? They look like prawns.’ - zijn weggestopt in een ranzig kamp buiten de stad. Gelijk dient zich een vergelijking aan met de ‘plakkerskampen’ rondom het echte Johannesburg: sloppenwijken voor de blanke onderklasse.

District 9 lijkt daarmee een film met een boodschap te zijn, want de aliens staan natuurlijk symbool voor onze omgang met anderen. De fokkin’ prawns, inmiddels een miljoen in aantal, leven onder erbarmelijke omstandigheden in hun kamp, maar moeten alsnog verder van de stad worden geplaatst omdat het volk in opstand komt. Er wordt een actie opgezet waarbij de garnalen door middel van een ontruimingsbevel hun eigen uitzetting moeten ondertekenen.

Leider van deze operatie is cultfiguur-in-wording Wikus Van De Merwe, een ADHD’er die zich te veel laat leiden door zijn emoties. Hij is, omringd door gewetenloze spierbundels, de enige die sympathie heeft voor de aliens. Door middel van een geniaal-stompzinnige plotwending is hij opeens degene op wie de autoriteiten het hebben voorzien, en in no time transformeert District 9 van een bizarre komedie in een oprecht spannende sci-fi thriller.

De stijl die daarbij wordt gehanteerd mag niet onvermeld blijven. De realistische sfeer wordt benadrukt door het verhaal voor een groot deel als documentaire te vertellen. Dat had heel flauw kunnen uitpakken, maar Blomkamp voert het zo gedetailleerd uit dat je er helemaal in opgaat. Ook qua editing is District 9 fantastisch; de documentaire-achtige delen lopen naadloos over in ‘reguliere film’, vaak besef je een tijdje later pas dat er weer geswitcht is.

Wat ook bijdraagt aan het realistische karakter van de film is het verrassend expliciete geweld. De meeste sci-fi’s bevatten geen druppeltje bloed, maar hier wordt de ene na de andere - mens of garnaal - in duizenden stukjes geblazen, onthoofd of op andere wijze vol in beeld verminkt. District 9 gaat daarbij richting de splatter en body horror, maar is weer vele malen strakker dan we van die genres gewend zijn. Vooral het einde, met dat grote robotgevecht, ziet er schitterend uit.

Kortom, District 9 is een buitengewoon zelfverzekerde film die je blijft verrassen. Allerlei (sub)genres worden met elkaar vermengd, maar binnen al die hokjes is het telkens weer een vreemde eend in de bijt. Dat in combinatie met de zeer vakkundige uitwerking maakt District 9 tot een oprechte klassieker.

avatar van sandero16
Deze film heeft me geen moment kunnen boeien.

Het was voor mij allemaal erg overdreven en vond het gewoon niet spannend.

De effecten en aliens werden prima in beeld gebracht, maar het is niet aan mij besteed.

avatar van TornadoEF5
Are there any plans for District 10?

ok, so with district 10 the basic answer is yes. I want to go back to that world and tell rest of the story with wikus and christopher. the issue right now is that I have many other projects and ideas that I also want to work on and complete..... and most importantly, the exact right REASON to make district 10 needs be very clear. the first film was based so explicitly on real themes and topics from south africa that effected me greatly growing up there, that we need to make sure the next film does not forget that.

Uit een ama-sessie gehaald op reddit.

avatar van Elchapo
Wat een nutteloze bagger. 0.5 stars,omdat lager niet kan.

avatar van Mr_Mephisto
Vanaf minuut één wordt de centrale boodschap van District 9 je door de strot geduwd, en de film laat geen ruimte meer voor een ander geluid. Wat is de mens toch door en door slecht.

Het mockumentary-gedoe wekt vooral nervositeit op. Echt interessanter wordt het wanneer Wikus langzaamaan in een alien verandert: een vleugje Cronenberg en een snufje gepaste gore (wat in de rest van de film ook goed in beeld blijft).

De documentairestijl is sowieso moeilijk vast te houden, dus ergens halverwege verandert de film van toon, met wat meer actie, om met een Transformers-achtige expositie te eindigen. Niet dat dat alles beter maakt.

Daarnaast is het niet vanzelfsprekend om enige sympathie voor eender wie op te brengen. De belangrijkste alien is slechts een vlak personage, om over de irritante Wikus maar te zwijgen.

Kortom, het dwangmatige uitgangspunt is al zwak, dus veel valt er niet meer goed te maken.

avatar van bombario
Ik bekijk hem nu pas voor het eerst met mijn zoon en we vinden hem allebei geweldig. Goed verhaal, prima geacteerd, harde actie maar in dienst van het verhaal en een heerlijke sfeer gedurende de hele film. Echt een toffe, toffe film die ik zeker nog eens in de bios wil zien. Als de kans zich voordoet.

Ik heb helemaal niets met die docu achtige films, maar deze is de grote uitzondering. Ik moest er ff inkomen, maar dan ie vervolgens ook echt gaaf. Die ruimtewezens zien er super uit en het verhaal is tof en grappig.

avatar van Shadowed
Doordenderende Sci-Fi.

Ik wou District 9 heel graag zien. Maar ik had er toch geen moment voor of ik vergat hem. Ik heb de Blomkamp films eigenlijk van slecht naar goed gezien. Chappie was een redelijk saai filmpje met leuke actie en effecten. Elysium was beter, maar niet helemaal geslaagd.

Om te beginnen met het documentaire achtige filmen kwam ik er lekker in. De effecten zijn echt heel goed, de aliens zagen er best vlot uit en er zit tot mijn verbazing ook nog eens redelijke gore in. Vooral het moederschip zag er adembenemend uit, stel je voor dat zo'n ding echt ter aarde komt.

Lekkere actie, mooie effecten en redelijk acteerwerk, deze film heeft het. Echt een aanrader voor ScienceFiction fans.

avatar van wihu61
Dit keer eens geen verheven, stralende aliens, maar (bijna menselijke) rotzakken, gewoon tuig af en toe. De totale verslonzing van District 9 komt heel geloofwaardig over, inclusief de uit de hand lopende zwarte markt praktijken (handel in kattenvoer, geniale vondst ).
Samen met alle verwikkelingen rond Wikus levert het een boeiende film op, waar ik weer ouderwets hoopte dat de bad guys eraan zouden gaan. Ben niet zo'n liefhebber van uitgebreide schietpartijen, maar hier vormde het, gecombineerd met uitstekende effecten, wel een prima afsluiting.

avatar van Lovelyboy
'Heej Dikkus!'

Wat een heerlijke film blijft dit toch. Geweldige Sci-fi/actiethriller met genoeg diepzinnigheid, en een kijkje in de menselijke ziel, om later nog eens over te filosoferen.

De behoorlijk CNN-achtige benadering van het begin deed me de eerste keer behoorlijk schrikken. Veel uitleg en analytici aan het woord, nieuwsbeelden en een behoorlijke afstandelijke aanpak, zo ook de kennismaking met de warrige, klunzige en vooral naïef overkomende Wikus van der Merwe. De CNN-aanpak verdwijn zodra men onderweg gaat naar D9, even komt een beetje Black Hawk Down opzetten met de overvliegende shots van het konvooi. Vervolgens een klinisch, rauw en direct beeld wanneer men in D9 bij de deuren langs gaat en de associatie met de Nazi's en razzia's wat mij betreft niet heel ver weg is. Wat me vooral opvalt, filosofische gezien is de ontmenselijking van de 'prawns' en dat daarna alles toegestaan is. Zo gaat het overal op de wereld in oorlogen, zodra je het slachtoffer ontmenselijkt en als niet belangrijk beschouwd is het bijzonder gemakkelijk iets of iemand als een stuk stront te behandel/als een stuk tuig of een beest af te schieten.

Alles valt natuurlijk voor Wikus in duigen als hij zich per ongeluk besmet met de zwarte vloeistof, de teloorgang lichamelijk als psychisch is uitmuntend, treffend en schokkend in beeld gebracht, vooral wanneer hij als testpersoon wordt gebruikt en men in hem die missing link ziet die nodig is om de alien wapens te gebruiken. Andermaal is ontmenselijking daar het sleutelwoord in combinatie met geld en macht. Tevens onmenselijk en grof is de testfaciliteit waar de 'prawns' binnenste buiten worden gekeerd, een plek die wat mij niet onderdoet voor Josef Mengelle zijn faciliteiten waar hij lustig experimenteerde in Auschwitz om maar eens wat te noemen.
Ontsnapping, hulp zoeken, opgejaagd, totale ontreddering en vervolgens de battle die te midden van de Nigerianen, Koobus en de Cowboys en Wikus in zijn robotsuite wordt uitgevochten, je lijkt bij alles eerste rang te zitten en het is allemaal even schokkend en beklemmend in beeld gebracht en een lust voor het oog. De onduidelijkheid na afloop en de gemene sneren, de film slaagt er ook nog prima in een krom en onrechtvaardig gevoel achter te laten betreffende de slecht behandeling van de aliens en het lot van de naïeve en sullige Wikus.

Geweldige rol van David James als de bijzonder sadistische huurling Koobus, 'I can't believe I'm being paid to do this. I love watching you prawns die. Hahaha!'
En natuurlijk Sharlton Copley waar ik tot D9 eigenlijk nog nooit van gehoord had, maar verdikke wat zet hij zijn personage in alle facetten goed neer. Briljant!

Rauw, direct, sfeervol, mooie setting zo in Zuid-Afrika, sowieso al heel dubbel en goed uitgezocht vanwege de geschiedenis met apartheid en discriminatie, prima filosofische angel met de ontmenselijking van dingen, tof geweld en wapens, top film, niets meer aan toe te voegen. Heb wel wat moeite met die garnalen en hun manier van praten, daar had wat mij betreft de film heel erg mee verpest kunnen worden maar door een goede dosering irriteer ik me er niet te veel aan.

Soms begin je aan een film van “We zien wel”... zo begon ik ook deze film. Wat werd ik verrast met een goede film. Erg gaaf!

avatar van Fisico
District 9 heeft alles om een uitstekende film te zijn. In de eerste plaats met zijn knappe scenario en metaforische benadering. Net als bvb pakweg Avatar komt de mensheid er vrij bekaaid vanaf. Invloedrijke multinationals bepalen de wetten en regels en schuwen geweld om dit afdwingbaar te maken niet. En toeval is het wellicht niet dat net Johannesburg dienst doet als locatie voor de film.

De achterliggende bedoelingen van Blomkamp zijn velerlei. Enerzijds is de link tussen prawns en hedendaagse vluchtelingen vlug gelegd. Ongelooflijk hoe mensen kunnen reageren voor iets wat ze niet kunnen begrijpen of verklaren. Angst die de motor is voor terreur en onmenselijke behandelingen zit waarschijnlijk in ons DNA. Maar als de link niet met vluchtelingen wordt gelegd, kan je evengoed de Apartheid naar voren schuiven ... Ook het personage Wikus bekleedt een metaforische rol als het hulpeloze individu dat moet opboksen tegen een ontketende media en overheidsapparaat. Wie geplet moet worden, is een bug en niets anders...

De actiescènes die vooral naar het einde toe de overhand nemen zijn best spectaculair, maar kwalitatief van minder niveau. Beetje blockbuster op dat moment, maar best vermakelijk. De overdreven demonisering van Wikus neem ik er dan maar bij. Fijne verhaalstijl ook vanuit mediastandpunt zoals je dat ook kan zien in bvb Starship troopers of Total recall. Verrassend goed, mooi!