• 8.481.081 stemmen

The Cloverfield Paradox (2018)

Thriller / Sciencefiction | 102 minuten

Genre: Thriller / Sciencefiction

Alternatieve titel: Cloverfield Movie

Geregisseerd door: Julius Onah

Met onder meer: Elizabeth Debicki, Daniel Brühl en Aksel Hennie

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot The Cloverfield Paradox

"The future unleashed every thing"

Een groep astronauten, werkzaam in een ruimtestation, doet een schokkende ontdekking die alles wat ze denken te weten op zijn kop zet. Na een uitvoering van een wetenschappelijk experiment verdwijnt de Aarde. Wanneer er bovendien een ruimteveer verschijnt, moeten de astronauten vechten om te overleven.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Vdk_Movie

Vdk_Movie

Lekker filmpje, alleen het einde was een beetje, gek voorderest vermakelijk. Was het nou een open einde of niet?

avatar van Noodless

Noodless

Het gegeven de paradox zelf is leuk bedacht, maar de uitwerking laat de wensen over. Er komen heel wat typische genreclichés naar voren wat de spanning niet ten goede komt. Op zich zit het wel redelijk goed betreft de aansluiting op de vorige delen, al is deze toch wel de minste van de drie films. Gemiddeld. 6/10

avatar van DVD-T

DVD-T

We're definitely not in Kentucky anymore.

De marketing campagnes achter de Cloverfield films kun je niet anders dan briljant noemen. De manier waarop de eerste film verkocht was geweldig. Ze kwamen erg laat met de trailer van 10 Cloverfield Lane, waar velen echt Psyched werden, inclusief ikzelf. En een Super Bowl spot maakte begin dit jaar bekend dat per direct de film op Netflix was te zien.

Dit keer dus geen bios release. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant begrijpelijk. Visueel ziet de film er toch behoorlijk indrukwekkend uit. Had zeker beter gewerkt in de bios. In het verhaal hebben de schrijvers wat meer complexiteit proberen te schrijven. Dit werkt half. Er zitten zeker goede vondsten in, maar zo heel af en toe loopt The Cloverfield Paradox zichzelf wat voorbij, door soms onnodig gecompliceerd te doen. Toch blijft de interesse tijdens het kijken en is het spel van de acteurs van vele verschillende nationaliteiten best goed. Er was duidelijk minder budget voorhanden, aangezien het grotendeel van de film zich op sets afspeelt. De effecten die we krijgen te zien, zien er behoorlijk goed uit. En naast wat een wat dieper verhaal, wordt er ook genoeg vermaak geboden.

Zit toch wel een beetje op hetzelfde niveau als de vorige entry in de reeks, ware het niet dat het einde daar de ervaring een beetje verpestte, dat gebeurde hier gelukkig niet en is het toch een bevredigende afsluiter geworden.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

christian schreef:

Al zijn de films geen sequals van elkaar. Ze hebben niks met elkaar te maken, behalve dan dat een groot monster in alle 3 de delen een rol heeft. Heb me er verder niet in verdiept.

Niks met elkaar te maken klopt niet helemaal. Oke je kunt elk deel afzonderlijk kijken maar in zekere zin hebben ze toch met elkaar te maken. Het gaat toch over hetzelfde onderwerp, alleen elke film laat een ander verhaal zien van het onderwerp, toch?

avatar van Warning

Warning

Er is aansluiting op de vorige delen. Complex, met vreemde gebeurtenissen. 2 verschillende realiteiten die samen komen en vechten voor hun plekje. Toch blijft de interesse tijdens het kijken. De effecten zien er behoorlijk goed uit. Op het einde, met dat monster, is het duidelijk dat er niet 1 monster rondloopt op de aarde in de eerste film van de reeks, maar meerdere.. Belooft wat... Ik kijk graag uit naar de volgende film in de reeks.

avatar van nadrin

nadrin

Derde in de reeks en terug een heel leuke invalshoek. Deze serie is nog lang niet uitgeput

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Geen moment verveeld met deze film, fijn stukje SF.

avatar van Shadowed

Shadowed

Mwa.

Net iets te irritant en te weinig Cloverfield om echt een deel in de reeks te kunnen zijn. Leuk dat ze de ruimte ingaan, als er tenminste iets Cloverfield aan is. Nu was het vooral een normale sci-fi/thriller die op 1 scene na, gewoon een eigen film had kunnen zijn.

Acteerwerk is prima, iedereen acteert overtuigend en fijn dat ze de Chinese actrice gewoon Chinees laten spreken. Hiermee stijgt ze al snel het niveau uit dat de gemiddelde Chinese actrice in een Amerikaanse film neerzet. Dat was goed.

Visueel ook prima, er zit wel degelijk een behoorlijk budget in en dit levert prima sci-fi scenes op. Helaas is het verhaal zelf een beetje vreemd. Het lijkt net alsof Onah een soort bingo heeft gedaan met ideeën en deze dan maar aan elkaar heeft verbonden. De meeste waren gewoon belachelijk en krijgen niet eens een antwoord in hoe dat in godsnaam gebeurt.

Daarnaast zijn de keuzes van sommige karakters weer te stom voor woorden, zo stom dat ze zelfs mij beginnen op te vallen. Debicki wil graag de laatste 3 neerschieten om haar planeet te redden, waarom slaat ze dan Raw eerst neer, waarom schiet ze haar niet gelijk neer?

Een te ongeloofwaardige film dus eigenlijk soms, die soms gewoon irritant is. Sommige scenes voelen misplaatst aan en daar kan een goed acterende cast niet echt meer tegenop. Onah maakt er gewoon een rommeltje van, terwijl ik zijn verhaal nog best wel leuk bedacht vond.

Ook een heel tof einde. Dus blijft mijn cijfer op een 2,5*

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Nu weet ik weer waarom wij Netflix hebben . Ben hier nieuwsgierig naar geworden, zal waarschijnlijk het weekend worden dat we deze gaan bekijken.

avatar van NRT

NRT

Hebben de cloverfield-films eigenlijk iets met elkaar te maken. Zijn er verbanden?

avatar van frans123

frans123

Diederik58 schreef:

Gloverfield paradox was een beetje simpel en leek qua opbouw erg op andere scifi films. Een beetje van van 10 kleine negentien en toen waren er nog 9. Verder is het bestaan van meerdere dimensies in het heelal ook al uitgemolken. Het ingebouwde drama was misplaatst.

Het nut om de bemanning te doden zie ik niet zo zitten. Evenals het onbevredigend einde van de film.

Ik vond het niettemin een aardig spektakel. De computereffecten waren prachtig. Knap om ook nog te acteurs in een niet bestaand decor te laten functioneren functioneren.

Zeker voldoende.

Lees voortaan je bericht even na voor je het plaatst....."...Een beetje van van 10 kleine negentien en toen waren er nog 9""...Begrijp jij het??

avatar van Diederik58

Diederik58

Bedankt voor het belerend berichtje. 10 kleine negertjes (spellingscontrole corrigeert omdat negers niet meer mag). Om het toch maar uit te leggen: herhaling van zetten.

Misschien begrijp je het dan.

De rest van mijn mening spreekt voor zich.

avatar van m1701

m1701

Heb eigenlijk nog geen idee wat ze in de ruimte deden.....en die 2 dimensies vond ik ook maar vaag! Gelukkig speelde die leuke Ier/Engelse erin!

Tarkus

Redelijke SF film die niets met de vorige Cloverfield films te maken heeft.

Is wel een spannende film deze, maar het had net zo goed een andere titel kunnen hebben.

Heb de film gezien met Doly Atmos, en moet zeggen dat geluid is ronduit indrukwekkend !!!

avatar van blurp194

blurp194

We're not in Kentucky anymore.

Dat citaat is wellicht van toepassing, omdat net als degene die het uitspreekt, het er nogal op lijkt dat de makers er maar weinig van begrepen hebben. Het concept is op zich aardig - hoewel niet bepaald fris - maar wordt echt beroerd uitgewerkt. De gebeurtenissen zijn te onwaarschijnlijk, waardoor ik het gevoel krijg naar een opstapeling van plotholes te kijken. De karakters zijn ongeloofwaardig, verdienen geen sympathie. En de spanningsboog is weg.

Wel een paar aardige beelden, maar ook een heleboel die het bij mij niet halen. Jammer, mislukte poging.

avatar van Rickazio

Rickazio

Die scene met z'n arm in de muur... man man man wat slecht.

En die irritante meid met dat kroeshaar, kan echt niet acteren.

Eind-scene is wel echt de piek op de sadness-kerstboom.

1 ster voor het thema space.

avatar van Gooly

Gooly

Zelden zo'n slechte, voorspelbare film met zo'n cliché verhaal gezien. Maar tegelijkertijd zo amusant. We hebben hem met veel plezier helemaal tot het einde gekeken. Steeds wedden hoe een scene zou eindigen, zonder winnaar omdat iedereen het steeds goed had.

Normaal zou ik 1 ster geven. Maar deze film heeft me een geweldige avond opgelevert en dat is me de volle 5 sterren waard.

Dan kom ik op een gemiddelde van 3.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Het had zo’n goede trilogie kunnen worden, die Cloverfields. De eerste was een verrassende found-footage film, de tweede een sterke thriller. Maar toen kwam plotseling God Particle, een film die werd omgetoverd tot The Cloverfield Paradox. Het resultaat is een enorm inwisselbare science-fiction over wat astronauten die rare dingen meemaken. De hoofdrol is voor Gugu Mbatha-Raw, die een enorm zoutloze rol speelt. Haar personage mag vooral veel jammeren en met haar hoofd tegen een beeldscherm liggen waar haar overleden kinderen lachend op te zien zijn. Dat is een beetje het niveau van emotie wat Cloverfield Paradox ons geeft, in de hoop dat wij het ook allemaal heel zielig vinden, ook al interesseert het personage ons verder geen hol.

Dat geldt overigens net zo goed voor de rest van de crew. Daniel Brühl lijkt de grote hoofdrolspeler, maar is de hele film maar een beetje op de achtergrond en heeft gevoelsmatig maar drie zinnen tekst. Een leuke verschijning is Chris O'Dowd (telkens als hun schip niet functioneerde, hoopte ik dat hij zou voorstellen om ‘t schip opnieuw op te starten), maar zijn humor is redelijk misplaatst in dit verder enorm zure, humorloze script. Op een gegeven moment gaan er ‘dingen’ mis en zonder enige verklaring (of met een enorm vergezochte verklaring) gebeurt er ‘iets’. En dit gaat zo door, tot een bespottelijke climax aan toe. Die was in zijn lachwekkendheid nog wel vermakelijk. Maar een sterke trilogie hebben we niet gekregen. En nu maar wachten tot JJ Abrams een andere willekeurige film vindt en daar met een paar notities in het script de sticker Cloverfield 4 op plakt.

2 sterren.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Net weer opnieuw gekeken en ik vond Cloverfield Paradox nu zelfs nog beter dan de eerste keer. Ik ben niet zo van vervolg films maar hier zou ik nog wel een 4e van willen zien.

avatar van KingJ

KingJ

zeker niet perfect, sommige plotelementen zijn wel erg ver gezocht, maar toch vond ik het best een goede film! aangenaam verrast want ik ging met lage verwachtingen kijken

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Ik had hier geen hoge verwachtingen van, maar het viel me uiteindelijk allerminst tegen. Wat ik vooral apprecieerde aan The Cloverfield Paradox is dat het op een vrij goede manier de drie Cloverfield films met elkaar verbindt. Er wordt hier namelijk een reden gegeven waarom de Aarde in de 1ste twee delen opeens geteisterd werd door buitenaardse monsters. Dit laat in feite potentieel heel veel ruimte over voor verdere vervolgen of spin-offs; in het begin wordt er namelijk ergens gezegd dat het scheuren van het tijd-ruimte continuüm tegelijkertijd in heden, verleden en toekomst is gebeurd.. De mogelijkheden zijn eindeloos op die manier. Voor sommigen voelt de verklaring wellicht geforceerd aan, maar ik vond het interessant in ieder geval. Het beste punt van de film.

De rest is echter niet al te denderend; de film lijkt zich af en toe te verliezen in geforceerde complexiteit in plaats van te focussen op het vertellen van een tof of spannend verhaal. Er zitten enkele leuke scènes in, zoals het overgeven van de wormen of de kruipende arm, maar over het algemeen was dit allemaal iets te karig. De cast is niet slecht, maar wel vergetelijk. Slechts enkele figuren weten een stempel te drukken op het geheel. Maar bon, visueel ziet het er mooi uit en de vaart zit er oké in, dus een 3* heb ik hier gerust voor over. Als er in de toekomst nog Cloverfield films komen, kunnen ze echter wel het best opnieuw een beetje focussen op een tof of spannend verhaal, want dat ontbrak hier. Het komt niet in de buurt van de andere 2 films in ieder geval. Maar slecht is het ook niet.

avatar van paradoxnl

paradoxnl

Irritante clichés nergens voor nodig, less is more. Leer dat nu eens heren regisseurs! Voor de rest prima beelden, acteerwerk, heerlijk verhaal. 3.5/5.

avatar van princesspeach

princesspeach

Om te beginnen vond ik de humor, wel geslaagd en het einde ook.

Wat minder was, was de scène met de arm dat was ronduit slecht en sommige keuzes zijn gewoon erg cliché en niet logisch.