The Cloverfield Paradox (2018)

Alternatieve titel: Cloverfield Movie

Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Julius Onah
met Elizabeth Debicki, Daniel Brühl en Aksel Hennie

Een groep astronauten, werkzaam in een ruimtestation, doet een schokkende ontdekking die alles wat ze denken te weten op zijn kop zet. Na een uitvoering van een wetenschappelijk experiment verdwijnt de Aarde. Wanneer er bovendien een ruimteveer verschijnt, moeten de astronauten vechten om te overleven.

avatar van mikey
voel me verlicht!

avatar van Alathir
Zonde deze derde film. Eerst dacht ik dat dit een zoveelste rip-off van Alien zou worden maar dit bleek dan niet waar te zijn. Tussen de acteurs zitten nog wel enkele bekende mensen met Daniel Brühl, Elizabeth Debicki en Gugu Mbatha-Raw. Ondanks deze vrij bekende namen wordt er hier matig geacteerd.
Al vanaf de eerste minuten werd het duidelijk waar deze film heen ging, geen pure sci-fi maar grotendeels een romantisch drama. Het subplot op Aarde is echter zwaar overbodig.

Qua concept doet het denken aan Another Earth (2011) . Er wordt een iets andere draai gegeven aan het hebben van een doppelganger en waarom ze op de andere Aarde wilt landen. De reden waarom ze dit wil doen, begrijp ik niet. Het zal wel vrouwenlogica zijn.
Wat al helemaal niet past in deze film zijn de belachelijke mopjes tussendoor. Het wilt dus een beetje de komedie toer opgaan en ik vond dit vooral slecht uitgevoerd.
Waar ik me al helemaal niet ik kan vinden is het onderlinge gebekvecht tussen de "astronauten". Een beetje professionaliteit mag wel als je verantwoordelijk bent voor 8 miljard mensen. Dit vond ik volstrekt ongeloofwaardig, geen enkele wetenschapper gedraagt zich zo.

Het einde is op sommige vlakken wat voorspelbaar en soms ook verrassend maar eerder in de negatieve zin. De twist met de omschakeling van antagonist van Schmidt (Brühl) naar Jensen (Debicki) kwam wel als een verrassing. Maar goed er kwamen wel meerdere dingen als een verrassing. De film probeert ook horrorelementen toe te voegen maar de reden is ook daar onduidelijk. Voegt allemaal weinig toe naar mijn mening. Dat oog dat alle kanten op gaat van Volkov, arm die voortkruipt alsof die uit The Walking Dead komt, Volkov die wormen spuwt als een vulkaan. Verder ook nog totaal random gebeurtenissen zoals magnetisme dat plots optreed, kamer die zich plots vult met water, enzovoort Random redenen om de personages te kunnen afslachten als je het mij vraagt.

Wat ik ook jammer vind is dat dit nu, net zoals 10 Cloverfield Lane, ook deze film tot de inmiddels uitgegroeide Cloverfield-franchise wordt gerekend. Deze films hebben sowieso al weinig met elkaar te maken, maar de weinig connectie die deze film heeft met de originele film lijken er op het laatste moment wat aan toegevoegd te zijn. Pure geldklopperij maar het is waarschijnlijk de reden waarom ik ook de volgende film wel zal zien.

avatar van james_cameron
Derde en minste deel in de Cloverfield-franchise. De opbouw is prima en visueel steekt alles netjes in elkaar, maar de plotlijnen worden niet bevredigend samengevoegd en naar het einde toe zakt de film in als de welbekende pudding. De cast is ook niet bepaald bijzonder. Overduidelijk een film die tijdens de productiefase in de problemen is gekomen, waarna men er hals over kop een aantal reshoots aan heeft toegevoegd, zodat de film enigszins past in het Cloverfield-universum. Best slim, eigenlijk.

Komt deze ook uit op dvd of bluray

Al te zien op Netflix

avatar van chiel
Al te zien op Netflix
Joh

avatar van SSeagal
De eerste was spannend en best tof, de tweede was een thriller die eigenlijk niet paste in het verlengde van deel 1. Overigens was de tweede Cloverfiled film ook wel ok, maar als je de clou weet, dan kijk je die film geen tweede keer. Deze film, tsja.. heb er gemengde gevoelens bij. The thing, Event Horizon, The Mist, Aliens, deze films schoten door mijn hoofd toen ik de film zag. Het geheel voelde chaotisch aan en het sloeg niet altijd even lekker aan bij mij. Wel lekker campy filmpje, maar behoorlijk standaard SF-filmpje. Er zijn veel betere films met een soortgelijke setting. 2,5*

avatar van Jazzthieve

Haha, iemand is niet mee.

Gewoon apart dat ie 19 4 gaat draaien en nu te zien is op Netflix.
Omgekeerde wereld

bart007bond schreef:
Gewoon apart dat ie 19 4 gaat draaien en nu te zien is op Netflix.

Waar gaat ie draaien dan?

avatar van arno74
LOL, volgens IMDb komt ie op 4 augustus in Nederland uit.

Zal vast volle zalen trekken. Iedereen heeft hem al gezien dan.
Vind het trouwens geen enkel raakvlak hebben met het origineel.

bart007bond schreef:
Vind het trouwens geen enkel raakvlak hebben met het origineel.

Dat kan ik me bijna niet voorstellen. Er wordt toch overduidelijk aan die gebeurtenis gerefereerd.

avatar van arno74
Ik vermoed dat de bioscoopinfo op MM en IMDb achterhaald is aangezien Netflix besloot om het als verrassing uit te brengen. Het zal denk ik in geen enkele bioscoop gaan draaien.

Zwolle84 schreef:

Hij heeft gewoon gelijk. Op wat referenties na was dit ook een film die je heel goed los kan zien van welke bestaande franchise ook. Niet voor niets is dit gefilmd als normale film en pas op het einde merkte de cast dat het een Cloverfield film zou worden.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat is bijna letterlijk wat ik zeg: er zijn referenties naar de gebeurtenis uit het origineel.

Die aanpak kan ik me goed voorstellen. Het leuke aan de franchise is dat ze het steeds over een andere boeg gooien. Minimaal een leuke gimmick dat de cast het zelf ook lange tijd niet weet.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik zie het meer als een studio die makkelijk geld wilde verdienen. Je kan nu nog wel 10 films uitpoepen die je een klein beetje linkt aan Cloverfield en daarmee denkt te cashen. Niet voor niets werd dit vlak voor tijd aan Netflix verkocht, bang dat het in de bioscoop zou gaan floppen.

Kom gewoon eens met een officiële tweede film.

avatar van Zwolle84
Vind het juist een heel frisse benadering. Zo'n mondiale gebeurtenis raakt iedereen weer op een totaal andere manier, maar dat zie je zelden tot nooit zo terugkomen in filmreeksen. Bij Cloverfield zie je eerst hoe het in een wereldstad, vervolgens in een van de buitenwereld afgesloten bunker en daarna in de ruimte wordt ervaren, met de weinige informatie die voorhanden is.

Doet me nadenken over hoe het in mijn stad/wijk zou worden beleefd, hoe mijn buren zouden reageren, hoe je je ouders probeert te bereiken etc.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Kom gewoon eens met een officiële tweede film.

Wij willen creativiteit! Waarom altijd die sequels? Hollywood kan met niks origineels meer op de proppen komen!

Maar oh wee als ze eens niet de platgetreden paadjes bewandelen. Consternatie alom.

Onderhond schreef:

Je hoort mij nooit klagen over sequels. Als ik een franchise tof vind mogen er van mij tig vervolgdelen komen.

En ik vind spin-offs ook oke, maar dan wel als ze duidelijk een link met de eerste film hebben. Bij 10CFLane en TCP is dat er nauwelijks. Dat zijn gewoon losstaande verhalen die via wat lijntjes gekoppeld worden aan het origineel om er makkelijk mee te cashen. Waarbij ik de films best amusant vind hoor, daar niet van. Maar er had geen hond naar TCP gekeken als er geen labeltje op was geplakt.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Maar er had geen hond naar TCP gekeken als er geen labeltje op was geplakt.

Enerzijds: nou en? Anderzijds: de gemiddelde Netflix-original (van nog mindere kwaliteit) wordt niet bepaald slecht bekeken.

avatar van Superkuuk
Echt heel slecht,heel warrig verhaal, een beetje van alles bij elkaar gestolen en dan nog helemaal niks aan. wie in godsnaam is Julius Onah, op zijn CV staat alleen maar Prut... Niet te hopen dat dit niet weer een Me Too verhaal gaat worden, ik kan me geen andere manier voorstellen . hoe heeft hij anders dit werk in zijn schoot geworpen gekregen. What a waist

avatar van Shinobi
"Logic doesn't apply to any of this."

Het was een grote verrassing toen Netflix onaangekondigd deze titel online gooide. Toch ben ik benieuwd hoe deze film in de bios zou zijn.

Deze franchise heeft mij sinds het eerste deel uit 2008 altijd weten te intrigeren, vooral vanwege het mysterie waarin dit universum gehuld is. '10 Cloverfield Lane' die na acht jaar volgde verklaart nog steeds weinig. Aan deze prequel is het om je als kijker van antwoorden te voorzien, althans dat wordt er gepretendeerd.

Aan de basis staat hiervoor een groepje astronauten dat middels een deeltjesversneller energie probeert op te wekken, omdat de aarde kampt met een energietekort. Waar de film nog gedegen opent lijkt men naargelang de weg kwijt te raken door verscheidene elementen te incorporeren uit andere films, gesteund door het spelen met dimensies. Hierdoor voelt het geheel aan als een samenraapsel, ondanks dat het op momenten nog best spannend wordt.

Het is duidelijk dat 'The Cloverfield Paradox' bezwijkt aan het schatplichtig zijn aan deze reeks, met name omdat enkele scènes op aarde achteraf toegevoegd zijn om maar de link te kunnen leggen; dat einde?! Als standalone film had dit mij denk ik beter gesmaakt. Daarvoor wordt de subplot rondom het personage van Gugu Mbatha-Raw te weinig eer aangedaan.

Al met al best een redelijke spin-off, maar de voorgaande delen zijn simpelweg te sterk om überhaupt te kunnen overtreffen. Ik ben alleen bang dat men nu te veel gaat voortborduren op het trucje om een film te nemen en er referenties aan te plakken, opdat het universum maar uitgebreid kan worden.

2,5 Sterren.

avatar van horizons
Men neme flinke dosis Sunshine, husselt er wat Event Horizon doorheen, mengt het vervolgens met wat Cloverfield Slusho en je krijgt The Cloverfield Paradox!

Leuke film, nette productie, achtergrond verhaal wijkt genoeg af van het genre om fris te voelen.

Cloverfield universum mag zo wel lekker doorgaan.

Ik heb me goed vermaakt met deze leuke Thriller / Sciencefiction film, die alleen op het einde wat flauw is, maar voor de rest is dit gewoon een boeiende, spannende (tot op bepaalde hoogte), mysterieuze en zelfs visueel (inclusief speciale effecten) mooi gemaakte film.

Dit verhaal speelt zich af in 2028, waar er een wereldwijde energiecrisis heerst (energievoorraad is binnen vijf jaar uitgeput) en waar tevens oorlog dreigt. De internationale bemanning, bestaande uit zeven personen, van het ruimtestation "Cloverfield Space Station" probeert met de laatste hoop voor de mensheid, een deeltjesversneller (oftewel "The Shepard") aan de praat te krijgen, die de aarde van gratis energie moet voorzien. Maar onheilsprofeten vinden dit geen goed idee en waarschuwen dat er zodoende een "Cloverfield Paradox" kan ontstaan, waardoor het weefsel van ruimtetijd scheurt, verleden, toekomst, dimensie en universa met elkaar gaan botsen en dat er zels monsters en demonen zullen volgen. Oftewel er zal totale chaos gaan heersen. Maar ondanks de waarschuwingen, wordt het experiment met de deeltjesversneller toch voortgezet en is de aarde opeens niet meer zichtbaar.

Ik vond het verhaal opzicht wel leuk gevonden (de energiecrisis vond ik zelfs realistisch) en het hele verhaal wist me daarbij ook nog te boeien en te vermaken en er gebeuren ook veel vreemde en onverklaarbare dingen en dat zowel op het ruimtestation als op de aarde. Op het ruimtestation begint de bemanning te twijfelen aan haar realiteitszin (levert veel leuke momenten op) en vertrouwd men elkaar ook niet meer (mede door bepaalde nationaliteiten) en op de aarde zijn er opeens monsters, waarbij de echtgenoot, te weten Michael (Roger Davies), van één van de astronauten, te weten Hamilton (Gugu Mbatha-Raw), probeert weg te blijven met het gevonden kind Molly (Clover Nee).

De vreemde en onverklaarbare dingen die gebeuren zijn ook lekker mysterieus en bij een aantal gebeurtenissen, moest ik ook vaak denken aan de goede en spannende Horror / Sciencefiction film "Event Horizon (1997)". Want in deze film vindt men op een gegeven moment op het ruimtestation een schreeuwende (klonk lekker eng) onbekende vrouw, te weten Mina Jensen (Elizabeth Debicki), die tussen de bedrading achter de wand is ingeklemd, sterft een bemanningslid, te weten de Rus Volkov (Aksel Hennie), aan een hoofd vol wormen die lekker worden uitgespuugd, verliest een bemanningslid, te weten de Ier Mundy (Chris O'Dowd), pijnloos een arm, waarna deze een eigen leven begint te leiden (deed me denken aan de Horror film "Evil Dead II (1987)"), bevriest een bemanningslid, te weten de Chinees Tam (Ziyi Zhang Ziyi Zhang ), in een luchtsluis, nadat deze onder water is komen te staan en wordt het voorheen genoemde bemanningslid Mundy, ook nog eens dodelijk gegrepen door magnetisme.

Je kunt je bij bovenstaande gebeurtenissen afvragen of dat wel allemaal nodig was en waarom toch, maar ik vond het wel leuk en vermakelijk en bovendien komt er hier en daar ook wat humor bij te pas (vooral op conto van het bemanningslid Mundy). Wel is het zo dat naarmate het einde van het verhaal nadert, het allemaal wat flauw en clichématig wordt en het einde vond ik zelfs zwak en dan doel ik op het einde op het ruimtestation, waar de onbekende gevonden vrouw Mina Jensen (komt uit een andere dimensie) gaat ingrijpen (dood daarbij ook bemanningslid Monk en verwondt bemanningslid Schmidt, waarbij het uiteindelijk uitloopt tot een eindgevecht tussen haar en bemanningslid Hamilton) en uiteindelijk in de ruimte wordt gezogen. De laatste paar minuten van het verhaal vond ik wel weer leuk en geeft ook een tip van de sluier m.b.t. de Horror / Thriller film "Cloverfield (2008)". Echt realistisch is dat wel niet want die film speelt zich af in 2008 en deze in 2028.

Ook zijn sommige plotelementen wat aan de zwakke kant. Zo heeft het doorgedraaid bemanningslid Volkov op een gegeven moment een geweer nodig en dat maakt hij gewoon even met een 3D-printer, die voorheen werd gebruikt voor het maken van "Bagels" en daarin blonk de 3D-printer niet bepaald in uit. Verder komen de dialogen wat ongeïnspireerd over en vooral m.b.t. de technische dialoog, waarin de bemanning naar verklaringen en oplossingen zoekt voor wat hen overkomt.

Visueel gezien mocht deze film er zeker wezen, want het ruimtestation "Cloverfield Space Station" werd regelmatig fraai in beeld gebracht en dat zowel van buitenaf als van binnen. Ook met de special effecten zat het wel goed. Wat dat betreft is dit zeker geen goedkope film geweest en had hij ook zomaar in de bioscopen kunnen draaien (dan was ik er zelfs misschien heengegaan).

De cast in deze film is min of meer op twee handen te tellen en hoewel niemand echt wist te overtuigen, deden ze het wel verdienstelijk en leuk en dat laatste is vooral van toepassing op Chris O'Dowd in de rol van de eerder genoemde Mundy en dat voorval vanwege zijn humor. Hij is dan ook vooral bekend als komediant. Degene die het vooral verdienstelijk deden, waren Gugu Mbatha-Raw (als bemanningslid Eva Hamilton, afkomstig uit Engeland) en de bekende Daniel Brühl (als bemanningslid Schmidt, afkomstig uit Duitsland). Die twee spelen ook min of meer de hoofdrol in dit verhaal en zeker op het ruimtestation en ze zijn ook de twee die op het einde weer terugkeren naar de aarde, wat ze echter beter niet hadden kunnen doen

Alle acteurs en actrices heb ik eigenlijk genoemd in mijn bericht op John Ortiz (als bemanningslid Monk en het is me ontgaan uit welke land hij afkomstig is) en David Oyelowo (als commandant Kiel, die zich op een gegeven moment opoffert bij het loskoppelen van een onderhoudsdek van het ruimtestation) na dan en de laatste komt clichématig uit de Verenigde Staten. De film mag dan wel afkomstig zijn uit de Verenigde Staten, maar is het is gewoon flauw dat een commandant steeds uit de Verenigde Staten moet komen.

Deze Thriller / Sciencefiction film krijgt veel negatieve kritieken, maar ik heb me er gewoon goed mee vermaakt en ik vond deze film met circa 95 minuten ook wel lekker wegkijken.

avatar van nightbreed
De film sleept zich voort zonder ooit echt interessant of spannend te worden. De acteurs zijn ook niet bepaald op dreef.

avatar van Actarus
Och ja, het is allemaal wel verzorgd, maar hier raak ik toch de pedalen kwijt als men deze in de cloverfield-franchise zet.
Is het nu zo moeilijk om een échte Cloverfield 2 te maken? Terug een handycam-film, die zich op hetzelfde tijdstip afspeeld als de originele cloverfield? Een groepje journalisten met camera bevoorbeeld. Eentje die dieper ingaat in het mysterie en de oorzaak van alles. Komaan ség!

avatar van horizons
Maar dat willen ze juist niet. Het idee was direct om films te maken die in hetzelfde universum spelen maar geen directe vervolgen zouden zijn. Het gaat om de kleine verbanden.