Evil Dead II (1987)

Alternatieve titels: Evil Dead 2: Dead by Dawn | Dood vóór de Dageraad

Komedie / Horror

geregisseerd door Sam Raimi
met Bruce Campbell, Sarah Berry en Dan Hicks

Ash (Bruce Campbell) en zijn vriendin gaan vakantie vieren in een berghut. Daar vinden ze een taperecorder waarop spreuken staan die oude demonen tot leven wekken. Zijn vriendin Linda (Denise Bixler) raakt bezeten en Ash moet voor zijn leven vechten. Wanneer de jonge wetenschapper Annie Knowby (Sarah Berry) samen met haar vriendje en een stelletje lokale bewoners ook bij de afgelegen hut aankomen, treffen ze Ash aan. Als de demonen ook bezit nemen van deze onschuldige omstanders, weet Ash wat hem te doen staat.

avatar van mikey
Cool

avatar van namingway24
Ik ga de dagen aftellen! Dat wordt weer een persoonlijke favoriet die ik op een echt bioscoopscherm kan zien. Interessante combinatie met Onibaba trouwens. Niet dat ik die gezien heb, maar het lijkt me tonaal en qua tempo een totaal andere film. Dit maakt Cinema Egzotik zo leuk, de combinatie van een nieuwe filmervaring en een favoriete film op een groot scherm...

avatar van namingway24
Evil Dead II op een lekker groot scherm was vet. Leuke ervaring met genoeg lachende mensen in de zaal. Het eerste deel, oftewel de grote Bruce Campbell show, ging er het best in bij het publiek, en dat blijft natuurlijk het coolste gedeelte. Al met al über vet om één van mij favoriete films in Eye gezien te hebben!

avatar van jumpstylemovie
Evil Dead ll is beter dan het orgineel en dat gebeurt heel weinig. Sam Raimi wist ontzettend goed waar hij mee bezig was en Bruce Campbell perfectioneert het eindresultaat. De combinatie tussen horror en komedie is absoluut perfect. Meerdere scènes zijn meer dan memorabel. Het stuk waarin de camera Bruce achtervolgd door het huis heen en uiteindelijk weer vertrekt... dat vergeet ik nooit meer. Ik ben gigantisch benieuwd hoe dat uitgevoerd is.

Ik weet dat het van voor mijn tijd is maar de legendarische status doet de film goed. Dit is de beste uit de reeks, het best in balans en het beste qua 80's entertainment.

avatar van Spetie
Spetie schreef:
Evil Dead II is een korte remake van het eerste deel, en gaat daarna met een eigen verhaal verder. Het verschil zit hem vooral ook in de sfeer. Waar het eerste deel een echte horrorfilm is, is hier een flinke scheut humor aan het geheel toegevoegd, wat uiteindelijk een hele andere soort film oplevert. Een originele horrorkomedie, die moeilijk met een andere film is te vergelijken en dat maakt hem gelijk al uniek.

En dat is een fijne verbetering, want ik heb toch zelden zo bij een horrorfilm zitten lachen, als bij dit werkje. Bruce Campbell maakt van hoofdrolspeler Ash toch wel een onvergetelijk personage. De manier waarop Ash wordt gekweld door de demonen, levende bomen en al dat soort gespuis wens je niemand toe. Maar vooral de manier waarop hij zich ontwikkeld is boeiend om te zien. Ash laat op een gegeven moment niet meer over zich heen lopen en begint keihard terug te vechten, ook al is dat soms ook best pijnlijk voor hem zelf.

Er zitten een aantal geweldig leuke scènes in, waarvan de aanval op Ash door het hoofd van zijn vriendin, en zijn eigen afgehakte hand, die hem aanvalt, toch wel geniaal bedacht zijn. Sowieso laat regisseur Sam Raimi hiermee zien, ontzettend creatief te zijn. Daarnaast toont hij aan dat een hoop actie, vermengd met wat horror en veel humor gewoonweg erg aanstekelijk werkt. Het slaat op vele momenten allemaal gewoonweg helemaal nergens op, maar juist daarom is het allemaal zo leuk.

Niet bij nadenken en gewoon lekker lachen om alle onzin die voorbijkomt, dat is de juiste insteek bij deze film.

Ik kan me hier na de herziening nog steeds wel grotendeels in vinden, ware het niet dat ik de special effects toch opvallend matig vond en de humor misschien net een tikkeltje minder kon waarderen. Het blijft soms erg leuk vermaak, maar het kan niet voorkomen, dat ik er toch een halfje afdoe.

avatar van Snorren
Ge-wel-dig. Heerlijke horror-komedie met een meer dan welverdiende cult-status.

avatar van Bottleneck
zie mezelf nog zitten toen ik als ventje voor 't eerst de vhs zag en overvallen werd door het camerawerk en de lachende spullen, en het is nog steeds:

avatar van Pelagatti
Het tweede deel van Evil Dead bevat een aantal geniale scenes. Hoogtepunten zijn de bezeten hand scenes en de lachende accessoires. Hierbij vind ik Bruce Campbell geniaal acteren. Verder camerawerk nog passender dan in het eerste deel. Wel weer hoog cultgehalte, maar vermakelijk!

avatar van Johan24
Tweede deel nu ook gezien en is zeker vermakelijk om te kijken. Toch houd ik zelf niet zo van de combinatie van slapstick en horror. Nee, zelf heb ik liever films als Hellraiser (deel 1) en Rosemary's Baby.

Ik begreep eerst niet goed waarom Ash wederom naar het hutje ging, maar het verhaal lijkt los te staan van het eerste deel. Gewoon een alternatieve versie van Evil Dead, lijkt me. Binnenkort is ook deel drie aan de beurt, maar vind het niet erg dat het dan is afgelopen.

avatar van Roger Thornhill
Qua plot min of meer dezelfde film als z'n voorganger, maar nu wat grotesker en surrealistischer, aanzienlijk professioneler gemaakt en er gelikter (en beter) uitziend, en bovendien met een aantal geweldige scènes (de scène met de spiegel, Ash die met zijn eigen hand in gevecht raakt, de melige one-liners ["Who's laughing now?", "Let’s head down into that cellar and carve ourselves a witch!”], de huisraad die Ash uitlacht, en natuurlijk Henrietta's oogbol die in Annie's toevalllig nèt wijdopengesperde mond vliegt) waardoor de film eigenlijk ongeveer even vermakelijk is als deel 1. "Groovy!"

avatar van baspls
"That's right... who's laughing now... who's laughing *now*?"

Net ietsje minder dan zijn voorganger. Maar veel ambitieuzer en grotesker.

Bruce Campbell keert weer terug als Ash, de cult-acteur is hier weer bijzonder geniaal en heeft een aantal erg komische one-liners.

In de eerste tien minuten van de film zien we een soort korte remake van deel 1, dat is omdat ze de rechten niet hadden om beelden uit het vorige deel te gebruiken. Daarna gaat de film precies verder waar de vorige is afgelopen. Maar nu licht de nadruk meer op komedie dan op de spanning uit het eerste deel. Toch heeft ook dit deel een hoop erg goede schrik momenten en gave kills. Niet zo grappig als Braindead maar er zaten echt geniale stukken in.

Deze film werd gemaakt met een wat groter budget ($3,600,000) en dat is vooral aan de effecten te zien. Geniale stop-motion miniaturen, maté-paintings, rotoscoping en gore. De zombies zijn hier nog goorder en nog "mooier". Waar de clay-motion in het vorige deel een kleine tegenvaller was, werkte het hier juist in het voordeel van de humor. Er zaten wel een paar matige effecten in (de dansende onthoofde dame) maar dat zie ik wel door de vingers. Dat allereerste shot vind ik zo geweldig, geniale effecten.

De film krijgt een Lovecraftiaans sfeertje, dat ondanks de humor overeind blijft. Waar het eerste deel meer wat simplistisch was word het hier wat grotesker met grote monsters en veel meer ruimte waar het zich afspeelt. Het eerste deel van de film verliep een beetje rommelig maar uiteindelijk kwam de film echt goed op gang.

De muziek van Joseph LoDuca zorgde voor een spannende atmosfeer en werkte erg goed bij een paar van de schrikmomenten. Mijn kat sliep rustig door de film heen (wat mij nogal verbaasde) maar ik niet .

Al met al een waardig vervolg, maar door het verschil in toon voor mij net ietsje minder.

avatar van Daan258
Mijn eerste kennismaking met de Evil Dead Reeks was de remake uit 2013 wat ik echt een heerlijk filmpje vond.
Nadat ik de remake had gezien was ik ook wel benieuwd naar het origineel en ook dat filmpje was nog best vermakelijk maar kon in mijn ogen niet tippen aan de remake.
Gister het 2e deel is opgezet maar man wat was dit een verschrikkelijke slechte film.
Ik kan absoluut, maar dan ook echt niet begrijpen hoe dit 2e deel nog zo'n onwijs hoge rating krijgt.
Heb me echt geen moment kunnen vermaken met dit deel.
Gelijk vanaf het moment dat de film begint probeerde ze meer comedy als horror neer te zetten wat in mijn ogen echt vreselijk stom en slecht was. Ik heb bijna geen moment van horror kunnen vinden in de film. Daarnaast ergerde ik me ook heel erg aan het acteerwerk van de cast.

Het was in mijn ogen echt een vreselijk slechte comedy (als je het zo kunt noemen) film met erg veel fantasy.

Ben echt verrast dat de film mij zo onwijs heeft tegengevallen.
Ik heb er verder echt niets over te zeggen dat ik zeer teleurgesteld bent in dit 2e deel en zal ook zeker het 3e deel niet snel opzetten. XD.

avatar van james_cameron
Herzien. Dit blijft toch wel het beste (en meest gestoorde) deel van de trilogie. Wat een overvloed aan maffe ideeën en wat een creativiteit, geweldig. De special effects, destijds al op het randje, hebben de tand des tijds niet doorstaan, maar wat maakt het uit. Het draagt allemaal bij aan een nog steeds unieke kijkervaring.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ook de herziening van Evil Dead 2 is me goed bevallen. Deze vond ik jaren terug al best oké, maar nu zelfs goed. In vergelijking met deel 1 is er meer humor, meer gore en wat meer tempo. Ik vind deze ook net iets leuker dan de voorganger. En toch lijkt de film nog vrij veel op het origineel. De locatie komt natuurlijk overeen, maar Raimi zijn stijl is ook niet verdwenen. De camera die laag over de grond trekt richting de hut, de schitterende scene waarin de camera Ash in de hut volgt. Vakmanschap. En scenes als die met het rondvliegende oog of de agressieve hand zijn fantastisch. Daarom is de serie Ash vs Evil Dead ook zo geslaagd, daar zitten de afleveringen vol met dit soort ongein.

3,5* (was 3*)

super leuk 2 de deel .heb me weer super vermaakt. dit deel vind ik ook iets beter dan deel 1.

avatar van Perry Meer
Waardeloze film niet 1 keer leuk of spannend.

avatar van alexspyforever
Ach, een uitdaging ga ik nooit uit de weg ook al weet ik dat horror comedy in 9 gevallen op de 10 niet mijn ding is. Toch wilde ik deze eens gezien hebben omdat ik toch eens wilde weten waarom Ash zo een horroricoon is (en ik had het ook beloofd aan een fan). Maar horroricoon of niet ik vind Ash net zoals in de vorige film vervelend en Bruce Campbell vind ik geen al te beste acteur. Over de film kan ik kort zijn, deze moet het volledig van de effecten hebben die wel goed zijn al wordt het na een tijdje repetitief. Eng is het niet, grappig vind ik het al helemaal niet. Het verhaal is niet enkel genoteerd op een bierviltje maar vooral ook een herhalingsoefening van het origineel. Geen echt vervolg dus en mag van mij ook meteen in de prullenbak.

avatar van clubsport
Na het originele 1e deel kan ik mij nog aardig voor de geest halen dat dit vervolg in de videotheek nieuw verscheen .
erg coole poster maar de film zelf viel me toch tegen , vooral de humor richting die in dit deel werd ingeslagen kon me totaal niet bekoren met uitzondering van de handscene die wel grappig was .
de slotscene was dan weer wel aardig maar ik miste toch de rauwe horror van het origineel .

avatar van bugels
Toen we demonische bezetting nog eng vonden en de gore in horrorfilms nog beperkt was vernietigde deze film alle onschuldige zieltjes die er naar durfde te kijken. Alleen daarom al verdiend het 5 sterren,

Ik ga stuk als Campbell de slapstick inzet, en krom nog steeds mijn tenen als rondvliegende oogballen per ongeluk worden ingeslikt. Het is een afdaling in gekte en chaos voordat de film eigenlijk begonnen is, en als de plotlijn eenmaal bewandeld wordt neemt de dreiging in de film niet meer af.

De makeup en de special effects zijn achterhaalt en daardoor is het niet meer zo'n zware beproeving voor je zenuwen, zeker in het laatste half uur. Hierdoor wordt wel zichtbaar hoe briljant Raimi en Campbell in deze film eigenlijk zijn op de momenten dat de film niet leunt op special effects of makeup. Sterke regie en fantastisch acteerwerk.