Army of Darkness (1992)

Alternatieve titels: Evil Dead 3 | Army of Darkness: The Ultimate Experience in Medieval Horror | Bruce Campbell vs. Army of Darkness

Horror / Komedie
81 minuten / 96 minuten (director's cut) / 88 minuten (international cut)

geregisseerd door Sam Raimi
met Bruce Campbell, Embeth Davidtz en Marcus Gilbert

Ash (Campbell) is in de 13e eeuw terecht gekomen en heeft het duistere boek De Necronomicon nodig om weer terug naar zijn tijd te komen. Helaas maakt hij een foutje bij het uitspreken van een vers uit het boek, waardoor hij een dodenleger oproept. Nu moet hij zijn 20e eeuwse kennis gebruiken om het boek terug te krijgen, het leger te verslaan en natuurlijk ook een mooie vrouw te redden.

avatar van Shadowed
Die Raimi toch.

Weer een typische film waarbij de lol van de cast eraf spat. Ik moet de eerste paar delen nog bekijken, maar aangezien eigenlijk alles al in minuten wordt uitgelegd wat je hebt gemist kon ik het eigenlijk verrassend goed volgen. Volgens mij wijkt dit ook een beetje af.

Het Raimi & Campbell duo is leuk en blijft boeien, de film kent een hoop komische noten en lekker lompe en foute horror/actie. Campbell heeft een heerlijk charme maar het ziet er allemaal wel behoorlijk nep uit soms, wat soms teveel opvalt.

Genoeg lol, maar die 12+ heeft de film geen goed gedaan, als je voor een lompe aanpak gaat, ga er dan volledig voor. Gelukkig is dit absoluut niet slecht en heb ik me best vermaakt, lekker veel ongein en vermaak. Dan zit je hier ook wel goed.

avatar van Duke Nukem
Dit deel in de Evil Dead serie had duidelijk een hoger budget ter beschikking, dat zie je aan de prachtige SFX en een erg goed uitgewerkt script. Bruce campbell is duidelijk een hoogstaande acteur, een bedreven vakman die zich gemakkelijk kan scharen naast reuzen zoals Brando, Olivier, De Niro en Hopkins. Army of Darkness is de perfekte afsluiter voor dit magistrale drieluik, een klassieker in de filmgeschiedenis. Heil to the king!

avatar van knusse stoel
Enigszins humor op het niveau van popcorn en een frisdrank erbij. Hoogstaande humor is het niet maar er zijn een paar scènes bij die bij de kijker(s) wel een glimlach of mogelijk een schaterlach doen opwekken. Het verhaal is leuk bedacht, via een slurf terug in de tijd, waarom gebeurt dit ons niet een keertje? Lijkt mij wel een avontuur om d.m.v. een spreuk heen- en weer te roetsjen in de mallemolen van vadertje tijd.
Het overkomt Ash wel en zijn eerste kennismaking is er eentje van ongeloof, waar in Godsnaam is hij beland, een filmset?
Nee dus, de ridders pakken hem gelijk op en hebben een plaatsje voor hem en de Sir die ze al gevangen hebben genomen, in de mijn dus! Daaraan gekomen maken ze kennis met Ash en de moderne tijd. Jammer voor Ash dat hij daarna verkeerde besluiten neemt en zijn macht langzamerhand verliest. Hoe los je dit op, dat wordt voor hem de vraag!
Een 7-.

avatar van notsub
Wat een kolder, deze slapstick. Het leek wel een irritant bloederige versie van een Monthy Python film. Het was vooral slecht wat ik zag. De humor stond me direct tegen en het kwam zo geforceerd over. Waar de eerste Evil Dead met zichtbare lol gemaakt is, wordt het hier zo overdreven jolig allemaal. Het mist alle spontaniteit. Wat hier leuk aan moet zijn ontgaat me volledig.