Army of Darkness (1992)

Alternatieve titels: Evil Dead 3 | Army of Darkness: The Ultimate Experience in Medieval Horror | Bruce Campbell vs. Army of Darkness

Horror / Komedie
81 minuten / 96 minuten (director's cut) / 88 minuten (international cut)

geregisseerd door Sam Raimi
met Bruce Campbell, Embeth Davidtz en Marcus Gilbert

Ash (Campbell) is in de 13e eeuw terecht gekomen en heeft het duistere boek De Necronomicon nodig om weer terug naar zijn tijd te komen. Helaas maakt hij een foutje bij het uitspreken van een vers uit het boek, waardoor hij een dodenleger oproept. Nu moet hij zijn 20e eeuwse kennis gebruiken om het boek terug te krijgen, het leger te verslaan en natuurlijk ook een mooie vrouw te redden.

avatar van Flipman
Begrijpelijk.

Nou ja, ik vind deze niet slecht, wel 'jammer'. Hij is vermakelijk en niet eng, zoals de twee voorgaande delen dat wél waren. Zonde. Had veel meer in kunnen zitten.

geen horor maar een hilarisch komedie Cult status.

blijft gewoon super film zeker dankzij Bruce Campbell.

avatar van KingJ
Als straf voor de mensen die deze film niet snappen verhoogd naar vijf sterren!

Hail to the king, baby

avatar van tattoobob
KingJ schreef:
Als straf voor de mensen die deze film niet snappen verhoogd naar vijf sterren!

Hail to the king, baby

Hihihihihi

avatar van m1chel
"Alright you Primitive Screwheads, listen up! You see this? This... is my boomstick! The twelve-gauge double-barreled Remington. S-Mart's top of the line. You can find this in the sporting goods department. That's right, this sweet baby was made in Grand Rapids, Michigan. Retails for about a hundred and nine, ninety five. It's got a walnut stock, cobalt blue steel, and a hair trigger. That's right. Shop smart. Shop S-Mart. You got that?"

Het is in ieder geval de "Evil Dead" met de meest geniale one-liners.

avatar van wilofski
Deze film is zo schaamteloos belachelijk da ik het vaak moeilijk had om stoppen met lachen en de film verder te volgen. Omdat de film zonder schroom toegeeft dat ge er naar kijkt voor goedkoop vermaak stoor ik me ook helemaal niet aan de goedkope stukken; integendeel, de dingen die goed zijn worden daardoor juist beter (harnassen, animatie van de skeletten,...)
Er zijn ook zoveel fouten en kleine dingen die onlogisch zijnin deze film dat het terug komisch wordt, wat denk ik ook wel de bedoeling is.

En m1chel heeft volkomen gelijk: de film zit stampeste vol met onliners, nog een korte die ik prachtig vond:
Skelet: "You're going down"
Ash "I'm going up" (loopt trap op)

geniaal gewoon.

Echt horror was deze film wel niet maar ja, enkel komedie zou ook geen juiste noemer zijn voor deze film.

Ik moet wel toegeven dat ik de eerste 2 films (nog) niet gezien heb, en mss daardoor sommige dingen mis maar ik had dat gevoel in ieder geval niet.
Kent iemand nog films die zo geestig zijn als deze? (ter info: ik heb al andere Burce Campbell films gezien waar ik ook strijk van ging)

avatar van m1chel
Ja, Sundown was ook wel een redelijke giller vond ik.

avatar van Shinobi
Om de trilogie af te sluiten heb ik deze film ook maar gekeken en ik vond 'm niet al te best eerlijk gezegd.

Het is me wel duidelijk dat Raimi deze film zo campy mogelijk heeft proberen te maken, die boodschap is luid en duidelijk bij mij overgekomen. Dit wordt afgeleverd in de vele one-liners die onze held Ash weer met verve vorm geeft en de slapstick humor. Naar mijn mening te jolig allemaal.

Daarnaast is de horror te verwaarlozen, de film past beter in het genre: fantasy/comedy. Er is geen over-the-top gore meer net zoals in deel één en de enge demonen zijn weg. Het enige wat je nog ziet is een miezerige bloedfonteintje...
Ik heb gewoon niks met de middeleeuwse setting en de sfeer was dan ook ver te zoeken.

Al met al een zeer jammerlijke miskleun om de Evil Dead trilogie mee af te sluiten, zonde. Terwijl er zoveel gedaan had kunnen worden met de gegeven middelen, ik denk dat Raimi iets te ver is doorgeschoten in zijn intentie om hier een parodie van te maken.

1,5 Sterren.

avatar van Insignificance
Volle bak op de lach gericht met Ash die niet meer het bokje is, maar de man. Een pose die hem beduidend minder afgaat. Qua horror mag het geen naam meer hebben en Raimi's stijl verzuipt in bedenkelijke lol. Tel daar nog een setting bij op die ook al totaal niet aan mij besteed is en de ellende is niet meer te overzien. De scènes met de kleintjes en de dubbelganger zijn echt verschrikkelijk, om over het ridderlijk gehannes maar te zwijgen. Al ver voor de verschijning van het malle leger is de film volledig naar de gallemiezen. Allesbehalve groovy.

Reinbo
Ben deze aan het herzien. Maar hoe campy, origineel en maf deze 80's film ook mag zijn. Toch werkt het niet voor mij. Deel twee overigens ook al niet. Fotografie is totaal sfeerloos, humor suf, maar het is daarnaast ook de pacing die compleet off is. Een opmaat naar de middelmatigheid waar Raimi steeds verder in zou verzanden. Met Spider-man 3 als een waardig dieptepunt. Jammer. Vraag me overigens wel een beetje af, hoe ik het had gevonden als dit een debuutfilm van een onbekend regisseur met de titel Chainsaw Knight was geweest. Want echt, ik wil het graag goed vinden, maar wat een slappe kolder.....

Zoutloze flutfilm die net als deel 2 een onvoldoende verdiend. 1,5 blijft staan.

avatar van mikey
Awesome!

avatar van jumpstylemovie
Met Evil Dead heeft het weinig meer te maken maar hij is leuk. Normaal gesproken knap ik direct af op films met ridders (in verband met zwaarden en dat soort saaie shit) maar deze moest ik zien. Duidelijk met veel pret gemaakt en dat siert de film enorm. Bruce is inmiddels een echt icoon geworden dus kom maar op met die aaneenschakeling aan one-liners. De humor was wat kinderlijker, soms iets te, maar het is voornamelijk erg domme humor en daar hou ik van. Het einde is bijvoorbeeld fantastisch. Ook de slechte versie van Bruce is erg leuk verzonnen maar jammer dat hij bijna onherkenbaar is.

4* voor het eerste deel, 4,5* voor het vervolg en 3,5* voor deze.

avatar van Spetie
” Good. Bad. I'm the guy with the gun.”

Haha, dit gaat echt nergens meer over, maar dat moet ook precies de insteek van Sam Raimi zijn geweest. De horror lijkt in dit laatste deel totaal verdwenen, en is ingewisseld voor humor en komedie. Bruce Campbell moet zich deze keer zien te redden in de middeleeuwen en is ineens veranderd van een sulletje naar held. Een opvallende transformatie, die hem niet altijd even goed af gaat, maar het kan er mee door.

Army of Darkness heeft wel wat te kampen met wisselvalligheid, maar wordt gered door het sterke laatste gedeelte, waarbij de Stop motion skeletten lekker los gaan. De setting, acties en make-up zijn ontzettend over-the-top. De humor is vaak flauw, soms niet leuk, maar soms gelukkig ook wel. Het zijn vooral de oneliners, die voor de grootste lol zorgen. Oneliners, die ik later terugzag bij Duke-Nukem. Dat een computerspel, dat ik vroeger vaak speelde, en de inspiratie duidelijk hieruit, en uit John Carpenter’s They Live, heeft gehaald.

Spanning en gore is er eigenlijk totaal niet, maar het hoge tempo, de oneliners en het leuke laatste gedeelte maken gelukkig genoeg goed. Evil Dead II blijft wel duidelijk de beste, maar dit is al met al best een waardige afsluiter van de trilogie. Leuke onzin, waarbij je even lekker nergens over na hoeft te denken.

avatar van playah26
Kan het nog gekker dan deel 2 ? ja dat kan blijkbaar, army of darkness maakt het nog bonter, van horror kan je niet meer spreken het is gewoon een doldwaze komedie geworden.
kijkt goed weg en word nergens vervelend.

avatar van blurp194
Horrorcomedycamp. Goedkope beelden, superslechte effecten en gimmicks, twijfelachtige acteurs. Een idioot en over the top verhaal, leuke woordgrapjes en oneliners, en een paar (wel wat weinig) grappige bijrolletjes naast de uberheld Bruce Campbell. Een soort van echo van of parodie op de films in dit genre die serieus bedoeld zijn - dat is deze overduidelijk niet.

avatar van baspls
"Good. Bad. I'm the guy with the gun."

Tegenvaller. Dit derde en laatste deel uit de Evil Dead-reeks gaat eigenlijk nergens meer over. De spanning en horror is totaal verdwenen en waar deel twee wel erg grappig was vind ik dit deel eerder een klein beetje flauw.

Bruce Campbell speelde hier de onsympathieke gast die geen held wil zijn... dat werd snel vervelend. Gelukkig kwam de zombie-slayer ook weer even om de hoek kijken.

Het einde van deel twee word genegeerd (waarom eigenlijk?) maar Ash is wel in de middeleeuwen beland. Waarom in Engeland? Geen idee, de latere films spelen zich af in Amerika en als ik me niet vergis komt het Necronomicon van Lovecraft uit Arabië.

De effecten en stunts kunnen er prima mee door, al is de goor veel minder. De bezetenen zien er veel minder gaaf uit en dat leger van de doden lijkt regelrecht uit een van de mindere films van Ray Harryhausen te zijn gelopen.

De muziek van Joseph LoDuca en Danny Elfman zou net zo goed voor een Sword-and-sorcery film zijn gebruikt. Zaten wel een paar goede stukjes tussen.

Maar helemaal negatief ben ik ook niet. Het was een vermakelijke film en er zaten een paar erg grappige stukjes in. De film duurt ook niet te lang. De minste van de Evil Dead-films.

avatar van Decec
Een goede komedie/fantasie/horror film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Goed achtergrond geluid-muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Aardige film waarin een man het boek van de doden moet vinden om terug te keren naar zijn wereld. Dit derde deel uit de Evil-Dead reeks heeft niet echt veel meer met horror te maken, maar is zeker wel vermakelijk en duurt gelukkig niet al te lang. Het verhaal stelt niks voor, maar de actie, make-up, special effects en one-liners zijn allemaal zo over de top dat je hier en daar wel moet lachen.

avatar van Rickyman
Leuk horrorfilmpje, niet spannend of eng en soms wat flauw, maar blijft erg vermakelijk.
Een heerlijk onzinnig verhaaltje met geinige effecten en met niemand minder dan Bruce weer als een echte held.

avatar van Corcicus
Toch een punt moeten aftrekken na herziening, wat een rotzooi is dit toch. De flauwekul was niet meer bij te houden, de nonsens spatte van het scherm. Erg vermakelijk allemaal, maar wat een gedoe.

Dit deel was gewoon te grappig... men vergeet dat de special FX destijds anders waren dan nu, maar de one liners.. de humor..acteerwerk en het verhaal opzich echt wel heel leuk was voor die tijd, niet te vergelijken met de vorige delen .. Stukje : This is my BOOMstick was ook echt hilarisch.. zelfs nog gebruikt als sample voor een liedje.. dit was gewoon een cult film. niet te serieus.. wel erg grappig , dikke humor... nogmaals voor die tijd!! geweldig! kijk als ze nu aan komen met zoiets, dan zou het vrij nep zijn, maar de hilariteit, grappen, humor, en eigenlijk nergens slecht geacteerd.. of storend.. zoals we nu zien tegenwoordig,. dikke b films. deze echt een aanrader voor een avondje vertier. heb m al minstens 5x gezien sinds deze uit is.. aanradertje voor de oude cult lovers.

avatar van thoyouknow1980
De Evil Dead films zijn stuk voor stuk briljant wat mij betreft
En dit 3e deel heb ik nog wel het meest bekeken in mijn jeugd.
Natuurlijk moest ik wel die gast van de videotheek ompraten om de band mee te krijgen.
Maar dat lukte me altijd aardig.
Voor mij zijn de films niet alleen horror,maar ook een avontuur dat Bruce meemaakt.
In dit deel komt hij in de dark ages terecht.
Er gebeurd ontzettend veel,en barst uit zijn voegen van de sfeer.
Bruce C is voor mij een held,en deze film een parel onder de horror films

avatar van GUNTHER-123
zeer knappe en spannende film met een vleugje humor van bruce campbell.horror van de bovenste plank. serie ash vs evil dead is een zeer mooie serie op het verhaal van de evil dead films.hopelyk komt er een volgend deel van de evil dead fims uit duimen omhoog voor deze horror films en hopelyk horen we er nog meer van.rillen van begin tot einde van de film.de humor is ook heel aanstekelig

avatar van Rosicky
Kinderachtige flauwekul. Vooral de scène met de kleine Brucejes vond ik waanzinnig slecht. Kon om sommige one-liners nog wel glimlachen (en daarmee de cultstatus van Army of Darkness enigszins verklaren), maar dit was totaal niet aan mij besteed.

avatar van Mr-Mcmovie
Ash is ondertussen door de jaren heen gewoon DE enige echte cult hero.

Army Of Darkness pikt meteen de draad op waar Evil Dead 2 is gestopt. Ash dat op het einde van de vorige in die tijd portaal is gevlogen, en daardoor nu bij de ridders zit alleen dat is al lachwekkend. Ash dat meteen de bad ass uithangt met die prachtige one liners, en dan nog eens in de middeleeuwen bij de ridders zo als ik al zei. Dus krijgen we te zien hoe Ash Groovy en al de andere geweldige woordjes zegt tussen mensen die er geen fluit van verstaan.

De deadites, en andere monsters zagen er helemaal te gek uit net als de vorige. Alleen had het nog cooler geweest als ze het skelleten leger vervangde met een leger van Deadites!

Veel meer komedie in deze dan in de tweede ook in mijn ogen om dat het nog een pakje meer komisch is, is het ook vriendelijker voor de jongere kijkers. Scenes als op het kerkhof als hij het boek moet halen met wel de juiste woorden: Klada Barada kuch kuch!! Heerlijk gewoon!

Sam Raimi laat met zijn Evil Dead trilogy wel duidelijk zien dat je met een laag budget iets heel geweldig kunt maken qua film.

Hail To The King, Baby!

avatar van Ajax&Litmanen1
Na ze jaren niet meer hebben gekeken, heb ik de afgelopen dagen maar eens de oude Evil Dead films opnieuw gezien. Ze zijn meer veel meer bevallen dan een jaar of 8 terug, iets wat ook komt doordat ik de nieuwe Ash vs Evil Dead serie zo leuk vind en weer die drang kreeg om de films eens op te zetten.

Army of Darkness is een wat vreemde eend in de bijt, door de afwijkende setting en het feit dat er helemaal niks meer van het horrorconcept over is, maar des te meer nu met humor is gevuld. Ik ben er eigenlijk wel blij mee, vond de horrorkant van deze reeks ook niet zo heel interessant. Het draait toch vooral om Ash en de bloederige pulp die hij achter laat. En daarmee zit je bij Army of Darkness goed. Het verhaal is volslagen onbelangrijk geworden, het levert vooral heel veel geestige momenten met een uitblinkende Bruce Campbell die een spoor van vernieling achter laat op. Dit is toch wel vooral hoe ik Ash toch in de Evil Dead wereld tekeer wil zien gaan. Net zoals de actie zijn ook de decors, aankleding en special effects volledig over de top, maar dat past in deze film best goed.

Terechte cultstatus voor Army of Darkness.

3,5* (was 3*)

super leuk vervolg.heb me weer prima vermaakt met dit deel.bruce campbell speelt het weer super.

Nodig wat vrienden uit .. zet de stereo lekker hard en serveer genoeg bier en chips ..
Gegarandeerd een spetterende avond.

Wat een giller deze film en blijft echt op en top vermaak !!

avatar van Shadowed
Die Raimi toch.

Weer een typische film waarbij de lol van de cast eraf spat. Ik moet de eerste paar delen nog bekijken, maar aangezien eigenlijk alles al in minuten wordt uitgelegd wat je hebt gemist kon ik het eigenlijk verrassend goed volgen. Volgens mij wijkt dit ook een beetje af.

Het Raimi & Campbell duo is leuk en blijft boeien, de film kent een hoop komische noten en lekker lompe en foute horror/actie. Campbell heeft een heerlijk charme maar het ziet er allemaal wel behoorlijk nep uit soms, wat soms teveel opvalt.

Genoeg lol, maar die 12+ heeft de film geen goed gedaan, als je voor een lompe aanpak gaat, ga er dan volledig voor. Gelukkig is dit absoluut niet slecht en heb ik me best vermaakt, lekker veel ongein en vermaak. Dan zit je hier ook wel goed.