ad

The Evil Dead (1981)

Horror | 85 minuten
3,52 1.606 stemmen

Genre: Horror

Alternatieve titels: Evil Dead / Book of the Dead / Sam Raimi's The Evil Dead / The Evil Dead, the Ultimate Experience in Grueling Horror

Geregisseerd door: Sam Raimi

Met onder meer: Bruce Campbell, Ellen Sandweiss en Richard DeManincor

Releasedatum: 10 september 1981

• Google Play Bekijk via Google Play

Over The Evil Dead

"The Ultimate Experience In Grueling Terror"

Vijf jongeren gaan naar een afgelegen vakantiehuisje in de bossen. Ze vinden een vreemd boek met een bandrecorder ernaast waar enkele passages uit het boek zijn vertaald. Ze spelen de band af wat tot gevolg heeft dat er een demonische kracht vrijkomt die ze één voor één overneemt. Niemand is meer veilig en Ash moet tegen z'n eigen vrienden vechten voor z'n leven.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Basto

Basto

Ik heb nooit gehoord van de 96 minuten (extended version). Iemand daar enige informatie over. Is die ergens te krijgen?

IMDB heeft er ook geen info over. Wel een flink verkorte Duitste versie.

Denk eigenlijk dat het de remake betreft. Maar daar scheelt het 5 en geen 11 minuten

Evil Dead (Comparison: Theatrical Version - Extended Cut) - Movie-Censorship.com

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Aaah, The Evil Dead. Het blijft bijzonder hoe deze film, net als de personages in de film zelf, twee uiteenlopende gezichten kent. Enerzijds is de film knullig en behoorlijk amateuristisch, maar tegelijkertijd is de film enorm knap gemaakt. Jonge Raimi komt hier met enorm knappe shots, hij gebruikt fantastisch camerawerk en haalt duidelijk alles van stal. In de actie is de film voortreffelijk en van bijzonder hoog niveau. In de dialoogscènes is het allemaal iets minder. Raimi blijft de camera bewegen en houdt er van om in dialoogscènes in één take langs alle personages te gaan. Leuke truc, maar het voelt wel erg geknutseld, als de acteurs zo omstebeurt een zinnetje mogen zeggen. Maar vooral in kleine tussenshotjes wordt het een beetje knullig. Neem het moment in de openingsscène waarin ons vijftal bijna een botsing krijgt; er wordt dan even gefocust op één van de dames, die met haar handen in de lucht tegen het raam schreeuwt. Die momenten zijn onbedoeld behoorlijk lachwekkend.

Maar tegelijkertijd is The Evil Dead ook geregeld bedoeld lachwekkend. In mijn herinnering was de tweede film vooral een horrorkomedie en deze eerste nogal humorloos. Het klopt dat Evil Dead 2 veel komischer is, maar ook Evil Dead bevat voldoende lekkere komische ongein. Je hebt weinig inbeeldingsvermogen nodig om je voor te stellen dat Raimi als een giechelend jochie achter de camera’s zijn acteurs staat onder te spuiten met nepbloed. Maar het is af en toe een tikkeltje lastig om te bepalen; is dit grappig bedoeld of is dit vooral een beetje kneuterig in de uitvoering? Gezien Raimi’s gevoel voor slapstick en zwarte humor - die hij na Evil Dead 2 nóg meer zou laten zien in Army of Darkness - gok ik dat veel van de komische momenten in The Evil Dead ook zo bedoeld zijn.

Waar The Evil Dead ook twee gezichten in heeft is in de pacing. Enerzijds is de film een achtbaanrit, met overal bloed, gore en een camera die nooit stilstaat. Anderzijds heeft de film ook wel wat pacing-problemen. De speelduur is maar kort, maar de film staat geregeld stil als er weer een personage langzaam door een donkere ruimte loopt. Als er actie is, dan is het genieten, maar als Scott zijn vriendin zoekt of Ash weer eens de donkere kelder moet inspecteren, schakelt Raimi soms net even een versnelling teveel terug. Hetzelfde overkomt hem overigens in Evil Dead 2, een film die zo bomvol zit met adrenalineverhogende actie, dat de momenten van rust voelen als stilstand. Daar tegenover staat dat als de film los gaat, de film ook echt lós gaat. Bloed - en melk, schijnbaar - spat van het scherm, je voelt je aan het einde van de film net zo vies als Bruce Campbell zich moet hebben gevoeld na talloze draaidagen in die smerige kleding te lopen.

Het blijft bijzonder hoe The Evil Dead die twee gezichten heeft. Enerzijds is de film knullig, goedkoop en bevat niet al te best acteerwerk en houtje-touwtje effecten. Maar aan de andere kant is het een meesterwerk, waar echt alles lijkt te kloppen. Hoe je het ook wendt of keert, The Evil Dead is een feest!

4,5 sterren.

avatar van Alathir

Alathir

Met The Evil Dead ben ik voor het eerst in aanraking gekomen door de remake van regisseur Fede Alvarez. Het staat me nog bij dat ik dit een erg walgelijke film vond in 2013. Het regent er letterlijk bloed. Deze originele versie lijkt me meer op een amateursfilm en de film is hopeloos verouderd. Ontzettend goedkoop en het is grappig wat je allemaal kan doen met puree, bessensap en weet ik wat nog allemaal.

Ik begrijp niet dat dit zo'n hoge score krijgt. Sam Raimi is wel een fijne regisseur maar dit is gewoon een typische B-film zonder budget. Ik ben net als velen andere MM'ers geen fan van remakes, maar de versie uit 2013 is een pak beter. Ik had hier zeker meer van verwacht vermits ook de Starz serie Ash vs Evil Dead best geinig was. Niet geweldig maar wel leuker dan dit. Komisch valt er helemaal niks mee te lachen, daarvoor wordt het te serieus gebracht.

avatar van Basto

Basto

Alathir schreef:

Ik begrijp niet dat dit zo'n hoge score krijgt.

Toen de film uitkwam was het een revelatie op het gebied van cameravoering, editing en (low budget) gore. Fantastisch sfeertje ook.

Ik hoef ook geen hoge productie value als het bulkt van de originaliteit. Moet de remake nog eens herzien, was op zich best goed, maar totaal niet origineel natuurlijk.

scorsese

Goeie film waarin vijf vrienden naar een afgelegen vakantiehuisje vertrekken in de bossen. Qua verhaal stelt het natuurlijk niet veel voor, maar vermakelijk is het wel. De sfeer die wordt gecreëerd door de gore make-up effecten, de muziek en vooral het inventieve camerawerk is uitstekend. Als jonge, debuterend regisseur vertoont Sam Raimi genoeg potentie hier.

avatar van Gastel

Gastel

3 sterren, maar eigenlijk alleen voor de make-up en de effecten.

Dat ziet er allemaal waanzinnig uit, maar voor de rest is het verhaal flinterdun. Na een goed uur had ik het eigenlijk wel gezien en keek ik uit naar het einde.

avatar van notsub

notsub

De eerste keer dat ik deze film zag was in de aula van de middelbare school, ergens in de jaren 80. Ik herinner me dat ik erg moest lachen en dat was best uniek. Vele anderen vonden het namelijk echt wel eng. Nu ik The Evil Dead opnieuw zag moest ik weer regelmatig hard lachen. Het ziet er namelijk best knullig uit anno 2020. Deze film is de afgelopen 39 jaar erg verouderd. Het blijft heel leuk om naar al die creativiteit te kijken, maar het schiet compleet zijn doel voorbij waardoor het komisch wordt. Daarbij is er nauwelijks iets van een verhaal en is het acteerwerk ronduit matig te noemen. Gelukkig redt de cultwaarde deze titel nog een beetje en ook de soundtrack in 5.1 kon ik best waarderen. De remake uit 2013 heeft mijn voorkeur boven dit simpele origineel gekregen.

avatar van Boneka

Boneka

Tja wat zal ik er van zeggen. Volgens Cinemagazine is dit een van de engste horrorfilms, nou wat ben ik geschrokken zeg. NOT. Komt helemaal niet over als een horrorfilm zit soms ook wat knullig in elkaar en heeft geen mooie opbouw. Spannend is ie nergens, smerig des te meer. Wat een gore film is dit zeg. Viel niet mee om hem helemaal af te kijken. Zelfs de 4K had geen enkele meerwaarde. Ook het geluid en soundtrack vond ik maar magertjes. Helaas een dikke onvoldoende.

Film 2.0

Beeld 3.5 (4K)