Evil Dead (2013)

Horror

geregisseerd door Fede Alvarez
met Jane Levy, Shiloh Fernandez en Jessica Lucas

Na meerdere mislukte pogingen om te stoppen met drugs heeft Mia besloten af te kicken in een blokhut in de bossen. Ze wordt ondersteund door wat vrienden en haar broer David. Terwijl Mia het zwaar heeft met het afkicken leest Eric, een van haar vrienden, uit een oud boek dat in de kelder ligt. Maar met het lezen van deze teksten komen er demonische krachten vrij in het bos en die nemen al snel één voor één de jongeren over.

avatar van Ajax&Litmanen1
Atmos schreef:
Ga hierna aan de serie beginnen waarnaar ik erg benieuwd ben .

De serie is voor mij het allerleukste aan de Evil Dead franchise. Drie seizoenen me helemaal kapot gelachen met al die gore en bloed.

avatar van leatherhead
Aardige update. Niet echt een fan van het origineel dus erg veel had deze film niet te verliezen bij me. Blijf de uitwerking van die hele opzet met dat boek wel nogal flauw vinden. Op zich een concept waar je best wat leuks/creatiefs mee voor elkaar kunt boksen (ik denk aan een Hellraiser), maar in plaats daarvan krijg je toch weer een hoop afgezaagde zombie tropes voorgeschoteld. Beetje jammer is dat wel.

Gelukkig is de film verder wel lekker goor en freaky. Leuk camerawerk, wat effectief smerige scenes en een aangename scheut humor houden de boel levendig genoeg. Finale trekt het niveau voorts nog net wat omhoog en uiteindelijk is de film als remake toch best geslaagd te noemen. 3*.

avatar van princesspeach
Why don't you come here so I can suck your c , pretty boy?

Heeeerlijk Gore,& gruwelijk. Humor op sommige momenten was echt geweldig.
Echt 1 van de betere horrors die ik heb gezien. Origineel heb ik trouwens niet gezien.

Meisje mocht van mij wel dood.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een pijnlijke film. Op de positieve manier.

Evil Dead is een remake die weer een beetje teruggrijpt naar het origineel. Vanaf Evil Dead 2 werd het allemaal een stuk komischer en met Army of Darkness en Ash vs Evil Dead werd het grotendeels enorme slapstick. Het enige dat álle films gemeen hebben is dat ze niet bang zijn om compleet over de top te gaan. Het is dan ook fijn dat regisseur Alvarez hierin meegaat. In het begin lijkt de film nog redelijk ingetogen te zijn, vergelijkbaar met de eerste film van Raimi - alleen dat iets minder knullig qua spel. Er worden wat serieuze relaties neergezet en een interessant verhaal over Mia, die met een drugsprobleem zit en in het blokhutje in het bos komt afkicken. Een best slimme zet, qua script en één van de grootste verschillen met het origineel, waar er vijf tieners gewoon naar het bos gingen voor een weekendje weg.

En dan, geheel in lijn met de vorige film, gaat het los. Alvarez gooit naast bloed en ledematen ook een heleboel knipogen richting de kijker. Hij pakt scènes uit de eerste film, maar geeft ze een kleine twist, zodat de film nergens aanvoelt als een suffe kopie. Daarnaast houdt Alvarez het voornamelijk bij practical effects en dat is ook fijn. Hier en daar zit wat lelijke CGI verstopt, met name als er vuur bij komt kijken. Maar al het bloederige is erg overtuigend, mede door de fantastische make-up effecten. En de personages krijgen enorm veel te verduren. Wie soms al medelijden had met Bruce Campbell in de vorige films, het personage van Lou Taylor Pucci is pas echt de lul. Heel erg boeiend zijn de vijf hoofdpersonages niet, maar Alvarez geeft ze ook allemaal niet teveel aandacht; hij weet dat we niet geïnteresseerd zijn in de hobbies van Olivia of de familieachtergrond van Natalie.

Het gebrek aan écht leuke hoofdpersonages ga je op een gegeven moment wel missen. Mia wordt van de hele club het meest uitgewerkt, maar een memorabel personage als Ash krijgen we nooit. De film blijft dan ook tamelijk ver uit de buurt van de toon van een Army of Darkness of Ash vs Evil Dead. De Evil Dead remake is ook veruit het meest serieuze deel in de serie. Maar compleet humorloos is het niet. Het moment dat Natalie haar beide armen kwijt is en dan probeert te doen alsof ze normaal is was hilarisch. Het is misschien geen overduidelijke Three Stooges slapstick, maar erg geestig was het wel. Sowieso werkt Evil Dead door zijn over de top gore af en toe zeker op de lachspieren. Als dit zijn remake van Evil Dead is, dan ben ik toch erg benieuwd wat Alvarez van een Evil Dead 2 zou maken. Van mij mag ie.

3,5 sterren.

Voor mij een tegenvaller, misschien ook door te hoge verwachtingen (Met name de eersteling
The Evil Dead en Army of Darkness konden mij prima bekoren, evenals de film Don't Breathe
van dezelfde regisseur als deze Evil Dead.) Visueel mij alles te gelikt, miste ik daarmee een
aanstekelijke sfeer om werkelijk door de film te worden meegenomen. Doordat de film ook
niet bepaald uitblinkt in originaliteit dringt zich ook gauw het onvermijdelijke cliche op van
'we hebben het allemaal al eens eerder gezien', allicht door gewenning en verzadiging die
al gauw hun intrede doen, hopend op verrassingen of iets nieuws.
Er zitten best wel enkele redelijk goede, brute scenes tussen en het acteerwerk viel algemeen
ook best wel mee, maar in zijn geheel was de film weinig bizonder en niet eentje die mij zal
bijblijven.