• 8.905.904 stemmen

The Wicker Man (1973)

Mystery / Thriller | 88 minuten / 100 minuten (gerestaureerde versie)

Genre: Mystery / Thriller

Speelduur: 88 minuten / 100 minuten (gerestaureerde versie)

Alternatieve titel: De Gevlochten God

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Robin Hardy

Met onder meer: Edward Woodward, Christopher Lee en Britt Ekland

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 19 oktober 2023

Plot The Wicker Man

"Flesh to touch...Flesh to burn! Don't keep the Wicker Man waiting!"

Een christelijke politie-inspecteur onderzoekt de verdwijning van een twaalfjarig meisje. Hij reist daarvoor naar een Schots eilandje, waar de bewoners niet veel interesse blijken te hebben in de verdwijning. Na verloop van tijd blijkt dat de bewoners er een nogal aparte levensinstelling op na houden, waaronder extreme natuurverering, vrije seks en hekserij. Dit alles onder het toeziend oog van de excentrieke Lord Summerisle.

Social Media

Staat dadelijk dan toch geprogrammeerd op Canvas

avatar van De filosoof

De filosoof

• 1947 berichten

Het genre van de film is mysterie/horror maar bevat ook bevreemdende elementen zoals met name zang – de film lijkt in het begin zich te ontwikkelen tot een musical – en erotiek, al is dat laatste al sterk verweven met horror in het in die tijd florerende giallo-genre. In feite is deze film ook een giallo want gaat over een politieman die een moordmysterie op een eiland moet oplossen en tot zijn gruwel ontdekt dat de eilandbewoners het christelijk geloof hebben ingeruild voor het oorspronkelijke heidense geloof (dat element is overigens bepaald niet nieuw: gothic horror berust in hoge mate op die voor- of antichristelijke oerelementen of ‘bijgeloof’ zoals Brontë’s Wuthering Heights (1847) of zelfs Shakespeare’s heksen in Macbeth (1606) waar we nog altijd een diepe, al dan niet onderbewuste binding mee hebben). Bijzonder aan de film is wel dat ze dat element serieus hebben genomen: de film beoogt de oorspronkelijke heidense cultuur authentiek weer te geven. Een derde aspect dat de film intelligent maakt en ver boven de standaardhorrorfilm tilt – naast de bevreemdende elementen waardoor ook de kijker een gevoel van mysterie en verrassing ervaart alsmede de authenticiteit van het paganisme – is de dubbelzinnigheid van het verhaal: is de politieman een rituele moord op het spoor of is dat een valstrik om hem uit de weg te ruimen omdat hij de buitenwereld dreigt te betrekken waarmee de cultuur op het spel staat? En in het verlengde hiervan: gelooft de eigenaar van het eiland, Summerisle, zelf wel in het heidense geloof of gebruikt hij die slechts om de bevolking in zijn macht te hebben? De film laat in dat verband de kijker ook nadenken over of het christendom niet even dwaas en machtsbelust is waarbij het heidendom in ieder geval natuurlijker of in de woorden van Summerisle “makkelijker te geloven” is.

De film is verontrustend in zowel thematiek als verhaal zonder naar het bovennatuurlijke te grijpen; de film is vreemd en realistisch tegelijk en als klassieke, intelligente ‘folk horror’-film mijns inziens beter dan Midsommar waarmee hij op deze website wel wordt vergeleken.

avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

deze film lijkt soms wel een soort musical. Het thriller / horror aspect vond ik wat tegenvallen op de laatste minuten na dan. Beetje een a-typische film die niet al te lang duurt en daardoor de aandacht wel weet vast te houden. Ik ga niet mee in de hoge waardering. Kwestie van smaak. Wel leuk voor een keertje.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Redelijk.

Best tof filmpje. Redelijk klein van opzet, maar dat zorgt er volgens mij net voor dat het gesloten karakter van een zotte commune beter naar voren komt. Hier en daar is de film subtiel, op andere momenten dan weer totaal niet. Ik vind die mix geslaagd.

Qua acteerwerk is het allemaal wat gedateerd. Horroricoon Christopher Lee valt voornamelijk op door z'n coltrui en toupet, maar zo'n raar uiterlijk past wel bij de film. Echte horror is The Wicker Man m.i. niet, maar het is logisch dat er later nog remakes of soort-van-remakes (met meer echte horrorelementen) gekomen zijn.

avatar van vinejo

vinejo

Had deze klassieker nog niet gezien en kende gelukkig ook het verhaal niet.
Toch wel genoten, zeker ook van de 60-70ies feel van de film.
In voorgaande commentaren wordt de film al perfect geanalyseerd, kan er niet veel aan toevoegen. Leuk wel, de analogie van het christendom met eigenaardige, verdwaasde heidense gebruiken…

avatar van Cato'o

avatar van Serpicos

Serpicos

Cato'o schreef:

Niet de moeite waard om op je digicorder te laten staan x

Nee, inderdaad. Ik moet snel opzoek naar de dvd

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Re-release vanaf 19 oktober 2023 (Dutch FilmWorks)

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

De traditie uit deze film wordt nu nog voortgezet op het Burning Man festival in de States...

avatar van rep_robert

rep_robert

Heb de waanzinnig mooie nieuwe boxset van Studiocanal binnen gekregen met een gloednieuwe 4k master van deze cultklassieker.

Zelfs na de volledige oppoetsbeurt merk je nog steeds wel dat je hier met een lowbudget film te maken. Ondanks dat de kleurweergave echt prachtig is mis je de scherpte en details wel weer. Toch vreemd, aangezien dit wel op 35mm is geschoten.Kan me haast niet aan de indruk onttrekken dat dit een bewuste stijlkeus is geweest.

Ik merk wel dat ik blij ben dat ik deze nieuwe 4k zie, want gezien de oudere commentaren hier zal het met de eerdere uitgaves vast een stuk minder zijn geweest.

De film is gewaagd in haar knulligheid. Het zit soms (bewust) tegen het melige aan en aan de andere kanr introduceert het horrorelementen. Vooral die liedjes zijn echt bizar als je er naar luistert. Echt super vulgair en best bizar als je bedenkt wie het zingen.

Je kan hier ook meerdere lagen inzien betreft het geloof, maar ik laat me liever leiden door het mysterie. Doordat ik weet hoe het in de remake eindigt is dat verrassingseffect helaas weg. Maar ik geef de film kudos hiervoor omdat het toch niet vaak voorkwam in de jaren 70. Het enige dat me dwars zit is dat die score soms hinderlijk vrolijk is. Potentieel spannende scenes komen daar te jolig over en helaas ontbreekt het hierdoor in de film aan enige vorm van spanning. Dit had anders aangepakt kunnen worden.

De kracht van de mengelmoes van stijlen is tegelijkertijd ook de zwakte van de film.

avatar van Martin Minderaa

Martin Minderaa

Inderdaad, Midsommar heeft hieruit inspiratie geput. Dat was erg aardig om te zien.

Prachtige restauratie deze re-release. Raad zeker aan om The Wicker Man op het grote scherm te gaan kijken. Bijzondere film. Geen meesterwerk maar absoluut het kijken waard. Prachtig geschoten en het eilandsfeertje wordt erg fijn neergezet. Je wilt eigenlijk nog meer van het eiland zien en er meer tijd spenderen. Kan me enigszins vinden in de kritiek dat de police officer lichtelijk storend kan zijn en je daardoor een beetje uit de fantasierijke gekkigheid wordt gehaald. Voor het einde was het denk ik wel nodig om het personage zo neer te zetten. Aan het acteerwerk ligt het zeker niet.

Ook mooie reclame voor Schotland deze film, zou het nu zeker een keer willen bezoeken!

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Goeie film hoor.

Wel puntje eraf na gisteren de film op groot doek gezien te hebben. Voegt echt niets toe, dat grote doek, en erger: dat moest dan een gerestaureerde versie met 10 minuten extra zijn, maar volgens mij zaten die 10 minuten extra alleen maar in lelijke beelden.

Gewoon wazig, onnodig en slecht. Dan schiet je met tien minuten extra natuurlijk niets meer op dan enkel wat reclame voor je film.

Hoewel de maker ook al weer een tijdje in de rieten pop verdwenen is.

avatar van Bob Gray

Bob Gray

Wat een geweldige zwarte komedie/mystery blijft dit toch. De rechtlijnigheid en christelijke waardes van de agent tegenover de totale waanzin van de bewoners van een Schots eiland is echt fantastisch. Heerlijke cultfilm.