ad
  • 8.144.998 stemmen

The Wicker Man (1973)

Mystery / Thriller | 88 minuten / 100 minuten (gerestaureerde versie)

Genre: Mystery / Thriller

Speelduur: 88 minuten / 100 minuten (gerestaureerde versie)

Alternatieve titel: De Gevlochten God

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Robin Hardy

Met onder meer: Edward Woodward, Christopher Lee en Britt Ekland

Over The Wicker Man

"Flesh to touch...Flesh to burn! Don't keep the Wicker Man waiting!"

Een christelijke politie-inspecteur onderzoekt de verdwijning van een twaalfjarig meisje. Hij reist daarvoor naar een Schots eilandje, waar de bewoners niet veel interesse blijken te hebben in de verdwijning. Na verloop van tijd blijkt dat de bewoners er een nogal aparte levensinstelling op na houden, waaronder extreme natuurverering, vrije seks en hekserij. Dit alles onder het toeziend oog van de excentrieke Lord Summerisle.

imageimageimage

Harbour Master (onvermeld)

May Morrison

avatar van Basto

Basto

Ik ben het t met mijn bovenbuurman eens dat deze film op filmtechnisch vlak veel te wensen over laat, maar de film maakt dat ruimschoots goed met het plot, de sfeer en de acteurs(regie).

Op het verkeerde been...

Ik moet ook toegeven dat de eerste keer dat ik de film zag ik m nog niet meteen geweldig vond. Maar ik ga m met elke herziening meer waarderen. Het plot en geweldige eind zijn ook niet de grootste troef. Dat is namelijk de situatie van de hoofdpersoon wanneer je eenmaal weet wat hem te wachten staat. Het is veel leuker wanneer je jezelf aan de kant van de eilandbewoners schaart en de politie-inspecteur, net als het torretje aan het touwtje, rondjes ziet rennen totdat die uiteindelijk helemaal vast komt te zitten.

avatar van remorz

remorz

Basto ik quote je uitspraak bij Midsommar toch even hier:

Die cafescenes in TWM maken duidelijk dat hij in een hele hechte gemeenschap is beland van wie hij geen enkele hulp kan verwachten.

Want je maakt hier wel een goed punt hoor. Sfeerverhogend vond ik het echter niet, die lallende samenzang. Bovendien vond ik op deze manier het complot veel te obvious. Je voelt meteen dat iedereen erbij betrokken is.

avatar van Basto

Basto

remorz schreef:

Basto ik quote je uitspraak bij Midsommar toch even hier:

Dat is wat ik hierboven ook aangeef. De film wordt pas echt leuk wanneer je als kijker ook in het complot zit. Die zang, moet je liggen denk ik. Ik vind het en synergie met de sexuele uitstraling van Ekland fantastisch.

avatar van Shadowed

Shadowed

Oei.

Ik dacht dat het origineel in ieder geval beter zou zijn dan de remake, maar dat is ie dus tot mijn verbazing totaal niet. Vond het van hetzelfde. Een saaie, lege en vermoeiende boel. Kent zowat 0 degelijke momenten door de film heen.

De film heeft wel de inleiding geskipped. Dat was niet erg, want zo kan je gelijk in het verhaal zelf komen. Echter hadden ze net zo goed gewoon een inleiding kunnen doen want de tour die Woodward maakt door het eiland had me niet eerder genoeg kunnen eindigen.

Ook Lee komt opdraven in een wat aparte rol, en bovendien ziet hij er behoorlijk cheap uit. Die pruik is bijvoorbeeld best idioot. Maar wat verwacht je dan eigenlijk van een eiland met alleen maar idiote bewoners?

Het is vooral dat de film veels te leeg en langdradig is. Zeker 70 minuten krijg je eigenlijk mystery dat totaal niet weet te boeien, wat liedjes met aparte lyrics en uiteindelijk een impactloze slotfase. Het is echt een behoorlijke misser.

Acteerwerk is ook niet erg bijzonder, en zelfs Lee weet eigenlijk niet eens te overtuigen. Het moet dan vooral van de sfeer zelf komen, maar deze valt ook nog wel mee. Op een aantal creepy scenes na en wat geinige liedjes door de film heen is de film nergens erg beklemmend of spannend.

De film was overigens wel snel voorbij, gelukkig. Op 1 of andere wijze weet de speurtocht op het eiland nog wel te boeien, en dat is toch wel weer fijn. Zo gingen de 90 minuten tenminste nog wel vlot om, maar de leegte erin kon niet bepaald gevuld worden.

Richting het einde wel iets beklemmender, maar een beetje knullig uiteindelijk. Het is vooral een beetje gedurfder.

avatar van Collins

Collins

The Wicker man wordt door veel filmliefhebbers als de beste Britse horrorfilm beschouwd. Ik zet altijd vraagtekens bij de kwalificatie ‘de beste’. Zo’n kwalificatie hangt natuurlijk van het subjectieve oog van de beschouwer af. Na mijn beschouwing kan ik mij in die kwalificatie in ieder geval niet vinden.

De plaatsing binnen het horrorgenre valt te betwisten. Misschien is het genre musical wel een veel betere classificatie voor de film. De film buikt uit van de scènes waarin personages in gezang uitbarsten. Als kijker moet je je door uitvoerige muzikale choreografieën worstelen, die dermate irriteren dat ze een indringende beleving van het eigenlijke verhaal in de weg zitten.

Want dat verhaal is best intrigerend. Politieagent Howie verschijnt op een geïsoleerd eiland om daar de vermissing van een kind te onderzoeken. Hij ondervindt veel tegenwerking van de plaatselijke bevolking. Niemand kent het kind. Toch zijn er veelzeggende aanwijzingen die anders doen vermoeden.

Het gedrag van de ongeremde eilandbewoners die een eigenaardige vruchtbaarheidscultus aanhangen, is in de ogen van de conservatieve Howie erg verdacht. Howie en de kijker krijgen sterk de indruk dat de bevolking een spelletje met hem speelt. Dat verontrustende vermoeden speelt onderhuids in de film een grote rol en zorgt in beginsel voor een ongemakkelijk sfeertje. Wat ik zeg. Een intrigerende verhaal.

En steeds als de ongemakkelijke sfeer je dreigt te omarmen, steeds als het mysterie van de vertelling je dreigt mee te voeren, steeds als de onderdompeling in heerlijke surrealiteit op het punt staat te gebeuren, staat er wel weer een recalcitrante dorpsbewoner op die in meedogenloos gezang uitbarst. Gezang dat alle voorzichtig toegelaten verwondering in één klap wegvaagt en je achterlaat in afgrijzen. En weg is de fijne filmbeleving.

Mij zul je dus niet horen zeggen dat the Wicker Man ‘de beste horrorfilm van Britse makelij’ is.

Bij lange na niet.

avatar van Noodless

Noodless

Gezien de bekendheid en toch een klassieker in zijn genre weet de film mij alvast niet te imponeren. Vroeger wel de remake met Nicolas Cage gezien die ik zeker minder vind. Deze film uit 1973 heeft meer sfeer, leuke setting en een paar scènes die de aandacht weten te trekken. Bijvoorbeeld de stoet naar het opofferingsfeest en de bizarre hitsige dans van Britt Ekland. Vergeleken met de remake heeft deze film op gebied van casting ook een streepje voor : Christopher Lee, Ingrid Pitt, Diane Cilento en Edward Woodward als sergeant Howie. Best wel aardige cast, al neigt het personage Howie naar iets te ludiek. Raar dat hij blijft rondlopen met zijn uniform op dat eiland en sommige handelingen lijken vergezocht. Je kunt je ook vragen stellen bij de scène dat de agent zich gaat vermommen in het pak van Punch, iets te veel op toeval berust gezien de uiteindelijke gehele opzet van het plan. Toch zijn er ook weer andere pluspunten zoals de authentieke maskers, de kleding en het wickerman-bouwwerk. De aanwezige muziek hoort er nu eenmaal bij voor de sfeer, maar kwam soms wel storend over. Geef mij maar Midsommar van Ari Aster. 6/10

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Omdat deze film constant genoemd werd bij Midsommar, moest ik deze wel eens bekijken, en ja, ik vind het een heel leuke film.

De film bevat wat musicalelementen maar hier is dat meer in functie van het verhaal dan bij rasechte musicals. Op dat vlak meer vergelijkbaar met de Disneyfilms waar dat ook niet zo storend is. Verder uiteraard heel sfeervolle film. Films uit deze tijd komen vaak gedateerd over, maar hier wordt dat meer dan goed gemaakt. Het is vaak diezelfde sfeer die ervoor zorgt dat een film de tand des tijds overleeft. Verder heel origineel en uniek. Er zijn er die Midsommar een rip-off van The Wicker Man noemen, maar dat klopt totaal niet. Midsommar is totaal anders op elk vlak, op het thema dan na, waarvan er verrassend genoeg weinig films van zijn. Maar dan kan je ook argumenteren dat elke slasher een rip-off is van The Texas Chain Saw Massacre.

Ik weet niet of het de bedoeling is van de regisseur maar in dit soort films zie ik de hypocrisie van de protagonisten heel duidelijk. Een diepreligieuze agent neemt het op tegen een afgelegen/geisoleerd heidens Brits dropje. Maar op een bepaald vlak slaag ik er niet in om het onderscheid te maken tussen de heidenen en het geloof. De slotscene lijkt dat nog eens te benadrukken wanneer onze protagonist ook maar begint te zingen voor God en in zijn geloof versterkt wordt. Het christendom is in feite ook een soort van sekte die algemeen geaccepteerd wordt door gelovigen en kerkgangers, net zoals dat hier het geval is voor de natuurgodsdienst die zij aanbidden. In feite is de hele maatschappij vergiftigd door tradities, waardes en normen waarbij je je vragen kunt stellen. De mensheid is een kudde schapen waar de andersdenkenden of individualisten die er een andere levenswijze op nahouden, raar worden aangekeken. Aan de andere kant, heb ik er ook geen probleem doet waar hij/zij in gelooft of wat hij/zij wilt, maar dat is iets dat duidelijk naar voorkomt.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Misschien moet ik Basto ook maar eens beter volgen, heb wel het idee dat onze smaak wel raakpunten heeft.