Event Horizon (1997)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Paul W.S. Anderson
met Sam Neill, Laurence Fishburne en Joely Richardson

2047: Een groep astronauten wordt naar het verloren ruimteschip "Event Horizon" gestuurd. Het schip is zeven jaar eerder mysterieus verdwenen, en kwam minstens zo mysterieus ineens weer te voorschijn. Langzaam leert de crew van de "Lewis and Clark" de waarheid achter de gebeurtenissen rond het schip.

AC1
Mijn god, dat Event Horizon veel van Alien heeft gekopieerd mogen duidelijk zijn maar heeft iemand al de verwijzingen naar Solyaris van Tarkovsky opgemerkt? Wie had dat ooit gedacht, zeg!

Bekijk 'm maar eens opnieuw!

avatar van DVD-T
Verwijzing naar Solyaris klopt inderdaad, en ook zeker Alien. Al heeft Anderson zich vooral laten inspireren door The Haunting (1963) van Robert Wise. En qua design is de Event Horizon eigenlijk een kopie van de Notre Dame. Anderson wilde een spookhuis-film in een kathedraal. Hij heeft zich qua design, een sfeer maken of zelfs de manier waarop dit is geschoten (Kubrick anyone?) hebben laten inspireren door andere regisseurs/films. Vind ik niet meteen iets om een regisseur/film echt op af te rekenen. En andere (grote) regisseurs doen dat toch ook? Zo kun je bij films wel heel ver terug gaan wie nu door wie geinspireerd is.

AC1
Invloeden zijn heel natuurlijk maar hier is er nog maar weinig originaliteit te bespeuren. Alien is sterk beinvloed door 2001: A Space Odyssey maar het ligt er niet zo dik op. Scott doet erg z'n eigen ding ermee. Ik reken Anderson er niet op af, hoor. Gisteren viel mijn mond wel even open van verbazing toen ik de Tarkovsky verwijzingen zag en dat wou ik gewoon effe posten. De blood flood van The Shining had ik ook opgemerkt maar was het vergeten te vermelden.

avatar van DVD-T
Niet alleen de blood flood maar ook veel shots zijn duidelijk geinspireerd door Kubrick .

Verder heeft Event Horizon toch best wel wat origineel uitgewerkte momenten tussen alle verwijzingen, het design en wat minder originele momenten door.
Al zie ik het meer als een homage dan echt kopieer werk.

avatar van DutchTakeshiro
"Where we're going, we won't need eyes to see"

Effectieve sciencefiction/horror. Event Horizon is een angstaanjagende en lugubere film die zich afspeelt op een verlaten ruimteschip. Het schip ademt leegte uit, en dit zet meteen de toon neer van de film. Het voelt heel dood aan en je weet meteen dat het er niet beter op gaat worden. Prima camerawerk zorgt er voor dat dat de kamers/ruimtes in het ruimteschip goed in beeld komen om de desolate sfeer nog meer kracht bij te zetten.

Interessante cast. Sam Neill en Laurence Fishburne spelen goed, maar ook Sean Pertwee stelt niet teleur. Gelukkig spelen er verder niet al te veel bekende acteurs in de film, dat vind ik vaak maar afleiden. Neill speelt fijn en weet twee personages neer te zetten die totaal van elkaar verschillen. Fishburne speelt de ervaren kapitein van de bemanning en straalt een soort van wijsheid aura uit (net zoals in The Matrix).

Event Horizon weet op fantastische wijze de leegte van de ruimte weer te geven. De opbouw van de film is fijn: naarmate de film vordert vinden er meer en meer angstaanjagende verschijningen plaats. Aanrader voor iedereen die zichzelf een horror fan noemt. Event Horizon is in zekere zin vrij uniek door de kille sfeer die het weet te creëren. Zonder twijfel het beste werk van regisseur Paul W.S. Anderson. Een fijne combinatie van science fiction en horror.

avatar van ILDIB
We gooien wat interessante scifi zaken bij elkaar en we hebben een top film. Nee dus. Allemaal net niet.

Het is best een vermakelijk filmpje maar je moet er verder vooral niet over nadenken want dan is er niets goeds over de film te vermelden.

AC1
De sets zijn mooi ook zonder de belabberde regie.

avatar van joolstein
Goede SF-film die niet uitblinkt in originaliteit! Weet niet of deze ook in de bios was te zien maar denk dat het daar goed had gedaan! Het IQ een tandje laten zakken en een bak popcorn op schoot. En dan heb je toch een redelijk en fijne film! Mooie ruimte- shots, wat gore en actie.Naar het einde van de film wordt het wel iets minder maar het blijft goed te doen. De cast is zeer verdienstelijk. Met andere worden met deze film heb je een goed avondje kijk plezier!

avatar van JacoBaco
@joolstein: Dit vond ik 15 jaar geleden een goede film. Ik denk dat ik nu iets minder enthousiast zal zijn. Maar 1 ding is wel zeker, deze film blinkt inderdaad niet uit in originaliteit.

Het is een combinatie van Alien en Hellraiser (+ een beetje Doom videogame) En dat zie ik niet als een soort eerbetoon, maar gewoon als jatwerk. Zeker wat Alien betreft. Sommige zaken zijn haast letterlijk 1 op 1 overgenomen.

avatar van horizons
JacoBaco
Hij zegt toch ook dat de film niet uitblinkt in originaliteit.

avatar van JacoBaco
Pfff wat stom zeg!
Bedankt, ik ga het snel wijzigen.

avatar van arno74
Ik moet me (helaas) aansluiten bij wat hier al door velen is geschreven. De film begint heel scherp als een leuke en veelbelovende scifi, maar richting het einde slaat het jammer genoeg helemaal door en wordt het een soort van slasher in space. Vond zeker de laatste 20 minuten dan ook alleen maar vervelen(d), erg inhoudsloos en doorgeslagen allemaal. Jammer, want dit is daarmee zo'n film waar het zinnetje "had beter gekund" weer perfect bij past. 2*

avatar van Flavio
Aardig filmpje- het is al vaker gezegd, nogal wat dingen zijn gekopieerd uit ander werk maar beter goed gejat dan slecht bedacht. En je kunt het ook opvatten als een hommage.

Vond het visueel best aardig, natuurlijk is het geen big budget film maar de effecten waren toch wel acceptabel. Acteerwerk ook voldoende. Wel vond ik de transformatie van Dr Weir wel heel erg plotseling, en ook de fysieke verandering had van mij niet gehoeven- als zijn transformatie puur psychologisch was geweest had ik het creepier gevonden.

Maar ik heb me anderhalf uur vermaakt, en daar gaat het uiteindelijk om.

avatar van Vinokourov
Een standaard hap-slik-weg-filmpje is dit, waarbij een rescue vessel aanmeert bij een groot ruimteschip, Er is daar iets gruwelijks mis gegaan en de crew met de routineuze Laurence Fishburne en Sam Neill trekken er op uit om dat mysterie te ontrafelen. Event Horizon zorgt voor een aardige portie horror in een okee SF-sausje gegoten. Niet heel uitzonderlijk allemaal, maar het is wel goed te doen.

avatar van LOTR-lover
Vermakelijke SF thriller met een uitstekend cast en SFX die ook bijna 20 jaar na dato nog steeds goed overkomen. Ik had zelf graag nog iets meer gore gezien, iets meer heftige scènes. Ik las ergens dat de regisseur veel van die scènes heeft moeten schrappen. Jammer. Maar toch een ruime voldoende hoor!

7/10 (IMDB)

Deze film gebruik ik altijd als voorbeeld voor mijn favoriete sf/forror film .
Ik hoop dat ze ooit nog een keer een tweede versie maken.

avatar van bjerik76
film is al wat ouder, maar de effecten zien er oke uit.
Wat ik wel gedateerd vond was een beetje het hele gebeuren op het schip zelf.
Een man die ( toevallig) uitstekend Latijns verstaat, hoe ze de weg weten op een schip waar ze nog nooit op geweest zijn, de juiste knopjes in 1x zonder na te denken weten te vinden e.c.t.
de actie/reacties waren vrij snel, en iedereen had precies de juiste zinnetjes op het juiste moment.

Oudere film maar daarom zeker niet slecht! Leuk om een keer gezien te hebben!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Van Paul W.S. Anderson hoef je geen meesterwerken te verwachten. Maar dom, leeg entertainment aanleveren kan hij prima. Zoals in deze typisch jaren 90 science fiction, die gelukkig ook nog wat aardige horror te bieden had. Film deed soms wat denken aan een gestructureerde versie van Hellraiser: Bloodline. Hier en daar zitten ook verwijzingen naar 2001: A Space Odyssey, Solaris en Alien, maar Anderson kan het toch beter bij Hellraiser in Space houden. Want over Event Horizon moet je vooral niet teveel nadenken. Maar hoe dom het ook is, veel elementen in deze film zijn niets minder dan prima; van de hoofdrolspelers tot de practical (make-up) effects. Daar kun je dan weer niets van zeggen.

3 sterren.

avatar van sierrra
Recent op Blu-ray mogen aanschouwen en de film bevalt mij prima. De lage score bevreemd mij dan ook enigszins. Natuurlijk is het verhaal niet erg origineel, maar met de uitvoering is niks mis en de special effects zien er ook prima uit voor die tijd.

avatar van Antonev
Niet onaardig. De rode draad van het verhaal is redelijk boeiend en er werd aardig geacteerd. De sets en de speciale effecten zagen er goed uit, zeker als je je bedenkt dat deze film alweer 20 jaar geleden geschoten is. Prima vermaak.

avatar van baspls
Event Horizon is een fijne SF-Horror uit de jaren '90. De film is een soort combinatie van Alien en Hellraiser en vreemd genoeg werkt dat best aardig.

2047. Een groepje astronauten krijgt de opdracht om het vermiste ruimteschip Event Horizon op te sporen. Het schip rijst door middel van kunstmatige zwarte gaten waarmee het gigantische afstanden kan overbruggen. Wie weet waar het schip in 7 jaar is geweest?

Sam Neill speelt de 'architect' van het schip en krijgt de kans om zijn rol uit In the Mouth of Madness nog eens een beetje over te doen. Laurence Fishburne - nog voor The Matrix - speelt de kapitein en dan hebben we ook nog Jason Isaacs (Harry Potter) en Sean Pertwee (Dog Soldiers).

Het begint allemaal vrij standaard, maar eenmaal op het schip ontstaat er een heerlijke mysterieuze sfeer. Voor SF ongekende horror-elementen zien we ten tonelen verschijnen, zoals hallucinaties. De film speelt heerlijk met kosmische angsten en alle helse visioenen die duidelijk schatplichtig zijn aan Clive Barker waren lekker akelig. Naar verluid zou de film oorspronkelijk 2 uur geduurd hebben, maar moest Paul W.S. Anderson vooral de meer schokkende scènes eruit knippen. Erg jammer en het gevolg is dat veel van de visioenen erg kort zijn ge-edit en dat het script niet helemaal jofel werkt (Wier is ineens helemaal veranderd).

Al met al een vermakelijke SF met een geslaagd concept. De special effects waren redelijk, maar wel duidelijk een product van de jaren '90. Op de 90s techno na was de muziek van Michael Kamen geslaagd en de film was ook prima opgenomen.

avatar van Thomas83
Een film met cultstatus, maar ik vond het wel een tegenvaller. Nog wel mooi aan de film zijn de zeer creatieve ontwerpen van de sets, maar qua plot etc. is het allemaal niet zoveel. Sam Neill zit dan wel in de film, maar er wordt maar weinig met hem gedaan. De film heeft geen duidelijke hoofdrol waardoor het allemaal wat afstandelijk blijft.

Daarnaast is de cast ook echt ondermaats. Isaacs die kan wel wat, maar net als Neill krijgt hij niet de gelegenheid om dat te laten zien. Door al die matige acteerprestaties voelt het gespannen sfeertje heel gemaakt. En vooral Jones is wel echt slecht met zo'n typische rol die luchtigheid en lollige oneliners moet brengen, wat een beetje vloekt met de vaak juist ook grimmige toon van de film.

Er is gewoon geen eenduidigheid in toon. Eigenlijk is het allemaal wat al te experimenteel, ook in visueel opzicht. Hoe mooi het er ook uitziet, het gaat in stijl alle kanten op. Vond de horror daarnaast ook niet al te indrukwekkend. Juist op dit vlak had ik op wat gehoopt na al die goede verhalen. Het is wel grimmig en smerig, maar op een manier die mij niets doet zoals in in de Hellraiser-films. 2.5* dan maar.

Wow, ik vond het zeker geen tegenvaller. Het verhaal pakte me zeker en vond het een bijzonder gegeven voor een film. Sam Neil kan echt goed een creep spelen!