Event Horizon (1997)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Paul W.S. Anderson
met Sam Neill, Laurence Fishburne en Joely Richardson

2047: Een groep astronauten wordt naar het verloren ruimteschip "Event Horizon" gestuurd. Het schip is zeven jaar eerder mysterieus verdwenen, en kwam minstens zo mysterieus ineens weer te voorschijn. Langzaam leert de crew van de "Lewis and Clark" de waarheid achter de gebeurtenissen rond het schip.

avatar van sierrra
Lol. Toen je de film eerst met een 2,0 beoordeelde vond je hem niet zwak...

avatar van Bob Gray
Jaren terug voor het eerst gezien, toen stond hij op 3,5. Ik stem vaak mobiel waardoor ik nog weleens verkeerd druk, dus waar ik 1* wilde drukte ik per ongeluk 2*. Stem is dus gewijzigd van 3,5* naar 1*

avatar van Flat Eric
To infinity and beyond

Best genoten van een niet heel bijster origineel verhaal wat volgens het 10 kleine negertjes principe verloopt. Het mysterie houdt de spanning er in en de special effects zagen er prima uit. Maar verder is dit niet een film uit het sci-fi horror genre die me echt zal bijblijven.

avatar van alexspyforever
Eerste helft was nog redelijk goed met het mysterie al had ik er al een flink Alien gevoel bij. Uiteindelijk kwam de dreiging niet van buitenaardse wezens maar het was me al vrij snel duidelijk dat het karakter van Sam Neill eigenlijk het gevaar ging zijn. Dat lag er toch net iets te dik op. De film heeft een aantal heftige momenten en ook redelijk wat gore. Vooral naar het einde toe gaat de film nogal uit de bocht en is voorspelbaarheid troef. Neem er nog een vrij plat verhaaltje bij en dat zijn toch net iets teveel minpunten om er meer dan een 5/10 uit te halen.

avatar van HK Senator
De eerste helft is prima. Daarna gaat de film in de versnelling en daarmee over de top. Jammer.

avatar van Lovelyboy
Ooit nog wel eens redelijk van in shock geweest toen hij op tv was, niet dat de film nu zo eng is maar vond de beelden van 'de hel' toch best wel verontrustend en een onplezierige vibe vanuit gaan. Nu bijna twintig jaar later blijven een aantal dingen van de film best wel overeind, vallen er ook wat dingen tegen of zijn matig en vraag ik me vooral af of dit dezelfde film of andere versie is want ik meende me toch een shot te herinneren die ik niet terug gezien heb.

De psychologische 'griezel' die in eerste instantie gebruikt wordt doet het wat mij betreft wel goed. De niet duidbare aanwezigheid van 'iets' levends, de dingen die uit zichzelf lijken te gebeuren en vooral de subtiel gebrachte schrikmomenten van de crew samen met ernstigere dingen die heel kort in beeld genomen worden. Al met al wordt er wel een heerlijk sfeertje gekweekt. Na het sterke begin vallen er steeds meer dingen tegen. Waarom is er onweer te horen in het luchtledig? Waarom zag Neill voordat ze al bij het schip waren dingen die op het schip gebeurden? Waarom vervalt de film van best wel aardige psychologische griezel naar bloederige slasherhorror, die uiteraard teert op schokeffect, waarbij Neill zijn eigen ogen heeft uitgerukt? Jammer maar helaas, het script en het einde had wel wat beter gekund en inderdaad, zoals gezegd wordt, de overeenkomsten met onder andere Alien en The shining zijn talrijk. Zie ook wat dingen uit Sunshine terug.

Een best wel aardig begin, met een matig einde. Qua cast proberen Fishburne en Neill er nog van te maken wat ze kunnen. Isaacs is amper te herkennen met al dat haar en Justin valt vooral op als de knul uit de Bon Jovi clip. Aardig om weer een keer te zien, maar ook niet meer dan dat.

En wat die ontbrekende scene betreft, ik meen mij te herinneren dat de film stopt/ eindigt met een laatste shot op Fisburne of Neill. Een van tweeën wordt in beeld genomen, gezicht onder het bloed en vol van angst en ondertussen draaide de camera omheen. Ik kan me herinneren dat ik dit een behoorlijk verontrustende shot vond met alle geluiden er om heen.

avatar van Shinobi
"Here I come, motherfucker!"

Deze cultklassieker had ik nog niet eerder gezien. Overigens zie ik nu pas dat deze film van Paul W.S. Anderson afkomstig is.

Een groepje astronauten dat erop uitgestuurd wordt om een verloren gewaand ruimteschip te onderzoeken, is natuurlijk niets nieuws onder de zon. In de lijn der verwachtingen loopt het helemaal verkeerd af. De vergelijking met een 'Alien' is hierbij al snel gemaakt, maar ik moet zelf ook denken aan titels die hun inspiratie uit deze film hebben gehaald, zoals een 'Dead Space' en 'Sunshine'.

De opbouw is lekker mysterieus te noemen, omdat je als kijker eigenlijk niet weet wat voor gevaar er op de loer ligt. Het decor dat bestaat uit vele onverlichte gangen, maar met name de roterende gang - die op een soort vleesmolen lijkt - en de gravity drive zorgen daar wel voor. Wel moet ik zeggen dat een aantal zaken tegenwoordig gedateerd overkomt, maar voor die tijd mocht het er zeker zijn.

Ik heb begrepen dat Paramount na het zien van de eerste cut 'Event Horizon' flink heeft laten inkorten. Dat is zeker te merken in de tweede helft, omdat het geheel niet helemaal meer klopt; de gaten zijn zichtbaar en het merendeel gebeurt vanuit het niets. Desondanks blijven er genoeg bloederige momenten over om het leuk te houden. Om vooral de foute opmerkingen van Cooper niet te vergeten.

Al met al een redelijke Sci-Fi die je als liefhebber zeker eens moet hebben gezien. Na afloop rijst wel de vraag hoe een director's cut zou uitpakken.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Duke Nukem
Horror in space is altijd wel een leuk gegeven. De film begint als een spannende psychologische mystery/thriller, maar eindigt in een simpele slasher movie. Een beetje jammer, daar had meer in gezeten - denk bijvoorbeeld aan de films Moon (2009) en Solaris (2002). De SFX zijn heel matig (de ijskristallen) en sommige handelingen van de karakters zijn erg dom (je arm in de gravity drive steken, een spookverschijning van je zoontje achternalopen terwijl de crew het ruimteschip zou moeten verlaten).

"Bio-scan is on the line!"