ad

Geregisseerd door: Paul W.S. Anderson

Met onder meer: Sam Neill, Laurence Fishburne en Joely Richardson

Releasedatum: 15 augustus 1997

Over Event Horizon

"Infinite Space - Infinite Terror"

2047: Een groep astronauten wordt naar het verloren ruimteschip "Event Horizon" gestuurd. Het schip is zeven jaar eerder mysterieus verdwenen, en kwam minstens zo mysterieus ineens weer te voorschijn. Langzaam leert de crew van de "Lewis and Clark" de waarheid achter de gebeurtenissen rond het schip.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Captain Miller

Dr. William Weir

Peters, Med Tech

Burning Man / Edward Corrick

Captain John Kilpack

avatar van sierrra

sierrra

Lol. Toen je de film eerst met een 2,0 beoordeelde vond je hem niet zwak...

avatar van Bob Gray

Bob Gray

Jaren terug voor het eerst gezien, toen stond hij op 3,5. Ik stem vaak mobiel waardoor ik nog weleens verkeerd druk, dus waar ik 1* wilde drukte ik per ongeluk 2*. Stem is dus gewijzigd van 3,5* naar 1*

avatar van Flat Eric

Flat Eric

To infinity and beyond

Best genoten van een niet heel bijster origineel verhaal wat volgens het 10 kleine negertjes principe verloopt. Het mysterie houdt de spanning er in en de special effects zagen er prima uit. Maar verder is dit niet een film uit het sci-fi horror genre die me echt zal bijblijven.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19170 berichten

Eerste helft was nog redelijk goed met het mysterie al had ik er al een flink Alien gevoel bij. Uiteindelijk kwam de dreiging niet van buitenaardse wezens maar het was me al vrij snel duidelijk dat het karakter van Sam Neill eigenlijk het gevaar ging zijn. Dat lag er toch net iets te dik op. De film heeft een aantal heftige momenten en ook redelijk wat gore. Vooral naar het einde toe gaat de film nogal uit de bocht en is voorspelbaarheid troef. Neem er nog een vrij plat verhaaltje bij en dat zijn toch net iets teveel minpunten om er meer dan een 5/10 uit te halen.

avatar van HK Senator

HK Senator

De eerste helft is prima. Daarna gaat de film in de versnelling en daarmee over de top. Jammer.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Ooit nog wel eens redelijk van in shock geweest toen hij op tv was, niet dat de film nu zo eng is maar vond de beelden van 'de hel' toch best wel verontrustend en een onplezierige vibe vanuit gaan. Nu bijna twintig jaar later blijven een aantal dingen van de film best wel overeind, vallen er ook wat dingen tegen of zijn matig en vraag ik me vooral af of dit dezelfde film of andere versie is want ik meende me toch een shot te herinneren die ik niet terug gezien heb.

De psychologische 'griezel' die in eerste instantie gebruikt wordt doet het wat mij betreft wel goed. De niet duidbare aanwezigheid van 'iets' levends, de dingen die uit zichzelf lijken te gebeuren en vooral de subtiel gebrachte schrikmomenten van de crew samen met ernstigere dingen die heel kort in beeld genomen worden. Al met al wordt er wel een heerlijk sfeertje gekweekt. Na het sterke begin vallen er steeds meer dingen tegen. Waarom is er onweer te horen in het luchtledig? Waarom zag Neill voordat ze al bij het schip waren dingen die op het schip gebeurden? Waarom vervalt de film van best wel aardige psychologische griezel naar bloederige slasherhorror, die uiteraard teert op schokeffect, waarbij Neill zijn eigen ogen heeft uitgerukt? Jammer maar helaas, het script en het einde had wel wat beter gekund en inderdaad, zoals gezegd wordt, de overeenkomsten met onder andere Alien en The shining zijn talrijk. Zie ook wat dingen uit Sunshine terug.

Een best wel aardig begin, met een matig einde. Qua cast proberen Fishburne en Neill er nog van te maken wat ze kunnen. Isaacs is amper te herkennen met al dat haar en Justin valt vooral op als de knul uit de Bon Jovi clip. Aardig om weer een keer te zien, maar ook niet meer dan dat.

En wat die ontbrekende scene betreft, ik meen mij te herinneren dat de film stopt/ eindigt met een laatste shot op Fisburne of Neill. Een van tweeën wordt in beeld genomen, gezicht onder het bloed en vol van angst en ondertussen draaide de camera omheen. Ik kan me herinneren dat ik dit een behoorlijk verontrustende shot vond met alle geluiden er om heen.

avatar van Shinobi

Shinobi

"Here I come, motherfucker!"

Deze cultklassieker had ik nog niet eerder gezien. Overigens zie ik nu pas dat deze film van Paul W.S. Anderson afkomstig is.

Een groepje astronauten dat erop uitgestuurd wordt om een verloren gewaand ruimteschip te onderzoeken, is natuurlijk niets nieuws onder de zon. In de lijn der verwachtingen loopt het helemaal verkeerd af. De vergelijking met een 'Alien' is hierbij al snel gemaakt, maar ik moet zelf ook denken aan titels die hun inspiratie uit deze film hebben gehaald, zoals een 'Dead Space' en 'Sunshine'.

De opbouw is lekker mysterieus te noemen, omdat je als kijker eigenlijk niet weet wat voor gevaar er op de loer ligt. Het decor dat bestaat uit vele onverlichte gangen, maar met name de roterende gang - die op een soort vleesmolen lijkt - en de gravity drive zorgen daar wel voor. Wel moet ik zeggen dat een aantal zaken tegenwoordig gedateerd overkomt, maar voor die tijd mocht het er zeker zijn.

Ik heb begrepen dat Paramount na het zien van de eerste cut 'Event Horizon' flink heeft laten inkorten. Dat is zeker te merken in de tweede helft, omdat het geheel niet helemaal meer klopt; de gaten zijn zichtbaar en het merendeel gebeurt vanuit het niets. Desondanks blijven er genoeg bloederige momenten over om het leuk te houden. Om vooral de foute opmerkingen van Cooper niet te vergeten.

Al met al een redelijke Sci-Fi die je als liefhebber zeker eens moet hebben gezien. Na afloop rijst wel de vraag hoe een director's cut zou uitpakken.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Horror in space is altijd wel een leuk gegeven. De film begint als een spannende psychologische mystery/thriller, maar eindigt in een simpele slasher movie. Een beetje jammer, daar had meer in gezeten - denk bijvoorbeeld aan de films Moon (2009) en Solaris (2002). De SFX zijn heel matig (de ijskristallen) en sommige handelingen van de karakters zijn erg dom (je arm in de gravity drive steken, een spookverschijning van je zoontje achternalopen terwijl de crew het ruimteschip zou moeten verlaten).

"Bio-scan is on the line!"

scorsese

Matige film over een groep astronauten die op zoek gaan naar een vermist ruimteschip. De premisse is nog best aardig, maar de uitwerking is allemaal nogal standaard (incl een trage opbouw). Het interieur van het schip ziet er goed uit, wat hier en daar wel wat mooie shots oplevert. Deze mix tussen scifi en horror al eerder en beter gezien. Net geen 3.0 sterren.

avatar van Walter White

Walter White

Zeker de moeite waard om deze film gezien te hebben vond van begin tot einde echt spannend.

En niet voorspelbaar enige min punt dat ik vond het duurde te kort.

Had wel wat meer achter willen komen waar het ruimte schip is geweest in zeven jaar.

En waardoor zo duivels krachten had.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Na jaren weer een keer herzien en van 2,0* naar 3,5* gegaan. Sfeervol, aardig neergezette personages en prima effecten. De finale duurde voor mij alleen wat te lang. Leuke gore ook.

avatar van Shadowed

Shadowed

Sterke herziening.

Heerlijk als een film je opeens zo bevalt. Deze film herinnerde ik me als een film die niet heel bijzonder was, maar wel oké was. Nu vind ik het veruit de beste film afkomstig van W.S. Anderson. Ik besloot deze film te herzien na de overdonderend positieve geluiden vanuit het internet.

Het beviel ook erg goed na een herziening. Normaal ben ik niet zo'n fan van horrorfilms die zich in dit soort settings afspelen omdat ze me nooit kunnen interesseren, maar deze was anders. Killer, kouder en harder qua toon en het werkt ook naar een erg interessant uitgangspunt toe. Niet iets wat je meteen van deze film zou verwachten.

Het komt langzaam op gang, maar de opbouw is goed. De spanning is voelbaar en de sfeer vanuit dat schip is goed gedaan. Het zorgt voor een kille opbouw die ook weet te intrigeren. Eenmaal de horror om de hoek komt kijken schakelt de film een paar standjes naar boven en verandert in een redelijk uniek geheel.

Hier en daar beklemmend en uiteindelijk best hard. Ik was positief verrast door deze herziening. Intense gore gemengd met degelijke spanning. Het tempo ligt hoog en de film verveelt nergens, duurt ook niet te lang wat mij betreft. Ik was minder fan van de bombastische slotfase, met Neill die uit het raam vliegt, maar daarna herpakt de film zich snel weer.

Hier en daar wordt de film iets te lawaaierig en bombastisch, maar het houdt goed stand. Spannend en bij vlagen hard en intens. Ik werd deze keer echt vastgehouden terwijl ik de film de eerste keer niet zo heel spannend vond. Ik las ergens dat ze de grovere en explicietere scenes opnieuw aan het opnemen zijn, maar ik denk eerlijk gezegd dat dat niet zo goed gaat werken en dat de film goed is zoals het nu is.

Leuke herziening dus. Spannend en beklemmend, veruit het beste waar W.S. Anderson mee is gekomen. Niet dat zijn andere films veel concurrentie bieden, maar het is toch wat. Opvallend spannende film voor zijn omgeving en vermakelijk tot het einde. Helemaal niks mis mee.

avatar van Phantasm

Phantasm

Genietbare sciencefiction film die lekker wegkijkt.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

''Hell is just a word. The reality is much worse''.

Event Horizon is geen perfecte film, maar het is wat mij betreft wel een absolute cultklassieker. Het verhaal, en dan voornamelijk de onderliggende subtext, is ongelooflijk interessant en intrigerend. De film is niet 'eng' in de traditionele zin van het woord, maar wel verontrustend. Vooral richting het einde wordt de sfeer heel erg Lovecraft-achtig, wat ik fantastisch vind. De heel korte beeldstukjes die je te zien krijgt over wat er gebeurd is met de vorige crew zijn verschrikkelijk duister, bruut en fucked up; geweldig. Dat bijna alles, of toch heel veel, aan de verbeelding wordt overgelaten wat betreft die 'hel' dimensie, en die kosmische evil entiteit etc, is ook top. Ik vond het ook heel leuk dat de personages in feite vrij slim en logisch handelen, en gewoonweg falen omdat ze ergens in terecht zijn gekomen dat ze niet kunnen vatten. Het personage van Fishburne die droog ''We're leaving'' zegt is zo goed, en ook hilarisch, omdat je zo'n logische handelingen bijna nooit in horrorfilms ziet. Van de rest van de cast doet voornamelijk Sam Neill het voortreffelijk; zeer geslaagde rol.

Maar zoals ik zei, het is helaas geen perfecte film. Er werd naar mijn gevoel nèt iets te weinig gedaan met de Lovecraft-achtige vibe, en iets teveel aandacht geschonken aan standaard actie-scènes. Deze scènes werden ook niet steevast door de beste effecten begeleid. De set van het schip had er misschien ook iets sfeervoller uit kunnen zien. Het zorgt er allemaal voor dat hier geen heel hoge score uitvloeit, maar ik vond dit niettemin echt een heel intrigerende en toffe zit. Deze gaat sowieso eens de herziening in de komende jaren. Dikke 3.5*.