Another Earth (2011)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Mike Cahill (I)
met Brit Marling, William Mapother en Jordan Baker

Rhoda Williams, een slimme jonge vrouw die onlangs is toegelaten tot het astrofysica programma van het MIT, wil de kosmos verkennen. John Burroughs, een briljante componist, heeft zojuist het hoogtepunt van zijn carrière bereikt en verwacht een tweede kind van zijn liefhebbende vrouw. Aan de vooravond van de ontdekking van een duplicaat van de Aarde slaat het noodlot toe en wordt het leven van deze vreemdelingen onherroepelijk met elkaar verweven.

avatar van john mcclane 2
joolstein schreef:
Volgens idmb heeft Brit Marling deze film geschreven omdat ze alleen maar rollen kreeg aangeboden voor het leuke blondje in een horrorfilm. Het gekke is dat ze in deze film voor mij dus het leuke blondje in een drama is. Heel veel SF was er niet te bekennen

Maar ze kiest wel vaker ,,of beter gezegd zeer regelmatig voor het wat diepere SF werk met een filosofisch tintje.
Zo zit ze in de bejubelde Netflix originals serie the OA.
En in de ook niet te missen film I origins,,,beide SF en zeer spiritueel .beide films van de zelfde regiseur

Ze is actrice schrijfster en producent ,,,een veelzijdig en Eigenzinnig figuur.
En best een lekker ding maar dat terzijde .

avatar van Madrox
Dankje onderhond voor de recencie, nu weet ik iig dat ik deze film NIET ga willen kijken..haha.

avatar van TornadoEF5
Nee, dit soort films zijn niets voor mij. Veel in deze film geïnvesteerd, maar het mocht niet baten. Audiovisueel wel mooi, en daar hou ik wel van het kleinschalige. Echter had ik een te grote ergernis bij Rhoda. Ik vond ook dat ze respectloos deed tegenover John. Verder is deze film het label sci-fi absoluut niet waard. Eerder fantasy, maar het gegeven van een tweede Aarde is louter symboliek, waar voorts niets mee gedaan wordt. Ik vond ook dat ik op filosofisch geen antwoord kreeg op de schuldvraag, vergeving en een tweede kans.

avatar van Valak
Aangrijpende en meeslepende drama sciencefiction-film. Vond 'm prachtig en was erg onder de indruk toen ik 'm de eerste keer zag via Film1 een aantal jaar terug.
En een ontzettend sterke performance van Brit Marling; die hierna ook in meer goeie films s ging spelen zoals The East en Arbritage met Richard Gere.

Deze film blijft na een tweede maal gezien te hebben niets aan kwaliteit inboeten integendeel zelfs. De film pakte mij terug beet en liet me niet meer los. Een juweeltje!

avatar van TornadoEF5
Ik moet er eigenlijk zo veel aan denken, aan deze film, aan die sfeer uit die film. Ik had hem initieel een 1,5* gegeven, dan verhoogd naar 2,0*, dan verhoogd naar 2,5* en nu zelfs direct naar 3,5*. Is dit zo typisch een film die je gewoon niet op het moment zelf kan goed vinden, maar die dan wel beter wordt naarmate je erover blijft denken. Filmkijken is toch zo ingewikkeld hé. Kan je niet gewoon een film goed of slecht vinden. Waarom is het zo moeilijk om direct na het zien van een film er een cijfer op te plakken of gewoon uberhaupt te zeggen of je een film goed of slecht vindt, want dan is het drie maand later toch compleet anders. Die sfeer blijft zo bij, en is zo uniek dat je hem nergens anders ziet. Het is eigenlijk gewoon een "pracht" van een film, als je er zo over blijft denken. Tja. Wel een film die je toch een beetje "bezopen" moet bekijken, heb ik het idee, om de sfeer goed te laten inkomen.

avatar van Alathir
Net ook eens bekeken aangezien ik I Origins zeer sterk vond. Dit debuut van Mike Cahill is duidelijk iets minder. Sterk begin, daarna is het een beetje zoeken naar de juiste sfeer en tempo om dan uiteindelijk toch nog best sterk te eindigen. Je zou kunnen zeggen dat het sci-fi gedeelte zelfs niet nodig was. Het geeft wel iets extra maar of dat nu noodzakelijk in de positieve zin is daar ben ik het nog niet direct over eens. Het is wel een film die zo wat nazindert, maar die toch qua dialoog wat minder is dan I Origins.

Het wetenschappelijke intrigeert me altijd, maar uiteindelijk is het ver gezocht. Zelfs al zou er zich een Aarde Twee bestaan op een eenvoudig overbrugbare afstand, wie zegt dan dat de mensen er identiek zijn. Dat de levens er synchroon lopen. Dusja je kan het als vergezocht zien maar je kan het ook zien als wat als het echt zo zou zijn? Wat dan?

Bovendien vond ik het er ook wel aan te zien dat dit een debuutfilm is. Het camerawerk is niet zo sterk als in I Origins. Van Brit Marling kan niet echt iets slechts gezegd worden. Ik denk dat het een vrouw is met veel talent en we gaan er nog mooie dingen van zien. Ik denk ook dat Mike Cahill en Brit Marling nog leuke films kunnen gaan maken die zowel wetenschap als drama met elkaar mengen of misschien iets totaal anders waarom niet.

avatar van TornadoEF5
Die film kan mij gewoon echt niet loslaten. Zo raar eigenlijk. Zo echt een film waar je blijft over nadenken, en dan begin je hem beter en beter te vinden. Dit heb ik toch echt niet veel. Gewoon de mystiek die daarachter zit vind ik gewoon geniaal, en de sfeer die deze film uitademt is toch een sfeer die weinig films kunnen evenaren. Ik ga hem wellicht van de zomer ofzo nog eens in de herkijk gooien.

avatar van schumacher
Miljaarde: wat was me dit zeg?
Saaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii en dan druk ik me nog zacht uit.
Maar echt saai zeg, zat niks in, 2 keer niks.
Ik heb nog een 1 gegeven vanwege die schoon hoofdactrice.