Broken (2012)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Rufus Norris
met Tim Roth, Cillian Murphy en Eloise Laurence

Skunk is 11, heeft diabetes en is een vrij coole tiener. De zomervakantie is pas begonnen en haar dagen zijn gevuld met hoop. Tot de heer Oswald, de lelijke man die aan de overkant woont, haar lieve maar onstabiele buurjongen Rick in elkaar slaat nadat zijn dochter de jongen beschuldigt van verkrachting. Met een klap wordt Skunks onschuld weggevaagd. Haar huis, haar buurt, haar school zijn allemaal verraderlijke omgevingen geworden waar de gelukkige zekerheden van de jeugd plaats maken voor een met angst gevulde twijfel, en een complexe, gebroken wereld vervult haar toekomst.

Ontzettend heftige en bij de strot grijpende film, vol ellende en vooral dat eigenlijk. Er word door iedereen stuk voor stuk goed gespeeld en sympathie kan je misschien wel voor iedereen opbrengen als je het perspectief zet met zijn of haar situatie.

Ziet er aanvankelijk uit als een Ken Loach-film over een pleintje in een arbeiderswijk, waar na een burenruzie de Wet van Murphy meedogenloos toeslaat. Goed geacteerd, maar de hoeveelheid én de ernst van de rampzalige gebeurtenissen in zo’n klein gebied zijn nauwelijks te bevatten.

Kort maar krachtig drama !

Het verhaal zit goed in elkaar (inclusief de muziek) en is ook regelmatig aangrijpend/heftig. Ook het mooie einde mocht er wezen en laat je niet ongeroerd. Wat dit drama mede zo goed maakt is de uitstekend cast die prima en vooral overtuigend speelt.

Al met al was dit gewoon een verrassend sterk drama.

Goeie film waarin een jong meisje getuige is hoe haar zwakzinnige buurjongen in elkaar wordt getrapt. Een sterk verhaal, maar de film zelf is wel wat onevenwichtig qua toon en ook is de montage hier en daar wat ongelukkig. Desalniettemin een geslaagd regiedebuut en ook het acteerwerk is prima. Een kleine 3.5 sterren.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Hannibal
Ik heb "Broken" twee keer, vrij snel achter elkaar gezien, bij de tweede keer verhoogd naar de maximale score. De sympathie en emphatie voor Skunk en haar vader groeien met de minuut, ik kon me zo goed in de rol van Archie (Tim Roth) inleven dat je naar de film kijkt alsof Skunk je eigen dochter is.
De film komt erg realistisch over, ik hoor hier en daar wat kritiek over de overkill aan ellende maar ik denk niet dat de gebeurtenissen nou zo extreem zijn dat het niet echt zou kunnen gebeuren.

'Broken' is een fantastische film, met goed acteren van Tim Roth, maar ook zeker van de nieuwkomer Eloise Laurence. Ik hoop echt dat we haar in toekomstige films vaker tegen zullen komen.

O ja, het einde is zo emotioneel en mooi dat ik best durf te vertellen dat ik erbij heb zitten janken.

ipman-99
"Don't be scared. I just want your goodness. I just want your goodness." ... " !!!

Aangrijpend Drama van het UK !!! Deze film nam me mee vanaf de eerste seconde en liet me niet meer los. Sterke acteerprestaties van de hele cast, met name o.a Tim Roth en Eloise Laurence.
Het verhaal wisselt aangrijpende en dramatische momenten af en doet dit met verve.
Zat werkelijk op het puntje van mijn stoel bij dit krachtig drama van het Verenigd Koninkrijk.

avatar van cantforgetyou
Goede film. Best ingrijpend allemaal. Gelukkig niet waargebeurd.

avatar van alexspyforever
Deze heb ik vandaag gezien. Moet ik echt een keer opnieuw zien met ondertitels, want ik heb het gevoel dat ik bepaalde belangrijke dingen toch wel gemist heb. Een sterk drama en het meisje dat Skunk vertolkt, speelt wonderbaarlijk goed. Ik geef pas punten na een herkijkbeurt.

Ondanks de goede vertolkingen van o.a. Tim Roth, Cillian Murphy en vooral Eloise Laurence (Skunk), kon deze film me maar matig boeien.
Het was behoorlijk saai als je het mij vraagt.
Het thema van de film is anders wel heel actueel.

avatar van ikkegoemikke
Don't be scared. I just want your goodness.

“Broken”. Ik ben er nog niet uit waar deze titel nu betrekking op heeft. Zijn het de gebroken relaties en wederzijdse verhoudingen tussen de families die in de doodlopende straat wonen. Gaat het over de breekbare gezondheidstoestand van Skunk of de breekbare geestestoestand van Rick. Of gaat het over de resem gebroken neuzen die de heethoofdige buurman Bob uitdeelt. Van de eerste minuut werd ik in dit triest verhaal meegenomen op een armtierige trip langs verschillende depressieve toestanden. Ja, “happy” word je in ieder geval niet van deze film. Het einde is echter een godsgeschenk en een schitterende vertoning vol hoop.

Elk huisje heeft zijn kruisje klinkt het welbekende gezegde. In deze doodlopende straat hebben ze wel een uitverkoop gehouden in loodzware kruisen. Laat ons hopen dat dit niet een vanzelfsprekendheid is in de meeste wijken. Vooreerst is er Skunk, wiens moeder er vandoor is met een of andere accountant, en haar familie. Ze woont samen met haar vader Archie (Schitterende vertolking door Tim Roth), haar broer en hun huishoudster onder één dak. De huishoudster heeft dan weer een knipperlicht relatie met een leraar die vol met twijfels zit over de toekomst van hun relatie. Skunk heeft ook nog diabetes wat ze minutieus opvolgt. Tegenover woont de familie Buckley. Een ouder koppel met de mentaal gehandicapte zoon Rick. Een vriendelijke jongen die, wat later blijkt, ook een duistere onberekenbare kant heeft. En daarlangs woont de agressieve en gewelddadige Mr. Oswald samen met zijn drie puberende dochters. Bob Oswald zijn vrouw is overleden en de opvoeding van zijn drie dochters is zijn grootste zorg. Echter zijn ziekelijke ongerustheid over het welzijn van zijn dochters is de oorzaak van het ongepast gedrag van de irritante ettertjes.

In wezen hebben deze 3 families niks gemeen en tonen ze ook geen affiniteit voor elkaar (behalve Skunk t.o.v. Rick), en toch worden hun levenswegen op een drastische manier met elkaar verweven met de nodige conflicten tot gevolg. De hele situatie escaleert door één simpele leugen. Een leugen om de waarheid te bedekken en niet geconfronteerd te worden met eventuele maatregelen. Een leugen die desastreuze gevolgen heeft en de onderlinge verhoudingen nog meer tot wankelen brengt. Skunk haar vrolijk en zorgeloos leven stort in elkaar na getuige te zijn van een agressieve geweldpleging op de in zichzelf gekeerde en wereldvreemde Rick. Het is de aanloop naar een als een spiraal voortzettende opeenvolging van verontrustende gebeurtenissen.

“Broken” is een aangrijpend sociaal drama en een depressieve situatieschets. Nogmaals toont dit maar weer eens dat Britse drama’s van hoogstaand niveau kunnen zijn. Het debuut van Eloise Laurence als de kwetsbare Skunk gaat niet onopgemerkt voorbij. Een schitterende vertolking die getuigt van jeugdige spontaniteit en inlevingsvermogen. Het scala aan emoties die ze moet tonen is niet evident en toch weet ze dit op een schitterende manier te vertolken. Ik ben niet snel onder de indruk van bepaald acteurs, maar dit was een glansprestatie.
Tim Roth is een gerespecteerd acteur en gekend uit de TV-serie “Lie to Me”. Ik ben echter niet zo’n fervent fan van TV-series. Zijn verschijning in “Pulp Fiction” en “Reservoir Dogs” zijn dan wel weer bekend voor mij. Roth heeft een soort rustgevende, kalme uitstraling. Soms doet hij me denken aan een light-versie van James Bond met identieke gelaatsuitdrukkingen als Steve Carell. Die zelfverzekerde blik en koele peilende observatie. Een ijskoude emotieloze houding tot op het moment dat hij aan het ziekenhuisbed zit, en geëmotioneerd weeral zijn droom verteld aan Skunk. Meesterlijk in beeld gebracht. Bij de rest van de cast kan ik echt geen gebreken vinden. Schitterende vertolkingen stuk voor stuk. De 3 puberende tienermeisjes speelden het zelfs zo overtuigend dat je bij momenten met plezier eens naar daar zou willen stappen om die drie brutale opdondertjes eens duchtig op hun plaatst te zetten. Robert Emms mag dan ook wel vermeld worden voor zijn onweerstaanbare en niet vanzelfsprekende vertolking van Rick, de mentaal gehandicapte buurjongen. Het indrukwekkende medelijden opwekkend begin, de getormenteerde en hulpeloze houding tijdens zijn opname en de vernietigende razernij op het einde. Al deze facetten worden schitterend afgehandeld door hem.

Cinematografisch ziet het er ook afgewerkt uit onder leiding van Rufus Norris. De soms rechtdoorzee beelden met die typische Britse toon en stijl die je ook terug kan vinden in befaamde Britse series zoals “Eastenders”. De terugkerende flashbacks en dromerige toekomstbeelden worden gemixt met de dagelijkse harde realiteit. Uiteindelijk is de kern van de film angstaanjagender dan om het even welke slasher of horror film. Een indrukwekkend sociaal relaas met een theatraal en godzijdank wel positief einde.

avatar van 93.9
Goede film over zo'n typisch PVV buurtje.

avatar van wendyvortex
Aah ja de pubertijd die hier voor Skunk aanbreekt als de buurman haar buurjongen finaal in elkaar slaat, de oudere broer die haar de meest verschrikkelijke dingen vertelt over wat brugpiepers allemaal wordt aangedaan, de feeksen van de overkant, het gerotzooi van de volwassenen, de eerste liefde.
Soort van kitchen-sink-drama, maar wel mooi gefilmd en komt allemaal geloofwaardig over dankzij de prima acteurs en de geweldige rol van Eloise Laurence (die in werkelijkheid de dochter is van de filmmoeder van Rick).

avatar van b00ts
Prachtig drama, misschien net iets over de top anders had ik de volle vijf gegeven.

Een fantastische film in een Britse traditie over en met typisch harde aspecten van de Britse samenleving die mij van begin tot eind boeide.

Een moreel veeleisend en sociologisch confronterend alledaags drama, waarbij het ons als kijker niet makkelijk wordt gemaakt om met onze gratis oordelen te strooien en in zwart/wit de goeden en slechten uit elkaar te halen. Gelukkig worden we aan de hand geleid door een volkomen onschuldig hoofdrolspeelstertje.

Ik blijf wel mijn bedenkingen en twijfels hebben over het stereotyperend lot van Rick. Maar daarvoor moet ik bij de schrijver zijn, niet bij de filmmakers.

Uitstekend regie, acteer- en camerawerk, editing, soundtrack. En bovenal ook verhaal overigens.

Van deze regisseur hoop ik meer te zien.

Film over agressie en de inpakt ervan op niet alleen het tienermeisje, Skunk, intelligent en erg attent en gevoelig, maar eveneens op meerdere personages uit deze keurig getekende buurtwijk.
Film hanteert meer dan eens het systeem om eerst de gevolgen van een actie te laten zien, en kort daarna de actie zelf. Het voert het tempo op, verhoogt de boeiendheid, maar de waarde van het werk zit vooral in de eenvoud, de geloofwaardigheid van het depressieve intrige, de gevoeligheid die ervan uitstraalt, de kwaliteit van de vertolkingen, met niet in het minst deze van de jonge Eloise Lawrence.

avatar van Ste*
Een film waarin ontzettend veel ellende naast elkaar gebeurt, misschien een beetje te veel voor de geloofwaardigheid, en waarin één onschuldig meisje de spil van dit alles is. Wat een mooie rol en wat een fijne actrice.

Hoe ze verzeild raakt in dit alles is schrijnend, en ik was op het einde oprecht bang dat ze dood zou gaan. Je zou kunnen zeggen dat het einde wat al te over the top en sentimenteel is, maar ik vond het wel werken.

Wel jammer dat dingen enigszins open blijven, je weet niet echt hoe het afloopt met alle andere personages, maar het draait nu eenmaal om Skunk, en dat is gewoon heel prima gedaan. Terecht dat ze hier een prijs voor heeft gekregen.

Gewoon weer een erg goed Brits drama, blijft toch wel een van mn favoriete genres.

dikke 4*

avatar van N00dles
Mooi drama met hier en daar wat luchtigheid, maar vooral een niet te missen duistere onderkant, die gaandeweg steeds meer naar boven komt drijven.
Het speelt zich af in een kleine woonwijk in Londen, waarin 3 gezinnen centraal staan wiens levens elkaar kruisen. De film beschouwt dit vanuit de 11-jarige Skunk, die temidden van dit alles opgroeit en steeds meer betrokken raakt met wat er gebeurt in haar straat.

Aan het eind stapelen de ongunstige omstandigheden wel dusdanig hoog op dat het wat teveel wordt. De film richt zich op een maximale emotionele impact en deed me denken aan Murphy's Law: "Anything that can go wrong, will go wrong". Het liet me niet onberoerd, maar het had wat minder tearjerker gemogen.
De slotscene in de kerk vond ik overigens een wat clichématige, cheesy metafoor voor het kiezen tussen leven en dood, vergelijkbaar met de finale van Lost.

Toch vind ik de film over het algemeen erg geslaagd, met name wegens het innemende spel van de debuterende Eloise Laurence en de rest van de cast.

avatar van Robi
De eerste scene zet gelijk de toon. Een buurmeisje is getuige hoe haar zwakbegaafde buurman ten onrechte door de andere buurman in elkaar geslagen wordt omdat zijn puberale dochter heeft verzonnen dat die buurman haar verkracht heeft. Wat volgt is een mooi en intens sociaal en opgroei drama over drie buurgezinnen. Er wordt knap geacteerd. Ook het verhaal is mooi opgebouwd en de karakters goed uitgewerkt. Erg indrukwekkend allemaal. Een film waar eigenlijk niets op aan te merken valt. Volgende keer waarschijnlijk naar de vijf sterren als ik hem weer zie.

avatar van JDSsmetje
"Het is een ramp!", roept meneer de burgemeester uit Samson & Gert al eens. En dat zal Daniel Clay ook wel doen als hij ziet wat er met zijn verhaal is gebeurd. Broken is een schoolvoorbeeld van hoe je een uitstekend scenario kan verpesten.

Voor regisseur Rufus Norris is het zoeken naar de juiste toon die hij helaas nooit vindt. Ongelooflijk hoe de man drie verhaallijnen en zoveel scènes in negentig minuten kan proppen. Het kan werkelijk niet snel genoeg gaan. De scènes worden erg kort afgesneden, en zonder enige vorm van tact razendsnel aan elkaar gemonteerd. Norris bouwt niets op, en als een personage vijf meter ver moet wandelen gooit hij er een jump cut tussen. Alle emotie en gevoel vervalt in het niets. De film had een uur langer moeten duren.

Ook het camerawerk is op zijn zachtst gezegd slordig te noemen. De ene keer op een statief, de andere keer op de schouder en een schokkerig beeld. Ikzelf verkies de eerste optie. Bij wandelscènes wandelen de cameramensen volgens mij rustig mee, zonder te beseffen dat het beeld op -en neer meebeweegt. Regisseur Norris schakelt bovendien graag snel en veel van camerapositie tijdens een bepaalde scène. Een beeld mag nooit langer dan een paar seconden doorlopen. Het kwam allemaal erg druk en vluchtig over. Daarnaast is de soundtrack vreselijk, en wordt hij op de verkeerde momenten ingezet.

Naar het einde toe lijkt de regisseur iets meer rust gevonden te hebben, en betert het cinematografisch allemaal wat. Helaas is het dan wat te laat. Dat het meisje het op het einde nog wakker wordt, vond ik trouwens een beetje vreemd aanvoelen. De jonge Eloise Laurence acteert ook niet al te best, maar dat is haar moeilijk kwalijk te nemen. Tim Roth krijgt verder een iets te banale rol om te kunnen schitteren.

Héél erg spijtig dat het boek niet viel in de handen van een bekwame regisseur. Hier zat veel in.

avatar van Robi
Ik heb een zwak voor films met meerdere verhaallijntjes. En dit is absoluut een juweeltje. Ik wist niet meer wat ik vorige keer over deze film geschreven had, maar hij gaat nu inderdaad naar de vijf sterren.

avatar van sinterklaas
Hele bijzondere doch mooie film...

We volgen muurbloempje Skunk. Een rebels meisje die de omstandigheden in de buurt waar ze woont maar niet kan overzien. Zeker als het om haar overbuurman en zijn drie dochters gaat. Ze wordt getuige van de mishandeling van Rick... een onzekere buurjongen die voor haar een idool is. Maar de agressieve buurman Oswald heeft andere gedachtes over deze jongen. Vanaf dat moment kan je alweer invullen wat er zou zijn gebeurd en of Skunk hier iets te maken mee heeft gehad. Nouja... politie erbij en Rick mag mee naar het bureau.... maar de rest word voor later bewaard...

Want waarvan ik eerst dacht dat dit een Jagten achtig iets werd, waar de rauwheid de hoofdrol speelde is dit toch wel iets anders geworden. De film is rauw, daar kan je niet omheen draaien, maar spendeert ook graag zijn tijd aan het leven van Skunk, waarbij we een fraaie coming of age voorgeschoteld krijgen met de bijbehorende dingen als de eerste liefde/kus. Daarbij word gebruikt gemaakt van de toepasselijke dromerige montage en muziek waarbij... met het zware thema op de achtergrond... Broken toch nog hier en daar een feelgood movie word. Mooi gedaan, want uiteindelijk wil Skunk gewoon doorgaan met spelen en leven in plaats van dat ze haar tijd moet verdoen aan idioten als meneer Oswald met zijn verknipte dochters. Maar uiteindelijk zijn de feiten onvermijdelijk en slaat het laatste stukje toch wel twee keer harder toe. Echt heel knap gedaan.

De tranen heb ik toch achterwege kunnen laten bij het mooie einde. Ergens ben ik dit wel gewend geraakt.

De regisseur heeft hier toch wel de kijker op zijn gevoelige punten weten te raken en een prachtig filmpje afgeleverd. Ook bijzonder om Mr Orange hier als huisvader te zien... maarja... Tim Roth speelt ook alles wat los en vast zit. Voor de rest vind ik dit een werkje die ik niet snel zou vergeten.