Boomerang! (1947)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Elia Kazan
met Dana Andrews, Jane Wyatt en Lee J. Cobb

In semi-documentaire stijl gefilmd melodrama over een ten onrechte van moord op een priester beschuldigde man (John Waldron) in het Bridgeport, Connecticut van de midden jaren 20. Zijn advocaat wordt van hogerhand tegengewerkt om zijn onschuld te bewijzen.

Vreemd dat deze er nog niet op stond. Schijnt zeer goed te zijn.

avatar van Purmerend
Kazan beschouwde zijn Boomerang als een onmisbare vingeroefening voor zijn latere Panic in the streets en On the waterfront. 'Finally I´d found my way of making films.´

Bron: Cinema.nl

avatar van Dogie_Hogan
FOX heeft BOOMERANG! uit de markt gehaald, meteen stijgen de prijzen van deze DVD exorbitant...

Link 2; Link 3, het kan nog hoger

Link 4, acceptabel, maar we zijn er nog niet...

enz., enz.

Niet meer leverbaar, maar wel TE HUUR

**DVD & FILMREVIEW: LINK
(bevat spoilers!)

avatar van stephan73
Wordt gelukkig weer op DVD uitgebracht in de Fox Noir serie!!!

stephan73 schreef:
Wordt gelukkig weer op DVD uitgebracht in de Fox Noir serie!!!
* Inderdaad (en nog meer moois)!

avatar van stephan73
Het lijkt wel of deze titel elk jaar weer wordt aangekondigd.. Nu staat hij weer geplant voor 2 September in de Fox Noir serie!

avatar van Harco
stephan73 schreef:

Niet de Nederlandse release, o.i.d?

avatar van Mac Hammer Fan
Heb de Fox Regio 1 DVD aangeschaft en bekeken. Vlekkeloze print en spannende film over een advocaat die het recht wil doen zegevieren en niet wil zwichten voor de druk van een stelletje politici die - omdat de echte dader onvindbaar is - alleen maar een zondebok willen voor de moord opdat ze de verkiezingen niet zouden verliezen. Elia Kazan kreeg voor zijn prent twee Awards in 1947, terwijl scenarist Richard Murphy een nominatie kreeg voor het best script. Het verhaal is gebazeerd op echte feiten en werd geserveerd in een semi-documentaire stijl maar gelijkt soms bijna op een fabel over vooroordelen, massa-hysterie en rechtvaardigheid. Een pluim voor de cast, vooral Dana Andrews is indrukwekkend.

avatar van trebremmit
Absoluut geen noir dit, eerder een misdaad/ drama film.
Na drie kwartier wordt de film pas interessant wanneer de voice over zijn mond houdt en er wat meer spanning aan te pas komt.
Voor de rest is het een saaie film met lelijke settings en weinig boeiend camerawerk.

avatar van Biosguru
Ik kan er ook niet meer van maken als een 13 in een dozijn crimestory. Tegenvaller op geen enkele manier zie ik er iets van Kazan's betere films in terug.

Een docudrama stammend uit een tijd dat het begrip “docudrama” eigenlijk nog uitgevonden moest worden. Een mooie reconstructie van een gedenkwaardige rechtszaak,waarin de openbare aanklager —anders dan gebruikelijk— zijn best doet om de onschuld van een beklaagde te bewijzen. Had een heel mooie film kunnen zijn, maar mijn probleem zit ‘m in de hoofdrol van Dana Andrews. Voor zover ik mij dat voor de geest kan halen kijkt de man in al zijn films onder alle omstandigheden altijd hetzelfde. Jammer, zoals het ook jammer is dat de rol van Jane Wyatt verwaarloosbaar is.
Liefhebbers van dit soort waargebeurde rechtbankdrama’s wil ik wijzen op het veel betere Inherit the Wind (1960).

Toch een licht tegenvallende klassieker.

Amerikaans rechtssysteem met intriges en redelijk vlak verhaal over openbaar aanklager met gewetenswroeging.