Champion (1949)

Drama / Film noir

geregisseerd door Mark Robson
met Kirk Douglas, Marilyn Maxwell en Arthur Kennedy

De arme maar ambitieuze Midge Kelly komt er achter, nadat hij zijn gehandicapte broer Connie beschermt heeft tegen een groep overvallers, dat hij een goede bokser is, een natuurtalent zelfs. Hij wint bokswedstrijden met gemak en wordt uiteindelijk zelfs wereldkampioen. Maar dan zet het verval in. Kelly geniet uitbundig van de weelde en laat zijn beste vrienden in de steek. Hij begint, ondanks dat hij getrouwd is met de trouwe Palmer, een liefdesaffaire met de aantrekkelijke blondine Grace, de vrouw van de manager van zijn tegenstander. Kelly lijkt zijn fysieke krachten te verliezen en is arrogant, eigenwijs en gemeen.

Deze ga ik zien !
morgen om 13.30 op VRT1

Nog beter dan ik had verwacht.
****' 4,5 op 5 ****'

avatar van narva77
Was wel aardig ja. Maarre was het origineel al in kleur? Er zaten wel al leuke montage-trukjes in, verrassend voor die tijd.

kappeuter (moderator)
Nee, toen hadden ze nog geen films in kleur dacht ik.
Zonden ze een ingekleurde versie uit dan ??

Ja. Misschien is mijn vhs van 'All about Eve' ook wel ingekleurd

Mooie film met goede acteerprestaties met name van Kirk Douglas, 4*.

Redelijke film met een goed acterende Doglas. Het verhaal had hier en daar wel iets uitgebreider mogen zijn. Met name de gevechten die een beetje te vlug werden gedaan. 3*

Glansrol van Douglas, maar het plot is nogal standaard (doch zeker niet slecht). 3,5 *

(Nogal stompzinnig van de VRT dat ze een ingekleurde versie uitzonden trouwens; zag er niet uit. Maar als je de kleur op de tv wegdraait, krijg je gelukkig weer een natuurlijk ogend beeld)

Queto Yurlunyur schreef:

is waar, nog gekker is dat ze deze film een paar maanden geleden al hebben uitgezonden, ook op zaterdagnamiddag, maar dan wel in zwartwit ...
Die VRT flipt toch wel soms hoor ...

En in augustus 2002 ook al in kleur, zie bovenstaande posts. Raar hoor, die VRT

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray staat gepland voor 23 april a.s.

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray review + comparison: geen subs.

De film Becky Sharp uit 1935 van de Georgische regisseur Rouben Mamoulian wordt gezien als de allereerste speelfilm die volledig in kleur was.

Een gestileerde, solide en ironische film noir en portret van een bokser, die de donkere kant liet zien, hoe het leven kan veranderen door roem en geld, over een bokser die in z'n eigen hype ging geloven en de bittere prijs moest betalen van het succes. De regisseur schuurde aan de tekortkomingen van het kapitalistische systeem en maakte vakkundig gebruik van schaduweffecten. De cast speelde uitstekend; de film maakte Kirk Douglas (eind van dit jaar wordt hij honderd), in de rol van gevoelige macho, beroemd.

Niet de eerste en zeker niet de laatste film over het wel en wee van een bokskampioen, deze keer met Kirk Douglas in zijn beginjaren en zijn Hollywoodfaam reeds stevig uitbouwend, in een film die best goed is gemaakt.
De boksscènes met onze Kirk lijken mij wel redelijk onwennig maar voor de rest toch wel een inhoudelijk film : Als niet komt tot iet... is zowat het thema.
In de vamprol (genoot die faam ook in het echt in die periode) Marilyn Maxwell, waarvan heel weinig films gezien.
Tenslotte werpt de film ook een blik op de corruptie in de bokssport en de niet weg te cijferen macht van managers.