Body and Soul (1947)

Drama / Film noir

geregisseerd door Robert Rossen
met John Garfield, Lilli Palmer en Hazel Brooks

De avond voor de bokswedstrijd is hij stomdronken, maar dat maakt niet veel uit want de uitkomst van de wedstrijd wordt toch geregeld door het wedgeld. Hij wil echter het beste voor zichzelf en zal ervoor moeten knokken.

avatar van Dogie_Hogan
6/8/2006: Deze "Noir" is nu in aktie bij www.play.com: LINK 1

Review: LINK 2 . Transfer (R2UK) schijnt ongeveer gelijk te zijn aan de Franse release: LINK 3.

Zodra de film binnen is plaats ik hier commentaar.

avatar van Dogie_Hogan
Prima, sfeervol camerawerk en geweldige performance van John Garfield (THE POSTMAN ALWAYS RINGS TWICE) en Lilly Palmer.
En de introductie van HAZEL BROOKS. Helaas heeft HAZEL BROOKS, naast in SLEEP, MY LOVE, geen andere belangrijke rollen gehad.

Niet veel bokscenes, maar daar staat wel veel achtergrondgebeuren tegenover. Zit dicht tegen die andere boksfilm, THE SET-UP aan; alhoewel THE SET-UP meer boks (worstel-) scenes laat zien. Garfield zit duidelijk goed in zijn -dramatische- rol. Boven verwachting.

De R2UK heeft maar 4 chapters en geen subs, maar de prima DVD transfer en 't indrukwekkende verhaal maken dat meer dan goed. 4*. (IMDB 8*)

PS
Is 1e indruk; verwacht na vaker zien hogere score, conform IMDB.
Kortom, maak gebruik van die aktieprijs bij play.com.
( te huur)

avatar van Lord Flashheart
Inmiddels voor slechts € 4,- verkrijgbaar bij de mediamarkt.

Body and Soul wordt gezien als de eerste grote boksfilm, dat later een echt (sub)genre is geworden. Niet direct mijn ding; boksen associeer ik toch vooral met domme krachten en omkoperij. En ik zag mijn vooroordelen grotendeels bevestigd worden.

De hoofdpersoon, Charly Davis, is een wat naïeve jongen die door omstandigheden gedwongen wordt om prijsvechter te worden. Op zijn weg naar de top laat hij zich echter steeds meer in met louche types en verliest daardoor zijn echte vrienden. Uiteindelijk ziet hij zijn fouten in en komst alles goed. Allemaal uitermate voorspelbaar en moralistisch.

Het verhaaltje stelt dus weinig voor, maar daar was het de regisseur ook niet om te doen. Body and Soul werd vooral geroemd om het camerawerk tijdens de boks scènes. Rossen liet zijn cameramensen op rolschaatsen door de boksring gaan om een zo optimaal mogelijke weergave van het gevecht te krijgen. En het moet gezegd worden: voor een film uit '47 zien deze beelden er verbluffend modern uit.

Enige probleem is echter dat van de gehele speelduur misschien 10 minuten uit bokswedstrijden bestaat. De rest van de tijd wordt besteed om het knullige verhaaltje uit de doeken te doen. En daar zitten echt een paar tenenkrommend slechte scènes tussen. Het bargevecht in het begin, de onwaarschijnlijke dood van Shorty en het theatrale einde van Ben zijn slechts enkele uit een hele reeks en doen de film toch de das om.

Aardig niemendalletje, maar meer ook niet. En film-noir? Ik heb het niet gezien. 2,5*

Uitstekende film noir over een bokser, die in zijn streven naar roem en vooral geld terecht komt in het duistere wereldje van een nietsontziende match fixer. Gaandeweg verliest hij daarbij alles wat hem dierbaar is of zou moeten zijn: zijn vrienden, zijn verloofde, het respect van zijn moeder en uiteindelijk zijn zelfrespect.
Zonder twijfel de beste film van de veel te vroeg gestorven John Garfield. Samen met de vaak ondergewaardeerde Lilli Palmer, een uitzonderlijke schoonheid met een zeer charmante uitstraling, maakt Garfield er een boeiende vertoning van, waarin de boksscènes van ondergeschikt belang zijn m.u.v. de laatste match. En Anne Revere doet waar Anne Revere erg goed in is: het spelen van een verdrietige, niet begrijpende moeder.